Desperat

Ja det er hvad jeg er ved at være og ja det er ved at være så slemt at jeg ivervejer om jeg skal af med den store af mine katte. Jeg får aldrig mere en 3-5 timers søvn om natten, for han vågner konstant et sted mellem 04.30 og 5 og det er ikke fordi de mangler mad for det gør de ikke. Hvis jeg ikke reagere så sætter han i med for og bagben og fare rundt i kanten af sengen neden under sengen, ellers tæsker han rundt i lejligheden så jeg føler jeg er nødt til at stå op så det ikke går ud over min underbo.

I aftes inden vi gik i seng fik han nok 20 ture med elastikken, jeg skyder og han henter og kommer tilbage med den og inden da havde.vi været på altanen i en times tid.

Hvad vil i andre før, og ja jeg ved godt det er et skumringsdyr men re bare så mange hvor de sover fint om natten.

Ps nu har vi været vågne en times tid og der er så meget ro på at jeg ville kunne lægge mig til at sove igen men det syntes jeg ikke er holdbart sådan

Smid katten nud af sov eværelset… luk døren så den ikke kan kome derind… og LAD VÆRE med at stå op og åbne døren uanset, hvor meget den står udenfor og græder og kalder…
Begynder den at hyle meget for højt, så tag den og sæt den inde bag endnu en dør, så der er to døre mellem dig og katten… Katten kan sagtens klare at være lukkket inde på et mindre badeværelse, et køkken eller lignende om natten, hvis bare der er vand, mad og bakke til rådighed.
Er du stædig nok, så vil adfærden formentlig uddø efter nogen tid - og nogen tid er ikke kun fx 14 dage… der kan gå måneder! I hvert før end du kan være sikker på at den ikke kommer tilbage…

Spørgsmålet har været oppe at vende flere gange… KLIK og som du kan se, er løsningen også den samme :slight_smile:

Enig med Ann - ignorer katten - det er det eneste, der virker.

At du står op gør jo netop, at katten får det som den vil.

Jep gør som ovenstående eller lev med det :slight_smile:
Jeg lever med det :slight_smile: Men har også vænnet mig til en kat i hovedet i ny og næ i løbet af de tidlige morgentimer :slight_smile:

Problemet er så bare lige at jeg ikke kan låse mine føre, og lukker jeg dem bare ja så har jeg en meget dygtig kat som så let som ingen ting bare lukker dem pp igen og der er uanset om det er en før der skal skubbes eller trækkes, og syntes det er så voldsomt hvis jeg skal til at barikere dørene

Min veninde har vendt deres håndtage, på de døre som kattene ikke må åbne :slight_smile: Så det er helt klart også en mulighed

Vend håndtaget på døren - det har jeg endnu ikke set katte, der kan åbne :slight_smile:

Ligesom Diones opdrætter har gjort på døren i baggrunden :slight_smile:

Jeps… vend dørhåndtaget - og skulle det vise sig, at din kat er så ekstremt dygtig, at den alligevel kan åbne døren, så få fat i et knophåndtag…
Det var også en del af løsningen herhjemme…

Du VIL ikke leve med katten i soveværelset så må du da barkadere døren, ellers VIL du jo ikke. Katten har det i hvertf fald sådan at den ikke forstår høflige hentydninger. Den skal ha det ind med skovle. Men så fatter de det også til sidst.
Jeg havde engang en der også kunne lukke døre op og fræse i fars seng. Den lærte lyn hurtigt at far ikke gad fræseriet for så¨blev den lukket i køkkenet bag en barikaderet dør. Til sidst var det nok at placere den i køkkenet bag den lukkede dør når den glemte kun at fræse inden far gik i seng. Når den så kom luskende forholdt den sig i ro.
Stå tidlig op gør de nu også her. Nu er jeg morgen menneske så det lever vi med, men at stå op kl 5 når man ikke skal er nu ikke altid lige sjovt.

Tjah. Her er fræs på det tidspunkt helt normalt om sommeren - katte er jo tusmørkeaktive.
Og vist kan det da være belastende. Jeg lukker heller ikke døren - men jeg har gjort engang. Det resulterede i en kat der råbte udenfor døren i timevis og i årevis. Højt! Jeg var virkelig tålmodig, men det var ikke løsningen her…
Ørepropper hjælper til at jeg kan sove fra meget, så med mindre katten ligefrem lander i hovedet på mig, sover jeg som regel fra det. Det skal så siges at jeg som regel kun har sovet et par timer på det tidspunkt hvor de fræser- det hjælper selvfølgelig også. Men jeg tror det hjælper rigtig meget at jeg ved at tumleriet er okay, ikke noget der betyder noget - at min underbevidsthed ved det. For jeg vågnede nemlig ved “forkerte” lyde - lyde af ufred, eller af katte der er syge :gruble:

Sparta har fået en dum vane med at brøle midt om natten… maiuv maiuv… maauuuuuuv… Og det ignorere jeg bare. Også efter 5-10 min senere ville det gå over :slight_smile: Men det er svært når en kat brøler!