Det er der altså ikke noget der hedder! :)

Kender I det, at man gennem uddannelse/job, opnår viden om nogle områder - hvor “den almindelige befolkning” ikke er med? Og det skurrer i ørerne når folk bruger forkerte udtryk?

Her mener jeg selvfølgelig ikke, at folk skal være med på specielle tekniske termer. Men lad mig smide nogle eksempler på bordet… :slight_smile:

  • Når folk siger “piller” om forskellig medicin. Det de nok mener, er højst sandsynligt “tabletter” eller “kapsler”. Piller er en lægemiddelform der ikke længere produceres. De bestod at en let klæbrig masse (modelervoks-agtig), der så blev trillet til kugler. (Deraf udtrykket “pilletriller” :høhø:)
    I dag fremstiller man et pulver, som så komprimeres til en fast “tablet” eller kommes i “kapsler”.

Jeg retter selvfølgelig ikke kunderne når jeg er på arbejde - men nogle gange er det virkelig en fordel at vide om de mener tabletter eller kapsler, når man prøver at identificere de “piller” de gerne vil have, men ikke kan huske navnet på.

  • Når folk mener at lægen har transkriberet, telegraferet eller transmogriffet en recept til apoteket. Sig nu bare “sendt” - det gør det hele så meget lettere. :slight_smile:

Skulle nogle af jer sige “piller” eller “transmogriffet”, så tag det endelig ikke som en kritik. Men husk hvad jeg har sagt, og I gør jeres apoteksekspedient imponeret og glad! :thumbup:

Hvad med jer? Har I eksempler vi alle kan tage ved lære af? (Jeg har sikkert flere eksempler, men de må komme når jeg husker dem.)

Ja, nu har jeg sagt piller siden jeg kunne tale…og det bliver jeg ski nok ved med.
Man lærer ikke sådan lige en gammel kat nye kunster. :klapper::klapper:

Jeg ville dog sige sendt ang. det andet… :thumbup:

Så 50-50

Åh jo :slight_smile:

jeg arbejder med softwareudvikling… programmer

og jeg er ved at gå helt fra snøvsen når folk siger “nåååhh du arbejder med Windows”

NEEEEEEEEJ :doh: jeg arbejder ikke med styresystemer!!!

please!! vil folk dog ikke godt lige lære forskellen på fundament, vægge og møbler??

fundament : hardware - den fysiske maskine i kan tænde og slukke

Vægge og tag: styresystemet: de grundlæggende rammer der får det hele til at fungere

møbler: alle programmerne - alt det der er fyldt på da huset var bygget!!!

programmer er IKKE Windows… de er muligvis produceret af Microsoft ligesom Windows eller de kan være bygget TIL Windows… men de ER ikke windows…

det er fx adobe reader, google chrome, Navision C5, Excel, Word, Outlook…

Lille komplementerende kuriosum:
At trille piller kaldtes også for at “rodontificere” - har jeg hørt af farmakologistud. på kollegiet :slight_smile:

Forresten, p-piller er jo små, runde og glaserede - er de tabletter alligevel :?
Jeg er glad for, at folk ikke siger tabletter, for utallige er de gange, hvor jeg har hørt det udtalt som “tabbeletter” :wittsend:

det vidste jeg ikke. Så lærte jeg da også noget nyt i dag… :høhø:
Jeg kan ikke lige komme på noget lige pt… :tihi:

Jeg siger altså også piller… og har aldrig tænkt nærmere over forskellen på de forskellige betegnelser…
Til gengæld sender min læge recepter - eller rettere han faxer dem :wink: mens min dyrlæge indtelefonerer :slight_smile:

Men jo, jeg kender udmærket den der med fagnørderi… og kan blive noget så irriteret, når jeg opleve det.

Hov hov…

Jeg har en!!

Folk der ikke kender forskel på en kennel og en pension

Det oplever jeg faktisk ret så tit.

[quote=Ann K;492819]Jeg siger altså også piller… og har aldrig tænkt nærmere over forskellen på de forskellige betegnelser…
Til gengæld sender min læge recepter - eller rettere han faxer dem :wink: mens min dyrlæge indtelefonerer :slight_smile:

Men jo, jeg kender udmærket den der med fagnørderi… og kan blive noget så irriteret, når jeg opleve det.[/quote]
Eeeer du nu også sikker? :stuck_out_tongue: For et par år siden, blev det påkrævet at samtlige læger anskaffede sig it-udstyr, således at de kunne sende recepter elektronisk, og det blev samtidig kraftigt understreget at recepter skal sendes elektronisk, bortset fra særlige tilfælde.
Jeg vil skyde på at 1 ud af 300-500 ekspederede recepter, er sendt på fax. :slight_smile:

Det med dyrlægen er ganske korrekt. De er ikke underlagt samme krav, så alle deres recepter er fax eller pr. telefon. :slight_smile:

Igen; jeg vil virkelig ikke korrekse folk unødigt - men formålet med tråden er bare oplysning og udryddelse af misforståelser. :slight_smile:

[quote=MiSi;492816]Lille komplementerende kuriosum:
At trille piller kaldtes også for at “rodontificere” - har jeg hørt af farmakologistud. på kollegiet :slight_smile:

Forresten, p-piller er jo små, runde og glaserede - er de tabletter alligevel :?
Jeg er glad for, at folk ikke siger tabletter, for utallige er de gange, hvor jeg har hørt det udtalt som “tabbeletter” :wittsend:[/quote]
Betegnelsen går ikke rigtig på form eller udtryk, men på fremstillingen. at “p-piller” så er så gængs et udtryk at det hænger ved, selvom det vitterligt er tabletter… Tjaah. :stuck_out_tongue:

Det med glasering/overtræk bruges i øvrigt oftest for at skjule en ubehagelig smag.
Nogle benytter det så også, så tabletten lettere kan synkes.

Folk gør sig jo forståligt på det niveau de kender. Og sådan skal det jo være.
Jeg kunne simpelthen aldrig drømme om at irritere mig over, at folk ikke kender de korrekte betegnelser om faglige ting. Piller, kaplser, fundament eller windows - Som fagpersoner er det nu engang vores pligt at guide folk gennem en for dem ukendt verden. Det er jo bl.a derfor vi er uddannede…

Og indenfor sundhedsvæsenet støder man på RIGTIG RIGTIG mange af den slags forviklinger, så jeg kender godt problematikken :slight_smile:

Aner ikke om han stadig faxer - hvis du siger at reglerne er ændrede, så har du sikkert ret… Har de sidste par år selv haft recepter med, når jeg gik fra lægen…
Jeg har dog set lægesekretæren bruge faxen af og til, men det må jo så have været til noget andet. :slight_smile:

[quote=Rita;492837]Folk gør sig jo forståligt på det niveau de kender. Og sådan skal det jo være.
Jeg kunne simpelthen aldrig drømme om at irritere mig over, at folk ikke kender de korrekte betegnelser om faglige ting. Piller, kaplser, fundament eller windows - Som fagpersoner er det nu engang vores pligt at guide folk gennem en for dem ukendt verden. Det er jo bl.a derfor vi er uddannede…

Og indenfor sundhedsvæsenet støder man på RIGTIG RIGTIG mange af den slags forviklinger, så jeg kender godt problematikken :)[/quote]
Selvfølgelig!! :slight_smile:
Og det ved mit job der giver mig størst glæde, er netop når jeg får guidet en kunde succesfuldt igennem!

… meeen, derfor kan jeg alligevel godt tage mig til hovedet en gang i mellem. :ups::tihi:

[quote=Ann K;492838]Aner ikke om han stadig faxer - hvis du siger at reglerne er ændrede, så har du sikkert ret… Har de sidste par år selv haft recepter med, når jeg gik fra lægen…
Jeg har dog set lægesekretæren bruge faxen af og til, men det må jo så have været til noget andet. :)[/quote]
Når du ser faxen i brug, kan det sagtens være en recept. :slight_smile: Men så ryger der garanteret samtidig en stor portion afsted, elektronisk.
(Hvis han virkelig faxer alle recepter, er jeg sikker på at han har både det lokale apotek og Lægemiddelstyrelsen på nakken! :klapper: … Og hvorfor Lægemiddelstyrelsen? Fordi elektroniske recepter bare er sikrere end de gammeldags. :))

[quote=Tea;492836]
Det med glasering/overtræk bruges i øvrigt oftest for at skjule en ubehagelig smag.
Nogle benytter det så også, så tabletten lettere kan synkes.[/quote]

Se, det ved jeg: Hvis ikke jeg får den filmovertrukne (det med film kan så irritere mig som sprognørd) version af min blodtryksmedicin, så smager de der dimser, som man skal sluge, aldeles gyseligt bittert.

Tja. Det er ikke helt det samme, men folk tror automatisk at jeg er bibliotekar når de hører jeg arbejder på det bibliotek.

Jeg er IKKE bibliotekar.
Jeg er biblioteksassistent.

Stor forskel :smiley:

Min primære opgave er at hjælpe brugerene med udlån og afleveringer, at klaregøre materialer til udlån, sætte dem på plads igen samt diverse kontoropgaver osv.

Alt det. der er alt, alt for avanceret for en bibliotekar :høhø:

[quote=PiaR;492852]Tja. Det er ikke helt det samme, men folk tror automatisk at jeg er bibliotekar når de hører jeg arbejder på det bibliotek.

Jeg er IKKE bibliotekar.
Jeg er biblioteksassistent.

Stor forskel :smiley:

Min primære opgave er at hjælpe brugerene med udlån og afleveringer, at klaregøre materialer til udlån, sætte dem på plads igen samt diverse kontoropgaver osv.

Alt det. der er alt, alt for avanceret for en bibliotekar :høhø:[/quote]

ÅÅÅrrrrrh, det var engang mit drømmejob.
Søgte flere gange uden held…og nu laver jeg så noget helt andet.

[quote=Sannela;492856]ÅÅÅrrrrrh, det var engang mit drømmejob.
Søgte flere gange uden held…og nu laver jeg så noget helt andet.[/quote]

Jeg eeeelsker mit job!
Det er helt fantastisk at have kontakt med så mange søde brugere - og så i en verden af bøger. Rent drømmejob.

[quote=PiaR;492852]Tja. Det er ikke helt det samme, men folk tror automatisk at jeg er bibliotekar når de hører jeg arbejder på det bibliotek.

Jeg er IKKE bibliotekar.
Jeg er biblioteksassistent.

Stor forskel :smiley:

Min primære opgave er at hjælpe brugerene med udlån og afleveringer, at klaregøre materialer til udlån, sætte dem på plads igen samt diverse kontoropgaver osv.

Alt det. der er alt, alt for avanceret for en bibliotekar :høhø:[/quote]
:klapper:
Men oplys mig! Hvad laver en bibliotekar så?

Jeg kender den dog godt. Når jeg siger at jeg arbejder på et apotek:
“Er du apoteker?” - Nej, det er den farmaceut der ejer apoteket
“Er du så farmaceut?” - Nej, farmaceuter har en 5-årig universitetsuddannelse, min uddannelse varer 3 år
“Er du så apoteksassistent?” Nej, men tæt på! Jeg er farmakonom, en “fornyet” udgave at apoteksassistenten. :slight_smile:

… og så er der så de ufaglærte der søger job som “salgsassistent” på apoteket. Den går ikke - man skal trods alt have en uddannelse for at stå og rådgive om medicin og helbred. :slight_smile:

Så skulle I lige vide, hvor irriterende det er at være ufaglært. :uha:

Noget, der kan få mig helt op i det røde felt er:
Når social og sundhedsassistenten ikke kan huske, at kejsersnit ikke behøver at hedde
sectio-et-eller-andet, og at nål og tråd kan være andet end sutur.

Når blomsterhandleren pludselig ikke kan huske, at solidago også hedder
gyldenris og at calanchoe ikke altid er brændende kærlighed.

Når IT eksperten mener, alle bør hunne kende forskel på hardware og software

  • og vide, hvorfor windows ikke er vinduer. (eller døre) :muhaha:

Når jægeren tager det for givet, at alle ved, hvad en hochsitz er for én,
og at en hunhund ikke altid er en tæve, det er mine ikke, de er damer. :inlove:

Der er jo ingen grund til at uddanne eksperter, hvis vi alle ved, hvad de har brugt år på at lære.
Jeg har for eksempel ikke det mindste imod at dele ud af den viden, jeg er indehaver af, og som ikke alle kender.
Måske vil nogle kalde mig ignorant, men det kan jeg sagtens leve med.

Iøvrigt får jeg stadig efter 30 år de samme piller, og min læge sender dem,
hvor imod min svigermor på 88 altid har fået tabletter. :cool: