Det er der altså ikke noget der hedder! :)

Men oplys mig! Hvad laver en bibliotekar så? [/quote]

Det tænker jeg også tit over :klapper::klapper:
Laver de egentlig noget?

Spøg til side, de har mange kompetancer jeg ikke har.
De kan fx informationssøge så jeg er kilometervis bagud.

[quote=Battlestar;492814]Åh jo :slight_smile:

jeg arbejder med softwareudvikling… programmer

og jeg er ved at gå helt fra snøvsen når folk siger “nåååhh du arbejder med Windows”

NEEEEEEEEJ :doh: jeg arbejder ikke med styresystemer!!!

please!! vil folk dog ikke godt lige lære forskellen på fundament, vægge og møbler??

fundament : hardware - den fysiske maskine i kan tænde og slukke

Vægge og tag: styresystemet: de grundlæggende rammer der får det hele til at fungere

møbler: alle programmerne - alt det der er fyldt på da huset var bygget!!!

programmer er IKKE Windows… de er muligvis produceret af Microsoft ligesom Windows eller de kan være bygget TIL Windows… men de ER ikke windows…

det er fx adobe reader, google chrome, Navision C5, Excel, Word, Outlook…[/quote]
Ja, nu ved jeg tilgengæld en del om, hvordan man lavede piller i gl. dage, hvor jeg var i lære som defeftrice,- og er nu så heldig, at min søn udskifter mit Hardware , og jeg selv nogenlunde bestermmer mit software - tror dog. at jeg ufrivilligt - har haft 6 forskellige" Windows" i min tid, - – men,- jeg siger somend også " piller" om hele mit" arsenal " af div medicin . , - - men jeg overlader til min søn, at definere PC- ting, - - men tager gerne del i en debat, om Juice/ contra softdriks o.lign. efter 36år på udviklingslaborarorium i Fr.Sund ! NB Vær lige lidt overbærende, - - vi er jo nogen der har været med fra “Pille-tiden til PC-tiden”

Cats og Conni

Det lyder som Coro?

Smiler lidt…
nu er jeg terapeut, så det går mig på at folk ikke bare kan acceptere at ikke alle kender div udtryk…
Jeg har ikke behov for at bruge min energi på at lade andres ord går mig på…

så det her er et udtryk jeg elsker
Lev og lad leve

[quote=Bente_K;492874]Så skulle I lige vide, hvor irriterende det er at være ufaglært. :uha:

Når IT eksperten mener, alle bør hunne kende forskel på hardware og software

  • og vide, hvorfor windows ikke er vinduer. (eller døre) :muhaha:

Der er jo ingen grund til at uddanne eksperter, hvis vi alle ved, hvad de har brugt år på at lære. [/quote]

Det jeg så ikke forstår er… jeg er jo ikke IT ekspert… tvært om… jeg er software udvikler :slight_smile:

men ALLE!!! os der sidder herinde - vi bruger en computer hver dag! Jeg kunne forstå det hvis man slet ikke havde en computer…

Men alle herinde ser det samme hver dag - de tænder maskinen, maskinen starter windows og SÅ kan man starte programmerne…

Med Tea er det noget andet - for langt fra alle får piller/tabletter/kapsler og mange går aldrig til læge eller er syge…

men alle herinde har en PC…

men det er måske bare mig ?

[quote=Battlestar;492903]Det jeg så ikke forstår er… jeg er jo ikke IT ekspert… tvært om… jeg er software udvikler :slight_smile:

men ALLE!!! os der sidder herinde - vi bruger en computer hver dag! Jeg kunne forstå det hvis man slet ikke havde en computer…

Men alle herinde ser det samme hver dag - de tænder maskinen, maskinen starter windows og SÅ kan man starte programmerne…

Med Tea er det noget andet - for langt fra alle får piller/tabletter/kapsler og mange går aldrig til læge eller er syge…

men alle herinde har en PC… med at man kender til fagudtryk

men det er måske bare mig ?[/quote]

Selv om nogen kan finde ud af at bruge en computer er det da ikke ensbetyden med at man kender til fagudtryk

og så lod jeg mig rive med og brugte energi… ler

[quote=Battlestar;492903]Det jeg så ikke forstår er… jeg er jo ikke IT ekspert… tvært om… jeg er software udvikler :slight_smile:

men ALLE!!! os der sidder herinde - vi bruger en computer hver dag! Jeg kunne forstå det hvis man slet ikke havde en computer…

Men alle herinde ser det samme hver dag - de tænder maskinen, maskinen starter windows og SÅ kan man starte programmerne…

Med Tea er det noget andet - for langt fra alle får piller/tabletter/kapsler og mange går aldrig til læge eller er syge…

men alle herinde har en PC…

men det er måske bare mig ?[/quote]

Næææææh, for jeg har en Mac :stuck_out_tongue:

[quote=Bente_K;492874]Så skulle I lige vide, hvor irriterende det er at være ufaglært. :uha:

Noget, der kan få mig helt op i det røde felt er:
Når social og sundhedsassistenten ikke kan huske, at kejsersnit ikke behøver at hedde
sectio-et-eller-andet, og at nål og tråd kan være andet end sutur.

Når blomsterhandleren pludselig ikke kan huske, at solidago også hedder
gyldenris og at calanchoe ikke altid er brændende kærlighed.

Når IT eksperten mener, alle bør hunne kende forskel på hardware og software

  • og vide, hvorfor windows ikke er vinduer. (eller døre) :muhaha:

Når jægeren tager det for givet, at alle ved, hvad en hochsitz er for én,
og at en hunhund ikke altid er en tæve, det er mine ikke, de er damer. :inlove:

Der er jo ingen grund til at uddanne eksperter, hvis vi alle ved, hvad de har brugt år på at lære.
Jeg har for eksempel ikke det mindste imod at dele ud af den viden, jeg er indehaver af, og som ikke alle kender.
Måske vil nogle kalde mig ignorant, men det kan jeg sagtens leve med.

Iøvrigt får jeg stadig efter 30 år de samme piller, og min læge sender dem,
hvor imod min svigermor på 88 altid har fået tabletter. :cool:[/quote]
Som sagt, jeg er bestemt ikke ude på at banke fagudtryk ned over hovedet på folk!
En af mine sværeste opgaver, er faktisk at “læse” kundens niveau og møde ham/hende der! Men jeg er som sagt stolt og glad når det lykkes! Det kan være overlæge Hansen fra Rungsted eller 90-årige fru Jensen fra Københavns Sydhavn, der blev sendt ud at arbejde som 14-årig uden uddannelse.

[quote=conninissen;492894]Ja, nu ved jeg tilgengæld en del om, hvordan man lavede piller i gl. dage, hvor jeg var i lære som defeftrice,- og er nu så heldig, at min søn udskifter mit Hardware , og jeg selv nogenlunde bestermmer mit software - tror dog. at jeg ufrivilligt - har haft 6 forskellige" Windows" i min tid, - – men,- jeg siger somend også " piller" om hele mit" arsenal " af div medicin . , - - men jeg overlader til min søn, at definere PC- ting, - - men tager gerne del i en debat, om Juice/ contra softdriks o.lign. efter 36år på udviklingslaborarorium i Fr.Sund ! NB Vær lige lidt overbærende, - - vi er jo nogen der har været med fra “Pille-tiden til PC-tiden”

Cats og Conni[/quote]
Wauw - jeg gad virkelig godt prøve en dag eller to i datidens apoteksproduktion!
Men som du udtrykker, nogle ting ved man en masse om - andre ting har man kun begrænset kendskab til. :slight_smile:

[quote=Battlestar;492903]Det jeg så ikke forstår er… jeg er jo ikke IT ekspert… tvært om… jeg er software udvikler :slight_smile:

men ALLE!!! os der sidder herinde - vi bruger en computer hver dag! Jeg kunne forstå det hvis man slet ikke havde en computer…

Men alle herinde ser det samme hver dag - de tænder maskinen, maskinen starter windows og SÅ kan man starte programmerne…

Med Tea er det noget andet - for langt fra alle får piller/tabletter/kapsler og mange går aldrig til læge eller er syge…

men alle herinde har en PC…

men det er måske bare mig ?[/quote]
Mon dog? Nu følger jeg lige op på en antagelse om at langt de fleste herinde er kvinder :stuck_out_tongue: - hvem har ikke på et eller andet tidspunkt brugt prævention? - Eller anden medicin knyttet til “kvindelidelser” (menstruationssmerter, graviditet eller overgangsalder)?
Dertil kommer jo det at vi har katte, og langt de fleste af os har på et eller andet tidspunkt også måtte behandle dem for et eller andet.

Derudover har du jo ret. :slight_smile: Computeren er noget vi dagligt bruger, medicin er heldigvis noget de fleste af os sjældent bruger.

[quote=PiaR;492852]Tja. Det er ikke helt det samme, men folk tror automatisk at jeg er bibliotekar når de hører jeg arbejder på det bibliotek.

Jeg er IKKE bibliotekar.
Jeg er biblioteksassistent.

Stor forskel :smiley:

Min primære opgave er at hjælpe brugerene med udlån og afleveringer, at klaregøre materialer til udlån, sætte dem på plads igen samt diverse kontoropgaver osv.

Alt det. der er alt, alt for avanceret for en bibliotekar :høhø:[/quote]

Og jeg bliver for min del voldsomt irriteret når folk hører jeg er uddannet bibliotekar og så kommenterer på at det må være fedt at få løn for at læse bøger… :rolleyes:

Men oplys mig! Hvad laver en bibliotekar så?[/quote]

Informationssøgninger, kundebetjening (hjælp til selvhjælp), bogvalg (indkøb), kassation, undervisning (biblioteksintroduktioner, internet for begyndere osv.) og en hulens masse mere. Og der er sikkert blevet rykket endnu mere med faggrænserne siden jeg sidst arbejdede på bibliotek i foråret 2006.

Og så vil jeg da gerne komme med et eksempel på tilsyneladende korrekt anvendte fagtermer uden uddannelsen bag.

Da jeg i maj måtte aflive Gizmo hos vagtdyrlægen, spurgte hun i løbet af konsultationen om jeg var sygeplejerske :uha: Jeg svarede næh og spurgte lidt fraværende hvorfor hun troede det. Jo, hun havde fået ideen allerede da hun havde haft mig i røret og var blevet bestyrket i løbet af konsultationen. Og efterfølgende kan jeg godt se hvorfor hun har fået tanken, selvom det ikke var noget jeg tænkte på overhovedet i situationen. Jeg bruger (dyr)lægefaglige termer om mine dyr når de bliver syge…og åbenbart bruger jeg dem korrekt. Da jeg rigtigt begyndte at tænke over det, har jeg kunnet konkludere at det er kommet efter jeg første gang prøvede at få en kat aflivet tilbage i 2005 og oplevede en vagtdyrlæge der affejede mig i telefonen. Så jeg må ubevidst have tænkt at det ville jeg ikke opleve igen, så hellere blive enormt god til at beskrive symptomer på et sprog de forstår :ups:

[quote=Gizzemissen;492969]Og jeg bliver for min del voldsomt irriteret når folk hører jeg er uddannet bibliotekar og så kommenterer på at det må være fedt at få løn for at læse bøger… :rolleyes:

Informationssøgninger, kundebetjening (hjælp til selvhjælp), bogvalg (indkøb), kassation, undervisning (biblioteksintroduktioner, internet for begyndere osv.) og en hulens masse mere. Og der er sikkert blevet rykket endnu mere med faggrænserne siden jeg sidst arbejdede på bibliotek i foråret 2006.

Og så vil jeg da gerne komme med et eksempel på tilsyneladende korrekt anvendte fagtermer uden uddannelsen bag.

Da jeg i maj måtte aflive Gizmo hos vagtdyrlægen, spurgte hun i løbet af konsultationen om jeg var sygeplejerske :uha: Jeg svarede næh og spurgte lidt fraværende hvorfor hun troede det. Jo, hun havde fået ideen allerede da hun havde haft mig i røret og var blevet bestyrket i løbet af konsultationen. Og efterfølgende kan jeg godt se hvorfor hun har fået tanken, selvom det ikke var noget jeg tænkte på overhovedet i situationen. Jeg bruger (dyr)lægefaglige termer om mine dyr når de bliver syge…og åbenbart bruger jeg dem korrekt. Da jeg rigtigt begyndte at tænke over det, har jeg kunnet konkludere at det er kommet efter jeg første gang prøvede at få en kat aflivet tilbage i 2005 og oplevede en vagtdyrlæge der affejede mig i telefonen. Så jeg må ubevidst have tænkt at det ville jeg ikke opleve igen, så hellere blive enormt god til at beskrive symptomer på et sprog de forstår :ups:[/quote]
Hahaha! Ja, det kender jeg! Jeg ringede engang til et døgnapotek, for at få bestilt noget medicin hjem, til en venindes hund. “Er du dyrlæge?” :høhø:

Min veninde blev for et års tid siden indlagt på mistanke om blindtarmsbetændelse eller muligvis graviditet uden for livmoderen. (Sidstnævnte blev dog udelukket, da hun insisterede på at der i så fald måtte være tale om et mirakel, hehe … senere tests bekræftede hendes påstand)
Men jeg har åbenbart påvirket hendes ordforråd i en sådan grad, at de troede hun var sygeplejerske! :klapper:

[quote=Tea;492932]Som sagt, jeg er bestemt ikke ude på at banke fagudtryk ned over hovedet på folk!
En af mine sværeste opgaver, er faktisk at “læse” kundens niveau og møde ham/hende der! Men jeg er som sagt stolt og glad når det lykkes! Det kan være overlæge Hansen fra Rungsted eller 90-årige fru Jensen fra Københavns Sydhavn, der blev sendt ud at arbejde som 14-årig uden uddannelse.

Wauw - jeg gad virkelig godt prøve en dag eller to i datidens apoteksproduktion!
Men som du udtrykker, nogle ting ved man en masse om - andre ting har man kun begrænset kendskab til. :)[/quote] Jamen Tea, jeg kan tale i dagevis om at, “klippe pulvere” og fremstilling af infusions-væsker,- fremstillet på laboratorium på Færøerne, hvor apotekeren dagen forinden, havde vasket 6 fåreskind, - - -
og min ringe medvirken til oprettelsen, af "sterillaboratorium til fremst. af injectionsmedicin til hele Norge på apoteket i Kragerø !

Ps her fremstillede vi f. ø. også cigaretter til astmapatienter!:slight_smile:

Og det var det arbejde, jeg elskede, og ikke det nuværende “skrankearbejde” på apotekerne:thumbdown:

Cats og Conni

[quote=Battlestar;492903]Det jeg så ikke forstår er… jeg er jo ikke IT ekspert… tvært om… jeg er software udvikler :slight_smile:

men ALLE!!! os der sidder herinde - vi bruger en computer hver dag! Jeg kunne forstå det hvis man slet ikke havde en computer…

Men alle herinde ser det samme hver dag - de tænder maskinen, maskinen starter windows og SÅ kan man starte programmerne…

Med Tea er det noget andet - for langt fra alle får piller/tabletter/kapsler og mange går aldrig til læge eller er syge…

men alle herinde har en PC…

men det er måske bare mig ?[/quote]
Nu var det altså ikke dig, jeg havde i tankerne, da jeg skrev det, for jeg må blankt indrømme, at jeg kun forstod en lille del af dit indlæg. :ups:
Faktisk var det mine egne to sønner, jeg tænkte på, når de snakker ‘computer snak’ med hinanden, forstår jeg dem ikke,
heldigvis er de ved at have fattet, at de må oversætte og forklare, hvis jeg skal forstå noget af det.

Måske er jeg ignorant, for jeg ser dagligt masser af udtryk, jeg ikke forstår, og jeg bruger min computer ret meget.
Jeg ved godt, at når jeg tænder, står der ‘Windows vista’, men jeg ved da ikke, hvad det er og hvad det gør,
det interesserer mig heller ikke, for hvis jeg skal vide noget, har jeg utallige ‘support lines’, jeg kan ringe til. :yah:

Men altså, det var generelt og bestemt ikke møntet på dig. :slight_smile:

***Kender I det, at man gennem uddannelse/job, opnår viden om nogle områder - hvor “den almindelige befolkning” ikke er med? Og det skurrer i ørerne når folk bruger forkerte udtryk?

  • Når folk siger “piller” om forskellig medicin. Det de nok mener, er højst sandsynligt “tabletter” eller “kapsler”. ****

Måske det er noget egnsbestemt, for her i “Jydeland” hvor jeg faktisk har arbejdet på et apotek engang, var det såmænd både farmakonomer, apoteksassistenter og ufaglært personale, der lystigt brugte udtrykket “piller” om forskellige medikamenter…

Men nu debatten er om ordet “tablet”, så synes jeg det er endnu mere malplaceret, end at kalde en tablet for en pille, at en tablet både er en betegnelse for et medikaments fysiske udformning…og så en bærbar computer :wink:

[quote=Gizzemissen;492969]
Og så vil jeg da gerne komme med et eksempel på tilsyneladende korrekt anvendte fagtermer uden uddannelsen bag.

Da jeg i maj måtte aflive Gizmo hos vagtdyrlægen, spurgte hun i løbet af konsultationen om jeg var sygeplejerske :uha: Jeg svarede næh og spurgte lidt fraværende hvorfor hun troede det. Jo, hun havde fået ideen allerede da hun havde haft mig i røret og var blevet bestyrket i løbet af konsultationen.
Jeg bruger (dyr)lægefaglige termer om mine dyr når de bliver syge…og åbenbart bruger jeg dem korrekt. [/quote]

:tihi: Åh ja. Efter Leises næseoperation havde jeg en sød ung dyrlæge i røret for at forklare. Jeg kunne godt høre, at han hakkede lidt i det, fordi han forsøgte at forklare så enkelt som muligt :tihi:
Det gik meget bedre, da jeg skyndte mig at forklare, at min mor var sygeplejerske, jeg har haft mange læge-veninder, og arbejdede som lægesekretær (vikar). “Så snak du bare fagsprog, jeg forstår det” :slight_smile:
Da han fik lov at bruge fagtermer, kom det som skidt fra en spædekalv, og jeg følte mig meget godt og grundigt informeret.
Måske kunne jeg ikke gentage det hele, men jeg forstod, hvordan min elskede Leise havde det.

[quote=Tea;493022]Hahaha! Ja, det kender jeg! Jeg ringede engang til et døgnapotek, for at få bestilt noget medicin hjem, til en venindes hund. “Er du dyrlæge?” :høhø:

Min veninde blev for et års tid siden indlagt på mistanke om blindtarmsbetændelse eller muligvis graviditet uden for livmoderen. (Sidstnævnte blev dog udelukket, da hun insisterede på at der i så fald måtte være tale om et mirakel, hehe … senere tests bekræftede hendes påstand)
Men jeg har åbenbart påvirket hendes ordforråd i en sådan grad, at de troede hun var sygeplejerske! :klapper:[/quote]

Den ellers meget dygtige gamle dyrlæge, der også havde med Leise at gøre, bl.a., da han måttte indlægges postoperativt for subkutant emfysem, skræmte næsten livet af mig, da han efter en lille uge ringede og sagde “Nu er der ikke mere luft tilbage i din lille kat” :uha: Jeg spurgte, om hans lunger var kollapset :uha:
Men nej, han var bare helt rask og helet godt op whew

Så det er nok en meget god ting at kunne “læse”, hvem man taler med.
Som min første læge i Kbh sagde: “Du lægger op til et meget højt informationsniveau”. Ja da! Hvad forventer han af en, der har en uddannelse mindst lige så lang som hans egen :slight_smile:

[quote=Tea;492831]recepter skal sendes elektronisk, bortset fra særlige tilfælde.
Jeg vil skyde på at 1 ud af 300-500 ekspederede recepter, er sendt på fax. :slight_smile:
[/quote]
Og hold k… øh bøtte, hvor er det irriterende, for det fratager mig muligheden for at fange fejl. :lynogtorden: Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har kigget på min (fysiske) recept og er trisset tilbage til lægen: øh… det er plejer altså ikke være den styrke/præparat osv osv.? Og har fået det rettet. Men nu har jeg ikke en chance, og det er blevet svært at holde styr på, hvor meget man har tilbage af vigtig medicin… Argh! :doh: :doh:
Min reumatolog skriver stadig go’e gamle recepter - hurra for hende :wink:
Ang tabletter osv - jeg tror at man ofte siger piller i daglig tale, for at blive forstået. Jeg har mange år på bagen i sygehusvæsnet/plejesektoren, og har arbejdet med gamle mennesker. Og der bliver man altså vant til at sige “du skal lige ha’ dine piller” - for det bliver forstået :slight_smile: Og det hænger ved i daglig tale.
Men når jeg skal bestille hos min læge via nettet ved jeg udmærket at det er kapsler, tabletter, depottabletter osv osv… :wink:

[quote=Battlestar;492903]…

Men alle herinde ser det samme hver dag - de tænder maskinen, maskinen starter windows og SÅ kan man starte programmerne…

[/quote]

Jo men det ser jo ens ud. De åbner. At det ene ikke kan åbne uden det andet er ikke indlysende for mig.

Det er for mig en gåde hvorfor folk altid skal spørge hvem rider så jeres hest i travløbene? En galophest rides en travhest spændes for en lille vogn hvor der sidder en kusk og styrer slagets gang. (Kun i de få monteløb der er der en rytter på ryggen af traverne).

Det tror jeg også det er…min veninde arbejder også på et apotek ( nu er jeg lige pludeselig i tvivl om hendes uddannelse ) men er ret sikker på hun også siger piller.