Det er en ommer Næstved Kommune!

Vej og park-afdelingen hos Næstved Kommune tjekker ikke døde katte, om de er øremærket/chippet :venter:

Mine forældre har udekatte i Næstved, så det er da lidt skræmmende at vide :frowning:
De har før mistet en kat, som aldrig blev fundet. De blev ringet op af en der havde set en død kat i vejkanten som lignede Bølle, men da de kom derud, var den allerede blevet fjernet - vi fik aldrig vished om hvad der var sket med ham, men vores gæt var at vej og park havde fjernet ham uden at tjekke øremærke :venter:

og her

ikke nyt for mig - en af de risici man tager lukkes katten ud. Måske borgerne kunne skatte lidt mere - så vejmændene fik en scanner og mobiladgang til databasen - og naturligvis dækning af øget tidsforbrug

Ja eller ejere kunne overholde Mark og vejfredsloven og holde deres katte på egen matrikel

Helt enig Marianne - sikke meget klynk vi kunne skånes for.

Lyder hårdt, men jeg er gal på udekatte og deres ejere - mine katte og jeg bliver i den grad generet - på vores grund. Kommet så vidt jeg nu kun kan have en kat i løbegården ad gangen. Jeg er pissed - på mere end en måde

Hvad så, hvis katten er løbet ud ved et uheld og er blevet kørt over eller sådan?
Det sker jo nogle gange :slight_smile:

[QUOTE=DK Zaphy;1263488]Hvad så, hvis katten er løbet ud ved et uheld og er blevet kørt over eller sådan?
Det sker jo nogle gange :)[/QUOTE]

Der anser man det i hvert fald heller ikke som almindeligt katten strejfer og er væk i flere dage. Man reageret prompte.
Faktisk er det forbavsende få af disse der er påkørte - og forbavsende mange der kommer hjem igen - også efter lang tid

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1263489]Der anser man det i hvert fald heller ikke som almindeligt katten strejfer og er væk i flere dage. Man reageret prompte.
Faktisk er det forbavsende få af disse der er påkørte - og forbavsende mange der kommer hjem igen - også efter lang tid[/QUOTE]
Ja men det sker vel nogle gange… men det var bare for at pointere at det ikke kun kan ske for udekatte, men ja jeg er jo også enig i, at man bare kan holde katten inde :slight_smile:

Jeg efterlod en kommentar på artiklen, hvor jeg påpegede, at det netop er et stort problem i forhold til bortløbne inde-/racekatte. F.eks. kan jeg ikke få udbetalt livsforsikring på min kat, hvis jeg ikke har dokumentation fra en dyrlæge. Han er indekat, men men men… Man ved jo aldrig, hvad der kan ske. :frowning:

Nu hvor der er så mange der har problemer med fritløbende katte, kan jeg ikke lade være med at tænke… Hvad så med genudsætningskatte? Skal de også holdes på egen matrikel? (Det skal de jo nok, ifølge loven). Men jeg tror ærlig talt ikke der er mange vilde katte der ville bryde sig om at være “spærret inde” i en have. Genudsætningskatte kan jo også nemt blive kørt ned, og så ville det være rart for foderværten/ejeren at få besked om dette :slight_smile:

Faktisk burde de være de eneste lovlige udekatte - til at holde balance i musebestanden - og kontrollerbart

Det er mængden og folks uansvarlighed der får mit blod i kog snakkes udekatte

Ellers må vi jo genindføre hundeskatten… på udekatte… Kunne det helt ærligt være en mulighed? Så kommer der penge ind til at tage sig af det katteproblem? Andre foreslår skat på kæledyr generelt - ja jeg ved det ikke. Lad os lave en tråd…

Hvordan skulle den skat kunne håndhæves? Det ville koste flere penge at ansætte embedsfolk til at registrere og kontrollere ejere af udekatte end skatten ville bringe ind. Det ville også medføre, at udekatteejere ‘går under jorden’ med deres katte og f.eks. ikke tager dem til dyrlægen, når det er nødvendigt, for at undgå at blive registrerede (problemet er jo allerede nu, at nogle udekatteejere ikke neutraliserer deres dyr fordi det koster penge). Og hvordan ser man forskel på en udekat og en indekat, som er sluppet ud?

Hvis man vil indføre en dyreskat, skal den pålægges alle borgere. Så kan man give skattefradrag til ansvarsfulde kæledyrsejere, som f.eks. kan dokumentere, at deres katte er neutraliserede og vaccinerede (og hunde registrerede og forsikrede, etc.).

[QUOTE=Cecilie;1263546]Hvordan skulle den skat kunne håndhæves? Det ville koste flere penge at ansætte embedsfolk til at registrere og kontrollere ejere af udekatte end skatten ville bringe ind. Det ville også medføre, at udekatteejere ‘går under jorden’ med deres katte og f.eks. ikke tager dem til dyrlægen, når det er nødvendigt, for at undgå at blive registrerede (problemet er jo allerede nu, at nogle udekatteejere ikke neutraliserer deres dyr fordi det koster penge). Og hvordan ser man forskel på en udekat og en indekat, som er sluppet ud?

Hvis man vil indføre en dyreskat, skal den pålægges alle borgere. Så kan man give skattefradrag til ansvarsfulde kæledyrsejere, som f.eks. kan dokumentere, at deres katte er neutraliserede og vaccinerede (og hunde registrerede og forsikrede, etc.).[/QUOTE]

alle fritgående ikke mærkede og neutraliserede dyr efter varsel og en vis dato blev aflivet - så er der pludselig ikke så mange mere - så er der en enkelt til kæl der smutter … Undrer mig der er aldrig smuttet nogen for mig - så det handler altså også om at gøre hjemmet sikkert - og være opmærksom

Skattefradrag - ja det er nydeligt for at have en hobby og være ansvarsfuld - nu stopper det altså med jeg vil ha og ha - for jeg gør …

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1263554]alle fritgående ikke mærkede og neutraliserede dyr efter varsel og en vis dato blev aflivet - så er der pludselig ikke så mange mere - så er der en enkelt til kæl der smutter … Undrer mig der er aldrig smuttet nogen for mig - så det handler altså også om at gøre hjemmet sikkert - og være opmærksom

Skattefradrag - ja det er nydeligt for at have en hobby og være ansvarsfuld - nu stopper det altså med jeg vil ha og ha - for jeg gør …[/QUOTE]

Med tanke på offentlighedens reaktion, da Odense Zoo valgte at dissekere en enkelt ungløve, så tror jeg ikke, der er politisk opbakning til at aflive alle udekatte i Danmark. Man kan også juridisk rejse spørgsmålstegn ved, om det er lovlig omgang med hittegods at aflive kælekatte med udeadgang. Hvorfor vil du derudover kun aflive neutraliserede katte? Det er de fertile katte, som udgør problemet. Aflives neutraliserede katte i stor stil, flytter der bare fertile katte ind i stedet for, og så får vi en hastigt stigende fertil population - der er studier fra England, som viser, at den bedste måde at håndtere vildkatteproblematikken er ved at indfange, neutralisere, og genudsætte vildkattene, ikke ved at aflive dem.

Det er derudover ikke et spørgsmål om, at “jeg vil ha og ha”, det er et spørgsmål i sociologisk regi om, hvordan vi får folk til at gøre noget, de øjensynlig ikke vil, nemlig (i første omgang) at neutralisere deres kælehuskatte, så kælekatte ikke bidrager yderligere til vildkattepopulationen. Hvis vi ikke har held med at appellere til godt naboskab eller til dyrevelfærd, så kan man ramme folk på pengepungen - og det virker!

uneutraliserede - ups sa dasse en slafejl