Det gælder en "plovmand"

Hvem ejer katten?

1. Den der har stamtavlen.

2. Den der står i katteregistret med katten registreret som sin.

Som overskriften siger, står der 500 kr på spil :slight_smile:
Vi er dybt uenige, så derfor vil det heller ikke fremgå, hvad jeg mener ( før jeg har vundet :wink: )

Stamtavlen skal følge katten… så det er mit GÆT

den der har stamtavlen

Jeg er ret enig, navnet som står på stamtavlen og kontrakten må være ejeren.

Jeg vil nu umiddelbart sige, den der har dokumentation for at have købt den.

Øhm… Ja, dét er jo så det gode spørgsmål.

I følge FIFé regler, så skal stamtavlen jo følge katten, og er bevis for ejerskab. Og jeg kunne godt forestille mig at man i sådan en sag ville skele til netop det… Men at det er en FIFé regel, og kan afgøre noget indenfor medlemmer/opdrættere, det er jo ikke ensbetydende med at det er det samme mellem Hr. og Fru Danmark, og derfor gælder juridisk… :slight_smile:

Den med katten i katteregisteret, tjaeh… I betragt af HVOR mange sager der er med at katte ikke er blevet ejerskiftet, og det derfor ikke er ejeren på katten der står i registeret, så vil jeg i hvert fald ikke betragte det som noget gyldigt…

Det er stamtavlen der afgør ejerskabet - så den der har stamtavlen ejer katten (på papiret).

:thumbup: TAK!

JEG vandt :rock:

Jeg mener nemlig også at den der sidder med tavlen og intet andet, har ejerskabet over en kat.

Jeg vil i de fleste tilfælde mene at den der har katten ejer den. Tænk engang om man køber en kat fra et internat og så på et eller andet given tidspunkt kan der teoretisk komme en person og kræve katten fordi de er i besiddelse af stamtavlen.

Hold nu op… :slight_smile: ikke alle de der teorier :tihi:

Og Birthe, det er der jeg mener kvitteringen for købet kommer ind - den må overtrumfe en stamtavle.
Men Katteregistret kan jeg ikke forestille mig, har nogen juridisk gyldighed i forbindelse med ejerskab.

Præcis i den situation kunne jeg jo fx komme med Margrethe - så helt hypotetisk er den ikke… Margrethe har jeg hentet på et internat og jeg ved “hvem hun er -også på parpiret” men jeg har jo kun papire fra internatet på hende …

[QUOTE=Gitschen;689564]Og Birthe, det er der jeg mener kvitteringen for købet kommer ind - den må overtrumfe en stamtavle.
Men Katteregistret kan jeg ikke forestille mig, har nogen juridisk gyldighed i forbindelse med ejerskab.[/QUOTE]

Tror heller ikke katteregisteret har noget at skulle have sagt, men en gyldig kvittering på købet må være det endelige bevis på at man er ejer af katten. :slight_smile:

Jeg vil sandelig ikke håbe det er katteregisterets ejerforhold der gælder…for så ejer jeg INGEN af mine dyr…alle er registreret i min mands navn, da det er ham der står på alle regninger fra dyrlægen

Netop, og derfor skrev jeg osse stamtavlen OG kontrakten …På kontrakten skriver man under som ejer

Ja nemlig… jeg var skide bange for at nogen skulle komme og kræve Tarzan tilbage efter jeg havde fået ham fra internat (han er vist ikke nogen godkendt race :)),men tænk hvis nogen pludselig søgte efter ham på internatet…

Det må da helt klart være kontrakten der er gældende. Det enste navn der står på mine kattes stamtavler er opdrætters navn og der er ikke noget sted hvor jeg kan skrive mit.

Helt logisk må det jo være den der kan fremvise en kvittering/kontrakt på katten. Stamtavlen som bevis for ejerskab er jo et FD/FIFe anliggende og kun gældende som bevis der. Der findes jo utallige katte uden tavle, og jeg vil tro at man også der kan afgøre sådan rent juridisk hvem der har ejerskabet trods den manglende tavle.

Men i fht FD/FIFe, ja så er det det stamtavlebesidderen. Men ligefrem at overføre det til den omgivende verden, det er vist en fortolkning :wink:

det må være den der har kvittering/kontrakt/købsbevis, i følge FIFe ja så er stamtavlen afgørende, meeen det er altså kun en FIFe regel, ikke lovgivning, og der er jo altså mange katte, osse racer der aldrig får en stamtavle, hvem ejer så dem ??

MIIIIIIIIIG :smiley: :klapper::klapper::klapper:

eller…