Det hårde liv som semilanghåret

Har Fie lige fået at mærke… Hun er nemlig lige blevet børstet godt og grundigt igennem med en underuldskam, da hun er begyndt at dulle lidt sammen. Vi har godt nok fået dem klippet af, inden det blev slemt, men nu vil jeg forebygge lidt, og tage det værste… Hun er bestemt ikke glad for at blive børstet, men jeg startede frejdigt ud, og gjorde det selv. Hun bider efter mig, efter kammen, sprutter og hvæser af raserri, og det skære i mit hjerte, men er sgu så bange for at komme til at klippe i hende, når jeg klipper dullerne af, så gøres det skulle det jo… Jeg fik hende beroligt, og det gik NOEGNLUNDE, indtil vi kom til kraven og maven, der fik jeg godt nok nogle verbale tæsk og bande ord på katte sprog, og måtte til sidste kalde Stefan til som asisten, så vi kunne få det tager, og få halen ordnet. Hold da op, det var godt nok hårdt at være Fie der, og hold da op hvor hun bandede os allesammen langt væk, også Nynne, som jo selvfølgelig skulle være provokerende, og driller under det meste at sceancen, selvom jeg blev ved med at sende hende ned… Nu ligger hun bare og har SUPER ondt af sig selv, tror hun skal have lidt vådfoder om lidt, det lille pus :wehuu: Skulle godt nok også have klippet hendes negle idag, men må nok hellere vente, for så får jeg da nok et ordentlig lag tæsk…

Hvorfor købte jeg ikke bare en ORI eller ABY :tihi:

Ja, den kamp har jeg lige opgivet, så vi har et styk skaldet kat med egernhale. :stuck_out_tongue:

Hvis i har fået damen helt dullefri, kan det måske gøre det nemmere for jer fremover, hvis det lige kan lykkedes for jer, at sende hende i bad en tur, inden hun begynder at gå meget i fæld igen.

Vi har klaret hende helt nu… Det var en hård kamp. Men det gik :slight_smile: Det er hjerteskærende, men hun har det så meget rare nu kan man tydeligt se :slight_smile: Det er ikke så meget hun har, kan godt holde det nede med en børste, men det tip med badet inden næste fældning vil jeg absolut tage til mig :slight_smile: Er det forår eller hvad? :slight_smile:

Vores plejer at gå i fæld omkring juletid og så igen omkring april måned og det er på de tidspunkter at pelsen er kropumullig Da vi i sin tid lige havde fået Leo hjem, havde jeg ham i bad og der lykkedes det faktisk at holde ham pæn og nogenlunde dullefri igennem hele fældeperioden.

I år kom der dog hele tiden en ny dulle et elkler andet sted, så jeg gav op og han har så lige været omkring dyrlægen. Jeg vil dog forsøge med badet, inden det går galt næste gang og hvis det ikke lykkedes, ja, så hedder det dyrlægen igen.

Jeg kan godt følge dig, der kan være en drøj omgang. Personligt synes jeg, at det er synd at overskride kattens grænser igen og igen (det kan jo gøre ondt på katten). Prøv at gøre det til noget hyggeligt og kun lidt ad gangen. Det kan være godt at stoppe FØR missens grænse er nået (og at slutte af med kæl inden katten sættes ned igen) Så kan man gå igang igen efter ½ eller 1 time. Det en rigtig god idé at være 2 til det, det er vi selv, når vi ordner vores Maine Cooner. Så kan den ene holde og kæle mens den, der skal ordne pelsen kan koncentrere sig om det. Og som Buffy skriver, så synes jeg også, at der er kommet ekstremt mange duller på vores i år i forhold til tidligere.

Vi skulle næsten se et billede af hende, når du sådan har fået hende ordnet :slight_smile:

I stedet for den kamp så synes jeg I skulle tage og træne det gradvist og begynde at holde hendes pels dagligt. Jeg må indrømme, at denne tråd skar mig i hjertet at læse.

Jeg har selv pelsproblemer med mine, men det bliver aldrig til tvang og hvæs og katte, der kæmper for deres liv. Pelspleje skal ikke gøre ondt. Derfor sover mine, hvis pelsen filtrer ud af hænderne på mig - og bliver trimmet hos dyrlægen - men jeg fortsætter med at forsøge at lære det.

Jeg fik rigtig ondt af jeres kat, da jeg læste denne tråd.

MVH

Kan ikke huske hvor gammel Fie er… men gå i gang NU med at lære hende at blive badet!!!
Selv om katten aldrig skal udstilles eller lignende, så er det en ualmindelig god ide, at bade en semilanghåret kat fx en gang hvert halve år! Det letter pelsplejen helt utroligt… (Jeg har gjort den erfaring - og for fremtiden kommer der ikke en semilanghåret kat her i huset som ikke vil blive vasket! Også selv om den aldrig vil komme på en udstilling! Leo skal ikke udstilles mere - men jeg har en aftale om dagligvask af hende om ca 1 måned alligevel. Da vil hun nemlig være i fuld gang med at fælde til vinterpelsen…)

Jeg vil ligesom Helle sige, at I skal gå igang med at gøre pelsplejen til noget hverdagsagtigt og rart… Når I alligevel nusser, så tage kammen og stryg ned over ryggen… bare et enkelt tag… så to tag og så videre… Stille og roligt og stop lige så snart hun virker til at finde det ubehageligt - men gør det flere gange dagligt… Sørg for at have de rigtige kamme og børster - de kan gøre en enorm forskel, både mht effektivitet men også i hvordan katten oplever selve kæmningen.

Og så lige… Aby??? Har du nogensinde forsøgt at klippe kløer på sådan et kræ, hvis den ikke er vant til det??? -what Så hellere en vrangvillig semilanghårskat med dullere -LOL

Det er lige præcist af den grund at jeg prioriterer katte med god pels. Og det er lige præcist derfor jeg giver en top god børste og kam med i killingepakken og derfor jeg gør meget ud af at forklare hvor vigtigt et er med daglig børstning især mens killingen er killing.

God bedring til Fie, og sig til hende at hun skal sige til sin ejer at hun gerne vil lære at det er ok at blive børstet hver dag og ha godbidder samtidigt. :slight_smile:

[quote=Sheer;254156]Og det er lige præcist derfor jeg giver en top god børste og kam med i killingepakken og derfor jeg gør meget ud af at forklare hvor vigtigt et er med daglig børstning især mens killingen er killing.

[/quote]

Det er nemlig skønt, når de har lært det fra killing. Det har Leo så ikke, da han var 1½ før vi fik ham, men med Phoebe kan jeg gøre alt og hun nyder det bare.

[quote=lenschow;253960]I stedet for den kamp så synes jeg I skulle tage og træne det gradvist og begynde at holde hendes pels dagligt. Jeg må indrømme, at denne tråd skar mig i hjertet at læse.

Jeg har selv pelsproblemer med mine, men det bliver aldrig til tvang og hvæs og katte, der kæmper for deres liv. Pelspleje skal ikke gøre ondt. Derfor sover mine, hvis pelsen filtrer ud af hænderne på mig - og bliver trimmet hos dyrlægen - men jeg fortsætter med at forsøge at lære det.

Jeg fik rigtig ondt af jeres kat, da jeg læste denne tråd.

MVH[/quote]

Hvis det skære dig i hjertet, så prøv at tænke på hvordan jeg har det? jeg kunne ikke drømme om at tage hende til dyrelægen for de få klumper hun har. Det er et enormt pres at sætte sit dyr under at tage det til dyrelæge, det synes jeg i hvertfald. Vi gør det så godt vi kan. Og vi forsøger at lærer hende det. Men det tager tid når man har en selvstændig kat.

Fie er 10 mdr nu, og jeg har undgået børstningen før, fordi det ikke har været nødvendigt… Det er det nu. Hun vil heller ikke have klippet klør, hun vil ikke ligge på skød. Hvad skal jeg så gøre, rende efter hende med en kam hver gang hun ligger sig ned. Nu føler jeg mig da så bare endnu mere dum end jeg var igår.

Væn hende langsomt til at det ikke gør ondt. Det er part af nusseritualet og beløn hende så med snacks imens du får lov til at frisere :slight_smile:

Nunuu klare jeg på køkkenbordet. Både mave og ryg, han vender sig selv om og strækker endda benene ud når jeg røre hans poter så jeg kan komme til :høhø:

Charlie klare jeg half and half. Ryggen bliver klaret på køkkenbordet mens han ligger på ryggen på mig i sofaen og for ordnet maven. :tihi:

Victoria bliver klaret mens hun sidder på mit skød i sofaen :høhø:

De får det hver især på den måde som de syntes bedst om :slight_smile:

Hmm… ja… Det lyder jo så nemt når i siger det… men hun vil ikke spise guffer af hånden, kun fra gulvet… Hun vil ikke holdes og hun vil slet ikke vendes rundt. Men jeg gør det virkelig så godt jeg kan. Jeg gør det jo ikke fordi jeg synes det er sjovt… Men det gør vel ondt på dem, tror ikke på de synes det er sjovt overhovedet før bagefter…

Jeg er sikker på at du gør hvad der er bedst for hende :slight_smile:

Måske skal du øve at hun ligger på ryggen uden at du gør andet end at nusse hende, for forbinder hun udelukkende det at ligge på ryggen med noget der gør ondt, ja så er det helt klart at hun ikke har lyst til at ligge på den måde :slight_smile:

Det kommer jo helt an på dyret om det er et pres, at komme til dyrlæge.

Selvfølgelig skal missen i narkose og det bryder jeg mig heller ikke om, men ellers slapper Leo fint af med transporten osv.og han er meget mere glad uden alt den store pels, da han både river og bider efter 5 min. kæmning og da jeg ikke vil presse ham for meget med at forsøge at fikse den umulige pels, så synes jeg, at dyrlægen er et godt alternativ og jeg slipper for den dårlige samvittighed med at have en kat, der har duller i pelsen.

Børstning og klipning kan jo også stresse missen, hvis den ikke bryder sig om det og man kan kun fikse noget af det, hvis missen ikke vil pilles på f.eks. maven og bukse/ben og hale området, hvilket Leo absolut ikke bryder sig om, selvom vi tager det i hans tempo. På ryggen og siden går det ofte nogenlunde, men dullerne begrænser sig jo ikke lige til de områder.

Ja, gu’ LYDER det nemt!!! Der ER det bare ikke!
Vi har alle gjort os vores grumme erfaringer - og lavet diverse brølere! Tag endelig ikke fejl af det…

Som du beskriver det, så er hun simpelthen bare ikke spor vant til at blive “håndteret”, som jeg kalder det… altså at der bare er nogle ting, som hun pinedød skal finde sig i også selv om hun reelt ikke vil.
Så første punkt på dagsordenen er at lære hende at blive båret… Start med lige at løfte hende op fra hvor hun nu er og sætte hende ned med det samme… tal med “venligstemme” - og nus evt videre, når hu igen er sat ned… over tid (og det her kan tage både uger og måneder! ) vænner I hende gradvist til at blive holdt i længere og længere tid. Lær hende med det samme at når hunholdes på en bestemt måde, så skal hun være rolig… Herhjemme lærer alle katte, at når de holdes i højre hånd og støttes ind mod min hofte, så skal man være rolig og ikke stritte imod! Holdes de på alle andre måder (med undtagelse af udstillingspositur) så bliver de sluppet lige så snart de beder om det…
Mens I lærer hende at blive holdt og båret, så klip dog de dullere væk! :slight_smile: En indlæring af gangen - især med en kat, som ikke er vant til håndtering! I ødelægger alt, ved at begynde at tumle med hende, som du lige har beskrevet…
Lær hende at blive løftet helt op… at blive løftet op så hn støtter på bagbenene… at I må tage hndes mend osv osv osv… Opsøg hende på hendes dasesteder og gør det - bare ½ minut af gangen i starten. Og ROS!!!
Lige sådan med kammen… opsøg hende… tag et hurtigt strøg… ROS!!! gradvis udvide til mere og mere…

Den fejl, I har gjort, er nøjagtig den samme som jeg i sin tid gjorde med Aske… for hvorfor dog i alverden vedligehoole den træning i pelspleje og håndtering som katten har fået hos opdrætteren, når nu det ikke var/er spor nødvendigt? Det finder man smerteligt ud af er en helt forkert tankegang, når man står i jeres (og min) situation…
HVIS Aske havde lært at tolerere vask… HVIS jeg havde vedligeholdt hans tilvænning til pelspleje… så havde det ikke været nødvendigt, at trimme ham ned to gange om året! I har så bare fordelen af at hun stadig er så ung, at hun kan huske, hvordan det har været hos opdrætter og det er forholdsvis(!) let at genindlære rutinerne… Aske var ca 7 år, da han og jeg fik problemerne - på det tidspunkt stod jeg med en højdominant, bomstærk hankastrat, der ikke ville noget som helst! jeg rent ud sagt opgav på stedet! Det behøver I ikke at gøre :slight_smile:

Har hun allerede duller som er meget svære at få væk, så er det i min mening bedre at dyrlægen får lov til at klare det denne gang.

Herefter lære hun så stille og rolig at det ikke gør ondt at blive friseret på en næsten bar mave, og som tiden går og pelsen holdes hver dag, ja så kommer det aldrig til at gøre ondt :slight_smile:

Der er selvfølgelig katte som bare ikke vil finde sig i det. For dem er det dyrlægen hver gang, men din Fie er så ung, så det burde være mulig at vænne hende til det :slight_smile:

Undskyld… måske er det fordi jeg nu har trimmet så mange katte - også katte med meget filtret pels… men - man behøver altså ikke at få katten lagt i narkose blot for at få den trimmet!!!
Det kan meget ofte sagtens lade sig gøre med en fuldstændig vågen kat… også katte, der normalt ikke vil affinde sig med kæmning!
Så prøv først selv med en trimmer inden man tager den risiko, som en narkose altid er!

Ja, jeg synes også at det er en god idé at få den trimmet første gang - helst uden at skulle i narkose selvfølgelig.

Og så lære hende det fra starten af med kort pels.
Ligesom når man lærer dem det fra små af hvor deres pels er nem at holde :slight_smile:
Mhv Eva - som nemt kan se at rolige Diego, med hans krævende pels har været udsat for meget mere end sprælledyret Jako, med den nemme pels.

[quote=Ann K;254603]Undskyld… måske er det fordi jeg nu har trimmet så mange katte - også katte med meget filtret pels… men - man behøver altså ikke at få katten lagt i narkose blot for at få den trimmet!!!
Det kan meget ofte sagtens lade sig gøre med en fuldstændig vågen kat… også katte, der normalt ikke vil affinde sig med kæmning!
Så prøv først selv med en trimmer inden man tager den risiko, som en narkose altid er![/quote]

Det kræver at man ved hvordan og hvis ikke er det sikkert en god ide at få lov til at være med når dyrlægen gør det. Der er jo visse steder der skal passes ekstra på så man ikke lige får nappet en lille brystvorte med i farten, og andre steder der er sensitive :slight_smile: