Det hårde liv som semilanghåret

Nja… jeg har faktisk aldrig lært det… jeg trimmede bare løs første gang… Det blev ikke kønt - men det var effektivt! :høhø:
Er man nervøs for at komme til at skade med trimmeren, kan man jo starte med at bruge en af de der afstandskamme, der følger med… der er jo ingen der siger, at katten skal klippes helt skaldet :slight_smile:

Jeg har forsøgt at trimme Leo selv, men han er bange for lyden af trimmeren, selvom det skulle være en stille trimmer og beregnet til dyr.
Synes ellers også at det er nemt nok, at trimme dyr, men nu er jeg jo også vant til, at trimme pudlen. Ved så ikke om det er sværere, når katten er i narkose, for Leo fik altså også lige en rift eller to under trimningen.

Der er ingen afstandsdims med til den trimmer, vi har til dyr- desværre.

Houmann: For mine dyr har det virket at komme til dyrlægen, sove, få pelsen af og bagefter øve det gradvist.

Jeg kommer fra katte, der angreb os, når vi skulle pelspleje, til

1)Tara der elsker det og spinder højt i dag. Hun er så desværre klippet ned igen nu, årsagen er en rest fra en fejlfodring.

2)Nanoq, som tolerere det. Og dette er en klar forbedring fra før, hvor katten sendte mig akut til lægen med et bid helt ind til knoglen.

Hvis du aldrig har prøvet at få en kat trimmet hos dyrlægen, så ved du ikke, hvad det handler om. Mine er ligeglade med den slags, og de er i skåne-narkose.

Håber I finder en løsning for kattens skyld også.

MVH

[quote=Ann K;254618]Nja… jeg har faktisk aldrig lært det… jeg trimmede bare løs første gang… Det blev ikke kønt - men det var effektivt! :høhø:
Er man nervøs for at komme til at skade med trimmeren, kan man jo starte med at bruge en af de der afstandskamme, der følger med… der er jo ingen der siger, at katten skal klippes helt skaldet :)[/quote]

Det jeg mente var at hvis man ikke har mod på at klippe løs, så er det nok bedre at lære det fra en der ved hvordan :slight_smile:

Igen, det kommer jo også an på kattens reaktion på lyden af klipperen :slight_smile:

Hvis katten er sensitiv og ikke kan håndteres er det at anvende en trimmer mens katten holdes fast det, der i fagsproget kaldes flooding dvs at oversvømme med sanseindtryk - det er 50/50 om flooding virker eller om det giver varigt nervesammenbrud.

Jeg skal dælme ikke nyde noget af at forsøge mig med det.
Ikke en gang de rigtig dygtige adfærdsbehandlere, som jeg kender, tør anvende flooding. Nogle gange er det svært at undgå en grad af flooding, men jeg synes ikke vi som ejere skal kaste os ud i den når der er alternativer og de prof. har sådan en respekt for floodingens eventuelle effekt.

Jeg købe en trimmer til Tara, men måtte aflevere den igen, da katten var dødangst for lyden.

MVH

Jamen så takker jeg da så mange gange for at få at vide, at trimning på den måde jeg altså praktiserer det - ikke kun overfor kunders katte, men også min egen - er at karakterisere som skadevoldende og nærmest at sammenligne med mishandling (hvilket jeg mener at flooding er)!

Personligt mener jeg at risikoen er så langt større ved at lægge en kat i narkose, end ved at langsomt tilvænne den til lyden af en trimmer og derefter blive trimmet ned i hjemlige trygge omgivelser… men sådan er vi jo så forskellige.

Og ja… der findes skam katte, som jeg ikke ville begynde at trimme… hvor jeg klart vil henvise til dyrlægen… men det er de færreste katte, hvor det faktisk er nødvendigt. Jeg er endnu ikke kommet ud til en trimning, hvor jeg pgr kattens adfærd har henvist til dyrlægen - men en gang fordi jeg ganske enkelt mente at katten var for knudret og at det derfor ville gøre alt for ondt på den…
Det jeg som regel kommer ud til er voksne katte… og som sagt - det foregår meget stille og roligt uden en hel masse bøvl og masen og holden fast og med pauser, mange pauser… derfor advarer jeg også altid om at det tager TID!!!
Bliver en kat bange… enten for lyden eller vibrationerne fra trimmeren… jamen så slutter seancen omgående! Jeg vil ikke begå et overgreb på et angst dyr - det vil ikke hjælpe dyret og jeg ville kunne komme alvorligt til skade, hvis det går til angreb!

Vi har med tålmodighed og i stil med det Ann skriver fået én af vores ellers meget sensitive Maine Cooner vænnet til at blive trimmet. Han vil faktisk meget hellere have fjernet en almindelig dulle med den end med en saks. Hvilken befrielse - men det har taget tid. I lang tid tændte vi den bare og slukkede igen og så har vi nærmet os ham gradvist. Og nu ligger han bare hos den ene af os, mens den anden trimmer. Jeg kan anbefale en Moser Arco. Den kan købes til omkring halv pris i England (Ebay).

Jeg tror i har misforstået dullernes omfang lidt. Ved godt det bare er erfaringer, men i Fies situation snakker vi 3 duller på 1½ mdr… Det er selvølgelig ikke meget i forhold til hvad andre långhårede eller semilanhårede katte har været udsat for, derfor kunne jeg ikke finde på at putte hende i en kasse og få hende lagt i narkose. Tag ikke fejl, jeg lytter skam til jeres råd, men jeg foretrækker at klare det herhjemme, så længe det kan lade sig gøre… Og det med tilvænding begyndte vi på igår. Blide strøg over ryggen med kammen på hendes hygge sted i kort tid af gangen, og det gik fint… Nu gør vi det lidt, inden jeg giver mig i kast med at tilvænne hende det med maven… Jeg tror måske det er fordi jeg har fejltolket hendes signaler, det at hun at hun reagere som hun gør sætter mig under pres, og jeg så hendes reaktion som genstridighed… Men måske handler det bare om hun ikke aner hvad i alverden der foregår, og det skulle tilvænning jo nok kunne klare, så jeg ud fra handling kan sætte hende ind i den situation: at blive børstet.

Jeg synes det lyder somom du har fanget den rette ånd i hvert fald.

Det skal nok gå. :smiley:

For mit vedkommende har jeg misforstået dit første indlæg. Jeg så det som et stort problem, men når det drejer sig om 3 duller på 1 1/2 mdr er det jo ingenting.

Du skal vænne hende til at blive børstet dagligt, så slipper du for at dullerne opstår :slight_smile:

Faktisk kan du ende op med en kat som elsker at blive friseret :slight_smile:

Det håber jeg da :smiley: man skal vel lærer så længe man lever :stuck_out_tongue:

[quote=birtheras;255032]For mit vedkommende har jeg misforstået dit første indlæg. Jeg så det som et stort problem, men når det drejer sig om 3 duller på 1 1/2 mdr er det jo ingenting.

Du skal vænne hende til at blive børstet dagligt, så slipper du for at dullerne opstår :slight_smile:

Faktisk kan du ende op med en kat som elsker at blive friseret :)[/quote]
Nej, jeg ved godt det ikke er noget i forhold til andre, men ville nu hellere at der ingen var :slight_smile: men det kan jeg jo så få til at ske ved tilvænning, og det vkal nok gå :slight_smile:

Selvfølgelig skal hun ikke have filter i pelsen… og nu er du jo blevet klar over, at det gælder om at kæmme dagligt ihvert fald i en periode, så det skal nok gå :slight_smile:
Som du selv siger… man skal lære så længe man lever :wink:

Vores Quini havde også reddet sig et par duller til på et tidspunkt. Og eftersom han aldrig havde haft duller før, så blev han forskrækket da jeg prøvede at rede dem ud og jeg åbenbart tog for hårdt fat og det endte med han lige fik givet mig et par skrammer. Jeg endte så med at klippe dem af i stedet, og det gjorde jo ikke ondt. Men jeg prøver så af og til at rede ham, så han ikke tror det gør ondt hver gang. Og der har ikke været nogle siden. :kryds:
En af vores hunkatte duller, men hun er så nem at ordne og ordner det også tit selv kan jeg se, hvor hun sidder og bider i pelsen.

Houmann: Så har jeg misforstået dit første indlæg - jeg undrede mig også gevaldigt over at du kunne være så hård mod en kat. Det er nemlig ikke mit indtryk af dig ellers.

MVH

Ann K: Brugt korrekt flooder du ikke - men jeg synes du skal være varsom med hvem du skriver trim katten til - i ukyndige hænder kan det blive en flooding, hvis du forstår?

Der findes træningsmetoder, som jeg ikke anbefaler ejere - af samme grund.

MVH

I kan være ganske rolige, jeg roder mig ikke ud i at trimme selv :stuck_out_tongue: hvis det en dag bliver så galt, ja så må hun jo afsted til doktor dyr… Men det er det heldigvis ikke, og jeg håber heller ikke det bliver det

Lenschow - Det er heller ikke mit eget indtryk af mig selv… Det var også derfor jeg blev lidt paf over jeres indlæg… Men det er da klart at det er værd at arbejde for, at hun ligeså stille vænner sig til at blive børstet, uanset om det er meget eller lidt :slight_smile:

[quote=lenschow;254673]Hvis katten er sensitiv og ikke kan håndteres er det at anvende en trimmer mens katten holdes fast det, der i fagsproget kaldes flooding dvs at oversvømme med sanseindtryk - det er 50/50 om flooding virker eller om det giver varigt nervesammenbrud.

Jeg skal dælme ikke nyde noget af at forsøge mig med det.
Ikke en gang de rigtig dygtige adfærdsbehandlere, som jeg kender, tør anvende flooding. Nogle gange er det svært at undgå en grad af flooding, men jeg synes ikke vi som ejere skal kaste os ud i den når der er alternativer og de prof. har sådan en respekt for floodingens eventuelle effekt.

Jeg købe en trimmer til Tara, men måtte aflevere den igen, da katten var dødangst for lyden.

MVH[/quote]

Jamen så kan jeg så åbenbart tilføje dyremishandler til mit CV :p, for jeg har fået trimmet 2 skovsere i mit eget hjem uden brug af hverken dyrlæge, narkose eller andre ‘hjælpemidler’. Første step i ‘behandlingen’ var at starte trimmeren for at se om katten reagerede på lyden, hvilket ingen af mine katte gjorde. Næste step var så at forsøge stille og roligt at trimme lidt pels - igen ingen reaktion, så vi fortsatte i samme rolige tempo indtil katten var ‘løveklippet’. Under hele seancen forholdte katten sig roligt - undlad venligst at forveksle dette med apatisk! :høhø: og fik undervejs masser af nus og ros. Så jeg vil vove den påstand at denne metode for mine kattes vedkommende er/var langt mindre stressende og skræmmende end at blive fragtet til dr. dyr og få foretaget samme ‘indgreb’ under narkose - og jeg vil i sagens natur gøre det igen på nøjagtig samme måde.

Dermed ikke sagt at andre katte ikke vil reagere anderledes, men jeg mener afgjort ikke at man per definition bør afholde sig fra at forsøge og opgive på forhånd. Men nu er jeg så heller ikke tilhænger af og fortaler for at man ‘bare’ lægger dyr i narkose for simple indgreb, som måske kunne have været ordnet på anden forsvarlig vis.

[quote=Maj-Britt;261850]Jamen så kan jeg så åbenbart tilføje dyremishandler til mit CV :p, for jeg har fået trimmet 2 skovsere i mit eget hjem uden brug af hverken dyrlæge, narkose eller andre ‘hjælpemidler’. Første step i ‘behandlingen’ var at starte trimmeren for at se om katten reagerede på lyden, hvilket ingen af mine katte gjorde. Næste step var så at forsøge stille og roligt at trimme lidt pels - igen ingen reaktion, så vi fortsatte i samme rolige tempo indtil katten var ‘løveklippet’. Under hele seancen forholdte katten sig roligt - undlad venligst at forveksle dette med apatisk! :høhø: og fik undervejs masser af nus og ros. Så jeg vil vove den påstand at denne metode for mine kattes vedkommende er/var langt mindre stressende og skræmmende end at blive fragtet til dr. dyr og få foretaget samme ‘indgreb’ under narkose - og jeg vil i sagens natur gøre det igen på nøjagtig samme måde.

Dermed ikke sagt at andre katte ikke vil reagere anderledes, men jeg mener afgjort ikke at man per definition bør afholde sig fra at forsøge og opgive på forhånd. Men nu er jeg så heller ikke tilhænger af og fortaler for at man ‘bare’ lægger dyr i narkose for simple indgreb, som måske kunne have været ordnet på anden forsvarlig vis.[/quote]

Du er da godt nok et sødt menneske.

Du fordrejer iøvrigt mine ord - det du beskriver her er jo en gradvis tilvænning og brug af positiv forstærkning - og det har bestemt intet med flooding at gøre. Jeg skriver direkte om dyr, der tvinges eller bliver fastholdt - jeg finder din kommentar til mine MCOs pelsproblemer ganske hjerteløs.

Alle der kender mig bare lidt ved, hvor mange tårer det har kostet mig at udsætte dem for de narkoser og klipninger. Jeg har endda forsøgt med en trimmer selv for at undgå det og får i dag jævnligt besøg af PiaH som hjælper med at børste dem.

Jeg synes det var virkelig ondskabfuldt skrevet til mig.

Og helt unødvendigt.

Jeg føler mig allerede som en skidedårlig katteejer med de langhårskatte i forvejen, så den der havde jeg ikke brug for.

[quote=lenschow;261893]Du er da godt nok et sødt menneske.

Du fordrejer iøvrigt mine ord - det du beskriver her er jo en gradvis tilvænning og brug af positiv forstærkning - og det har bestemt intet med flooding at gøre. Jeg skriver direkte om dyr, der tvinges eller bliver fastholdt - jeg finder din kommentar til mine MCOs pelsproblemer ganske hjerteløs.

Alle der kender mig bare lidt ved, hvor mange tårer det har kostet mig at udsætte dem for de narkoser og klipninger. Jeg har endda forsøgt med en trimmer selv for at undgå det og får i dag jævnligt besøg af PiaH som hjælper med at børste dem.

Jeg synes det var virkelig ondskabfuldt skrevet til mig.

Og helt unødvendigt.

Jeg føler mig allerede som en skidedårlig katteejer med de langhårskatte i forvejen, så den der havde jeg ikke brug for.[/quote]

Er det nødvendigt at være så sarkastisk og nærtagende? - faktisk syntes jeg det er dig der er ondskabsfuld.

Jeg kan slet ikke læse det du lægger i det.