Det imponerer mig gang på gang

Jeg bliver aldrig færdig med at blive imponeret over, hvad klikkertræning kan gøre for mine katte i det daglige.

Jeg træner ikke hver dag, men varierer mellem jagtlege og mental stimulering af forskellig art - herunder klikkertræningen.

En af gangen kommer de ind - der er 5 - resten venter søde i gangen på deres tur. Så træner jeg hver kat med ca 5-10 klik og tager næste ind. Det der tager længst tid er at skifte ud - alle vil gerne ind først :slight_smile: Heldigvis har de nu lært at vente i stilhed derude - før skreg de op, når de hørte mig træne en anden i stuen:høhø:

I alt tager det 15-20 min at træne dem alle.

Bagefter snorkbobler de en helt dag og nogle gange to dage.

Jeg har trænet katte i 7 år nu, men jeg er stadig lige imponeret hver gang over hvor effektiv et redskab til at skabe ro, mental veltilpashed, nedbringe stress, øge selvsikkerhed osv som noget så forholdsvis simpelt som klikkertræningen er.

Så lidt tid - så tilfredse dyr. Klikkertræningen er mit vigtigste redskab til at skabe ro herhjemme. Endda bedre end gulvvarme:tihi:

kh

Kan du liiiiige dele dit trick om hvordan du får resten til at tie stille, mens du træner med en? :øhmm: Det har været mit største problem og nok også grunden til at jeg træner lidt “uorganiseret”. Mine kræ er simpelthen for nysgerrige til, at jeg kan tage en fra for at træne…så sidder de to andre på den anden side af døren og mjawer. :ups:

Ved uorganiseret træning mener jeg f.eks. Jeg begynder at lære Artos “sit” på kommando, men han har for meget krudt i r*ven til at koncentrere sig…det ender med at Flykra “blander” sig (efter at have gloet på Artos i 5 min), jeg siger “sit” et par gange og voila! så sidder den bare :smiley: …men det var egentlig den forkerte kat der lærte det :tihi:

Haha, Itzy Bitzy, det problem kender jeg også til. Enten blander Nugga sig og demonstrerer, at hun er meget hurtigere til at lære end Billy, eller også insisterer hun på at ligge på hans “plads”-pude, eller også overfalder hun ham bare :argh:

Huskede jeg at sige, at jeg har ori/sia? :stuck_out_tongue: Blandemaskiner er de…

mvh. tina

Katte er eminente til at lære ved at se en anden kat gøre ting. Jeg bruger det i træningen bevidst - det er en let genvej til at få en klikkertrænet kat - har du en, der kan, og får du en ny killing, så lad killingen gå i rummet og se på et par gange, mens du træner den gamle garvede:-)

Snart kan du tage killing ind alene og træne med killing, og så kender den næsten allerede principperne. Hundetrænere jeg kender er lidt jaloux på, at vi med kat har denne nemme genvej:-)

Eddie råbte jo også op i starten, men jeg gjorde følgende.

Jeg har en netdør, og en skydedør. Nogle gange er begge lukkede, nogle gange kun netdøren - det varierer lidt om de kan sidde bag netdøren uden at larme eller om der skal lukkes helt for at de ikke kan se os.

Så tager jeg en kat ind af gangen - i starten altid i samme rækkefølge. De lærer derfor den rækkefølge at kende. Mens jeg træner en, går jeg med mellemrum hen og kaster en håndfuld godbidder ud til dem, der venter - når de er stille. På den måde forstærker jeg stille og rolig venteadfærd bag døren.

I dagligdagen lukker jeg desuden tit lige en dør bag mig med en eller flere katte bag. Så laver jeg lidt ting, og så snart de er stille - jeg tæller til 10 kasser øl:-) - så åbner jeg døren igen. Jeg gør intet stort nummer ud af det, når jeg åbner. Og jeg ignorerer dem 100 % indtil de er stille i 10 sekunder, så får de deres positive forstærkning for at vente i ro og stilhed - jeg åbner døren.

Det har taget nogle måneder at lære dem det, men nu sidder den der. Det skal naturligvis holdes ved lige.

Det smarte ved dette er, at jeg i dag kan lukke mine katte adskilte hvis der er behov for det, eller lukke dem alle inde, hvis her er håndværkere fx, som går ud og ind - uden at de opfatter det som ubehageligt.

Jeg fik hjælp fra Tip, som allerede kunne vente i stilhed og ro - en af gangen lukkede jeg i starten en ny ud sammen med ham - som under træningen begyndte den nye langsomt at imiterer Tips adfærd - ro og stilhed.

I dag venter selv min orientaler i stilhed bag døren. Jeg behøver ikke længere følge den samme rækkefølge for, hvem, der kommer ind og træner.

Men der er kø for at komme til og ind, og ind imellem smutter to med ind, når jeg skal have den jeg har trænet med ud - det er bestemt det mest tidskrævende ved træningen - at skifte mellem kattene.

Jeg har overvejet om jeg kan gøre det lettere - fx lære dem at vente i kasser også lukke en ud af gangen… Maiken Lysholm Sten gør det på ægte prof vis:-) Hendes katte sidder i rummet på skamler og venter så sender hun skiftevis en hen på skamlen og kalder en ny ind - dette kunne I også vælge… Men det kræver træning med først hver enkel, så en, så to, så tre - osv…

Jeg har valgt døren indtil videre, da det har virket - medn indrømmet - Maikens metode er lidt sej:-)

KH

Haha, jeg tænkte faktisk på, at det smarteste ville være at lære alle kattene sit-kommandoen og at holde den i et godt stykke tid, så de bliver hvor de er, imens man træner. Det er der så nogen, der har tænkt før mig, kan jeg høre .-)

mvh. tina

Ja trænere i cirkus bruger det jo - det er en targetadfærd, hvor dyret gradvist lærer at blive på sin platform/stol/skammel. Det er meget smart

hmm…kan godt se at jeg er bagud med træningen :tihi: Tilgengæld har Artos nu lært “sit” på kommando :smiley: …og har åbenbart også lært at “sit sit” betyder “smid dig ned og se lækker ud” :øhmm: :ups:

Den gyldne regel nummer 1 - gentag aldrig et lydsignal:-) Afbryd træningen kort og forsøg igen - ellers er det svært for katten at skelne.

Men den er da sød med Sit-sit:-)

Jeg laver også disse fejl tit - SUK! :slight_smile:

Utroligt nogle gange at de forstår os:-)