Diabetes hos ældre kat

Jeg har en ældre kat på 13 år, som har fået konstateret diabetes. Han har igennem et par år fået binyrebarkhormon, som jo kan give diabetes hos kat, ligesom det kan hos mennesker. Derfor er han nu under udtrapning af medrol, og om en måned skulle han gerne være helt ude af det. Til den tid må dyrlægen så undersøge om det har ændret noget på hans blodsukker.

Er der andre som har erfaring med diabetes hos kat pga medrol behandling? Eller diabetes hos kat generelt? Jeg håber virkelig meget at det stabiliserer sig, da jeg synes det er meget at skulle opstarte behandling med insulin, monitorering af blodsukker osv, da han er en ældre herre som også er svækket af, at han har haft gigt igennem mange år (hvilket også er grunden til han er blevet behandlet med binyrebarkhormon).

Han er nu ved at blive skiftet over på diabetes kost (tørkost fra Hills), samt har været i behandling for en infektion i luftvejene. Han har det egentlig godt nok nu, men han har tabt sig meget og vejer nu kun 3,2 kg (for et år siden lå han på lige omkring 4 kg).

Vi er flere, der har erfaring med katte med sukkersyge. For Chilis vedkommende var det sandsynligvis også binyrebarkhorman, der fik hende til at tilte. Vi forsøgte først at rette hende op med kosten, men det lykkedes ikke. Så nu får hun insulin morgen og aften.

Jeg har aldrig selv målt hendes blodsukker. Det har dyrlægen gjort i et par omgange, hvor han har haft hende inde en dag. Her har han tappet blod hver time og målt hendes blodsukker for at se, hvordan hendes kurve ligger over en dag. Ud fra det har han kunnet beregne, hvor meget insulin hun skal have. Det har virket for os.

Så jeg har sluppet for monitoreringen og har kun skullet give hende insulin. Det har været helt udramatisk, men det afhænger jo givetvis af katten. Chili er meget nem at håndtere. Hun er 8 år gammel.

2 Likes

@louiseogbuster - Du ved ret meget om det her? :smil:

Min Siri fik konstateret sukkersyge i juni i år - hun er 12 år gammel og har astma, og har derfor udover inhalationsmedicin fået medrol - og den var det, der triggerede sukkersygen. Vi stoppede med medrol med det samme (hun blev meget syg af sukkersygen og lå på hospital i 5 dage) og hun blev startet på insulin 2 gange dagligt. Jeg checkede selv blodsukker - og altid før hun skulle have insulin, da jeg var hundeangst for at hun skulle gå i insulinchock, hvis jeg gav insulin, uden at hun behøvede det. Siri er meget nem at håndtere, og der har ikke været problemer med at måle blodsukker eller give insulin. Den sidste måned har Siri ikke skulle have insulin, da hendes blodsukker ligger inden for normalen. Jeg checker selvfølgelig stadig hendes blodsukker, men alt tyder på, at hun er i remission - hvilket er en kæmpe lettelse. Det kan jo komme igen, så jeg slipper nok aldrig for at holde øje med hende - men lige nu er vi superglade herhjemme. Hun får Royal Canin diabeteskost - både våd og tør.
Du er meget velkommen til at skrive, hvis du har andre spørgsmål.

2 Likes

Som @Eva_K skriver har jeg en del erfaring med diabetes hos kat, 7½ år faktisk.

Buster fik diabetes lige da han var blevet 6 år, og levede med det resten af livet, fik insulin 2 gange dagligt i indsprøjtning, og så et sundt og lødigt vådfoder suppleret med lidt tørfoder.

Det med binyrebarkgormon er en træls ting, da det kan give symptomer, og når man så er trappet ud af det igen, så forsvinder symptomerne.

Ang foder vil jeg faktisk anbefale ikke at bruge det fra Hills samt Royal Canin - det indeholder i min optik alt for meget kulhydrat.
Derimod kan denne være gode bud:
https://www.specific-diets.dk/kat/specialfoder/endocrine-support-fed-dm-dk
Derudover vil jeg anbefale et lødigt vådfoder, der er fuldfoder. Vi er mange der er glade for Topic fra Aldi, da det indeholder alt det katten har brug for.

Jeg håber at det at I trapper ud af Medrol hjælper så blodsukkeret normaliseres - det har jeg hørt om før.
i skal jo så i stedet være meget opmærksom på den tilstand, der gør at katten får Medrol :wink:

2 Likes

Tak for jeres input. Jeg håber han retter sig når han er ude af medrol, men kan høre jeg også kan forberede mig på at han måske ikke gør…
Han er jo som sagt en ældre herre og pga gigten er han meget ømskindet, så jeg kan slet ikke forestille mig at det skulle kunne gå helt smertefrit, med at give insulin dagligt. Så han skal også over på noget nyt smertestillende når han er trappet ud.

Jeg må se hvad det ender med… Mht. kosten så er han MEGET glad for sin tørkost, så han skal helst have primært tørt, men får selvfølgelig også vådfoder. Jeg har købt lidt diabetes vådkost på zooplus som han gerne vil spise. Han har altid været meget selektiv med sin mad.

Et par spørgsmål: Når man giver insulin til en kat, er det så med en insulinpen, ligesom dem man også bruger til mennesker? Eller skal man trække det op med en kanyle ved hver injektion? Hvad koster det cirka at give insulin, hvis katten får det hver dag?

Får han Canosan for sin gigt? Det gør en kæmpestor forskel for min gigtsyge kat om han får Canosan eller ej

1 Like

Ja, han er lige startet med det for nogle uger siden og han elsker det :grin: Jeg troede aldrig jeg skulle få de der kæmpe piller i ham, men han spiser dem bare som var det en godbid :poultry_leg:

2 Likes

Alle mine tror også det er godbider, hehe

1 Like

Insulin gives med en pen, man bare indstiller til den rigtige dosis. Det er nemt. Nogle katte får menneskeinsulin. Min Chili får caninsulin til dyr med VetPen.

For 10 ampuller til VetPen giver jeg et sted mellem 600 og 700 kroner. Chili får 3 enheder 2 gange dagligt - og så bruger man lidt ekstra til lige at teste, der er hul igennem sprøjten. Så ca. 7 enheder dagligt alt i alt. Det forslår til omkring 5 mdr. Kanylerne købes separat. Jeg giver 266,75 for 100 på webapoteket.dk (medlemspris - medlemskab er gratis uden forpligtelser ud over at modtage et nyhedsbrev), som jo så varer i 50 dage ved 2 injektioner dagligt.

Chili får Virbac-foder. Hun vejer for meget og skal som minimum ikke tage mere på og også gerne tabe sig, så hun får den variant, der hedder Weight Loss & Diabetes - Obesity. Det findes også en til vedligeholdelse af vægt. Jeg køber det, som du kan se, i Tyskland, hvor det er langt billigere end i DK. Chili er glad for det, og min anden kat spiser det også. Ved siden af får de vådfoder fra Rema. Om jeg ligefrem vil kalde det lødigt, ved jeg ikke. Men der er i hvert fald ikke kulhydrater i.

2 Likes

Tak, det lyder jo ikke så svært :slight_smile:

Nu har jeg jo købt noget diabetes vådfoder på zooplus- Prøver dette i første omgang https://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_vaadfoder/smilla/smilla_vd_kat_vaad/757306 - Det var en af de lidt billigere varianter og den er han fint tilfreds med. Men det behøver måske ikke være diabetes foder? Nu skriver du at I bruger det fra Rema og andre fra Aldi, så alm vådfoder er måske ok, bare der ikke er tilsat sukker?

Min dyrlæge ville uden tvivl foretrække, at hun kun fik tørfoder, der var beregnet på diabetes. Der er mange fibre i Virbac, og de er med til at øge mæthedsfølelsen, samtidig med at de - så vidt jeg har forstået det - også er med til at stabilisere blodsukkeret. Det tror jeg ikke, der er i vådfoderet.

Chili kunne sikkert godt leve af tørfoder alene, men jeg har en anden kat, der nok ville dø af sorg, hvis han ikke fik sit vådfoder. Så vi går på kompromis. Uden at fortælle det til dyrlægen :wink:

1 Like

Buster fik “menneskeinsulin”, han fik Levemir, som er i pen.
Det koster ca 125 kr pr måned + nåle, som koster ca 1,5 kr om dagen, mener jeg.

1 Like