Diabetes katte efterlyses

Har du en diabeteskat, som må være med i et projekt? Nok lettest for katte, der bor på Sjælland, men kig på det, hvis du har en. Spørgsmål rettes direkte til Freja - se adresse i flyeren :slight_smile:
klientbrochure 1.pdf (642.7 KB)
VH
Susanne

2 Synes om

Helt bortset fra afstanden har Chili haft sukkersyge for længe. Men fedt, at nogen forsker i det, nu hvor katte efterhånden næsten får livsstilssygdomme i samme takt som deres mennesker. Jeg håber, de finder katte nok.

Jeg har af nysgerrighed spurgt hende om man slet ikke bruger liraglutid og semaglutid til dyr - jeg er spændt på om hun svarer. For hvis vi taler mennesker, så ved vi at vægttab virker fint på diabetes 2, fuldstændigt som hun anfører på kat. Men jeg undrer mig over at det altid er insulin, man bruger til kat - “vi andre” får ofte ikke insulin, men de mere moderne midler. Så jeg er nysgerrig efter at vide om man skille det ad i type 1 og 2 hos kat, eller man bruger noget “krydsbehandling” (i min verden er insulin primært til type 1 og vægttab primært til type 2) eller hvad der foregår. Og jeg har spurgt fordi hvis det var min kat, så ville jeg langt hellere behandle med liraglutid eller semaglutid end insulin, fordi for meget insulin bliver man ret dårlig af - det gør man ikke på samme måde af de andre (udover noget tilvænningstid).
Nå, sidespring - vi får se om hun svarer.
VH
Susanne

3 Synes om

Enig - det ville give god mening, fordi type 2 jo har en egenproduktion, som de bare ikke har ret megen effekt af.

Problemet kan blive doseringen tror jeg. Så skal der laves en pen med en meget lavere dosering, kun til vet brug og det er jeg ikke sikker på om der er penge nok i.

1 Synes om

Kilde: Agria. Jeg har ikke nået at se det endnu, men det er på to do listen :slight_smile:

Malin Öhlund: Diabetes mellitus hos katt

Katte kan rammes af en form for diabetes som ligner type 2-diabetes hos mennesker, og antallet af katte som får netop diabetes øges. Hvorfor får katte diabetes, og er der nogle racer, som er ekstra udsat for risiko? Det er nogle af de spørgsmål som vi ser på i forskningsprojektet om diabetes hos katten. Malin Öhlund går igennem hvilke racer som har en højere risiko for at få diabetes, og ser nærmere på at hankatte har dobbelt så høj risiko at udvikle sygdommen sammenlignet med hunkatte.

Se seminaret på svensk - “Diabetes hos katt”

Se seminaret på engelsk - “Diabetes in cats”

3 Synes om

Har hun svaret dig Susanne ?

Nope - men mon ikke det kommer af sig selv i løbet af få år. Midlerne er trods alt testet først på dyr, inden vi andre får dem :slight_smile: Og jeg er sikker på at der er et behov - det gør jo diabetes langt nemmere at håndtere, hvis der er tale om type 2.
VH
Susanne

2 Synes om

Det var da ærgeligt, kunne være interessant at høre.

Enig, de er helt sikkert blevet testet på dyr inden. Sandsynligvis primært rotter og mus som gnaver art. Ofte plejer man så at bruge kaniner som ikke-gnaver art. Tør ikke sige om de kunne have fundet på at teste det på grise også :gruble:

Katten adskiller sig sandsynligvis en del fra rotter og mus ift. de enzymer den har i kroppen der styrer hele glukose stofskiftet. Adskiller sig på den måde at det er de samme enzymer som både rotter, mus og kat har, men i katten har man jo allerede fundet ud af at den har mindre udtryk af nogen af de enzymer der indgår i glukose-stofskiftet på den ene eller anden måde, også det faktum at kattens metabolisme er meget mere kørt over på proteiner end mus og rotters metabolisme. Jeg synes det er interessant i den sammenhæng om det også betyder noget for udvikling af diabetes :slight_smile: Tænker primært type 2 her

Og det er ikke mindst interessant i den sammenhæng, at mange foderproducenter helt tydeligt fokuserer meget på overvægt - det må vel være fordi der er et marked? Og overvægt = øget risiko for type 2, så det er jo relevant nok at bore i hvilken type de ramte katte har. Faktisk fokuseres der så meget på det, at vi har måttet opgive at anvende Hill´s C/D - vi kan simpelthen ikke holde huld på kattene med det. Der er helt tydeligt sket en ændring, for det kunne vi “i gamle dage”. Så det kan vi ikke bruge mere, fordi vores netop ikke har tendens til overvægt og i stedet bliver for skarpe over ryggen af det… Ikke nemt at stille alle tilpasse med sit produkt :slight_smile:
VH
Susanne