Dianas Have - eller 'hvordan man overfylder alt for få kvadratmeter'

Som ‘lovet’ i tanketråden kommer her lidt billedspam fra matriklen. Alle billeder er fra sidste sommer, eftersom haven stadig ser lidt sølle ud her om foråret. :slight_smile:

Men billederne er faktisk ALLEREDE forældede! Jeg finder hele tiden på nye ting, og starter nye projekter. Skal nok smide flere billeder på, når det nye tager form… :høhø:

Design og udførelse: Undertegnede… :cool2:

Århhh… jeg har en totalt overgroet have, du MEGET gerne må gå igang med, hvis du sådan lige mangler et projekt :smiley:
Hvor ser din have smuk og hyggelig ud :slight_smile:

Sikke skøn have , gid jeg havde sådan et have gen :smiley:

Fantastisk flot lavet! :ok: Hvor stor er haven egentlig?

Tak :slight_smile: - jeg synes nu også selv, at den er skøn! :hjerte:

Jeg synes det er VILDT sjovt og hyggeligt at ‘pulse’ i min have (og få hold i ryggen, ondt i hofteled, knæ og bækken fordi jeg slæber rundt på mega tunge kampesten, graver som en sindssyg og kører jord væk i tonsvis…og det gider mine dumme led ikke være med til…:høhø:)

Jeg har faktisk tegnet en haveplan til min kusine - og har også lovet en veninde at gøre det samme…så HVIS nogen har brug for gode ideer og en arbejdsskitse, kan jeg godt være behjælpelig… :slight_smile: Men selve arbejdet må i selv udføre…:høhø:
Det koster gratis - men det skal ikke være for langt væk fra mig, og det bliver når jeg lige har tid - hvilket ikke lige er til at sige, hvornår jeg har. Der er jo også noget med et job, der skal passes ved siden af. :cool2:

Grunden er kun 280 kvm. - og der står jo så lige også et lille hus, et skur og en carport…så haven er ret lille… :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;838111]Tak :slight_smile: - jeg synes nu også selv, at den er skøn! :hjerte:

Jeg synes det er VILDT sjovt og hyggeligt at ‘pulse’ i min have (og få hold i ryggen, ondt i hofteled, knæ og bækken fordi jeg slæber rundt på mega tunge kampesten, graver som en sindssyg og kører jord væk i tonsvis…og det gider mine dumme led ikke være med til…:høhø:)

Jeg har faktisk tegnet en haveplan til min kusine - og har også lovet en veninde at gøre det samme…så HVIS nogen har brug for gode ideer og en arbejdsskitse, kan jeg godt være behjælpelig… :slight_smile: Men selve arbejdet må i selv udføre…:høhø:
Det koster gratis - men det skal ikke være for langt væk fra mig, og det bliver når jeg lige har tid - hvilket ikke lige er til at sige, hvornår jeg har. Der er jo også noget med et job, der skal passes ved siden af. :cool2:[/QUOTE]

Det kunne godt tænkes, at jeg ville tage imod det tilbud… især hvis du er i stand til at udtænke den “selvpassende have” :wink:
Og jeg har skam masser af tid… nu skal vi lige have gartneren forbi med et tilbud om, hvad det vil koste at rydde det hele væk, plane og så græs :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;838114]Det kunne godt tænkes, at jeg ville tage imod det tilbud… især hvis du er i stand til at udtænke den “selvpassende have” :wink:
Og jeg har skam masser af tid… nu skal vi lige have gartneren forbi med et tilbud om, hvad det vil koste at rydde det hele væk, plane og så græs :)[/QUOTE]

Uha nej, dum idé! :uha: Synes JEG i hvert fald…:tihi:

Altså - hvis man gerne vil have noget andet end bare græs på sigt, så skal man ikke bare kassere planter på livet løs. For det er mildest talt helt UFATTELIGT dyrt at købe planter, så alt, man kan genbruge, bør man genbruge…:cool2:

Det samme sagde jeg til min kusine - hun fik besked på at inddrage et areal til ‘plantebørnehave’, hvor de planter, der skulle bevares og senere plantes ud igen andetsteds, kunne stå nogle måneder. Dermed sparede hun mange hundrede (eller ligefrem tusinde) kroner!

Så overvej lige en ekstra gang, om noget eventuelt kunne genbruges…?

[QUOTE=Ann K;838114]Det kunne godt tænkes, at jeg ville tage imod det tilbud… især hvis du er i stand til at udtænke den “selvpassende have” :wink:
Og jeg har skam masser af tid… nu skal vi lige have gartneren forbi med et tilbud om, hvad det vil koste at rydde det hele væk, plane og så græs :)[/QUOTE]

Nå ja, og den såkaldt ‘selvpassende’ have findes ikke…men man kan sagtens lave noget, som ikke kræver det store, når først planterne ‘har fat’ :slight_smile:
Og det behøver IKKE kun være græs og granitskærver det hele (der kommer i øvrigt ufatteligt meget ukrudt i skærver, det tænker folk sjældent på…) :slight_smile:

Er du vimmer en smuk have! gisp

Gid vores så sådan ud - Her er den ens og kedelig. Og som ekstra minus ligger der nu en giga jordbunke på græsset som vi skal forsøge at afskaffe. blah

Tusinde tak for kigget, det er virkelig en fryd for øjet!

Nej, hvor er den tæskelækker og hyggelig :slight_smile:
Det var min have også for tre år siden, men pga. ombygning, håndværkere, invasion af mosegrise og kun to “dumme” hænder i 2-3 år har jeg ikke kunnet gøre noget ved den.

Jeg har en (alt for) stor gummi-bassindug liggende i en kasse (11 m i diam. + 1½ m høj kant), da min “sø” er utæt og skal omlægges. Den knoldede plæne er fyldt med Vorterod, bedene (ellers med Løvefod, Hosta, bregner m.m.) med brændenælder og skvalderkål. og ALLE mine 15 år gamle roser, Fairy, New Dawm og Westerland er døde her i vinterens løb. Hvorfor aner jeg ikke.

(Nu har jeg kun billeder fra fortiden at fryde mig over) :frowning:

MEN jeg kunne godt lide at vide, hvad du har lagt dine pigsten og trædesten m.m. i - alm. grus eller stenmel? Og har du lagt stenene i bassinkanten i beton?

Hvor ser den hyggelig ud.
Jeg er jo en af de slemme, der har ryddet hele haven for planter og kun har græs - gider simpelthen ikke holde den.

Men jeg tror helt sikkert kattene ville nyde nogle planter at gemme sig under.

Takker igen :slight_smile:

Pigsten og ølandsbrud er lagt i ganske almindeligt brolæggersand.
I øvrigt er stenene alle sammen ‘genbrug’, delvist købt for en slik på dba.dk og delvist noget, jeg har fået gratis hist og her. Så belægningen har ikke været særlig dyr at lave. :slight_smile: Min arbejdskraft er jo heldigvis også gratis. :høhø:

Bassinerne er fuldstøbte i beton. Det var et KÆMPE arbejde, men jeg hader simpelthen ‘plastikkanter’, og jeg synes, det er ret svært at skjule det ordentligt…ja, jeg er nok lidt sær, men jeg ville altså hellere støbe dem i 10-12 cm. armeret beton. :tihi: Og ja, så støbte jeg lige lidt natursten fast i kanten :slight_smile: Vandfaldene er også bygget op i beton og sten.

Ja, kattene ELSKER simpelthen, når der er noget at putte sig i. På denne tid af året er der nu ikke meget, stauderne skal jo lige komme op, men så må man ligge på lur bag et af stendigerne/højbedene. :slight_smile:

Jeg har (igen) inddraget et stykke af græsplænen for at lave et katte-lege-klatremiljø bestående af gamle træstammer, planter, sten og en lille tunnel…skal nok lige smide lidt billeder ind, når det står færdigt. :slight_smile:

Hvor er det bare flot, Diana - helt utroligt, så meget du har fået plads til i den have. :ok:

Vand og sten - suk… Sådan noget sætter også gang i drømmene her, men vi har bare endnu færre kvadratmeter at gøre godt med. :tihi:

:smelter:

Sikke et Paradis af en have - der kunne jeg godt ligge i en hængekøje med Silke på maven og læse i en god krimi.

Det ser bare så flot ud med de rustne ting, og den måde du får sten og planter til at gå i symbiose med hinanden er jeg vild med.

Hvem der havde en have …suk :slight_smile:

Ih sikke en skøn romantisk have du har :slight_smile:
Jeg ville gerne have bare lidt af din kreativitet - Så min have også kunne komme til at se smuk ud :slight_smile:

Dyb respekt herfra. Ville elske at have en have i samme stil, eller måske bare en del af haven. Hos os er der som hos Vivi næsten kun græs og enkelte træer, det er nemt at holde. Da vi flyttede ind i 1993 var der sammenlagt 40 m2 græsareal, alt andet var faconklippede træer, samt staudebede. Det magtede vi simpelthen ikke at vedligeholde på en grund på 1100 m2.

Men dengang var der atmosfære - der var huler, små oaser overalt. Men sådan noget skal vedligeholdes, og efter kun 2 år uden beskræring af træer og buske var idyllen en saga blot. Ud af ca. 40 forskellige træer står der i dag 3 tilbage, samt en del bregner, som jeg har delt i årenes løb, så de er i dag placeres forskellige steder rundt omkring. Det er lidt trist at tænke tilbage på, med alle de træer vi har fældet, men alternativet havde været værre efter min mening.
Mvh
Yvonne

[QUOTE=Diana F;838117]Uha nej, dum idé! :uha: Synes JEG i hvert fald…:tihi:

Så overvej lige en ekstra gang, om noget eventuelt kunne genbruges…?[/QUOTE]

Der er et par enkelte roser og bærbuske, som gerne må bevares, men ellers er det meste ukrudt af en eller anden form, som bare skal væk - især den ene side af huset er totalt forsømt og rummer derfor ikke meget andet end ukrudt og selvsåede hækplanter…
Det er også den del som skal udlægges til kattenes indhegning, så derfor starter vi bare med græs og så kan der tilføjes rhododendron, og andre kattesikre planter hen ad vejen…
I baghaven er der et stort busket, som før i tiden var meget smukt, men som idag domineres fuldstændigt af en selvsået liguster (manden troede ikke på mig, da jeg fortalte, hvad der ville ske, hvis skidtet fik lov at blive!) Den smukke og nyttige kvæde er helt slået ihjel, potentillaen er næsten kvalt og den der busk med de lyserøde blomster (hvad den så end hedder) kan heller ikke længere klare sig… de store kongeliljer er naturligvis også væk… Busketten skal derfor ryddes og så starter vi forfra…
Jeg har et bed, som jeg forsøgte at udlægge til rosenbed - alt skal beskæres i bund eller fjernes derfra, afhængig af om det er vidrosen, som vokser frem… og så skal der nogle ordentlige bunddækkeplnter til…

Så jo… haven trænger i den grad til udlugning og førstehjælp…
Er meget spændt på. hvad gartneren siger på mandag :slight_smile:

den er bare super fin :slight_smile: jeg glæder mig sådan til jeg får min have :smiley:

[QUOTE=Ann K;838197]Der er et par enkelte roser og bærbuske, som gerne må bevares, men ellers er det meste ukrudt af en eller anden form, som bare skal væk - især den ene side af huset er totalt forsømt og rummer derfor ikke meget andet end ukrudt og selvsåede hækplanter…
Det er også den del som skal udlægges til kattenes indhegning, så derfor starter vi bare med græs og så kan der tilføjes rhododendron, og andre kattesikre planter hen ad vejen…
I baghaven er der et stort busket, som før i tiden var meget smukt, men som idag domineres fuldstændigt af en selvsået liguster (manden troede ikke på mig, da jeg fortalte, hvad der ville ske, hvis skidtet fik lov at blive!) Den smukke og nyttige kvæde er helt slået ihjel, potentillaen er næsten kvalt og den der busk med de lyserøde blomster (hvad den så end hedder) kan heller ikke længere klare sig… de store kongeliljer er naturligvis også væk… Busketten skal derfor ryddes og så starter vi forfra…
Jeg har et bed, som jeg forsøgte at udlægge til rosenbed - alt skal beskæres i bund eller fjernes derfra, afhængig af om det er vidrosen, som vokser frem… og så skal der nogle ordentlige bunddækkeplnter til…

Så jo… haven trænger i den grad til udlugning og førstehjælp…
Er meget spændt på. hvad gartneren siger på mandag :)[/QUOTE]

:slight_smile:

Måske er det en Dronningebusk ??

De er fine