Dianas Have - eller 'hvordan man overfylder alt for få kvadratmeter'

[QUOTE=Tante Tut;838203]:slight_smile:

Måske er det en Dronningebusk ??

De er fine

[/QUOTE]
Ja en dronningebusk er flot - Vi har en i haven. Spændt på hvornår den står flot - Jeg klippede den helt ned sidste år…

[QUOTE=Tante Tut;838203]:slight_smile:

Måske er det en Dronningebusk ??
[/QUOTE]

Nope… sådan en har vi, der vokser vildt i skellet til “Bagnaboen”… naturligvis efter aftale - den er nemlig med til at dæmpe støjen fra motorvejen hos dem, samtidig med at den er smuk. :slight_smile:

Hvor er det en skøn have du har :thumbup:
Nu er fliserne bestilt her og så skal vi ellers igang med at grave asfalt af og så ellers igang :slight_smile:
Så må vi se hvordan gården bliver her :slight_smile:
Tak for skønne foto :smiley:

Hmm… bliver helt inspireret :slight_smile:
Sidder og kigger lidt på planter og hvad der kunne være nemt at have…
Bregner skal der i hvert fald være et sted… elsker de der store planter :slight_smile: og kattene har fine steder at ligge i skjul/skygge om sommeren
Og en stenhøj, som den du Diana viser - måske med et lille vandfald? Men det kræver vel el ud til en pumpe? og hvordan så om vinteren? hmmm…

:lys-ide: Måske man skulle prøve at fedte sig til et besøg - for inspiration? jeg bager nogle hamrende gode bananmuffins :smiley:

Når I når så langt, og hvis det er den type bregner vi har, du ønsker dig, er I velkomne til, at komme forbi, så graver jeg gerne nogle op til dig, på det rigtige tidspunkt på året. Vi har en fin population rundt omkring, så det er nemt at grave op, og næsten uanset på hvilket tidspunkt jeg har angrebet dem med henblik på deling/flytning, så er de fint kommet året efter.
Mvh
Yvonne

[QUOTE=Kiwa;838251]Når I når så langt, og hvis det er den type bregner vi har, du ønsker dig, er I velkomne til, at komme forbi, så graver jeg gerne nogle op til dig, på det rigtige tidspunkt på året. Vi har en fin population rundt omkring, så det er nemt at grave op, og næsten uanset på hvilket tidspunkt jeg har angrebet dem med henblik på deling/flytning, så er de fint kommet året efter.
Mvh
Yvonne[/QUOTE]

Tyvstjæler lige tråden til et spørgsmål. - Breder de sig meget? Havde nemlig selv påtænkt at købe nogle til kattenes skjule bag i haven jeg startede på sidste år. :slight_smile:

Tak for alle de pæne ord om min have :slight_smile:

Jeg forstår jo personligt ikke, at man synes det er nemmere at slå græs hver uge end at luge et bed et par gange om året. :slight_smile:

Godt fif til et ret vedligeholdelsesfrit bed: Lug HELT i bund inden bedet anlægges - ALT rodukrudt skal fjernes, hver en lille stump! Plant de ønskede stauder/planter og dæk så jorden med noget helt ‘rent’ jord uden ukrudtsfrø - jeg køber nogle billige plantesække, og breder indholdet ud over hele bedet. :slight_smile: Det holder frøukrudt rimeligt i skak hen over sæsonen. Og husk så at fjerne eventuelle ukrudtsplanter mens de er SMÅ, så man kan få hele roden med op - og lad det for guds skyld ikke sætte frø! :høhø:
Brug gode, stærke stauder, der ‘dækker’ godt for lyset - det hæmmer også ukrudtet.

Surbundsbede er iøvrigt stort set ukrudtsfrie, da det ikke bryder sig om det ‘sure’ miljø i spaghnum.

Vand i haven er SKØNT - vi har så guldfisk i bassinet, og det kræver jo en del vedligeholdelse, fodring osv. Men man kan jo bare lave et lille hyggeligt vandhul med et par flotte planter og et lille springvand eller vandfald.
Men ja, det kræver selvfølgelig en pumpe - og noget strøm. Jeg kan anbefale en pumpe med UV-lys i, den holder vandet pænt og klart.
Om vinteren slukkes pumpen bare. Så længe man ikke har fisk, behøver man ikke tænke i isfri våger etc…

Hvis man er meget ‘hys’ omkring giftige planter, skal man være opmærksom på, at flere bregner er giftige. Bla. Mangeløv, som er en meget brugt havebregne.
Jeg har dog flere mere eller mindre giftige ting i haven, ved jeg, men det har nu aldrig rigtigt været noget, som kattene interesserede sig for at gnaske i. Så længe man sørger for, at der er noget de GODT kan tåle og kan LIDE at tygge i (læs: masser af forskellige græsarter), så tror jeg nu ikke problemet er så stort igen…

Dem der har lyst, er mere end velkomne til et besøg i min have. Men for at få det fulde ‘udbytte’, skal vi nok lige vente til der er kommet liiiidt mere grønt frem i bedene. Lige nu er stauderne jo kun få centimeter høje… :tihi:

[QUOTE=Diana F;838284]Tak for alle de pæne ord om min have :slight_smile:

Jeg forstår jo personligt ikke, at man synes det er nemmere at slå græs hver uge end at luge et bed et par gange om året. :slight_smile:
Jeg kan ikke længere klare at ligge på knæ i bedene… eller svinge lugjernet… Så derfor må haven anlægges så den passer til hvad derr er realistisk at overkomme… og vade rundt efter en græsslåmaskine - det kan de fleste :wink:

Surbundsbede er iøvrigt stort set ukrudtsfrie, da det ikke bryder sig om det ‘sure’ miljø i spaghnum.

Trods at vi ligger på gammel mosejord, kan surbundsplanter ikek rigtig trives her… desværre, da jeg netop virkelig godt kan lide diverse former for rhododendron og gerne havde bunker af dem i min have…

Vand i haven er SKØNT - vi har så guldfisk i bassinet, og det kræver jo en del vedligeholdelse, fodring osv. Men man kan jo bare lave et lille hyggeligt vandhul med et par flotte planter og et lille springvand eller vandfald.

Jeg tror bare at vi lader være med noget med fisk… det kan jeg forestille mig kunne gå hen og blive en anelse dyrt i længden. Er nemlig ret sikker på at i hvert fald både Thane og Leo hurtigt vil nyde det nye “legetøj” - og at Ting vil forsøge at drukne et par gange for at få fat i det :smiley: for slet ikek at tale om, hvad der kunen ske, hvis Brian lige pludselig fandt ud af at han skulle være i familie med Fiskekatten…

Hvis man er meget ‘hys’ omkring giftige planter, skal man være opmærksom på, at flere bregner er giftige. Bla. Mangeløv, som er en meget brugt havebregne.
Jeg har dog flere mere eller mindre giftige ting i haven, ved jeg, men det har nu aldrig rigtigt været noget, som kattene interesserede sig for at gnaske i. Så længe man sørger for, at der er noget de GODT kan tåle og kan LIDE at tygge i (læs: masser af forskellige græsarter), så tror jeg nu ikke problemet er så stort igen…

Det ved jeg skam godt… og den eneste plante jeg hensynsløst bare udryddede totalt, da vi i sin tid overtog haven er Høsttidsløs - meget meget smuk og dødeligt giftig for mine katte, når den står med store fristende grønne blade i en tid, hvor græsset er dødssygt og kedeligt :S Både liljekonval og storkonval fik skam lov at blive stående - og kattene rørte dem aldrig, der var jo masser af andet som kunne gumles i… Men når nu man alligevel skal lave det hele om, så kan man jo lige så godt tænke på giftighed også :slight_smile:

Dem der har lyst, er mere end velkomne til et besøg i min have. Men for at få det fulde ‘udbytte’, skal vi nok lige vente til der er kommet liiiidt mere grønt frem i bedene. Lige nu er stauderne jo kun få centimeter høje… :tihi:[/QUOTE]

Det tror jeg at jeg vil holde dig fast på… Elsker besøg i smukek haver… og jeg kan godt bruge noget ordentlig hjælp/inspiration til at indrette mig egen :slight_smile:

Du skal være velkommen Ann, når der er blevet lidt mere ‘grønt’. :slight_smile:

I øvrigt er det jo lidt hårdt arbejde at anlægge et surbundsbed, men hvis man gør det rigtigt, passer det stort set sig selv efterfølgende. Al eksisterende jord graves væk i mindst 40 cm. dybde. (Eller mindre, hvis man vælger at forhøje bedet over jordniveau - beddybden skal bare ende med at være de 40 cm. cirka). Under disse 40 cm. skal man sørge for, at der er ordentligt dræn, så hvis det er en meget bastant og leret jord, skal man helst blande noget grus i, så vandet ledes hurtigt væk. Der skal være fugtigt, men IKKE sjaskvådt, det kan planterne ikke tåle.
Og så skal der jo ‘fyldes op’ med spaghnum. Og der går MEGET til, mere end man tror…
Jeg har brugt denne model, og mit bed har det glimrende. Og der er ikke noget ukrudt overhovedet.
Jeg har blåbær, magnolie, bregner, tranebær, tyttebær, hortensia og nogle andre småblomster i mit lille surbundsbed. :slight_smile:

Og P.S. - jeg kender kun alt for godt problemerne med, at kroppen ikke helt kan det, man ville ønske den kunne. Sådan har jeg det også selv i lettere grad pga. lidt for løse led, et fejlopereret knæ og ryg- og bækkensmerter. Men jeg er fandens stædig…og laver nok lidt mere, end kroppen har godt af i perioder.

Men hvis man har nogle drømme, kan det jo være, at man kan lokke familie eller venner til at give et nap med når det hårde slæb skal gøres…så man bare selv kan ‘nusse’ lidt med småtingene. :slight_smile:

Vores er ganske moderate synes jeg. De bliver ret høje 60-70 cm og med en omkreds pr. plante på ca 40-50 cm. i dia. alt efter hvor tæt de står på hinanden. De flytter sig lidt for hvert år på voksestedet, men deles nemt, hvis man synes deres retning går den forkerte vej. Synes de er flotte, og er gode til at dække mindre heldigt udseenede ting - f.eks den nederste del af husets murværk, eller i en bedkrans omkring et stort træ, som den hængebirk vi har stående.

Lad vær med, at gå ud og køb den, du kan sagtens få nogle stykker af os til at starte på.
Mvh
Yvonne

hold da ferie en SMUK have…

Hvor ser det fantastisk ud! Jeg har kun et lille dumt østvendt frimærke seklv, og det animerer altså ikke til det helt store… Men nu er jeg så heller ikke rigtig havemenneske, desværre :frowning:

Takker igen… :slight_smile:

Uanset, hvor bette et frimærke jeg måtte have, ville jeg nok ikke ku’ la’ vær med at lave et eller andet på det…:tihi:

‘Less is more’ gælder IKKE her i huset…:cool2:

Waaauw… :besvimer:

Du må meget gerne komme herhjem og finde på gode idéer? :engel2: Mine 35 kvm er temmelig kedelige sammenlignet med dine…

Tak :slight_smile:

Jeg vil som sagt gerne hjælpe med forslag og ideer, hvis man er interesseret i det. Eller en decideret tegnet haveplan med forslag til beplantning osv. :slight_smile:
Hvis man bor langt væk fra mig kan det nok klares med en omgang fotos af området fra alle vinkler OG en rimelig målfast tegning over grunden, hvor bygninger og andre ‘faste’ ting (som kloak, nedløbsrør, eksisterende og blivende belægning og beplantning etc.) er tegnet ind på. :slight_smile: Og så selvfølgelig en beskrivelse af, hvad man ønsker sig… :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;838301]
Men hvis man har nogle drømme, kan det jo være, at man kan lokke familie eller venner til at give et nap med når det hårde slæb skal gøres…så man bare selv kan ‘nusse’ lidt med småtingene. :-)[/QUOTE]

Jeg har nogle skønne venner, som jeg er ret sikker på jeg sagtens kan få lavet en aftale med… men dels ER der simpelthen lige pt alt for meget der skal gøres - ingen af dem eller os selv har de rette redskaber/maskiner… og dels så er der jo det der med at man kvier sig ved at spørge om hjælp, når man ved, at man faktisk ikke selv kan deltage med andet end vejledninger, kolde drinks og sandwiches :slight_smile:

Yvonne… jeg vil meget gerne have nogle af dine bregner, når vi kommer dertil :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;838633]Jeg har nogle skønne venner, som jeg er ret sikker på jeg sagtens kan få lavet en aftale med… men dels ER der simpelthen lige pt alt for meget der skal gøres - ingen af dem eller os selv har de rette redskaber/maskiner… og dels så er der jo det der med at man kvier sig ved at spørge om hjælp, når man ved, at man faktisk ikke selv kan deltage med andet end vejledninger, kolde drinks og sandwiches :slight_smile:
QUOTE]

Forstår absolut godt din tankegang…det er ikke så nemt, når fysikken svigter…:frowning:

Kunne være, du kunne ‘bytte’ nogle syopgaver til noget rå muskelkraft… :slight_smile:

jeg kan godt se hvem der får lov til at være indendørs arkitekt på mit katte voliere når det skal bygges med vandmiljø og det hele…

du har lige meldt dig frivilligt Diana - det kan jeg godt se på det hele… det ser SÅ fedt ud!!!

jeg ville give min højre arm for en tiende del af dit talent…

hvad tager du for rådgivning og design ?

Hold da op en have… Det ser bare lækkert ud :slight_smile: