Dilemma hvad gør jeg

Er i syv sind.

Historien er den jeg fik rykket en tand ud på flokken formodede leder om hmm torsdagen, derefter begyndte kyrie at knurre af ham og slå ud efter ham hvis han prøede at kontakte hende. Vi skal på en hobbyudstilling om søndagen. Lørdag smider jeg de 2 i en transportkasse først knurre hun men da jeg siger hun skal stoppe sidde de 20 min uden brok. havde kun plads til til transportkasse hos mit lift. tager afsted 3 gange på turen hysser hun men stopper da jeg husker hende på jeg ikke gider det pjat. På udstillingen flejner hun lodret for at sige det pænt. Deler først buret op men hun flyver i tremmerne og er SUR så abser hende og får hende ud i karantæne buret.
Derefter sagde jeg hun IKKE skulle udstilles igen. Her kommer dilemmaet så.

Da jeg fandt transportkassen frem lørdag hopper hun ind i den og ser afventende ud. Søndag da jeg tager afsted står hun og ser MEGET undrende ud over hun ikke skal med. Da jeg kommer hjem ligger hun ud med lige at give alle kattene et hvæs med på vejen og er omklamrende kælen overfor mig (lidt den der du er ikke sur vel mor omklamrende måde). Hun hopper hele tiden ind i transportkassen og ser undrende ud over hun ikke skal ud af lejligheden. Pakkede transportkassen ned for ikke at forvirre hende mere.

Så er spørgsmålet. Skal jeg se om kattensværn har et enkelt ENE bur til hende tilbage. Evt høre arrangør on jeg må køre hende hjem hvis hun er for stresset. Udstillingen er i samme by som mig. Eller er det dømt til at gå galt og uansvarligt.

Skal lige siges hun er HELT venner med alle mine katte igen og har været det længe virker som om det var hans bedøvelse der gjorde hende usikker.

Som sagt er i syv sind HJÆLP :doh:

hmm ligger den her egentlig rigtigt :ups:

Den burde nok i adfærd:-)

Det er svært at rådgive uden at se katten, men en ting er sikkert - jo mere du skælder ud over stresset adfærd jo mere stresser katten. Du skal være en tryg base for dyrene - et stresset dyr kan stort set intet lære i det alarmberedskab, som kroppen er i. Det er derfor spildt at forsøge, når katten er der, og i værste fald forværre du tilstanden og kattens tillid til dig i udstillingssituationen lider et knæk.

I stedet skal du skille dem ad og give hende ro til at køle ned - du kan måske supplere med Bach på den næste udstilling. Hvis hun udviser samme adfærd, så ville jeg ikke udstille katten mere, da det er svært at træne udstilling med mindre du kan få arrangøren med på det plus selv er indstillet på arbejdet.

I så fald rådgiver jeg dig gerne per mail - det er gratis.

MVH Helle

Nu så jeg jo Kyrie til den nævnte hobbyudstilling - og ja, hun var godt nok SUR for at sige det mildt!!!

Dog tror jeg ikke, at det var/er selve begrebet Udstilling hun er/var sur over… men derimod stakkels Artig, som havde tilladt sig at lugte forkert i nogle dage (pgr tandudtrækningen = dyrlægestanken). Da hun så “tvinges” til nærkontakt med ham, bliver det hele simpelthen for meget - og hun flejner skråt :thumbdown:
Det var meget fornuftigt af dig at skille hende totalt fra alt og alle på hobbyshowet - hun fik mulighed for at slappe af og ingen andre katte blev yderligere stressede ved at skulle høre på en så vred kat… Hun slappede jo også efterhånden af ude i karantæneburet…
Så det er altså ikke buret, hun er vred på… hun er heller ikke ked af transporten…
Du mangler derfor at finde ud af, hvordan hun vil tackle at blive håndteret i en forsaming af katte…
Og ja - jeg ville nok prøve at spørge Kattens Værn om der kunne blive et enkeltbur til hende… Hun har altid været en god udstillingskat før hele den episode…
Hvis du får et ja fra arrangørerne, så sørg endelig for at dække buret med “hankatteplader” ind mod samtlige burnaboer! Det gider hende noget mere privatliv - og andre (fremmede) katte er bedre beskyttede, hvis hun skulle blive sur igen…
Og så naturligvis - gå hjem øjeblikkeligt, hvis hun overhovedet viser sig at blive stresset og sur!!! For så er hendes udstillingskarriere uigenkaldeligt SLUT! Hvilket du jo også selv er inde på…

Som Ann - der har set missen - beskriver det her - så er jeg 100 % enig.

Det kan så også betyde, at der intet sker næste gang, hvor der ingen dyrlægelugt er. Det håber jeg for jer.

Held og lykke

MVH

Ok så er det ikke helt uansvarligt at ville give en sidste chance nu det er i min by. For hun virkede lidt hmmm “afvist” da hun så hun ikke kom med og er jo lidt synd HVIS hun kan være sød næste gang. Hører dem lige om de har et enkelt bur hun kan sidde i og tager friske baldrian bolde med(plejer at virke overraskende godt for Fjummer og de andre elsker dem) :slight_smile: Tak for hjælpen :slight_smile:

Har jeg forstået det rigtigt, at du tog en nyopereret kat med på udstilling?

Nej en kat der havde fået en tand rykket ud. Clearede det med dyrlægen han sagde det var fuldt forsvarligt :slight_smile:

I betragtning af, hvor sarte de kan være efter en tandudtrækning, synes jeg, det er lidt “imponerende”, at dyrlægen har sagt go’ for det. Da Sander for nylig fik fjernet 3 tænder en fredag, blev jeg af dyrlægen anbefalet at blive hjemme fra en hobbyudstilling søndag, hvor jeg havde tilmeldt Galliano - for jeg kunne risikere at slæbe noget med hjem til ham, som ville belaste hans immunforsvar.

Agresiv (stav det lige selv) adfærd er lige som så meget andet med kattene ikke noget der går over fra det ene minut til det næste. Når katten klart signalere at her er jeg utryk for ikke at sige bange går det ikke over blot fordi vi mennesker siger til den at den skal opføre sig roligt. Årsagen til utrykheden/angsten skal fjernes laangt væk og katten skal have mgen tid til at falde til ro. Elers sker der det du har oplevet. Nu tog du den på udstilling og den flejnede ud. Det samme kunne være sket hvis du havde tvunget dem til at være i samme rum. Kattene bruger lugt som hovedinformationskilde om deres omgivelser hvor vores hovedinformationskilde kommer fra synet. Lugter du forkert er du en ny farlig person, basta, og de reagerer derefter.

Ville lige til de interesserede fortælle jeg har været afsted med hende. Hun blev nr 2 og fik lov at strække hende til genbedømmelsen og på scenen. Selvom vi havde lidt diskutioner om hvorvidt de andre katte skulle nedstirres eller knurres af til genbedømmelsen. Men den disktion vandt jeg med lidt beroligelse og fokus ændring :tihi: Hun tog det faktisk rigtig fint mangler dog stadig lidt rutine men en KLAR forbedring :thumbup:

Jeg synes, du begik en himmelråbende fejl ved at tvinge de to til at være i samme transportkasse på et tidspunkt, hvor hun i forvejen flejnede ud over for ham. Det har bestemt ikke gjort hendes aversion mod ham eller rettere sagt hans fremmede lugt bedre.

Og selvfølgelig toppede hendes aggression, da de kom ud af transportkassen, for hun havde jo oparbejdet mere og mere, mens hun var i den, og nu kunne hun endelig få afløb for den.

En så stresset kan lader sig ikke dæmpe uden videre, så hendes opførsel videre på udstillingen er fuldt forståelig.
Det går nok bedre en anden gang, hvis hun vel at mærke i forvejen ikke har noget mod hele udstillingsproceduren.

PS: Min dyrlæge havde ikke sagt god for at udstille hankatten!