Dilemma - job/praktik

Jeg er jo i praktik på en skole (skoleboden), som skal munde ud i et fleksjob til mig, på 25 timer om ugen.

Jeg er i gang med min 6.uge ud af 8, og nu vil inspektøren og viceinspektøren forlænge min praktik til slut Juni, istedet for at ansætte mig, da de ikke mener de kan finde pengene lige nu.

Problemet set fra min side er, at jeg ikke kan dygtiggøre mig mere i lige det job, hvilket jo var grunden til vi startede med en praktik, og for at overbevise skolebestyrelsen om at boden skulle fortsætte.

Jeg har øget salget, jeg har skåret ned på udgifterne ( er fortsat i gang med at finde billigere alternativer til flere af tingene), ved at handle billigere ind end dem der passede den tidligere. Og beregninger som SFO lederen har lavet, viser at min løn ville kunne betales udfra overskuddet. Der vil så ikke være meget andet end småøre tilbage i overskud, men målet er også bare at den skal kunne løbe rundt.

De er rigtig glade for at have mig der, og jeg er glad for at være der. Men jeg tænker også at jeg jo gerne snart vil se en løn, istedet for ledighedsydelse. Og jeg har da ikke lyst til at blive ved med at lave forbedringer, hvis bare det ender ud med, at det er slut prut når praktikken er overstået.

Mon de bare prøver på at udnytte mig, og skal jeg banke i bordet, at det er enten en ansættelse, eller slut når praktikken er overstået her sidst på måneden.
Jeg vil jo meget gerne arbejde der, men jeg vil heller ikke rende rundt og føle mig til grin, for en latterlig ledighedsydelse, når jeg står med en masse ansvar og kører boden solo, udover de børn som kommer og hjælper med salget i pausen.

Hvad ville du gøre?

Banke i bordet - men uden at slå hånden for meget :slight_smile:

Selvfølgelig er det ikke holdbart bare at blive forlænget uden nogen garantier, men på den anden side er al den tid, du bruger godt i det job (uanset om det måtte stoppe til sommer) noget, du kan tage med dig videre som “reklame” for dig selv og dine evner.

Bank i bordet , stod selv i samme dilemma , for 1½ år siden . Godt nok ende det med at de ikke havde råd til mig .
Jeg sagde først stop efter at havde fået forlænget to gange . Sidste gang følt jeg mig bare udnyttet af systemet , ikke af det sted hvor jeg var for de var virkelig glade for mig .
Men hvorfor skal man sendes ud i et sted når dem der har sendt en ud, i bund og grund godt ved at der ikke er penge til at ansætte en . Man er bare billig arbejdes kraft :frowning:
Nu er mit helbred så dårligt at jeg nok ikke kommer ud på arbejdets markedet mere .

Jeg ville banke i bordet og som minimum forlange et skriftlig tilsagn om at du efter den forlængede periode er garanteret en ansættelse. Jeg kender nogle stykker der er i flexjob, og desværre er arbejdsgiverne af disse tilbøjelige til at presse citronen så meget som muligt, da flexjob vist ikke det i verden der er nemmest at få, har jeg hørt? Det er pga at jeg har hørt at flexjob ikke hænger på træerne at jeg ikke 100% ville afvise at forlænge praktikken, men altså kun hvis der er en garanteret gulerod på den anden side - hvad siger din fagforening hvis du har en sådan? Eller sagsbehandler? Jeg håber det løser sig! :kryds:

Min sagsbehandler på kommunen har jeg ikke snakket med, men jeg har snakket med konsulenten på det sted, som kommunen har ansat til at varetage sådanne ting. Og han mener at det jo lyder som det helt rigtige sted for mig, og det har han da ret i. Men jeg vil ikke bare rende rundt for mine blå øjnes skyld, hvis det bare ender ud med at det er praktik, på praktik, på praktik.

Jeg vil sgi have et job hvor jeg tjener mine egne penge (godt nok får arbejdsstedet refunderet noget af kommunen, men det har jo egentlig ikke noget med mig at gøre :høhø:)

Jeg er egentlig ikke klar over om de overhovedet må forlænge, når det ikke er for at hjælpe mig, men arbejdsstedet.

Og jeg sagde også til dem i dag, at hvis jeg nu fik forlænget praktikken, så ville jeg jo kunne forsvinde fra dag til dag, hvis der dukker et job op til mig, og så står de jo med håret i postkassen.

Jeg er bange for, at der er mange virksomheder (private såvel som offentlige) der udnytter praktik(anter) til at få en god og billig (gratis?) arbejdskraft.

Det synes jeg ikke er fair; hverken over for ‘praktikanten’ eller overfor resten af ‘samfundet’ (det sidste især ikke, hvis det er private virksomheder, der jo så ‘nasser’ ekstra meget på ‘alle os andre’ (misforstå mig ret)).

Når det er indenfor det offentlige, er det selvfølgelig stadig nas, da skolen har et budget, som de på den måde kan overskride uden at det egentlig ses direkte.
Jeg synes bestemt du skal forsøge at banke (blidt) i bordet og høre om ikke de kan se det fornuftige i at gi’ dig et ‘rigtigt’ job.
Håber det lykkes for dig

Hvornår er det lige, de har fundet ud af, at de ikke har råd til at ansætte dig efter endt praktik? Det må jo være en pludseligt opstået situation, siden de ikke allerede vidste det, da du begyndte i praktikken? Eller bare for to uger eller én uge siden. For de ville vel sige det til dig, så snart de vidste det - eller…? (Sarkasme kan evt. forekomme i det foregående).

Hvis ikke det allerede er ren udnyttelse, så er det i hvert fald alarmerende tæt på. Argumentet med ikke at have råd til at ansætte dig rigtigt holder jo overhovedet ikke.

Enten er det bare en undskyldning, så de ikke behøver finde ud af, hvad de skal stille op med dig i sommerferien. For hvis de forlænger praktikken til slutningen af juni, ansætter de dig jo ikke i en rigtig stilling fra juli måned, hvor skolen er lukket. Eller også har de løjet for dig, da de gav dig praktikken. Eller for konsulenten, eller hvad det nu er for en offentlig instans, de snakker med om jobbet. Hvis de har lovet, at det var med henblik på ansættelse, hvis det gik godt.

Jeg synes, det er noget svineri at komme her to uger før praktikkens ophør og meddele den slags :mad: Men det hjælper jo ikke dig, at jeg er forarget :slight_smile: Jeg er i øvrigt også forarget over, at konsulenten åbenbart er helt upåvirket af det. Han kan jo sagtens sidde og sige, at det lige er stedet for dig. Ville han arbejde for det, du får? Ikke at han behøver frygte det. Sådan nogle som ham har jo rigeligt at se til, så længe der er så mange af sådan nogle som os :frowning:

Om du skal slå i bordet, er en anden sag. Du har jo ventet så længe på jobbet, men jeg synes da mindst, du skal sørge for at spørge, hvad du så kan forvente efter den næste praktikperiode, hvis du siger ja til en forlængelse - nu hvor du allerede én gang er blevet stillet noget i udsigt, de ikke har i sinde at leve op til.

Da jeg blev fyret (på grund af sygdom), blev jeg i løbet af opsigelsesperioden tilbudt et andet job det samme sted. Det lød alt sammen rigtig fint, men det viste sige at være et freelance-job (dvs. uden pensionsordning og ingen regler for hvor mange (eller få) timer, man kan/skal/må have) og så til en løn, der ville være ca. 25% lavere end den, jeg fik i min foregående stilling. Faktisk til en løn, der svarede til den, jeg fik, da jeg i sin tid blev ansat for mange år siden.

I situationen tænker man jo over det. Det var et job, og sådan et havde jeg ikke. Men jeg kunne mærke i min mave, at jeg ikke kunne leve med det. Med at de udnyttede min situation til at forsøge at presse mig helt urimeligt. Så jeg valgte altså at sige nej. Det er ikke, fordi jeg vil råde dig til at sige nej. Jeg vil egentlig bare råde dig til at følge din mavefornemmelse.

Undskyld, det blev så langt, Karina, men jeg er virkelig ked af det på dine vegne :S

[QUOTE=galath;579508]Hvornår er det lige, de har fundet ud af, at de ikke har råd til at ansætte dig efter endt praktik? Det må jo være en pludseligt opstået situation, siden de ikke allerede vidste det, da du begyndte i praktikken? Eller bare for to uger eller én uge siden. For de ville vel sige det til dig, så snart de vidste det - eller…? (Sarkasme kan evt. forekomme i det foregående).

Hvis ikke det allerede er ren udnyttelse, så er det i hvert fald alarmerende tæt på. Argumentet med ikke at have råd til at ansætte dig rigtigt holder jo overhovedet ikke.

Enten er det bare en undskyldning, så de ikke behøver finde ud af, hvad de skal stille op med dig i sommerferien. For hvis de forlænger praktikken til slutningen af juni, ansætter de dig jo ikke i en rigtig stilling fra juli måned, hvor skolen er lukket. Eller også har de løjet for dig, da de gav dig praktikken. Eller for konsulenten, eller hvad det nu er for en offentlig instans, de snakker med om jobbet. Hvis de har lovet, at det var med henblik på ansættelse, hvis det gik godt.

Jeg synes, det er noget svineri at komme her to uger før praktikkens ophør og meddele den slags :mad: Men det hjælper jo ikke dig, at jeg er forarget :slight_smile: Jeg er i øvrigt også forarget over, at konsulenten åbenbart er helt upåvirket af det. Han kan jo sagtens sidde og sige, at det lige er stedet for dig. Ville han arbejde for det, du får? Ikke at han behøver frygte det. Sådan nogle som ham har jo rigeligt at se til, så længe der er så mange af sådan nogle som os :frowning:

Om du skal slå i bordet, er en anden sag. Du har jo ventet så længe på jobbet, men jeg synes da mindst, du skal sørge for at spørge, hvad du så kan forvente efter den næste praktikperiode, hvis du siger ja til en forlængelse - nu hvor du allerede én gang er blevet stillet noget i udsigt, de ikke har i sinde at leve op til.

Da jeg blev fyret (på grund af sygdom), blev jeg i løbet af opsigelsesperioden tilbudt et andet job det samme sted. Det lød alt sammen rigtig fint, men det viste sige at være et freelance-job (dvs. uden pensionsordning og ingen regler for hvor mange (eller få) timer, man kan/skal/må have) og så til en løn, der ville være ca. 25% lavere end den, jeg fik i min foregående stilling. Faktisk til en løn, der svarede til den, jeg fik, da jeg i sin tid blev ansat for mange år siden.

I situationen tænker man jo over det. Det var et job, og sådan et havde jeg ikke. Men jeg kunne mærke i min mave, at jeg ikke kunne leve med det. Med at de udnyttede min situation til at forsøge at presse mig helt urimeligt. Så jeg valgte altså at sige nej. Det er ikke, fordi jeg vil råde dig til at sige nej. Jeg vil egentlig bare råde dig til at følge din mavefornemmelse.

Undskyld, det blev så langt, Karina, men jeg er virkelig ked af det på dine vegne :S[/QUOTE]

Hov ja det havde jeg ikke lige tænkt over, de må da have vist det med økonomien i et stykke tid. For jeg ved Troldens børnehave har vidst det med at man ikke må overflytte de penge man havde i overskud sidste år i flere måneder. Nå men det må jeg lige høre ind til i morgen.

Jeg har udbedt mig et par dages betænkningstid, for jeg føler mig virkelig splittet. Det er det perfekte job for mig, Nemlig forudsigelighed og struktur, hvilket jo også er skånehensyn sammen med tiden, for mig.

Tror hellere jeg må sætte mig til at skrive alle de spørgsmål ned, som jeg har, for der dukker flere og flere op. :høhø:

Det tror jeg er en rigtig god idé for dig :smiley:

Og bare for at gøre dig totalt paranoid, så hav med i baghovedet, at kommunen får flere penge i kassen fra staten ved at have dig i praktik end ved at få dig ud i fleksjob… det er skævvridning så det basker…

:uha: Ahva, det giver da overhovedet ingen mening. Det er da egentlig rent til grin, så er det jo mere rentabelt for kommunen at sende folk i praktik istedet for at få dem beskæftiget i et arbejde.

Det er i hvert fald hvad jeg har hørt fra flere kanter og det lyder - for mig - desværre rigtigt. De får jo ikke penge for at sende folk til 2. aktør længere, til gengæld presses alle ud i praktik hvadenten de er parate eller ej og hvadenten der er ansættelse i den anden ende eller ej…det skal bare lyde som om der kunne være en ansættelse.

Håber godt nok for os begge to at der er en ansættelse lige om hjørnet…

Vil jeg kunne blive presset til at blive i praktikken fra kommunens side, eller har jeg ret til at sige nej, hvis det nu er?

Jeg ved det faktisk ikke når det nu drejer sig om en forlængelse. Havde det været en ny praktik tror jeg kommunen kan kræve at du siger ja, jeg ved fra min jobkonsulent samme sted at havde jeg ikke haft en sygemelding på 4 uger var jeg blevet sendt ud i en praktik jeg ikke selv ville få så meget indflydelse på, heldigvis viste der sig jo så noget imens jeg var sygemeldt. Men spørg din jobkonsulent. Hvis han er ligesom min er han mere “på din side” end han har fået besked på fra Jobcentret.

Er du i en fagforening? Så tror jeg, at du kan få hjælp til den slags spørgsmål der. Det er fint nok, hvis jeres konsulent er på jeres side, men hvis du ikke føler dig tryg ved at spørge en kommunalt ansat, så synes jeg, du skal prøve der - altså i fagforeningen.

Nej jeg er ikke i fagforening længere, da jeg opsagde det sammen med min a-kasse, da jeg blev godkendt til flexjob.

Det er det dummeste man kan gøre at opsige sin Akasse og fagforening især i disse tider…

Man har ikke noget at bruge en A-kasse til når man er fleksjobberettiget, for så kan man ikke få dagpenge, men får en fleksydelse i stedet … eller sådan var det ihvertfald, dengang jeg var i fleksjob.
Jeg melder mig under fanen hos de dumme, for jeg sagde osse begge dele op … lige på stedet :cool:

Hvad så hvis man for et normal job, så kan man side med en kontant hjælp hvis man er gift så har man ikke meget at leve for…

En fagforening kan man også bruge til sådan ting … Det kan blive MEGET dyrt på længer sigt

[QUOTE=hmm;579888]Hvad så hvis man for et normal job, så kan man side med en kontant hjælp hvis man er gift så har man ikke meget at leve for…
[/QUOTE]

Hvis man først er nået dertil i sit liv, at man skal have fleksjob, er sandsynligheden for, at man kan bestride et normalt job, meget, meget lille… Næste skridt er som regel at arbejde frem mod en førtidspension.