Dine favoritcitater?

Har du et eller flere favoritcitater? Og vil du dele dem? :slight_smile:

‘‘Det er noget lort’’
Citat: Per Stig MÞller - vores kulturminister, om menneskebÊ pÄ dÄse :hÞhÞ:

Min fars:
“Man skal aldrig give sine bþrn flere kéledyr end man selv gider passe”

Han passede rigtig, rigtig mange kéledyr

Vi havde katte, skildpadde, heste, ponyer, grise, kÞer, fÄr, ged, vildsvin, hÞns, flere slags Ênder og nogle kaniner.

Citat min far:
“Det er kun dem, der laver noget, der laver fejl”
og
“Af skade bliver man klog, men bestemt ikke rig”

Nogen gange ville jeg virkelig Ăžnske, at han var min arbejdsgiver :stuck_out_tongue:

Min mor lĂŠrte mig noget meget vigtigt meget tidligt i livet :slight_smile:

“vil man have noget gjort ordentligt - sĂ„ er man nĂždt til at gĂžre det selv” - det var hendes motto


og det citat har tjent mig godt gennem tiderne :slight_smile:

Livets bog er det unikke vĂŠrk,
som man ikke kan lukke eller Ă„bne efter behag.
En interessant passage kan ikke genlĂŠses.
Men den sidste side kommer uundgÄeligt.
Man vender gerne tilbage til den side,
hvor man elsker.
Men allerede har man mellem fingrene den side,
hvor man dĂžr.
(Lamartine)

Life is what happens while you are busy making other plans.
Citat: John Lennon

“They are all dead they just dont know it yet.”

Fra filmen the Crow. Synes det er en ret tankevÊkkende filosofisk sÊtning.(i filmen er det sÄ en trussel)

“Ach quantĂŠ tenebré”, sagt af Erasmus Montanus, der endte med at blive pryglet pĂ„ plads, bogstaveligt talt! Frit oversat “Ak, hvilke mĂŠngder af skygger/mĂžrke”, dvs. Ă„ndsformĂžrkethed, uvidenhed. Det siger jeg ikke ret tit - hĂžjt.

Libera nos Domine - Fri os, Herre/Vorherrebevares - sagt i mange sammenhĂŠnge, men jeg har den fra en artikel om Chr. IVs huslĂŠrers dagbog. Den arme mand havde sit hyr, ikke mindst, da knĂŠgten voksede til: Enhver rus blev markeret med 1 - 3 kors, og sĂ„ den enkelte, der var markeret med 4! kors! og bemĂŠrkningen “Libera nos Domine” :tihi:

Og sÄ et uautoriseret sammenstrik af 2 ordsprog:
Tempus fugit et nos illis - tiden lĂžber/iler, og vi lĂžber med
og
Tempora mutantur - tiderne ĂŠndrer sig.
bliver til Tempora mutantur et nos illa (? Det er for lĂŠnge siden, at jeg har dyrket latin).

Og sÄ en fra engelsk, dog lÊst pÄ dansk: Der er ikke noget, der er sÄ galt, at det ikke er godt for noget.
Den gĂŠlder dog kun alm. hverdagssituationer og ikke ved stĂžrre katastrofer og uhyrligheder.

Mit yndlingscitat er nok fra et interview, en vestlig journalist lavede med Ghandi i sin tid:

Journalisten: Mr. Ghandi, hvad mener De om den vestlige civilisation?
Ghandi: Jeg tror, det ville vére en rigtig god ide 


NP

I dag er den fĂžrste dag i resten af dit liv!

Kinesisk ordsprog:

“NĂ„r forandringens vinde blĂŠser, er der dem der bygger lĂŠhegn, og dem der bygger vindmĂžller.”

lidt skidt i krogene, er bedre end et rent helvede

du kan ikke forhindre sorgens fugle i at flyve over dit hovede, men du kan forhindre dem i, at bygge rede i dit hÄr

ingen kan fÄ dig til at fÞle dig mindrevÊrdig, uden din billigelse

husk- nÄr man tror at alting er tabt, har man stadig fremtiden tilbage

de vigtigste ting i livet, er ikke ting

vent ikke pÄ prinsen, rid selv

Fra et afsnit af komedieserien MAS*H - Hawkeye og Trapper taler med Hot Lips:

Hot Lips: “Hey isn’t it Franks bag?!”
Trapper :“I thought you were Franks bag?!!”

MĂ„ske ikke sĂŠrlig sjovt for den som ikke har set episoden, men jeg elsker denne sĂŠtning! :klapper:

René Descartes
1596

Folkets rĂžst er DjĂŠvelens rĂžst. :rock:

”If nothing goes right. Go left[B].”

Mit absolut yndlings citat, som jeg hÞrte en fugl flÞjte om for ikke sÄ lÊnge siden. Humoristisk virker det sgu lidt som om, men jeg kan godt se pointen i det. Det har mange dybe meninger i min verden. -engel

[/B]”Whatever doesn’t kill you, only makes you stronger[B].”

Dette er virkelig inspirerende
 Det er som sagt
 alt der ikke slÄr dig ihjel, er kun med til at gÞre dig stÊrkere pÄ din vej. Lige meget hvor hÄrdt det sorger dig - sÄ er det med til at forme dig, til den person du er.

Giggles. :tihi:
[/B]

“Jeg kan modstĂ„ alt - pĂ„ nĂŠr fristelse” - Oscar Wilde

“Tosser rydder op - Genier kontrollerer kaos”

“Gþr dit bedste - du kan ikke gþre det bedre end det.” - min kloge mor

Der er rigtig rigtig mange gode citater bÄde herinde - og ude i verden.
Jeg er rigtig glad for citater - og sidder alligevel stadig med en fÞlelse af at citater kun er der som menneskelige plastre. NÄr tingene ikke gÄr godt, eller de gÄr rigtig godt.
Og sĂ„ tĂŠnker jeg, at sĂ„ er de jo alligevel nytteslĂžse, men er de nu ogsĂ„ det? Virker et citat reelt lĂŠngere end de 2 sekunder/4 minutter hvor man sidder med en “Aha”-fĂžlelse?
Indtil at man glemmer dem, og skal fokusere videre pÄ det man er igang med at lÞse?

Men ja, er citater egentlig ikke bare noget man godt kan lide at lése? I et kort stykke tid? Fþr citatet ikke er aktuelt léngere

Ej, sikke jeg rabler nu
 Undskyld min plabren, jeg har véret meget tidligt oppe
 G

Der er sikkert dem, der ténker ‘snob’ om mig pga mine favorit-ordsprog.
Men det er snarere nĂžrd end snob:
Jeg har i flere omgange vÊret til eksamen i et par Shakespeare-stykker, som jeg derfor har tyret pÄ kryds og tvÊrs mange gange.
SÄ hÊnger der noget ved, for manden er faktisk morsom (mÄske pÄ en lidt tÞr, jysk mÄde nu og da).
F eks siges der i Hamlet “Aye, spring(e)s to catch woodcocks!” Jeg skreg af grin: “Fjedre til at fange trĂŠhaner!” Og sĂ„ var der en fodnote, hvor udgiveren undrede sig over dette, fordi woodcock er en rigtig fugl (en sneppefugl) og det gav jo ingen mening etc.
Det gÞr det sÄ alligevel, men det er en anden sag.

I de omgivelser, hvor jeg tog de eksamener, var det at vĂŠre pinligt u-lĂŠrd blot at citere litterĂŠre vĂŠrker, og helt latterligt med latin.
NÊh, de unge mennesker kom fra hjem med akademikerforÊldre, sÄ for dem var det kun fint at kunne citere Nietzsche, mindst, og gerne filosoffer/psykologer som Lacan, Baudrillard, de Man etc etc. Som livet IMHO er for kort til.

Den enes snob er den andens nar :slight_smile:

“De stĂžrste fejltagelser er dem, man ikke begĂ„r”

“Man binder os pĂ„ mund og hĂ„nd, men man kan ikke binde Ă„nd”

“For de gamle, som faldt,
er der ny overalt,
de vil mþde, hver gang der bliver kaldt”

Og sĂ„ alleos7’s signaturlinje: “Too stupid to understand science? Try religion”

A Person’s A Person, no matter How Small
 - Horton (Horton og stþvfolket)

I might be a duck, but I’m human to! - Donald Duck

Jeg vil ikke overleve - jeg vil LEVE. - Kaptajnen i Wall-e

Hm. Virker jeg lidt dum i forhold til MiSi’s latinske citater :ups:

Jeg elsker citater, mottoer og hvad man nu ellers kan kalde det.

NÄ ja, ogsÄ lige en som jeg altid godt har kunnet lide - lidt fra en sangtekst:

Never met a wiseman if so it was a woman - Kurt Cobain :yah: