DKKs Etiske anbefalinger for opdræt

fandt disse interessante retningskinjer på DKKs hjemmeside:

"Nedenstående anbefalinger er DKK’s etiske anbefalinger. Specialklubbernes etiske anbefalinger kan du finde på specialklubbernes hjemmeside, som du kan finde her på hjemmesiden under “DKK adresser” og herefter ”Specialklubber”

* Det påhviler enhver, der udvælger en hund til opdræt, at vurdere, om avlsdyret fysisk og mentalt er egnet til avl.
* Det skal tilstræbes, at der i avlen kun anvendes hunde, der kan parre sig naturligt samt føde og opfostre hvalpe på naturlig vis.
* En tæve bør ikke indgå i avlen, før den er fuldt udviklet.
* En tæve bør maksimalt have 4-5 kuld i sin levetid - og sidste kuld inden tæven fylder 8 år. Efter 2 kuld bør tæven have en pause, så mindst én løbetid ikke udnyttes til parring.
* Hunde med arvelige defekter bør ikke anvendes i avl. Parringer, der har givet hvalpe med alvorlige defekter, bør naturligvis ikke gentages.
* Parring mellem hunde nærmere beslægtet end fætter-kusine bør undgås. Det betyder, at en indavlskoefficient større end 6,25 % bør undgåes.
* Avl, hvor enkelte hunde antalsmæssigt dominerer avlen inden for en race, bør undgås.
* Så længe hvalpen er i opdrætterens varetægt, skal denne sikre hvalpene en fysisk og mentalt god opvækst, herunder en god prægning.
* Opdrætteren bør give hvalpekøberne fyldestgørende oplysninger om forældredyrene og om racens egenskaber og behov.
* Både opdrætter og hanhundeejer bør følge afkommets udvikling til voksne hunde og derudfra løbende vurdere deres avlsdyr."

interessant artikel her også:
http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Matadoravl-HUNDEN_marts_2008.pdf

Tak for input. Absolut interessant.

Een der skær mig lidt i øjnene er denne:

[quote=Musashi;225170]
* Det skal tilstræbes, at der i avlen kun anvendes hunde, der kan parre sig naturligt samt føde og opfostre hvalpe på naturlig vis.
[/quote]

Tilstræbes? Parre sig naturligt?

Jeg undres lidt her, må jeg sige.

Måske har nogen lidt input om hvordan hunde kan parre sig hvis ikke naturligt? Bruger hundeopdrættere kunstig befrugtning i deres opdræt?

Findes der uddybende regler hos Dansk Kenneklub om hvor mange kejsersnit en avlshun må have fået foretaget, lissom hos FD?

[quote=Sheer;225180]Tak for input. Absolut interessant.

Een der skær mig lidt i øjnene er denne:

Tilstræbes? Parre sig naturligt?

Jeg undres lidt her, må jeg sige.

Måske har nogen lidt input og hvordan hunde kan parre sig hvis ikke naturligt? Bruger hundeopdrættere kunstig befrugtning i deres opdræt?

[/quote]

ser ud som om kunstig befrugtning bruges regelmæssigt - se her der bruges 3 forskellige typer parringer:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Registreringsanmeld.33174.pdf

det mener jeg også at have hørt om tidligere…

[quote=Musashi;225183]ser ud som om kunstig befrugtning bruges regelmæssigt - se her der bruges 3 forskellige typer parringer:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Registreringsanmeld.33174.pdf

det mener jeg også at have hørt om tidligere…[/quote]
Hold da op - ja!

Jeg har ikke hørt om det blandt katteopdrættere, nogensinde. Findes det i katteverdenen også?

[QUOTE=Sheer;225185]Hold da op - ja!

Jeg har ikke hørt om det blandt katteopdrættere, nogensinde. Findes det i katteverdenen også?[/QUOTE]

Problemet med katte er, at hunkatten først får ægløsning, når hankatten trækker sig ud. Hankatten har modhager på penis, der påvirker hunkatten.
Derudover mener jeg, at man skal have hankatten i narkose, for at udtage sæd fra ham.

Med hunde er det, så vidt jeg ved, helt anderledes og fungerer mere på “almindelig vis”, ligesom med heste, køer og så mange andre dyr.

[quote=Vivi_Fletcher;225187]Problemet med katte er, at hunkatten først får ægløsning, når hankatten trækker sig ud. Hankatten har modhager på penis, der påvirker hunkatten.
Derudover mener jeg, at man skal have hankatten i narkose, for at udtage sæd fra ham.

Med hunde er det, så vidt jeg ved, helt anderledes og fungerer mere på “almindelig vis”, ligesom med heste, køer og så mange andre dyr.[/quote]
Ok. Der kan man se.

Gud, det er jeg da glad for. Et eller andet sted. -tihi

Der er meget jeg ikke ved - nu mere end jeg troede om hundeverdenen også. :sshh:

[quote=Sheer;225185]Hold da op - ja!

Jeg har ikke hørt om det blandt katteopdrættere, nogensinde. Findes det i katteverdenen også?[/quote]

jeg ved at det bruges med nogle truende vilde katte arter - i avls programmer i zoologiske haver / game parks.

der var på et tidspunkt en kort artikel om om det i kattemagasinet - men husker jeg ret er det virkelig få konkrete eksempler der findes indenfor katte opdræt (mener jeg kunne huske en i sverige eller norge ?)

nå fandt lige denne artikel

dette er interessant syntes jeg:

“The behavior of intact male cats makes them unsuitable to keep in a household. Consequently, the
number of available stud cats is very small and many more females than males are used for breeding. This eventually has lead
to a small genetic variation in many breeds of cats. If semen was to be frozen from genetically valuable male cats before they
were castrated, the situation would be greatly improved. The use of chilled and frozen semen in an AI program would also
make it easier to exchange genetic material over long distances and would, in addition, reduce the risk of transmission of
infectious diseases.”

Der var et FD-seminar for omkring 4 år siden, hvor der var en foredragsholder, der fortalte om kunstig insimination på katte.

[quote=Sheer;225180]

Findes der uddybende regler hos Dansk Kenneklub om hvor mange kejsersnit en avlshun må have fået foretaget, lissom hos FD?[/quote]

godt smp…har ikke kunnet finde noget - måske er der nogle der ved mere ?

ser man under eks engelsk bulldog - hvor kejsersnit så vidt jeg ved ofte er nødvendigt - står der ikke noget

http://dansk-kennel-klub.dk/0/470

jeg kan heller ikke se noget under Stambogsføringsregler…

http://www.dansk-kennel-klub.dk/825/970

men håndhæves regler om kejsersnit i FD ?

Hej.

Jeg synes det er fornuftige retningslinjer, men så længe det er anbefalinger og ikke regler, kan man vel ikke bruge det til det store?

Kunstig insimination er et interessant emne.
For kattene er det ikke særlig nemt og ikke noget jeg bryder mig specielt om - mener at hankatten skal i narkose og udsættes for “stød” for at man kan “tappe” sæd fra ham, og det er som Vivi skriver, heller ikke helt nemt at insiminere hunkatten.
hunde derimod er en anden sag. Min far har i sin tid som opdrætter også benyttet sig af metoden. Der var dengang stor mediebevågenhed omkring det, da det var en helt ny hunderace og fordi min far fik sendt frosset sæd til landet fra England - dengang var det helt nyt og ikke set i DK tidligere.
Det resulterede i 3 dejlige hvalpe efter en normal og ukompliceret drægtighed og fødsel.

Havde det ikke været så bøvlet med kattene, kunne jeg godt se pointen i insimination. Det ville være nemmere at få nyt blod til fra udlandet og for de små racer ville det jo være en stor hjælp, men som det ser ud nu, er det imo ikke et option :slight_smile:

/Mette

Det triste ved de etiske retningslinier at de kun er anbefalinger, så skulle man gå skridtet og håndhæve dem.
Men det ville måske være et godt redskab for hvalpe/killingekøbere at bruge dem til at spørge ind og som en slags guidelinies. Deri ville det praktiske ligge, men det ville kræve de blev spredt ud til den alm dansker i de små hjem.

[quote=Mette Mejdahl;225229]Hej.

Jeg synes det er fornuftige retningslinjer, men så længe det er anbefalinger og ikke regler, kan man vel ikke bruge det til det store?[/quote]

Man skal ikke undervurdere anbefalingernes effekt…
Men lad os da tage dem en efter en - og så se, hvad der faktisk menes med “anbefaling”…

* Det påhviler enhver, der udvælger en hund til opdræt, at vurdere, om avlsdyret fysisk og mentalt er egnet til avl.

Dette betyder bla, at ingen dyr kan bruges i avl, før de opfylder de mindstekrav som en given race nu engang har til avlskåring af hundene…
Det kan i nogle racer være så lidt som fx en 2 præmie på en hundeudstilling - men i en del racer er der desuden krav om diverse test for sygdomme og/eller mentaltest og/eller prøveresultater…
Kravene fastsættes som oftest i samarbejde med racens specialklub og DKK udfra den seneste forskning/viden… og de kan både skærpes og slækkes.

Dette punkt har intet at gøre med kunstig insimnation!
Men - man skal tænke på at en del hunderacer er avlet på ekstremer (udseende eller temperament) og at disse kan have betydning for hundenes evne til at kunne parre sig og/eller føde selv…
(Hvordan dette så udmærkede punkt så harmonerer med det faktum at samtlige DKKregistrerede Mops-hvalpe i 2007 blev forløst ved kejsersnit? Tja - det er nok bare mig, der er en smule kritisk!)

[B]* En tæve bør ikke indgå i avlen, før den er fuldt udviklet.[/B]

Hvilket vil sige, at opdrættere i praksis ikke parrer en tæve før tidligst i hendes anden løbetid! Som regel vil hunden da være ca 18 - 24 måneder gammel…

* En tæve bør maksimalt have 4-5 kuld i sin levetid - og sidste kuld inden tæven fylder 8 år. Efter 2 kuld bør tæven have en pause, så mindst én løbetid ikke udnyttes til parring.

Det kan godt være at man kun bruger ordet “bør” i dette punkt… men der holdes øje med om opdrættere overholder det!
Faktisk skal punktet også ses i relation til DKKs bestemmelser ang matadoravl…

* Hunde med arvelige defekter bør ikke anvendes i avl. Parringer, der har givet hvalpe med alvorlige defekter, bør naturligvis ikke gentages.

Logik for perlehøns!!!

* Parring mellem hunde nærmere beslægtet end fætter-kusine bør undgås. Det betyder, at en indavlskoefficient større end 6,25 % bør undgåes.

Uheld sker naturligvis også for hundeopdrættere, sådan at fx en mor/søn, bror/søster parring eller lignende kan finde sted… men det skal dælenduleme ikke ske mange gange i en kennel, før DKKs kennelkontakt er på banen! I yderste konsekvens kan en opdrætter “udelukkes fra at modtage ydelser fra DKK i en nærmere defineret årrække”.

[B]* Avl, hvor enkelte hunde antalsmæssigt dominerer avlen inden for en race, bør undgås.[/B]

Der henvises til DKKs bestemmelser ang Matadoravl…

* Så længe hvalpen er i opdrætterens varetægt, skal denne sikre hvalpene en fysisk og mentalt god opvækst, herunder en god prægning.

Derfor tilbyder DKK også en aldeles udmærket opdrætteruddannelse - ligesom at man som opdrætter til enhver tid kan kontakte sin kennelkontakt for besøg og rådgivning… DKK har desuden tilknyttet et panel af adfærdsdimser, som det er gratis for medlemmer at ringe til…

[B]* Opdrætteren bør give hvalpekøberne fyldestgørende oplysninger om forældredyrene og om racens egenskaber og behov.[/B]

Punktet er lidt vagt formuleret, fordi det trods alt ikke er ALT, som en hvalpekøber egentlig har brug for at vide… Skal vovse bruges som familiehund er det altså revnende ligegyldigt om tipoldefar på fædrende side er PRA-bærer!!! Derfor bruges ordet “fyldestgørende”… For, hvis der er tale om et køb mellem opdrættere vil det jo være af væsentlig betydning… Oplysninger om hunden(s afstamning) er altså afhængig af, hvem køber er…

[B]* Både opdrætter og hanhundeejer bør følge afkommets udvikling til voksne hunde og derudfra løbende vurdere deres avlsdyr."[/B]

Kors… hvor ville jeg ønske at der var samme krav til katteopdrættere!!!
Der er jo ikke tale om invadering af sin hvalpekøbers privatliv… men blot, at man opfordrer til kontakt, billeder og den slags - samt at man følger evt solgte avlsdyr nøje mht hvordan de klarer sig ved sygdomstest, prøver og udstillinger…

Kunstig insimination er et interessant emne.

Jeps… Og efterhånden ved at være almindeligt brugt indenfor hundeavl af de antalsmæssigt små racer…

For kattene er det ikke særlig nemt og ikke noget jeg bryder mig specielt om - mener at hankatten skal i narkose og udsættes for “stød” for at man kan “tappe” sæd fra ham, og det er som Vivi skriver, heller ikke helt nemt at insiminere hunkatten.

--------------snip,klippe,hakke…

Havde det ikke været så bøvlet med kattene, kunne jeg godt se pointen i insimination. Det ville være nemmere at få nyt blod til fra udlandet og for de små racer ville det jo være en stor hjælp, men som det ser ud nu, er det imo ikke et option :).

Må indrømme, at jeg faktisk har nogle etiske kvabbabelser ang kunstig insimnation af katte… netop pgr de metoder man er nødt til at bruge.
Metoden er forsåvidt nødvendig for nogle vilde kattearter, men bestemt ikke nødvendig i et katteopdræt - heller ikke af de mere sjældne racer…

Jeg har undersøgt muligheden for frostsæd i mit SNO-opdræt, men netop metoderne gør at jeg har en personlig etisk grænse:-)

Der er det lidt nemmere med hunde og andre dyr.

Desværre:-)

For en hund kan få en DKK stamtavle skal den som minimum præmieret med good på en udstilling (sikre at dyret rent faktisk er racetypisk) og undersøges for den pågældende races arvelige sygdomme…eks. papillon http://dansk-kennel-klub.dk/0/594

jeg savner virkelig felis danica har noget tilsvarende tiltag…så stod en stamtavle måske for noget kvalitet!

Ja og jeg ville ønske, at det krævede mere end 500 kroner at blive opdrætter af katte…

[quote=Ann K;225306]
(Hvordan dette så udmærkede punkt så harmonerer med det faktum at samtlige DKKregistrerede Mops-hvalpe i 2007 blev forløst ved kejsersnit? Tja - det er nok bare mig, der er en smule kritisk!)[/quote]

chokerende :frowning: burde bevirke at avl på race blev forbudt - hvis det helt grundlæggende ikke er i orden så er det jo en ‘dead end’

bemærkede i øvrigt at på registrerings formular er der også krav om at man oplyser om fødsel er naturlig eller kejsersnit - super. så ærgerligt at det ikke får konsekvenser…

but still, DKKs regler er stadig i helt anden klasse end det meste jeg har set i katte verden…

edit: ved mere nærlæsning kan jeg også se man også skal oplyse om hvor mange der overlever i kuld…også super godt syntes jeg…

Hos DKK koster et kennelmærke 2080,00 så allerede der tror jeg en del tænker sig om før de ansøger om at blive reg. :S

Derud over er der jo en opdrætteruddannelse, og til forskel fra katteklubberne hvor det er gratis at komme til møderne eller man betaler en overkommelig pris så koster DKKs opdrætter uddannelse altså en hel del:

En basisudannelse der løber over 2 dage, og som skal forudbetales med 1500,- før man er sikret en plads. Men beviset for bestået uddannelse får man ikke før en kennelkontaktperson har været hjemme hos en bagefter kurset for at bestige de hjemmelige forhold og der er vurderet at man lever op til de etiske regler…så det er ikke bare noget med at samle point sammen eller bare være til stede over et par dage.

I følge en bekendt jeg har så bliver der fulgt løbende op på disse forhold fra DKK kennelkontaktpersoner, idet at medlemmerne vedgår at der må komme uanmeldt kennelbesøg hos dem for at kontrollere at medlemmerne lever op til de regler der er sat for DKKs medlemmer.

En overbygning som man kan vælge bagefter omhandlende yderligere viden om jura og genetik skal man betale 995,00 kroner for.

Så inden for hundeverdenen får man ikke bare serveret via medlemsskab men igennem engangement og offervilje(at man gladeligt betaler hvad det koster).

Så de etiske regler er ikke bare til pynt hos DKK, de bliver også brugt efter hensigten :slight_smile:

DKK er gode til at gøre sig synlig blandt opdrættere men også i samfundet :slight_smile: