Dødelighed i internater/kattehjem

Jeg synes at have gjort den erfaring, at nogle katte simpelthen risikerer at dø, “blot” fordi de kommer på et kattehjem. Ved ankomst kan der være ingen tegn på sygdom eller svaghed, men efter 4-5 dage er der symptomer på sygdom. Oftest influenzalignende reaktioner, eller lign.
Jeg er så skide ærgelig over at have set dette blandt nogle katte, og søger hjælp til at forstå hvad der går galt. Er det bakterier, baciller fra andre katte i huset (selvom de er adskilt), er det dårlig hygiejne, temperaturforskelle eller en blanding af ovennævnte, og et dårligt immunforsvar ?

håber nogle kan hjælpe mig i min frustration :heart_eyes_cat:

jeg har arbejdet på internat og jeg kan ikke helt genkende din erfaring med stor dødelighed blandt internat-katte. bevares selvfølgelig er der da katte der bliver aflivet fordi de er syge, men det er nu sjældent internaternes skyld da kattene tit bliver tilset af dyrlægen. og viser en kat tegn på sygdom bliver katten tilset med det samme.
du skal osse tænke på at der tit er en grund til at en kat havner på et internat, den kommer måske et sted fra hvor den ikke er blevet behandlet godt. mange af de katte der havner på internaterne er jo osse efterladte dyr som er blevet smidt ud/kastet ud af en bil og de katte har måske rendt rundt i månedsvis uden at få meget mad og drikke og har været i slagsmål med andre katte osv.
når de så endelig kommer et sted hen hvor de får mad og drikke og ro og hvor de bliver tilset flere gange daglige bliver evt sygdomme jo hurtigt opdaget. men ingen tvivl om at en kat der har rendt uden mad og drikke igennem længere tid har et svagt immunforsvar og hvorend det bliver gjort i en god mening er det at give f.eks penilicilin ikke altid den bedste løsning, da det jo svækker immunforsvaret hvis der bliver givet for meget af det

jeg kan af gode grunde ikke vide hvordan alle internater i dk er rent hygiejne mæssigt, men der hvor jeg var blev der gjort rent hver dag og der kom rene mad og vandskåle ind til kattene hver dag og da kattene meget sjældent var i direkte kontakt med hinanden var smittefaren meget meget lille.

Jeg er heller ikke helt enig i din udtagelse, jo det sker der er nogle enkelte katte der er syge og måske endda skal aflives, men jeg har kun set et minimalt antal katte der var syge - jeg har været frivillig på det nærliggende internat og der havde jeg med internat kattene at gøre - og har også selv fået 2 skønne internat katte derfra og de er raske. Udover en mindre infektion som “poppede” op da den nyeste internat kat kom hjem til mig og bo var der ingenting - det blev ordnet med besøg ved internatets dyrlæge hvor vi fik pencillin med hjem, lige siden har der ingenting været og han er testet for diverse sygdomme - det er begge internat katte.

Johnny forklare udemærket hvorfor man kan modtager nogle syge katte! :slight_smile:

Men jeg har ikke oplevet katte der var så syge at de simpelthen døde af det, kun at de var så syge at dyrlægen aflivede fordi den havde en given sygdom.

Hvis der er overbelagt kan smittepresset stige. Og det kan være svært at komme af med igen. Om mange dør tror jeg dog ikke. Ofte får man medicin med sammen med katten pga smittepresset, hvis der florere noget. Der er jo en del udskiftning osv sådanne steder

er man uheldig at der er kommet killinger ind med kattesyge (smitter som ind i …) vil jeg godt tro mange kan dø/blive aflivet. Det er ikke sådan lige at komme af med - heller ikke i omgivelserne. Killinger dør af det - er er en vis overlevelsesprocent på de voksne