Døjer du med teknik (PC, TV...) - eller er du ensom?

Det her er lidt svært for mig så jeg håber ikke jeg træder nogen over tæerne eller bryder (u)skrevne regler :slight_smile: - men jeg går direkte til sagen.

Disclaimer
Jeg er non-NT. Har aldrig fået stillet nogen diagnose, men jeg har selv-udredt mig selv - godt hjulpet af familie, venner og et par meget distinkte (men voldsomt interessante) personligheder langt over mit niavu - nogle helt særlige personligheder som jeg over +40 år har været så velsignet at stifte bekendtskab med (og helt uhæmmet forsøgt at høste viden fra). I dag er jeg 61 og har samme energiniavu som da jeg var 5. Eneste forskel er at 10 øren er faldet, jeg har fundet ud af præcis hvem ‘jeg’ er og jeg har også (hårdtkæmpet ulogisk viden!) lært at tolke NT’ere så min dagligdag fungerer - godt nolk til at langt de fleste ikke opdager at jeg har mine særtræk :slight_smile:

Med det sagt:

Jeg bruger (bevidst dirigeret) min ekstra energi til at hjælpe andre mennesker med diverse tekniske eller psykologiske problemer (har fungere som privat terapeut for venner m.v. siden jeg var 16). Som semi-autist bider jeg mærke i detaljer som andre ikke normalt ser - underholdning eller sport har stort set nul interesse, videnskab er det jeg har gjort mest i (ud over musik, katte, foto, madlavning, film-nørderi og hvad man nu ellers kan finde på).

Så… derfor

Har du tekniske problemer?

Skal du ud og købe TV/PC/skærm og synes det er uoverskueligt?

Eller er du ensom og trænger til en 100% privat snak (bruger kun email eller Discord da jeg nægter at bruge nogen af Metas produkter)?

Så skriv til mig, kan ikke love at jeg kan hjælpe - men hvis jeg tror jeg kan så giver jeg gerne nogle tips eller gode råd.

8 Synes om

Har du et godt råd til en med en støvsuger, der ikke vil starte? :see_no_evil: :hoho:

1 Synes om

Det kan være flere ting.

Først og fremmest, tjek om støvsugeren er tilsluttet ordentligt og stikkontakten virker.

Hvis det ikke er problemet, kan du tjekke om støvsugerens filter er tilstoppet, hvilket kan forhindre luftstrømmen og forhindre start.

Hvis filteret er i orden, kan der være et problem med støvsugerens motor eller ledninger. I så fald skal du måske kontakte en professionel for reparation eller udskiftning.

Beklager lidt generisk svar. Det er et lidt generisk spørgsmål :slight_smile:

2 Synes om

Vil du uddybe hvad non-NT er/betyder? Jeg prøvede at google mig til det, men blev ærlig talt mere forvirret. :ups:

4 Synes om

NT = Neuro Typical - en slags slang for ‘normale’ mennesker, dvs langt det store flertal. Jeg kan dog ikke lige betegnelsen ‘normale’, bedre er ‘gennemsnitlige’ da en placering intet har med hvor godt man har det eller klarer sig generelt :slight_smile:

Så med non-NT mener jeg non-nørder, personer som ligger lidt uden for det almindelige spektrum og som KAN have en eller anden diagnose som fx ADD (Attention Deficit Disorder), men som oftest blot har lidt af det (nogle så med hyperaktivitet som jeg).

For mig betyder det at jeg undgår sociale arrangementer over 5-6 personer (med mindre jeg kender folk godt og det er ro på), generelt ikke gider underholdning, har krav om at næsten alt hvad jeg har gang i skal give mening/højere kvalitet/mindre spil/være sjovt (og meget gerne en kombination af disse ting).

5 Synes om

Og hvis der er nogle “særligt sære” :slight_smile: der lidt lige som jeg dagligt kikker på ting som Fermi paradokset, raketforskning eller ser om der evt ligger kvantemekanik bag de fysiologiske processer i hjernen som danner vores bevidstheden - eller andre slige underligheder - jaså er I velkomne til at finde mig på Discord og få en chat en dag :slight_smile:

1 Synes om

Okay så var jeg ikke helt forkert på den, men det jeg fik mest frem af da jeg forsøgte at google det, var fysiske sygdomme, og det gav ikke så meget mening i mit hoved.

Jeg er dog i tvivl om dit brug af ordet “non” Jeg læser det som ikke-NT, men du bruger det også med “non-nørder.” Så bliver i tvivl om hvad det præcis betyder, især i de sammenhæng du bruger dem. Håber det er okay jeg spørg, er nysgerrig og det skader sjældent at bliver klogere. Kan i øvrigt fortælle at jeg selv har ca. 117 diagnoser, fysiske og psykiske, og måske også nogle der ikke er “opdaget” endnu. :tihi:

1 Synes om

Not-NT må jo være ikke neuro-typisk altså unormal :smiley:

Jeg har ADD og jeg syntes ikke der behøver sættes ekstra labels på ting :wink:

1 Synes om

Det var så ikke mig selv der opfandt de nævnte udtryk :slight_smile: - og ‘unormal’ er det sidste jeg ville bruge (aner ikke hvad det ord betyder).

Mig må folk kalde mig hvad de vil (og jeg vil så tillade mig at lytte til dem som siger noget fornuftigt :smiley: ) - har helt sikker nogle sære træk, men hyperaktiv er jeg kun periodisk (aldrig når andre synes jeg skal lave noget).

4 Synes om