Dokumentar på DR2 : *I den bedste mening*

:):slight_smile:

I aften kommer andet afsnit i serien I den bedste mening og denne gang handler det om Gutterne fra Livø

I den bedste mening - Gutterne fra Livø

I dag 21:50 - 22:30 på DR2

De fleste mennesker har en drøm, om en kæreste, et arbejde og en familie, men for nogen blev den drøm forbudt. De lettere, såkaldt moralsk åndssvage gik imod samfundets orden, men hørte hverken til i fængsel eller på åndssvageanstalt. De blev sendt ud på en øde ø - Livø - på ubestemt tid. 20’erne og 30’erne var racehygiejnens tid, man ville have kontrol med samfundets afvigere, og man tog den yderste konsekvens med tvangssterilisation, for at de ikke skulle formere sig. Det lyder som noget der kunne være foregået i Tyskland under nazismen, men det var en dansk socialdemokratisk velfærdsvision. Man ville redde det danske samfund fra at gå til grunde. Det skete i den bedste mening.

:):slight_smile:

Jeg skal se det - skal du ??

Ja det skal jeg bestemt

:s:S

Så fik jeg set andet afsnit…

Hold da op, hvor tog de mange år af helt almindelige unge mænds liv.
:brist:

Og at tvangssterilisere dem, for at de ikke skulle skabe flere abnorme undermålere var da at skyde langt over stregen.
:muhaha:

Nogle havde blot stjålet en cykel - eller var ordblinde ?!

:s:S

Ja det var jo så ikke nazityskland der opfandt racehygiejne. Vi startede længe inde nazisterne gik i gang. Og sluttede længe efter de var røget af pinden. Men den oprindelige idé, med at sende utilpassede unge ud på øen, og opdrage lidt på dem, så de bedre kunne begå sig i samfundet, var jo egentlig god nok. Det var først da nummer 2 overlæge overtog projektet, at der gik racehygiejne i det, og det lige pludselig blev alle på samfundets sociale bund, der var i fare for at blive stemplet som åndssvag.

Men lidt uhyggeligt var det, da jeg pludselig tydelig så paralleller til nutidens samfund. Vi er ved at køre ud af samme tangent, med at stemple hele samfundsgrupper som værende mindre værd end resten af befolkningen.

:ok::ok:

Jeg er enig med dig :

Ideen med at sende dem ud til Livø er da ikke i sig selv nødvendigvis en forringelse af deres livsvilkår.

Her fik de da dejligt mad hver dag, men havde man så bare givet dem muligheden for at lære noget rent bogligt/fagligt - så havde mange af dem kunnet klare sig selv, når de blev løsladt

:s:S

Mange af dem kom jo fra de usleste kår, og havde aldrig lært hvordan man begår sig.

:slight_smile:

I aften kommer det tredje afsnit af serien I den bedste mening - og handler om thalidomid-medicinen.

:S

I den bedste mening - Thalidomid affæren

I dag 21:50 - 22:30 på DR2

I slutningen af 60’erne tager et stort antal gravide kvinder en lille hvid tablet. Medicinalfirmaet hævder, at den er fuldstændig uskadelig. Den hjælper både mod kvalme og uro. Et vidundermiddel skabt i den bedste mening. Kort tid efter fødes der et utal af børn med voldsomme fysiske skader. Læger påviser en sammenhæng mellem pillen og de deforme børn, men firmaet benægter, at det er pillens skyld. Det skal snart vise sig, at bag pillens hvide uskyld gemmer sig en historie, som ændrede synet på medicinalbranchen for al tid.

:muhaha::muhaha:

Lige nu er bare rasende på den overlæge, der nærmest sad og halvgrinede sig gennem interviewet !!!

:muhaha::muhaha:

Det var emnet godt nok for tungt til…

:muhaha::muhaha:

:slight_smile:

Husk, i aften klokken 21.50 på DR2 - 4. afsnit af I den bedste mening

I sommeren 1950 udtænker danske embedsmænd en visionær plan for det grønlandske folk. En plan der indebærer at 22 grønlandske børn skal være spydspids i den nye udvikling af Grønland, derfor sendes de til Danmark uden deres familie.
Hvad ingen var klar over, var, at børnene ikke ville komme tilbage til deres familier efter endt ophold, men blive installeret på et børnehjem i Grønland - det skete i den bedste mening.

:slight_smile:

Så er det i aften, at sidste afsnit af I den bedste mening kommer på DR2 klokken 21.50.

I den bedste mening - De spastiske børn (5:5)
06. marts 2011 kl. 21:50 på DR2
Det er i 1960’erne, det er velfærdsstatens storhedstid, og lægevidenskaben har gjort epokegørende fremskridt.
Lægen er næsten lig med gudelig kunnen og magt, og der er ingen, som siger ham imod, men mange behandlingsformer og operationer er på et begynderstadie. Lægerne prøver sig frem, og nogle patienter kommer til at betale en høj pris.
Lars Bremer er bare en af flere hundrede børn med spastiske lammelser, der gennem barndommen bliver udsat for gentagne operationer og smertefulde behandlinger på hospitalet. Uden deres forældre og alt for ofte forgæves.
Det sker i den bedste mening.

Jeg har helt glemt serien de sidste par gange. MEN i aften vil jeg se med! Nu håber jeg bare, at min lystavle kan huske det i aften. :høhø:

Jeg skal helt sikkert se den i aften. Min bror er spastiker, og en af dem der måtte igennem så mange operationer, til ingen verdens nytte.