Dominans

Af nysgerrighed:

Ser I nogle sinde katte dominerer andre katte i jeres kattehold som man fx kan se det ved hunde (eller som nogle mener at de kan se det ved hunde:-))?
Jeg tænker på en parringsadfærd kat og kat imellem.

Hvis det sker er det så den samme kat, der er “øverst”, som I fornemmer ligger øverst i rang hos jer?

Er det rettet mod samme køn? Dvs hun på hun og han på han? Og ser I adfærden hos både fertile OG neutraliserede dyr?

Har I nogen sinde observeret adfærden hos fritlevende katte eller tror I ikke, at dominansparringer optræder i naturen? Jeg tænker her på Felis catus dvs tamkatten.

Endelig: Er der tilfælde, hvor I tror adfærden er udtryk for noget andet end dominans?

MVH Helle

www.kattene.blogspot.com

Et clue til, hvorfor jeg spørger:

Jeg synes tit, at folk er hurtige til at stemple en kat som dominant. Og umiddelbart er dette ikke et ord, som jeg forbinder meget med tamkatten, som jo ikke lever i en flok med en struktur som fx ulve og andre sociale arter.

I fangeskab kan der dog optræde en temmelig fast rang, og så har jeg tænkt på om adfærden måske kun knytter sig til dyr i fangeskab og ikke til frilevende katte. Mig bekendt er adfærden nemlig sjælden i fangeskab og i naturen optræder den aldrig.
Eller rettelse: er den aldrig observeret.

Med fangeskab mener jeg kæledyr, opdræt - ja alt hvor mennesket sætter kattens hjemlige rammer. Det skal ikke opfattes som katte i bur eller andet grumt -høhø

Glæder mig til at høre, hvad I har oplevet.

MVH

Åh så glemte jeg at skrive:

Jeg har personligt aldrig set en tamkat dominere en anden tamkat - hverken af samme eller andet køn på denne måde. Ikke blandt mine egne katte, og heller ikke hos andre ejere.

Jeg har set dominans udtrykt på anden vis - men kun katte imellem. Aldrig udtrykt mod ejer.

Det VAR det:-)

Glæder mig til at læse nogle gode svar:-)

Knus

Altså er det “humping” du mener?

Mega havde for nyligt en god beskrivelse af slikke-adfærd/dominans. Som jeg ser mine katte gøre.
Emne: Succes?

Jeg har ikke set humping, har kastrater og en hunkat. Men leg ved at hoppe op på ryggen af hinanden ser jeg ofte.

Jeps det kan vi godt kalde det :slight_smile:

Manglede lidt et ord:-)

K

Hmm. Interessant emne.

Jeg ser lidt at Diego gør det ved lille nye Jako, men jeg kan også overveje om det ikke bare er fordi det nemt bliver sådan fordi han er så stor ifh til Jako.
Der er ingen af mine andre katte, der gør det indbyrdes. Mine to tøser leger mest fangelege, ikke tumle-lege :slight_smile:
Jeg ser meget at Mea vasker May. May kommer rigtig ofte hen til Mea og unddynder sig og bliver slikket. Enkelte gange giver Mea dog et dask med poten i stedet.
May giver nogle gange et enkelt slik til Diego (når hun ikke dasker ham i stedet) og til Jako.
Diego vasker Jako ret meget. Især når Jako lige har pevet i deres leg, så den er i bero de 5 sek, det nu varer

(Ih, jeg glæder mig meget til jeg starter på basal etologi-kursus i næste uge)

Uh hvor spændende Eva! Det er superspændende synes jeg jo, men jeg er jo også ekstrem adfærdsnørd. Går jeg et sted og ser en katteflok, så kan jeg finde på at sidde der lidt og glo -thumbs -høhø

Tak for gode svar:-)

Helle - du snakker om kurset som værende spændende, ikk? :? :slight_smile: Ja, jeg glæder mig også rigtig meget til at lære om det. Håber det er en god forlæser vi får. Skal også have Videregående populations økologi nu her, håber/tror jeg også bliver rigtig spændende. Va ri hvert fald glad for Populationsøkologi… (Skal også have noget Landbrugsstruktur og landbrugsproduktion, som er en del af min fagpakke. Den jeg opr. ville have haft af fagpakker blev aflyst, øv bøv).

1 Synes om

Jeg har aldrig observeret dominans-parringsadfærd hverken hos mine voksne katte eller i min faste bestand af voksne genudsætningskatte, og jeg går ud fra, det er fordi deres hierarkiske status mere eller mindre er afgjort gennem opvæksten.

Derimod har jeg tit oplevet det indbyrdes blandt killinger fra 13 ugers alderen.
Måske fordi de endnu ikke af afgjort denne status.

Altså min han kasterat(Titio) humper nogen gange min hun kasterat(Iris)… Om han også vil gøre det ved den lille nye han kasterat (Sardor)ved jeg ikke…

Titio blev først kasterat efter han var kønsmoden, ved ikke om det har noget at sige…
Han gør det ikke hver dag men det sker engang imellem…

:smiley: Jeps det VAR kurset jeg tænkte på -thumbs

Mega: Spændende observationer! Som jeg skriver der der ikke gjort ret mange observationer på katte generelt, så du kan sagtens have ret. Umiddelbart lyder det meget logisk det du skriver om alderens sammenhæng.

K

Det har altid været dyrs - og især kattes - adfærd, der har fascineret mig mest, og da jeg altid har været omgivet af dem (siden 1987 også som opdrætter), har studiemulighederne givet sig selv.

Jeg har for øvrigt, da min ene hund fik hvalpe, skrevet en spændende beretning om forløbet (sammenlignet med katte), så hvis du på et tidspunkt skulle få lyst til at læse den, skal du bare give en melding.

Mega - Den vil jeg meget gerne læse!

Jeg har oplevet hunkatte i løb som har “parret” hinanden, men det tror jeg ikke har noget som helst med dominans at gøre. Rigtige dominansparringer har jeg aldrig oplevet.

Det ville jeg også gerne, for jeg kan ikke finde den -rulleøjne
Husker kun, at jeg på et tidspunkt har lagt den ind på et forum, hvilket husker jeg ikke!
Støder jeg på den, skal du nok få den.

det lyder godt.
Hehe, ikke sådan når man er på for mange foraer

Hvis katte viser dominans gennem slik, ja så er det min kastrat han der er dominant. Nogen gange ser jeg ham ligge sig ovenpå hunkatten, og vaske hende rigtig rigtig hårdt! Hun knurrer ad ham og nogen gange hvæser. Er det så fordi hun ikke vil underlægge sig hans dominans?

Mega: den vil jeg rigtig gerne læse. Min mail er [email protected]

hvis du skulle falde over den ved lejlighed:-)

Knus