Dominerende opførsel eller ikke

Nu har jeg jo så læst at den kat der vasker den anden er dominerende, men følg lige dette senario…

Charlie ligger og sover på vores spisebord.

Nunuu ankommer og skubber stille og rolig til Charlie hvorefter at han ligger sig ned

Charlie rejser sig, stadig meget træt men begynder langsomt at vaske Nunuu

Først får hovedet en omgang, dernæst kraven…det tager lang tid.

Derefter arbejder Charlie sig langsomt nedefter, vasker benene og til sidst poterne, alle 4 bliver meget grundig vasket.

Nunuu nyder det hele utrolig meget er er næsten skuffet da det er overstået.

Jeg har lidt svært ved at se at han er den der bliver domineret… -sorry

Hehe, det kunne næsten have været hjemme ved mig. Med Mea som Charlie og May som Nunuu. Og herhjemme er Mea tydeligt bossen overfor May :smiley:

Enig.

Jeg køber den heller ikke.

faktisk har jeg slemt svært ved at se, hvad en tamkat skal med dominans, eftersom den ikke danner flokke som fx ulve. Strukturen hos katte er anderledes, da de er en anden art. Ulve er ikke høns med hakkeorden som høns, hunde er ikke ulve og katte er ikke ulve.

Jeg vil derfor gerne bede om en defination op begrebet dominans, blot for at sikre mig, at vi taler om det samme emne. Det tror jeg nemlig næppe altid er tilfældet, når dette spørgsmål dukker op.

I en flok høns går dominans ovenfra og ned. Dvs har du 10 høns må nummer 1 hakke på ni andre, nummer to hakker på 8 andre osv nd efter. I en ulveflok går dominansen nedefra og op dvs at det er de underlegne individer, der FRIVILLIGT vælger at følge en leder, der ofte er deres mor/far og dermed ældst og har størst livserfaring. Det dominante individ tvinger ikke de underlegne til at underkaste sig. De underlegne vælger at underkaste sig dvs de går på kompromis. Fordelene ved et flokliv er store for høns og ulve - men ikke for katte.

Desuden er katten semi-solitær dvs at den kan klare sig alene hvis det er sagen. Den har ikke brug for andre for at overleve. At den så ofte vælger at være social og indgå i sociale sammenhænge - det er en anden sag. Men floklivets fordele er ikke så tydelige hos tamkatte, at jeg mener, at man kan tale om dominans/underkastelse.

Faktisk er det en udbredt misforståelse, at en kat, der i et slagsmål vender sig om på ryggen, underkaster sig. Nej det gør den bestemt ikke. Den vender til gengæld alle 10 kløer op mod modstanderen og er klar til at kæmpe til døden. En kat, der gør dette, har indset, at flugt er umulig.

Normalt undgår de dog helst konflikter helt. Så hvorfor al denne snak om dominans?

MVH Nysgerrigheden.

PS så to tilfælde af slikkeadfærd i dag:

  1. var hos Elin og hente Robbie, da hun går ind fra gåtur med sin bengal. Hendes anden kat - Lilli- tager imod Leopold i døren og slikker han i panden et par gange. For mig ligner det hilsen snarere end dominans - ganske som løver hilser hinanden uanset rang.

  2. Nemo slikkede min Nanoq i hovedet i morges. Nemo ligger allernederst i rang herhjemme (selv nu hvor Robbie er flyttet ind, for Robbie er ikke optaget i noget som helst endnu), og han dominerer bestemt ikke Nanoq, der er despot dvs overkat. At der ikke er rykket en dytte på den rang, som disse katte nu har haft i to år -trods gensidig slikken på hinanden på skift og kryds og tværs over årene - fik jeg at se i dag, da Robbie kom.

Der var slet ingen tvivl om, at det var Nanoq, der blev bedt om at tage beslutningen om, hvorvidt Robbie skulle have et slag tæv, blive boende, ignoreres eller ?

Lederen er den, der tager lederskabet dvs initiativ. Derfor er Nanoq leder. jeg tror Nemo vasker ham for at indynde sig og opnå beskyttelse fra den “onde” Tara… Det virker nemlig har jeg set. Du klør min ryg - jeg klør din…

PPS: Nanoq vasker aldrig nogen…Den slags har han “folk” til :slight_smile:

Helle - Herhjemme vasker Mea ofte May. Diego vasker Jako. May giver engang imellem et slik eller to til Diego eller Jako.
Som jeg ser det så er rækkefølgen løseligt: Mea, May, Diego og så Jako. Det er dog lidt forskelligt i forskelige situationer, hvilket jeg tillægger kattenes meget forskellige temperament. :slight_smile:
Men hjemme hos mig går den nu altså typisk på at den kat der slikker den anden kat har en højere rang i den pågældende situation :slight_smile:
(Og jeg ser det at jeg aer dem som lidt det samme som at de slikker hinanden, men det er en nyeligt opstået tanke, og jeg har ikke heelt tænkt den til ende, så om den helt holder er jegi kke kommet frem til endnu)

Her stemmer teorien nu meget godt - Det er kun ‘dronningen’ som vasker og nusser de øvrige :slight_smile:

hos os er det lige omvendt…

Sethi er den ubestridte uberboss og hos os er det ham der bliver vasket i hoved og… af Ramses…

tilgengæld vasker Sethi glad og gerne Ramses hvis han har været i bad eller har jokket i noget der smager godt… (det gør han ret tit fordi han hellere spiser AF poterne end af en tallerken)

så det er lidt svært at generalisere tror jeg…

-kramer

Jeg mener nu der er noget hold i det.
Hos os vasker kattene på 3 måder:

1; hygge vasken, som de alle nyder
2: den vask, som nogle gange foregår under legen, hvor der vaskes rigtig kraftigt, og den kat der bliver vasket forsøger at komme væk.
3: Den vask, hvor katten har til hensigt at få den anden kat til at flytte sig, gennem hårdt slik, og det virker.

Jeg vil mene de 2 sidste viser tegn på dominans, gennem legen og at man flytter den anden kat via slik på pelsen

Kom gerne med jeres tanker om det

Her i huset er det helt sikkert Charlie som er over Nunuu, og så tvivler jeg alligevel, fordi det var jo Nunuu der ligesom kommanderede Charlie til at gå igang med rengøringen -høhø

Kommanderede - kunne det ikke mere have været plaget ham til at gøre det? :slight_smile:

Nix…Charlie sov og Nunuu puffede ganske let til ham hvorefter han lagde sig afventende ned

LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL Sys altså at det er for morsomt :smiley:

Sine…det syntes vi også -høhø

Men er det at have til hensigt at flytte en anden artsfælle ved hjælp af “hård vask” det samme som dominans?

Det mener jeg ikke

Hehe nu tør jeg ikke sætte mig op imod dig -høhø

Men det er vel for at dominere den anden.
Der blev fundet 1 post i Den Danske Netordbog:
Den Danske Netordbog er udarbejdet af Center for Leksikografi
dominere verbum <-r, -de, -t>

  1. Betydning og brug
    bruge sin magt og sin kontrol med noget eller nogen til at styre og regere med.

Jeg vil mene at katten bruger den hårde slik, til at gå ind og få en styret reaktion. Styret på den måde, at hensigten er at få katten til at gå væk. Reaktionen på slikket, er netop at katten går.

Men jah det kan jo være flere ting, vi kan kun gætte

Jeg har skam ingen svar når det kommer til tamkatten:-) Vi VED utrolig lidt om dem:-)

Ja vi kan kun gætte. Men det kunne da være sjovt at undersøge ved lejlighed. Der er mange ting ved kattens adfærd, som jeg gerne vil se nærmere på. Dominans er en af dem.

Definationer (freddy Worm Christiansen, ulve og hundes adfærd)
dominans: Et individs demonstration af sin overlegenhed i form af sin højere rangposition i forhold til et eller flere andre individer. Viser sig ved dominansadfærd, er en medfødt tilbøjelighed, er ikke det samme som selvsikkerhed/imponereadfærd.

Selvsikkerhed: En følelsesmæssig tilstand, som viser sig ved en energisk og sikker fremræden med opret kropsholdning, høj hovedføring, haleføring, rejste ører, stive bevægelser og fravær af angst. Retter sig - modsat dominans - ikke mod bestemte individer. Et dyr kan være selvsikker, selv om det er alene.

Imponereadfærd: Når et selvsikkert individ demonstrere sin selvsikkerhed over for andre individer.

Dominansadfærd: Viser et individs overlegenhed fx truende stirren, bid over snuden/nakken, pote eller hoved på ryggen af det andet individ. Er altid situationsbestemt og rettet mod et andet individ. Et dominant individ kan ikke være dominans alene - som det kan være selvsikkert alene. Det kræver, at der er en anden at dominere.

Bemærk, at Worm skriver om hunde og ulve her. Tilbage står spørgsmålet om vores katte er selvsikre eller dominante?
Jeg opfatter mine som mere eller mindre selvsikre. Dominans som det defineres her, har jeg aldrig set. Men det betyder jo ikke, at det ikke optræder.

Konklusion: Vi ved stadig ingenting om dette emne:-) SUUUUK!

:slight_smile:

Knus

hmm spændende !

Jeg vil tilføje, at de gange jeg har observeret “dominansen”, lad os nu sætte den i “”. Der lægger Arthas sig på Almas ryg og slikker, og han klemmer hende egentlig ned i gulvet. Måske det kunne sættes i forbindelse med pote på hoved / ryg?

Det jeg vil frem til er: Er jeres katte dominante eller er de selvsikre?

Mine er selvsikre - Nanoq har samme overskud og adfærd - han er den fødte “leder” - uanset om der er artsfæller omkring ham eller ej. Jeg har aldrig set dominans blandt mine dyr og faktisk heller aldrig hos andres.

hvis dominans er som Freddy Worm beskriver det, så har jeg ikke set det. Rent etologisk hænger det heller ikke sammen. En kat har ikke brug for en flok for at overleve. Den behøver derfor ikke en leder eller at lede andre. Den kan leve alene - også blandt mange - omend sådan en kat ofte er slemt ulykkelig og omplaceres.

I en ulveflok er det ikke den dominante, der handler aktivt. Den dominante er bare der med sin adfærd, som gør, at de andre VÆLGER at følge dette dyr (som igen ofte er forældre til de andre i flokken og derfor har større erfaring). Nogle gange ser det næsten ud til, at alfaerne synes, at de andre ulve er irriterende, men de andre forguder dem simpelthen.

For ulven er fordelen åbenlys - den kan kun til nød jage alene og passe unger alene. Det kan katten tilgengæld sagtens. At katten så nogle gange vælger at leve i flokke ganske som løver er en uløst gåde.

men der er jo heller ikke dominans blandt løvinderne i en løveflok… Så hvorfor hos tamkatten?
Jeg tror - indtil en kan dokumentere andet - og jeg tager muligvis helt fejl - at tamkatten har forskellige grader af selvsikkerhed. En iboende følelse, der også er tilstede, når der ikke er andre artsfæller.
En permanent tilstand i et givent individ.

Jeg ser akkurat det samme hos Nanoqs mor Mandalay. Hun er selvsikker - ikke dominant. Hun behøver ikke dominere for at opretholde sin rang - ganske som vi ser det hos ulve vælger de andre at beholde hende i toppen i visse situationer (men ikke alle, for igen er kattens rang relativ dvs den behøver ikke en fast struktur i rang for at overleve) fordi hun er tilregnelig og en tryg base for de andre katte. Nemo er fx nederst herhjemme. Han er utilregnelig pga hans dårlige sprog og temperament.

Desuden er Nemo slemt usikker. Han fremstår selvsikker til poterne, men en, som har behov for at hævde sig så markant som han har haft overfor Robbie, der er 14 uger gammel og ingen trussel i Nanoqs verden, kan aldrig blive selvsikker nok til at nogle katte herhjemme vil følge ham. Det er barsk for Nemo, men fik han “magten” så kunne han alligevel ikke håndtere den. Bag facaden ligger der nemlig en meget bange og usikker Nemo-kat. En kat, som han forsøger at skjule for at få lov at overleve blandt de andre, men tro mig - alle har gennemskuet ham. Selv killingen.

Mit bud er, at Robbie vil tage en plads over Nemo i deres indbyrdes hirarki, når den tid kommer. Lige nu sover killingen sammen med Nanoq. Det har Nemo aldrig fået lov til og han får det heller aldrig.

Ingen vil en utilregnelig og konstant selvhævdende (dominerende) leder. Alle vil en tryg og tilregnelig og retfærdig base.

Det er dt, jeg har observeret. Og det er akkurat det samme hos mennesker. Med mindre de er machochister

knus

Hvis vi går ud fra den teori om, at de forskellige katte bestemmer i de forskellige rum. Som fx Arthas der bestemmer i soveværelset og Alma i stuen. Kan man så gå ud fra at Arthas har mere selvtillid i soveværelset?
For det jeg har set er: I soveværelset er han noget så kæk og kælen og virker så udadvendt.
I stuen kan han være en hel skygge af sig selv. Han ligger for sig selv, kommer sjældent og kæler. Når der leges, kigger han ofte på fra sidelinien.

Så kan man sige at selvtilliden kan svinge fra rum til rum, eller det helt hen i vejret?