Dommerfordeling Stenlille

Så er dommerfordelingen kommet :slight_smile:

http://www.racekatten.dk/default.aspx?pageid=217

[quote=Temple Bar;368268]Så er dommerfordelingen kommet :slight_smile:

http://www.racekatten.dk/default.aspx?pageid=217[/quote]

Utroligt det aldrig lykkedes at få dommerønske opfyldt i den klub - det ser det ud til man må lære at leve med.

det hjælper ikke engang at vi er flere der beder om den samme dommer - dommerønsker er måske “spil fra galleriet”?

JUHUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU :yatta:

Jeg har fået Raymond Saetre til Ayla, som ønsket. Nu har jeg overværet hans bedømmelser mange gange, men det er første gang jeg er så heldig selv at have kat hos ham :yah:

Anton skal op til Mira Fonsén, glæder mig til at se hvor mange husmisser der er tilmeldt :slight_smile:

[quote=Lis Dahlstrøm;368271]Utroligt det aldrig lykkedes at få dommerønske opfyldt i den klub - det ser det ud til man må lære at leve med.

det hjælper ikke engang at vi er flere der beder om den samme dommer - dommerønsker er måske “spil fra galleriet”?[/quote]

Sidst jeg var på show i denne klub fik jeg begge mine dommerønsker opfyldt. Jeg har kun lavet et dommerønske denne gang, og det er også blevet opfyldt :slight_smile:

Jeg skal have Morgan til Lene Glem, hende har jeg ikke haft før, så nu ser vi hvad hun syntes om blådyret.

[quote=DK Thomani;368282]JUHUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU :yatta:

Jeg har fået Raymond Saetre til Ayla, som ønsket. Nu har jeg overværet hans bedømmelser mange gange, men det er første gang jeg er så heldig selv at have kat hos ham :yah:

Anton skal op til Mira Fonsén, glæder mig til at se hvor mange husmisser der er tilmeldt :slight_smile:

Sidst jeg var på show i denne klub fik jeg begge mine dommerønsker opfyldt. Jeg har kun lavet et dommerønske denne gang, og det er også blevet opfyldt :)[/quote]

Godt for dig:-) men det hjælper nu ikke mig. Jeg har undret mig et stykke tid over det aldrig lykkedes mig at få den dommer jeg ønskede. Netop derfor var vi nogen stykker der gik sammen om dommerønske i en bestemt farve - det var så heller ikke en metode der virkede:-(

Hvad er det for et ønske og til hvilken farve?

Synes da lige jeg vil nævne - helt generelt - hvordan det foregår, når man laver en dommerfordeling.

Mange dommere kan dømme flere kategorier. Vi starter derfor med en generel vurdering af, hvor mange ønsker der er i de forskellige kategorier. Dvs hvis en dommer kan dømme fx kat I-III-IV, og der er mange ønsker i kat I og IV, bliver dommeren sat til disse kategorier.

Herefter bliver listerne kigget igennem for, hvor der er flest ønsker. Hvis der fx 16 Russian Blue og der er 4 forskellige dømmerønsker, prøver man så vidt muligt at placere, hvor der er flest ønsker.
Dette betyder jo så, at der er min 3 udstillere, der ikke kan få opfyldt dommerønsket!

Jeg ved ikke helt, hvad udstillerne forventer, men set i lyset af det “brok” der altid er, ved jeg vi er flere klubber, der overvejer om vi skal fortsætte med at have dommerønsker - eller om vi skal gøre som førhen og så blot placere kattene, hvor det passer os bedst.

Det er altså fysisk umuligt, at tilfredsstille samtlige dommerønsker!

[quote=Vivi_Fletcher;368492]Synes da lige jeg vil nævne - helt generelt - hvordan det foregår, når man laver en dommerfordeling.

Mange dommere kan dømme flere kategorier. Vi starter derfor med en generel vurdering af, hvor mange ønsker der er i de forskellige kategorier. Dvs hvis en dommer kan dømme fx kat I-III-IV, og der er mange ønsker i kat I og IV, bliver dommeren sat til disse kategorier.

Herefter bliver listerne kigget igennem for, hvor der er flest ønsker. Hvis der fx 16 Russian Blue og der er 4 forskellige dømmerønsker, prøver man så vidt muligt at placere, hvor der er flest ønsker.
Dette betyder jo så, at der er min 3 udstillere, der ikke kan få opfyldt dommerønsket!

Jeg ved ikke helt, hvad udstillerne forventer, men set i lyset af det “brok” der altid er, ved jeg vi er flere klubber, der overvejer om vi skal fortsætte med at have dommerønsker - eller om vi skal gøre som førhen og så blot placere kattene, hvor det passer os bedst.

Det er altså fysisk umuligt, at tilfredsstille samtlige dommerønsker![/quote]

Ja det er måske en ide, for det er da bedre, og i er fri for brok (hvis i ikke gider høre på det)
Jeg ønsker hver gang men får aldrig den dommer, men sådan er det vel bare ??

[quote=Quanti´s;368561]Ja det er måske en ide, for det er da bedre, og i er fri for brok (hvis i ikke gider høre på det)
Jeg ønsker hver gang men får aldrig den dommer, men sådan er det vel bare ??[/quote]

Det er aldrig sjovt at høre på brok og utilfredshed, når man bruger mange timer på at få så mange ønsker som muligt opfyldt.

Hvis du ønsker dommer A og der er 3 andre udstillere med kat i samme farve, der ønsker dommer B, vil man forsøge at opfylde det sidstnævnte. Eller det er en meget populær, hvor der er så mange ønsker, at dommeren ikke kan nå at dømme alle de katte.

Så ja … det kan absolut være svært, at få sit ønske opfyldt. Men jeg synes man bør holde sig for øje, at der er tale om ønsker - man får jo heller ikke alle gaverne på ønskesedlen til jul, vel :slight_smile:

Nix det gør man ikke, mennnnnnnnnnnnn det kunne være dejligt ind imellem at få bare 1 ønske opfyldt :wink: Hilsen en som aldrig får julegaver G

Syntes det med dommerønsker er noget mærkeligt noget.

Troede i meget lang tid at det var noget med certifikaterne at gøre. Men efter denne lille debat er jeg blevet i tvivl om det blot handler om personen og dennes måde at dømme på.

Gider ikke gå op i den slags. Skal jeg tage stilling er følgende min holdning til dommere på diverse udstillinger:
Ser helst at så mange dommere som muligt er i spild ind over året, så så mange øjne som muligt er på banen i forhold til de forskellige racer. I disse tider hvor alle fattes penge og det er hundedyrt at be udenlandske dommere om at komme til en udstilling hvor antallet af katte er vigende må de danske få førstevalg idet de er nemmere at be og afbestille alt efter antallet af tilmeldte katte og billigere i “indkøb”.

Bliver der samarbejdet klubberne imellem eller hytter alle bare sit eget skind? Hvis der er x-antal udstilling ind over året og mulige dommere blev fordelt på disse udstillinger måtte det være muligt at finde en udstilling hvor den dommer man gerne vil have er til stede.

Tilgiv mig hvis jeg mangler insider viden om hvordan det foregår. Ret mig endelig hvis der er noget jeg helt har misforstået. Det kunne jo være der er andre der går rundt med samme misforståelse.

Enhver ved jo at der ikke en penge i racekattesporten idag - dommerne er heller ikke “hvad de har været” - det er faktisk temmelig sløjt - ikke alle er lige gode - langtfra.

Det skal ingen hemmelighed være der er ønsket Ad - og på de fawn.

Jeg begynder bare at finde det påfaldende dt ldrig lykkedes for mig - det må så gå ind under det der hedder surt show. Men absolut ikke noget man deltager i med den samme glæde og forventning.

[quote=Lis Dahlstrøm;368581]Enhver ved jo at der ikke en penge i racekattesporten idag - dommerne er heller ikke “hvad de har været” - det er faktisk temmelig sløjt - ikke alle er lige gode - langtfra.

.[/quote]

Kunne det tænkes at du selv er blevet så klog på din egen race at du der ville være en glimrende dommer. Det burde jo være den uundgåelige udvikling med en seriøs opdrætter som gider det der udstillingsræs og som er åben for ny viden og suger til sig hvor det er muligt. Det vil jo hurtig kunne sætte nye uerfarne dommere skakmat. Er du ny opdrætter kan du jo kun tage dommerens ord for pålydende. Efter nogen tid opdager du at ikke alt ser ens ud hos forskellige dommere. Og du må siges at høre til sidstnævnte kategori af udstillere.

Det kunne nærmere tænkes jeg selv var på herrens mark med den farve - og derfor ønskede en dommer jeg ved kan se og forklare forskellen på god og dårlig fawn.

Typen - den kan jeg sagtens se - men eftersom farve tæller så meget på aby’en - var det det jeg gik efter at blive klogere på. Det er en svær farve - og der er ikke mange af dem - så derfor “sammenrotning” i dommerønske.

Een der er født for nok 10 år siden hos min datter - og først nu ser jeg igen en fawn …

[quote=Lis Dahlstrøm;368581]
Det skal ingen hemmelighed være der er ønsket Ad - og på de fawn.

Jeg begynder bare at finde det påfaldende dt ldrig lykkedes for mig - det må så gå ind under det der hedder surt show. Men absolut ikke noget man deltager i med den samme glæde og forventning.[/quote]

Hvis du bemærker det, skal Ad slet ikke dømme korthår, altså er det svært at give ham de fawn abyer :wink:
Derudover var der flere ønsker på en anden dommer i den farve …

Det undrer mig da, at du ikke opfatter det som at du har fået opfyldt dine ønsker mht de øvrige katte du udstiller?
Eller de tæller måske ikke?

Hej

De gange jeg har udstillet, har jeg hvergang ønkset en dommer og det er aldrig blevet opfyldt i nu… men det er jo nok os lidt lige som at spille lotto…

[quote=Lis Dahlstrøm;368588]Det kunne nærmere tænkes jeg selv var på herrens mark med den farve - og derfor ønskede en dommer jeg ved kan se og forklare forskellen på god og dårlig fawn.
…[/quote]

Lige det jeg siger. Det VED du jo kun fordi du har være med før. Spørger du mig hvem jeg helst vil have til NFO ja så ved jeg det også godt. Er der noget jeg skal have rede på, ja så har jeg også et par dommere som kan bruges. MEN BML-dommer. Tja … Jeg kommer i hvert fald med 2 Best in Show (indtil andet er bevist) i Stenlille. De andre Burmilla opdrættere må så hjælpe dommerens validiet på vej hvis hun skulle være af en anden opfattelse.

[quote=Vivi_Fletcher;368590]Hvis du bemærker det, skal Ad slet ikke dømme korthår, altså er det svært at give ham de fawn abyer :wink:
Derudover var der flere ønsker på en anden dommer i den farve …

Det undrer mig da, at du ikke opfatter det som at du har fået opfyldt dine ønsker mht de øvrige katte du udstiller?
Eller de tæller måske ikke?[/quote]

Hmmm - opfyldt - det kan man se på som man vil - det er korrekt jeg bad om forskellige unavngivne dommere som ikke dømte aby p - du har jo selv sagt det glider bedre igennem end navne. Klubben kan jo ikke gøre mere end med de dommere de har - og åbenbart klubbens valg Add skulle dømme andre kattegorier - trist, kat III får meget sjældent andet end skandinaviske dommere …

Måske jeg bare skulle blive hjemme - jeg har ikke så god erfaring med de fleste af de dommere der er på korthår.

[quote=Babette;368578]
Bliver der samarbejdet klubberne imellem eller hytter alle bare sit eget skind? [/quote]

Den forstår jeg ikke lige.
Klubberne inviterer de dommere, som klubben nu engang ønsker på deres udstilling - og som har mulighed for at deltage.
De gode dommere er reserveret flere år ud i fremtiden, så man kan altså ikke bare vælge og vrage.

[quote=Vivi_Fletcher;368599]Den forstår jeg ikke lige.
Klubberne inviterer de dommere, som klubben nu engang ønsker på deres udstilling - og som har mulighed for at deltage.
De gode dommere er reserveret flere år ud i fremtiden, så man kan altså ikke bare vælge og vrage.[/quote]

Jeg mener om I i et fælles forum i starten af kalenderåret aftaler hvis vi bruger x- der så kan I bruge x- der så bruger vi y eller om hver klub lægger sine udstillinger og inviterer hvem de nu kan få fat på. (Det kan godt være der er noget jeg ikke helt har overblik over).