Dosering når man har to katte

Hej igen, lige et spørgsmål mere om fodring.

Doserer I foder til jeres katte (måler det op pr. dag) eller har de fri adgang? Hvad gør I, hvis Jeres katte har forskellige foderbehov, og ikke skal spise hinandens foder?

Lige nu får mine to piger fri adgang til tørfoder og får vådkost en gang om dagen. De har en skål med Royal Canin Active og en skål med Royal Canin Kitten stående, og de spiser begge af det hele. (Mor og killing på 3½ mdr).

Glæder mig til at høre :slight_smile:

Nej, her har de tørkost stående frit. Jeg har dog både kastrater, hvor af den ene er en grovæder :høhø: og så fertile og indimellem killinger. Derfor har jeg en “foderkasse”, som er en triptrap træ kasse, hvor der er sat en chip kattelem i. Man kan lige se den til venstre i billedet her

Og så giver jeg vådkost 1-2 gange om dagen, så de (især kastraterne, der også får vand på - den ene har seriøse urinvejsproblemer) spiser sig godt mætte i det :slight_smile:

her har kattene fri adgang til dåsemad/råt kød hele dagen, og så bliver der også serveret daggamle kyllinger om aftenen.

dvs her er aldrig en tom madskål.

jeg har aldrig doseret, da min oplevelse er at der bliver ikke spist den samme mængde hver dag, men det skal så også lige nævnes at der ikke er nogle af mine katte der er overvægtoge, foder indtaget bliver pænt reguleret med aktivitetsniveauet (af kattene selv)

Mine får vådmad tre gange om dagen- morgen, eftermiddag og så en lille smule ekstra om aftenen. Og så har de tørfoder stående hele tiden

Mine tre har tørfoder stående fremme døgnet rundt - Heldigvis spiser de ikke ret meget af det, da jeg sørger for at mætte dem med vådt og råt. Dvs. hver gang deres skåle med vådmad er tomme, fylder jeg i, og så får de et måltid med råt kød eller fisk en gang daglig ( råt mad, er typisk lige før sengetid, så sover de så dejlig …og længe :slight_smile: )

Jeg har også en TripTrap-wannabe-madkasse fra IKEA med chipkattelemme:

Hver kat har så fri adgang til det foder, den skal have. Jeg har opdelt pga. foderallergi.

[QUOTE=pivnu;1141253]Jeg har også en TripTrap-wannabe-madkasse fra IKEA med chipkattelemme:

Hver kat har så fri adgang til det foder, den skal have. Jeg har opdelt pga. foderallergi.[/QUOTE]

Nøj, hvor smart. Jeg vil prøve det samme - jeg pt. 3 katte, som helst skal have hver deres tørfoder. Lige et dumt spørgsmål: Hvilken chip reagerer lemmen på? Kobler man lemmen til den chip, de allere har fået “skudt” ind - eller skal de have halsbånd på?

Det er den chip de har fået skudt ind :wink:

[QUOTE=pivnu;1141253]Jeg har også en TripTrap-wannabe-madkasse fra IKEA med chipkattelemme:

Hver kat har så fri adgang til det foder, den skal have. Jeg har opdelt pga. foderallergi.[/QUOTE]

Genialt! Simpelthen genialt! Jeg har hidtil kunnet klare det ved at finde et foder alle kan tåle, men det har været på et hængende hår - og jeg frygtede at skulle ødelægge deres spisemønster ved at skulle fodre på faste tidspunkter og adskilt fra hinanden. Jeg tror nemlig de ville gå i sultestrejke hvis jeg prøvede det. Så det dér - det skal jeg have i baghovedet, hvis behovet skulle opstå.

Der er dog en ting jeg mener der skal skiftes ud, hvis det er noget vi skal praktisere :slight_smile:
Det gavebånd skillevæggen er monteret med, skal skiftes ud med minimum ståltråd :wink:

[QUOTE=DK Sugieh;1141287]Der er dog en ting jeg mener der skal skiftes ud, hvis det er noget vi skal praktisere :slight_smile:
Det gavebånd skillevæggen er monteret med, skal skiftes ud med minimum ståltråd ;)[/QUOTE]

Mine katte er ikke så krævene på lige præcis det område :wink: Det er dog sådan noget stof-gavebånd, for plastik-gavebånd kan de ikke lade være med at lege med :smiley: Og jeg ville ikke lave en permanent løsning, før jeg var sikker på, om kattene var med på den mindre plads. Oprindeligt havde jeg kun een lem i kassen, men da jeg så fik en ekstra lem fra producenten (bemærk at den ene har ekstra lang tunnel), så lavede jeg denne her midlertidige opdeling, og da kattene var OK med den her halve plads, så savede jeg ud til en lem mere.
Det er den alm. chip i nakken på kattene, der giver dem adgang via lemmen. Dog er jeg jo så uheldig, at min ene kat har en chip med elendig læsbarhed, som lemmene har meget svært ved at læse. Men kan sige - komisk nok - så er det også min tykkemis, så det har selvfølgelig lidt sine fordele, at lige præcis hun bliver lidt begrænset fra tørfoderet. Men alligevel… Det er heldigvis kun et fåtal chips med det her problem - producenten af lemmene har været meget hjælpsom med at prøve afhjælpe problemet, men selv den her specialfremstillede lem med ekstra lang tunnel og dermed antenne, kan ikke læse stabilt nok, til at tykkemis kan finde ud af at gå ind.
Her er allergimissens tørfoder desværre ikke et foder, som jeg generelt er specielt begejstret for, så jeg ser gerne, at de to andre får noget andet, og det er så løst på denne måde.
Så det er allergimissen, der har adgang til højre, og så min gamlemis har adgang til venstre, og tykkemissen hjælpes i til venstre, når hun brokker sig :wink: De har fri vådfoder i køkkenet.

Og så kan jeg anbefale at dække bunden af med noget vaskbart, for den her tykke pap-agtige bund suger bare ALT til sig (også fedtet i tabt tørfoder), og kan aldeles ikke lide at blive vasket af.

[QUOTE=pivnu;1141253]Jeg har også en TripTrap-wannabe-madkasse fra IKEA med chipkattelemme:

Hver kat har så fri adgang til det foder, den skal have. Jeg har opdelt pga. foderallergi.[/QUOTE]

Hvad hedder den fine kasse og hvad koster den, kan en færdig udgave bestilles? tænker den er genial til 2 katte om den ene skal have medicin og den anden ikke og alternativ er at de ellers skal skilles ad - og ja medicin skal i maden

IKEA Hol: HOL Bord med opbevaring, akacie, 98x50 cm - IKEA Jeg var jo heldig at købe en brugt af Enki, for efter mine katte havde nægtet at bruge en lidt mere lukket kasse, var jeg ikke alt for sikker på, om de heller ville bruge denne - også derfor jeg var så påpasselig med at opdele den.

Hullerne er udskåret med sådan en klinge (altså ikke sat på en nedstryger, for den skal jo kunne gå igennem hullerne):
http://eshop.silvan.dk/vare/basic-mini-nedstrygerblad
Og det tog faktisk ikke så farlig lang tid, og gik fint uden ømme fingre. Men alternativt kan jeg se, at man kan købe en klingeholder til lidt længere klingere, så der er lidt mere at holde på :slight_smile: