[QUOTE=Johnny;541013]ja, der findes vitterlig en del lastbil-chauffører derude på vejene som kører utrolig råddent og mener de er king of the road, men desværre findes der lige så mange alm bilister,cyklister og de 2 hjulede køretøjer med motor som osse kører sindsygt og ikke aner en skid om hvor meget et udsyn en lastbilchauffør har.
jeg vil vove den påstand at i de fleste af de ulykker der sker hvor der er lastbiler indblandet er det lige så tit de andre trafikanters skyld.
[/QUOTE]
Helt enig.
Og m.h.t. køre/hviletidsreglerne, så er der selvfølgelig nogen der er kolde i R**** og overtræder dem…men faktum er altså i vores lille land, at der dagligt er mange chauffører der er nødt til at overtræde reglerne…ikke fordi de vil, men de har ikke andet valg.
.
Sådan er det fordi det, heldigvis da, f.eks. er forbudt, at lastbilchaufførerne parkerer på rad og række i nødsporene på motorvejene for at holde deres hvilepauser og/eller overnatte.
Som hovedregel er det sådan, at motorvejsrastepladserne ofte er fyldt op helt ud i tilkørselsbanerne om aftenen/natten. og så har chaufførerne altså ikke andet valg end at køre videre og lede efter et nyt sted. For at dreje fra motorvejene og ind i byerne, det går heller ikke…for de fleste steder er det forbudt at parkere lastbiler der.
hvor speederen også får en ordentlig omgang til trods for at branchen påstår at lastbilerne har en fartbegrænsning
Det er ikke bare noget branchen “påstår”.
Lastbiler er blokeret så de maks kan køre mellem 85 og 90 km/t (lidt forskelligt alt efter hvilket fabrikat bil der er tale om).
Man kan ikke blokere dem til at køre mindre, fordi det vil gøre at de ikke har overskud til at trække op ad bakkerne
Så jeg giver intet for dem der påstår, at de “rask væk overhales på motorvejen og andre steder af lastbiler der kommer blæsende med mindst 110”
For begrænseren er der så store bødestraffe og sanktioner for at sabotere, at jeg tror, der ikke findes særlig mange der bruger den slags tricks…
I øvrigt er der sket meget indenfor chaufførerhvervet i den retning at, chauffører med rette kan kalde sig et forfulgt folkefærd m.h.t. størrelsen på de bøder selv små forseelser udløser…jeg taler om bøder hvor beløb på både 10-, 20- og 30000 ikke er unormale.
hvor er det forfærdeligt, at der skal snydes med køre/hviletidsbestemmelserne
Jamen det er jo spørgsmålet om det er det., udover altså at det er en lov der overtrædes
Nu så jeg ikke programmet, men synes jeg kan udlede at emnet blev fremlagt …som om at alle landets ulykker skyldes det faktum, at der findes nogen chauffører der overtræder køre-hviletidsbestemmelserne…men sådan er verden jo ikke skruet sammen.
Man kan konstatere i en ulykke om chaufføren har overtrådt reglen, men man kan ikke umiddelbart fastslå, om den også ville være sket hvis han havde overholdt reglen.
Jeg bryder mig ikke om de voldsomme skader de forvolder, når de bliver impliceret i ulykker
Klart nok at det er voldsomt hvis en lastbil blandes i et uheld, for det er tunge biler med ofte tungt gods, men igen…ofte er det altså ikke chaufførens skyld.
Og som samfundet er bygget op i dag, kan lastbiler ikke undværes…vi kommer jo aldrig tilbage til hestevognstransport