DR1 - Bag facaden

Jeg sidder her og ser Bag facaden på DR1.

Endnu en gang bliver jeg bekræftet i, at der er en meget stor grund til, at jeg hader lastbilerne på de Danske veje.

hvor er det forfærdeligt, at der skal snydes med køre/hviletidsbestemmelserne.
:mad:
Det er direkte livsfarligt at de kører som de gør.

Det er hele den lastbilbranche der er rådden og stinker lang væk. Og jeg giver en en fis for de chauffører der sidder og klynker over at de er nødt til og tvungen til at overskride 9 timers “hvile reglen” De sætter uskyldige menneskers liv over styr. De bør være konsekvense og fastholde reglerne. Der må politi ind over i højere grad og stoppe dem mhp kontrol.:frowning:

enig… har mistet min kæreste ven pga en lastbilchauffør som jo “lige kunne nå hjem - de 20 min gjorde jo ingenting”… bang en tonstung lastbil bragede ind i den bil min ven kørte i…
Jeg fatter simpelthen ikke at de kan være så ligeglade… jeg har hørt tusindvis af deres mange “undskyldninger”, men helt ærligt så mener jeg ikke at der er noget, som kan undskylde, at man sætter menneskeliv på spil, og at der hvert eneste år dør mennesker, pga. chauffører mener, at de har en gyldig undskyldning for at blæse på de regler der er lavet, der skal sikre at de ikke falder i søvn bag rettet…

I dag er jeg stadig nervøs når en lastbil kører imod mig på mindre veje, uden noget imellem mig og lastbilen…

ja, der findes vitterlig en del lastbil-chauffører derude på vejene som kører utrolig råddent og mener de er king of the road, men desværre findes der lige så mange alm bilister,cyklister og de 2 hjulede køretøjer med motor som osse kører sindsygt og ikke aner en skid om hvor meget et udsyn en lastbilchauffør har.
jeg vil vove den påstand at i de fleste af de ulykker der sker hvor der er lastbiler indblandet er det lige så tit de andre trafikanters skyld.

og i ka tro det el ej, der kan stort set ikke snydes med køre hvile tiden længere, men desværre overskrides den tit og ofte især af de øst-europæiske chauffører. det er ganske enkelt hele branchen der trænger til en større oprydning

Sejr arbejde for 3 år siden ved en vognmand i 2½ , han blev mobbet ud af sit arbejde af hans chef og de andre der arbejde der , fordi han overholdt hviletidene og ikke var at stikke i hvad det an gik.Og det hjalp ikke at går til fagforenning , de kunne ikke stille noget .:thumbdown::thumbdown::thumbdown:
Vognmanden er da gået neden om og hjem. Men han køre da stadigvæk på de danske vej , for andre vognmænd

Da jeg tog mit køre kort som 18 årig, og var oppe til køre prøve , blev jeg af en lastbil skubbet ud i et kryds , og derefter blev han ved med at lave chikane. Det ende med at , køresagkyndig tog nr. pladen og kørte om til politiet og meldte det , for det havde han aldrig oplevet før. Jeg var vidne i retsagen hvor han mistede sit kørekort i 5 år og en bøde. Men det kostede mig 7 forsøg på at får kortet ,jeg havde fået køre prøve chok.:thumbdown::thumbdown::thumbdown::thumbdown:

Nu har jeg så ikke set programmet, men…

den danske lovgivning er helt pip på lastbilområdet.

Min mand er selvstændig og kører autotransport - Lille lastbil, men ja, trods alt en lastbil.
Han skal have vognmandstilladelse og overholde bl.a køre/hviletidsbestemmelser.

Han´s kammerat, kører NØJAGTIG samme lille lastbil - men den er nedvejet, så han behøver ikke overholde en fløjtende papfis.
Han må ikke laste så meget… men hvem tjekker ?? og han kører i døgndrift…- Nu er det jo gået godt i flere år… og han udnytter det til fulde (desværre )
Hvor er lovgivningen dér ??

Selvfølgelig er der mange andre der også kører råddent i trafikken, men min holdning forbliver den samme.
Jeg kan simpelthen ikke fordrage lastbilerne, fordi de - når de er med i ulykker - laver gevaldig store skader. Både matrielle men især menneskelige skader.
Mange af dem er helt ligeglade, fordi de (som du selv skriver) føler de er KING OFF THE ROAD. Jeg er meget utryg når de kommer kørende fordi jeg VED, at de tit og ofte dækker over hinanden på en eller anden måde.
Nej jeg stoler ikke på en lasbilchauffør i traffikken og kommer heller aldrig til det.

[QUOTE=Annette O;541023]Selvfølgelig er der mange andre der også kører råddent i trafikken, men min holdning forbliver den samme.
Jeg kan simpelthen ikke fordrage lastbilerne, fordi de - når de er med i ulykker - laver gevaldig store skader. Både matrielle men især menneskelige skader.[/QUOTE]
Ja og de går selv der fra uden en skramme…

de ER jo mere eller mindre fysisk usårlige oppe i deres tårn af et førerhus…
jeg glemmer aldrig at min ven lå med knust overkrop, og begge ben brækket i 7 stykker i 2½ døgn før kroppen gav op, mens lastbilchaufføren gik derfra uden så meget som en hudafskrabning… :frowning:

jeg bliver ALDRIG tryg ved lastbiler så længe de på den måde kan fuske med de kørehviletider - det lykkes jo fint! det ses jo desværre mange gange…

Jeg skal ærligt indrømme at jeg nogen gange er ved at skide i bukserne, når en lastbil overhaler mig på landevejen - hvor jeg tilmed overholder den tilladte hastighed på 80 km/t. Selv med en fart på 90 km/t bliver jeg overhalet af disse store kørende maskiner. :besvimer: Det samme gør sig gældende når lastbilerne tror, at de kan presse mig op i fart ved nærmest at kysse min kofanger. Det er bestemt ikke rart, og jeg har ikke den store lyst til at få en fartbøde. De 500 kroner er jo missernes lommepenge i den sidste ende.

Der burde virkelig komme mere fartkontrol med de “store biler”, herunder busser og lastbiler, der tit og ofte ikke overholder deres maksimale hastighed - heller ikke på motorvejen, hvor speederen også får en ordentlig omgang til trods for at branchen påstår at lastbilerne har en fartbegrænsning. Det skal dog siges, at der også findes lastbiler, der overholder køre/hviletids reglerne og har styr på det med farten, men det er desværre et fåtal efterhånden - og det gælder både for dem på danske og udenlandske plader.

Burde i ikke se lidt ind af, istedet for straks at fare i flint og sige de er så forfærdelige de lastbiler…
Når i er ude at handle så se lige på varene og tænk på hvor gange den har kørt til supermarket, problemet er at folk ville havde det hele så billig så billig og nu kommer virkningen af discount.
Man kan også stille spørgsmåltegn ved fagforeningen hvor de er henne ?
Hvordan påvirker EU transport branchen ?
Hvad gør de udlandske chauffør ved branchen ?
Hvor mange chauffør er ledige nu og med det skrevet så ved vognmænd/speditør at de kan presse citronen ?

Med alt det her skrevet så bærer chauffør også ansvar og det ansvar mener jeg at stå sammen for det har chauffør ikke været gode til. Der kunne fagforeningen gøre mere for at ryste til kamp, men de har mere travlt med at poste milliader i S og SF politik. Alle de penge som de bruger på det, kunne de bruge på at hjælpe deres medlemmer og øge traffik sikkerheden.

[QUOTE=hmm;541067]Burde i ikke se lidt ind af, istedet for straks at fare i flint og sige de er så forfærdelige de lastbiler…
Når i er ude at handle så se lige på varene og tænk på hvor gange den har kørt til supermarket, problemet er at folk ville havde det hele så billig så billig og nu kommer virkningen af discount.
Man kan også stille spørgsmåltegn ved fagforeningen hvor de er henne ?
Hvordan påvirker EU transport branchen ?
Hvad gør de udlandske chauffør ved branchen ?
Hvor mange chauffør er ledige nu og med det skrevet så ved vognmænd/speditør at de kan presse citronen ?

Med alt det her skrevet så bærer chauffør også ansvar og det ansvar mener jeg at stå sammen for det har chauffør ikke været gode til. Der kunne fagforeningen gøre mere for at ryste til kamp, men de har mere travlt med at poste milliader i S og SF politik. Alle de penge som de bruger på det, kunne de bruge på at hjælpe deres medlemmer og øge traffik sikkerheden.[/QUOTE]

hmm - nu er jeg SLET ikke inde på politik i debatten her, men by all mean - opret du endelig en tråd om politik og chauffører :slight_smile:

Jeg ved ikke om du kan læse alt det der bliver skrevet, men jeg vil meget gerne fortælle IGEN, at jeg ikke bryder mig om dem. Jeg bryder mig ikke om den måde der skal køres på. Jeg bryder mig ikke om at de dækker over hinanden. Jeg bryder mig ikke om de voldsomme skader de forvolder, når de bliver impliceret i ulykker.

Hvori nævner jeg politik?

Jeg kunne sagtens kigge indad - og tro mig de gør jeg faktisk ganske ofte, men er det min (eller alle forbrugeres) skyld at speditørerne er komplet ligeglad med lovgivningen? Naaah det tvivler jeg på.

Nææh du. Min holdning kan hverken du eller nogen anden ændre på. Jeg kan IKKE lide lastbilerne fordi de på mange områder kører som de gør.

[QUOTE=Annette O;541094]hmm - nu er jeg SLET ikke inde på politik i debatten her, men by all mean - opret du endelig en tråd om politik og chauffører :slight_smile:

Jeg ved ikke om du kan læse alt det der bliver skrevet, men jeg vil meget gerne fortælle IGEN, at jeg ikke bryder mig om dem. Jeg bryder mig ikke om den måde der skal køres på. Jeg bryder mig ikke om at de dækker over hinanden. Jeg bryder mig ikke om de voldsomme skader de forvolder, når de bliver impliceret i ulykker.

Hvori nævner jeg politik?

Jeg kunne sagtens kigge indad - og tro mig de gør jeg faktisk ganske ofte, men er det min (eller alle forbrugeres) skyld at speditørerne er komplet ligeglad med lovgivningen? Naaah det tvivler jeg på.

Nææh du. Min holdning kan hverken du eller nogen anden ændre på. Jeg kan IKKE lide lastbilerne fordi de på mange områder kører som de gør.[/QUOTE]

Udbud og efterspørgsel er med til at dumpe priserne på kørsel/spedition og det er vi som forbrugere jo med til at støtte når vi handler i firmaer som betaler peanuts for fragt. Desto laver priserne på fragten bliver, desto mere presses chaufførene til at nå lige lidt mere også selvom det kommer til at betyde at de så ikke overholder loven. Personligt tror jeg på at der skal en lovændring til, en lovændring der gør at firmaerne bliver straffet hårdt hvis deres chaufføre ikke overholder hviletidsbestemmelser. Derudover burde der også være et point system der gør at de kan fratages deres ret til at drive firma i X antal år, dvs at de ikke bare kan oprette nyt selskab og så fortsætte.

Jeg bryder mig heller ikke særlig meget om lastbiler i trafikken, men modsat så ved jeg også at det er et nødvendig onde som samfundet får svært ved at fungere uden. Det der måske skulle diskuteres var om nogle af de store biler der køre inde i byerne simpelthen er for store. Jeg ved at hernede er der mange middelstørrelse byer som direkte forbyder indkørsel i byen for lastbiler over X størrelse.

Så længe det kan betale sig for firmaer at betale de bøder de får pga manglende hviletid - så længe vil problemet eksistere. Den dag det bliver for dyrt - den dag presser de heller ikke deres chaufføre til at overtræde loven.

Når det er sagt, så er jeg mindst lige så bange for unge fyre - de tror de er urørlige, ejer ikke angst og er sikre på at de er verdensmester i Formel 1.

[QUOTE=Johnny;541013]ja, der findes vitterlig en del lastbil-chauffører derude på vejene som kører utrolig råddent og mener de er king of the road, men desværre findes der lige så mange alm bilister,cyklister og de 2 hjulede køretøjer med motor som osse kører sindsygt og ikke aner en skid om hvor meget et udsyn en lastbilchauffør har.
jeg vil vove den påstand at i de fleste af de ulykker der sker hvor der er lastbiler indblandet er det lige så tit de andre trafikanters skyld.

[/QUOTE]

Helt enig.

Og m.h.t. køre/hviletidsreglerne, så er der selvfølgelig nogen der er kolde i R**** og overtræder dem…men faktum er altså i vores lille land, at der dagligt er mange chauffører der er nødt til at overtræde reglerne…ikke fordi de vil, men de har ikke andet valg.
.
Sådan er det fordi det, heldigvis da, f.eks. er forbudt, at lastbilchaufførerne parkerer på rad og række i nødsporene på motorvejene for at holde deres hvilepauser og/eller overnatte.

Som hovedregel er det sådan, at motorvejsrastepladserne ofte er fyldt op helt ud i tilkørselsbanerne om aftenen/natten. og så har chaufførerne altså ikke andet valg end at køre videre og lede efter et nyt sted. For at dreje fra motorvejene og ind i byerne, det går heller ikke…for de fleste steder er det forbudt at parkere lastbiler der.

hvor speederen også får en ordentlig omgang til trods for at branchen påstår at lastbilerne har en fartbegrænsning

Det er ikke bare noget branchen “påstår”.
Lastbiler er blokeret så de maks kan køre mellem 85 og 90 km/t (lidt forskelligt alt efter hvilket fabrikat bil der er tale om).
Man kan ikke blokere dem til at køre mindre, fordi det vil gøre at de ikke har overskud til at trække op ad bakkerne

Så jeg giver intet for dem der påstår, at de “rask væk overhales på motorvejen og andre steder af lastbiler der kommer blæsende med mindst 110”

For begrænseren er der så store bødestraffe og sanktioner for at sabotere, at jeg tror, der ikke findes særlig mange der bruger den slags tricks…

I øvrigt er der sket meget indenfor chaufførerhvervet i den retning at, chauffører med rette kan kalde sig et forfulgt folkefærd m.h.t. størrelsen på de bøder selv små forseelser udløser…jeg taler om bøder hvor beløb på både 10-, 20- og 30000 ikke er unormale.

hvor er det forfærdeligt, at der skal snydes med køre/hviletidsbestemmelserne

Jamen det er jo spørgsmålet om det er det., udover altså at det er en lov der overtrædes

Nu så jeg ikke programmet, men synes jeg kan udlede at emnet blev fremlagt …som om at alle landets ulykker skyldes det faktum, at der findes nogen chauffører der overtræder køre-hviletidsbestemmelserne…men sådan er verden jo ikke skruet sammen.

Man kan konstatere i en ulykke om chaufføren har overtrådt reglen, men man kan ikke umiddelbart fastslå, om den også ville være sket hvis han havde overholdt reglen.

Jeg bryder mig ikke om de voldsomme skader de forvolder, når de bliver impliceret i ulykker

Klart nok at det er voldsomt hvis en lastbil blandes i et uheld, for det er tunge biler med ofte tungt gods, men igen…ofte er det altså ikke chaufførens skyld.
Og som samfundet er bygget op i dag, kan lastbiler ikke undværes…vi kommer jo aldrig tilbage til hestevognstransport

Felis det er ikke helt rigtig med farten post Danmark, Arla og benzin selskaber kører 80 km/t og sværdgods transport kører ca 60 km/t…

Hold da op…det må være ret nyt at de er spærret helt dernede i fart…det er da godt de kun skal køre på forholdsvis flade veje her i landet.

Jeg erindrer endnu med gru en tur ned gennem Kassel bakker for nogen år siden, med et læs på 25 tons, hvor begrænseren hver gang der kom en lille bakke slog fra, fordi det var en bil der kun kunne køre ca 82 på lige vej…var glad for det var en afløserbil og ikke den jeg kørte i normalt.

det passer så ikke, er meget tit blevet overhalet af post dk lastbiler på motorvejen og de har squ alle kørt tæt på de 100

Ja på papiret måske, men sku ikke altid i det virkelige liv.

Og velkommen tilbage.

Jeg så desværre ikke udsendelsen, men jeg så for et års tid eller to siden en udsendelse hvor jeg tydeligt husker et video klip der viser en lastbilchauffør der læste avis, mens han kørte på motorvejen og det klip kan jeg stadig se for mig :blegne:

Puha ja Annie det husker jeg også lige så tydeligt. Jeg prøvede for for ca 2 år siden at tage billeder af en lastbilauffør der sad og barberede under kørslen men det blev desværre ikke noget der kunne bruges som bevis materiale.
Jeg mener uanset hvem man er i trafikken så skal man overholde de gældene regler og man kan altså ikke gemme sig bag prisen er for lav for transport eller der er ikke nok tid eller jeg skulle nå hjem til konen og ha en lille putter.

Det gør man altså bare heller ikke