DR1 - Bag facaden

Arla, Post Danmark og brændstoftransport har valgt at sænke farten og sætte en spære i ved 80 km/t for at spare brandstof … Der har været meget skriveri i pressen om det derfor er det hold i hovedet med overhaling forbudt zoner, for det skaber farlige køer…

Forrige år sang jeg til en begravelse:
En sangkollegas kone var blevet ramt af en højresvingende lastbil…

Konen var flyttet hertil fra Fjernøsten, min bekendt/kollega er totalt globetrotter-gal og havde mødt hende i den store verden - men hun havde altså lært godt dansk, taget uddannelse, og han havde lært hende at cykle på kirkens parkeringsplads.

Hun døde fra ham og en lille datter på et par år…

De lastbiler er enorme, og hvis den så er gal med både fart, udsyn, og træthed, så er det meget, meget skræmmende!

Jeg forstår ikke at når højresvings ulykker er så stort et problem at man ikke lære af Rusland. Der køres der ligeud og fodgængre på sidevej kan gå over. Når der så kommer grøn pil kan alle der skal dreje gøre det, men der er ikke ligeud og højresving samtidig.

ja, det ville være et hit at gøre det sådan, men så længe utrolig mange af de danske cyklister mener der er usårlige og ikke syntes loven er lavet for dem, så vil det ikke hjælpe et dyt.
jeg tror det ville hjælpe mere, hvis man i sin køre-undervisning fik lov til at prøve de forskellige køretøjer der er i trafikken, for så ville man bedre kunne sætte sig ind i det.

og husk så lige når i ligger bagved en lastbil, kan i ikke se lastbilens spejle, så ka chaufføren heller ikke se jer i spejlene, så sørg for ar placere jer ordentlig og
så tag den fornødne hensyn og forvent alt fra jeres medtrafikanter, så skal i nok komme sikkert frem