DR2 17.35 - Kattens vej fra rovdyr til kæledyr

Amerikansk videnskabsprogram fra 2008.
Originaltitel: Science of Cats

Med et antal på mere end 600 millioner har kattenfor længst passeret hunden som verdens mest populære kæledyr. Men hvornår begyndte katten at snige sig fra junglen og ind i vore dagligstuer? Kattens udvikling fra rovdyr til kælen mis ligger i det specielle forhold mellem menneske og kat, men de kilder, der beskriver begyndelsen til dette forhold, er få og svære at finde. I jagten på dna-spor fra de første domesticerede katte, opdager forskerne overraskende, at sporene viser tilbage til mere end 10.000 år før vor tid, og altså at være langt ældre end de ægyptere, som vi traditionelt har anset for at være de første til at tage katten til sig som husdyr. Og så er den store forskel på katte og hunde, at mennesket valgte at tæmme hunden, mens det var katten, der tilpassede sig mennesket snarere end omvendt. Vi tæmmede hunden for at få den til at arbejde for os, mens katte kun tolererer mennesker, fordi vi giver den mad!

Så er det lige om lidt…!! Jeg sidder helt klar her til at sluge det RÅT…!! (ok, burde jeg få mig et liv måske? Næh! Jeg finder en kat til at se programmet med mig… :stuck_out_tongue: )

Det er en rigtig god udsendelse. Jeg optog den, sidst den blev sendt. :thumbup:

Jeg optog den, så jeg har først set den nu. Det var rimeligt underholdende at se Leslie jagte katte i Ægypten.

Meen så syntes National Geographics, at alt det saglige om fortidens katte skulle afbalanceres med lidt om fremtidens katte. Så de havde fundet en katteavler, hvis race levede op til deres fordomme: Bambino = Munchkin x Sphynx. Bvadr!

vh

Andreas