DR2 tema om katte

[QUOTE=Jenny;785155]Vi er vel alle sammen lettere skøre, hvis man nu skal kigge på sig selv :stuck_out_tongue: Men selvom man kan genkende små ting af sig selv i de der damer, så mener jeg stadig, der er langt vej til, at man har et sådan sygeligt forhold til kattene. For flere af de der damer, der er det jo på grænsen til afhængighed. Det er jo ikke sjovt for dem mere. De er syge hele tiden, er under opsyn af myndighederne, og får jævnligt fjernet katte fra deres hjem, fordi de har rundet 100 og forholdene er for uhumske.

Sådan tror jeg dog ikke på, der er nogen, der er herinde :slight_smile: Men tror på, vi alle er lidt skøre :høhø:[/QUOTE]

Nu er dokumentaren diskuteret i laser herinde før så jeg vil ikke begynde at rode mig ud i alverden igen, men jeg er lige nødt til at kommentere at du her skærer alle fire damer over en kam - og det kan man altså ikke. Det er kun to af de fire der har så mange katte at det er løbet løbsk og kun en af de to kan decideret kaldes psykisk syg.

Og det du kalder et sygeligt forhold til kattene, er trods alt stadigvæk nogle menneskers hverdag, og i et åbent forum med mange medlemmer som man ikke kender til bunds, synes jeg måske dine formuleringer er lidt hårde for du sidder decideret og kalder nogen derude syge.

Startede for øvrigt min samling af knurhår efter et indlæg herinde fra en anden bruger. Jeg bruger dem ikke til at lege kat, men jeg samler ikke desto mindre på dem. Gør det mig mere eller mindre syg? :høhø:

Nemlig! de kan ikke fungere uden deres katte…
Det vil jeg dog påstå at vi andre kan…
Vores katte giver livskvalitet - men de er ikke livskvalitetEN… en enorm forskel efter min mening!

[QUOTE=Ann K;785190]Nemlig! de kan ikke fungere uden deres katte…
Det vil jeg dog påstå at vi andre kan…
Vores katte giver livskvalitet - men de er ikke livskvalitetEN… en enorm forskel efter min mening![/QUOTE]

Har du prøvet at leve uden katte ?
Vi oplevede et par måneder uden katte og jeg kan love dig alt om, at der i den grad manglede ‘noget’ derhjemme.

Selvfølgelig kan man leve uden katte, men jeg indrømmer gladeligt at jeg glædede mig vildt til vi igen skulle have katte.
:slight_smile:

[QUOTE=danpia;785197]Har du prøvet at leve uden katte ?
Vi oplevede et par måneder uden katte og jeg kan love dig alt om, at der i den grad manglede ‘noget’ derhjemme.

Selvfølgelig kan man leve uden katte, men jeg indrømmer gladeligt at jeg glædede mig vildt til vi igen skulle have katte.
:)[/QUOTE]

Og jeg ville sikkert have det på samme måde :slight_smile:
Men - hvis jeg skulle, så kunne jeg såmænd også godt leve uden kat (eller hund)!
Det kunne du jo også…

Tina… du står ikke og imiterer dine katte med tilhørende knurhår… kvindemennesket var ikke helt almindelig - og det er du heldigvis heller ikke… men du har aldrig været så bimlende :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;785200]Og jeg ville sikkert have det på samme måde :slight_smile:
Men - hvis jeg skulle, så kunne jeg såmænd også godt leve uden kat (eller hund)!
Det kunne du jo også…

Tina… du står ikke og imiterer dine katte med tilhørende knurhår… kvindemennesket var ikke helt almindelig - og det er du heldigvis heller ikke… men du har aldrig været så bimlende :)[/QUOTE]

Øhhhh jeg hedder nu Pia, men er meget vant til at blive kaldt Tina, det hedder min søster :høhø:

Jeg har ikke set udsendelsen, men nej jeg imiterer ikke kat :tihi:

[QUOTE=danpia;785203]Øhhhh jeg hedder nu Pia, men er meget vant til at blive kaldt Tina, det hedder min søster :høhø:

Jeg har ikke set udsendelsen, men nej jeg imiterer ikke kat :tihi:[/QUOTE]

Undskyld… jeg koblede svar til dig Pia og til Tina (Gizzemissen) sammen - det var bare ikke tydeligt nok :slight_smile:

ahhh ok det opdagede jeg ikke lige … og er jo som sagt vant til at blive kaldt Tina ind i mellem :wink:

Jeg har ikke set hele temaaftenen, kun Cat Ladies-udsendelsen. Og jeg synes, det var et fint og følsomt program. Jeg forstår ikke, hvorfor I vil have, at et program om katte kun skal vise jeres virkelighed og have medvirkende, der er som jer selv. Cat Ladies foregav ikke at fortælle, hvordan alle katteejere generelt er, - det var et portræt af netop disse 4 kvinder. Og langsomt forstod man, hvorfor de var blevet, som de var, og hvorfor kattene dulmede og hjalp.

Jeg synes det var tydeligt, at det ikke er det at have katte, der gør personerne “skøre”, men at det er den anden vej rundt: Har man problemer af social/psykisk art, så er katte utroligt givende at bo sammen med. :ok:

Og helt ærligt: Hende med de tre katte ville helt sikkert falde godt ind på KG - her er masser af brugere med samme indstilling som hende. :ok:

Det er det skam også… HVIS altså at man havde præsenteret programmet på denne måde…
Men det gjorde man ikke - det var som sædvanlig… hi, hi - de ER skøre de der kvindemennesker, som holder katte - se bare her!
Og det er den tanke jeg reagerer på… for - sådan er jeg ikke! og jeg kender heller ikke nogen som er sådan heller! (heller ikke selv om de samler på knurhår)…

Som andre har sagt, så var aftenen en stor skuffelse… intet der sådan rigtigt handlede om KAT - kun om mere eller mindre sære mennesker…

[QUOTE=Tante Tut;779752]:slight_smile:
(Cat Ladies)
Portræt af fire såkaldte kattedamer.

Diane, Margot, Sigi og Jenny er alle singler og bor sammen med fra tre til flere hundrede katte.

Margot med sine tre katte og Jenny med sine seksten lever ikke helt op til billedet af den ældre dame, der tøffer rundt i et svinsk hus med katte alle vegne, mens Diane og Sigi begge er ældre damer og har flere hundrede katte, der myldrer over alt i møblerne, på borde og i skabe og skuffer. F

Fælles for de fire kvinder er imidlertid et langt livs følelse af forkastelse, tab og ensomhed. Kun i samværet med kattene oplever de den anerkendelse og kærlighed, som de synes omgivelserne har nægtet dem.

Så har de igen-igen fundet frem til et par stykker, der i mangel af selvtillid, kærlighed og ensomhed - har kastet deres kærlighed på katte.

Hvorfor er det så magtpåliggende for diverse producere at fokusere på et mindretal ??
:gruble:
[/QUOTE]

Det har jeg et bud på:
Det er, fordi de er så radikalt anderledes - helt bortset fra psykisk sygdom og behov for hjemmehjælp - at de provokerer folk, så der kan komme normal orden i sagerne.
Normal, hermed mener jeg, at hjemmet skal være fint og ryddeligt fremfor alt, og at gå op i enkelt-interesser, fra mange katte til PC-nørderi. så hænges det ud med et “Du er skør!”
Og så vil folk gøre alt muligt for at få gjort personen normal igen, så vi alle sammen ligner hinanden
Delfoølegelig, undskyld, selvfølgelig (det var ikke engang Leise, der svang poten), skal hoaders og syge, psykisk og /eller fysisk have hjælp.

Men i brund og grund er det det samme hver jul: De laver en “live” reportage og interviewer folk, der har valgt julen fra, rejser bort fra enhver juleaktivitet.
Og de mennesker biver altid staklet, af den spørgende journalist, og af studieverden.
Så kan de normale fryde sig trygt over egen normalitet med familie, juletræ og mega-dyre gaver og ædegilder

[QUOTE=Andreas;780699]http://www.dr.dk/DR2/Temaaften/Udsendelser/lørdag/2012/dr2tema-vild-med-mis.htm

  • men ligner desværre en discount løsning: “find noget i arkivet, som handler om katte”

vh

Andreas[/QUOTE]

Enig. Nogen har obset dem på, at flere hjem nu har katte end hunde.
Til gengæld har resten af familien DK et ton af fordomme, og det er som at slå i en dyne, når man forsøger at argumentere.

Enig!
Et timelangt program om tigre og cirkus, couldn’ care less. Endnu en time om, at katte er dyr, der gør deres ejere sindssyge, eller er en del af psykisk sygdom. Yeah, right.
Læge, hjemmehjælp, og samarbejde med det nærmeste internat burde klare sagen.

[QUOTE=Jenny;785155]Vi er vel alle sammen lettere skøre, hvis man nu skal kigge på sig selv :stuck_out_tongue:
Men selvom man kan genkende små ting af sig selv i de der damer, så mener jeg stadig, der er langt vej til, at man har et sådan sygeligt forhold til kattene. For flere af de der damer, der er det jo på grænsen til afhængighed.

Sådan tror jeg dog ikke på, der er nogen, der er herinde :slight_smile: Men tror på, vi alle er lidt skøre :høhø:[/QUOTE]

Jeps - men de valgte jo ikke at invitere alle de glade, fornuftige folk herinde. De valgte en film om cirkusartister, der blev dræbt af deres “dresserede” dyr, og er program om katte-geeks - nogle af dem med behov for lægehjælp og hjemmehjælp.
IMHO havde det ikke et klap med katte at gøre, og jeg var skuffet :surelog::knotten:Skøre programproducenter, I burde være blevet fyret nu, vi er et par stykker, der kan gøre det bedre!

[QUOTE=Else;785447]Jeg har ikke set hele temaaftenen, kun Cat Ladies-udsendelsen. Og jeg synes, det var et fint og følsomt program. Jeg forstår ikke, hvorfor I vil have, at et program om katte kun skal vise jeres virkelighed og have medvirkende, der er som jer selv. Cat Ladies foregav ikke at fortælle, hvordan alle katteejere generelt er, - det var et portræt af netop disse 4 kvinder. Og langsomt forstod man, hvorfor de var blevet, som de var, og hvorfor kattene dulmede og hjalp.

Jeg synes det var tydeligt, at det ikke er det at have katte, der gør personerne “skøre”, men at det er den anden vej rundt: Har man problemer af social/psykisk art, så er katte utroligt givende at bo sammen med. :ok:

Og helt ærligt: Hende med de tre katte ville helt sikkert falde godt ind på KG - her er masser af brugere med samme indstilling som hende. :ok:[/QUOTE]

Kære Else.
Vi vil blot gerne se sagen belyst fra flere muligheder:
1 kat i hjem med børn, uden børn, med hund, singles såvel som samboer, børn, unge, voksne, ældre, gamle.
Alle mulige slags hjem - for at vise, at nu er der altså flere hjem, der hellere har kat end hund.

Derfor ville en ordentlig temaaften haft bl. a. et program om de mange racer, kort orientering om sygdomme hos racekatte, huskatte, og fritløbere.
Hvorfor man ikke bør have udekat i byen eller bymæssig bebyggele.
Besøg på internater, så de kan komme væk fra billedet af tegnefilmenes hundefangere.
Kattes signalsæt/sprog, pleje af kat, behandling af sygdom og adfærdsproblemer - masser af seriøse emner i stedet for et cirkusshow om tigre, og et program med mere eller mindre “skøre kattedamer”.

[QUOTE=Ann K;785465]Det er det skam også… HVIS altså at man havde præsenteret programmet på denne måde…
Men det gjorde man ikke - det var som sædvanlig… hi, hi - de ER skøre de der kvindemennesker, som holder katte - se bare her!
Og det er den tanke jeg reagerer på… for - sådan er jeg ikke! og jeg kender heller ikke nogen som er sådan heller! (heller ikke selv om de samler på knurhår)…

Som andre har sagt, så var aftenen en stor skuffelse… intet der sådan rigtigt handlede om KAT - kun om mere eller mindre sære mennesker…[/QUOTE]

Enig! Godt sagt :ok:

[QUOTE=Else;785447]Jeg har ikke set hele temaaftenen, kun Cat Ladies-udsendelsen. Og jeg synes, det var et fint og følsomt program. Jeg forstår ikke, hvorfor I vil have, at et program om katte kun skal vise jeres virkelighed og have medvirkende, der er som jer selv. Cat Ladies foregav ikke at fortælle, hvordan alle katteejere generelt er, - det var et portræt af netop disse 4 kvinder. Og langsomt forstod man, hvorfor de var blevet, som de var, og hvorfor kattene dulmede og hjalp.

Jeg synes det var tydeligt, at det ikke er det at have katte, der gør personerne “skøre”, men at det er den anden vej rundt: Har man problemer af social/psykisk art, så er katte utroligt givende at bo sammen med. :ok:

Og helt ærligt: Hende med de tre katte ville helt sikkert falde godt ind på KG - her er masser af brugere med samme indstilling som hende. :ok:[/QUOTE]

Manglede lige en tak og enig knap, så du bliver lige citeret så jeg kan sige tak og enig :ok:

Nu har jeg siddet og tænkt lidt over det siden i går og temaaftenen hed jo faktisk “Vild med mis” hvilket - når man lige vender og drejer det et par gange - faktisk passer meget godt på en aften med programmer hvor vægten er lagt på mennesker der elsker katte og ikke på kattene som sådan.

Nu så jeg kun lige et par sporadiske klip, men hvis Jesper Lohmann præsenterede alle programmerne som han præsenterede dokumentaren om kattedamerne, så må I gerne lige sparke ham fra mig hvis I ser ham. Mage til nedladende sarkasme har jeg sjældent hørt på dansk tv, sad og krummede tæer og håbede katten havde bidt ham :argh:

Måske man kunne foreslå DR at udstyre 10 af os med et videokamera, og så lave noget dokumentar alá “årgang 0” og hvad der ellers har været af den slags.

Et bredt udsnit af kattefolk; familier med 1 eller flere katte, opdrættere, kattehjem, hjem med både hund og kat, racekatte, huskatte, kattehadere og hvad vi kan gøre for at forbedre nabofreden, foder, kattelegetøj, kattetilbehør og meget meget mere…det kunne da være sjovt. For at lokke andre seere til end kun kattefolk kunne udsendelsen hedde noget med “Hund eller kat” - så har vi også hundefolkene med. Men der skal nok noget speciel til for at gøre udsendelsen bred nok til en større seermængde…

[QUOTE=Cookie;785904]Måske man kunne foreslå DR at udstyre 10 af os med et videokamera, og så lave noget dokumentar alá “årgang 0” og hvad der ellers har været af den slags.

Et bredt udsnit af kattefolk; familier med 1 eller flere katte, opdrættere, kattehjem, hjem med både hund og kat, racekatte, huskatte, kattehadere og hvad vi kan gøre for at forbedre nabofreden, foder, kattelegetøj, kattetilbehør og meget meget mere…det kunne da være sjovt. For at lokke andre seere til end kun kattefolk kunne udsendelsen hedde noget med “Hund eller kat” - så har vi også hundefolkene med. Men der skal nok noget speciel til for at gøre udsendelsen bred nok til en større seermængde…[/QUOTE]

Strålende idé! Lysende :ok:

Bred nok?
No problem - jeg tør næppe skrive vi, men der er da masser af “helt almindelige” folk på fora som dette, så hvis vi andre tager os af det tekniske og vi har en til flere tovholder(e) på formidlingssiden (til gengæld tør jeg godt nævne min univ. uddannelse og mit “kunst til folket”-gen, det sidder meget tæt på min missionær-gen) - så er det program da lavet?

Ti “interview-ofre”, som er oplagt kloge og “spiselige”, jeg kan allerede se en liste tage form i min knold. Billeder og hyggelige, almindelige danske hjem - med katte.
Nogle af os, der er for, skal vi sige abnorme, vi er så nørder nok til at ville lave programmet.
Finasiering? DR?
Brevstorm pga den ikke bare platte, men direkte mis-visende “temaaften”?
Og så kommer vi med tilbudet, “just add funds” :muhaha:

Kommer til at tænke på en “gammel” bog, eller er det en graffito - eller mit eget sprognørderi :?
Any ol’ way, på bogryggen af “Håndbog for Aktivister” står der på et lille skilt holdt af en langhåret demonstrant: “Gør noget!”
I mit baghovede ringer der noget a la
“Don’t just sit and demonstrate - hurry up and activate” :?

Hvis jeg ellers kunne klappe i, bare i de korte smertefri perioder, under mit avs’ende mavesår og kattebid-behandling (iflg indlægssedlen er Bioclavid ikke liiige nogen god kombi mht maven)