Drægtighedslængde og kuldstørrelse

er det også jeres oplevelse at hunner der bærer få killinger går drægtig længere tid end når der er mange killinger?

Både og. Ofte med kjempekull så har jeg opplevd dem er mer hastige med å komme seg ut :wink: Men jeg tror også det er linjebetinget.
Enkelte hunnkatter går i arv med å føde som en klokke nærmest på dag 65. Det opplevde jeg med min Decibell på alle kullene hennes,og hun fikk 7+9+6 i sine 3 kull,så alle kullene var jo egentlig store.
Det samme skjedde for datteren jeg beholdt.
Derimot en datter jeg ikke har beholdt selv,hun har ventet mot dag 68-69 med å føde,enda hun ikke har fått små kull hun heller- (5stk).

De få balineserkullene jeg hadde var liksom ferdig programmert på dag 67 uansett antall - både mor og datter.(og mange hunnkatter bak i de linjene også på samme dag)

Min Hagia har fulgt sin mammalinje med å få på dag 67, og nå har en av hennes døtre nylig også født på dag 67,jeg er spent på mine beholdere,når dem skal i avl.

Det siste kullet vi har i hus, kom til verden for 1 uke siden. Dem var opprinnelig 3,men der kom ut en med åpen gane som kun levde i få minutter.Så da er dem jo bare 2.
Dem kom til verden på dag 69 og 70, og da hadde jeg nærmest panikk,enda jeg gjorde alt jeg kunne om å overbevise meg om alt skulle gå fint.
Maidens mamma er ingenting fornuftg å gå etter,for hun har født alt fra dag 65 til dag 70 på sine 3 kull.
Maiden selv har i så måte fulgt etter,for etter 2 kull på dag 67, kom denne siste hvor hun brukte meget god tid.
I de to forrige var der totalt 5 kattunger i hvert kull.

Men jeg syns også det kommer an på hvor lenge dem parrer. Dem som parrer mer enn et par dager,har jo flere dager å “gå på”.når man skal regne ut ca nedkomst.
De siste kullene mine så lar jeg dem parre maks 1 døgn.

Jeg synes ikke en enkelt killing gør udslaget, men kuld på eks 3 og 6 stk, har jeg også oplevet at de tre er båret længere… Men det giver jo også meget godt mening… Der er mere plads til tre end der er til 6 :slight_smile:

På ingen måde, hos os er det helt klart liniebestemt hvor længe man går. Hootshie Kootshie eller Knud som vi kalder hende, har altid holdt sig til de 70-71 dage uanset om det var kuld med to eller otte, og hendes døtre har gået lige så længe som hende, også uanset antallet. Helt som Knuds mor og hendes mor også har gået de 70 dage i gennemsnit. Ligeledes har Natalie og hendes datter, barnebarn og oldebarn holdt sig fast på de 65 dage, og der har også været alt fra en enkelt killing op til 6 i kuldene.

Det jeg derimod ser er at fødslerne er længere om at komme i gang sådan for alvor jo færre killinger der er, fasen før selve fødslen er længere som om at der lige skal findes frem til “udgangen” først :wink:

Nej, tværtimod.
Her i huset er det generelt sådan at hvis der er mange ankommer de før end hvis der kun er få.

[QUOTE=En forhenværende bruger;574143]Nej, tværtimod.
Her i huset er det generelt sådan at hvis der er mange ankommer de før end hvis der kun er få.[/QUOTE]

Øhm, det er jo også det Lis skriver? Altså, I skriver begge det samme?
Få = sent, mange = tidligt :slight_smile:

Der burde ikke være nogen sammenhæng, eftersom fødslen går i gang pga. det hormon, de ufødte killinger udskiller, når de er parate til at blive født.

Alle mine har født på dag 65, undtagen Miamaja der fik kejsersnit på dag 66. Og der har været kuldstørrelser fra 1 - 7 killinger.

Få = lang drægtighed
Mange = kort drægtighed

det var det jeg mente - og det jeg oplever.

Måske der også i den sammenhæng kan være raceforskelle?

Vi har samme oplevelse. Efter kuldstørrelser fra 1 til 11 (!) og drægtigheder fra 63-72 dage er det min klare fornemmelse, at det er linjebestemt snarere end afhængigt af kuldstørrelsen.

Til gengæld synes jeg det er sjovt at se, at de killinger, som har “bagt” længere, også kommer ud med mere pels og længere kløer, og åbner øjnene langt tidligere end killinger, som ikke har ligget så længe i moders liv. :slight_smile:

[QUOTE=holymoly;574270]Vi har samme oplevelse. Efter kuldstørrelser fra 1 til 11 (!) og drægtigheder fra 63-72 dage er det min klare fornemmelse, at det er linjebestemt snarere end afhængigt af kuldstørrelsen.

Til gengæld synes jeg det er sjovt at se, at de killinger, som har “bagt” længere, også kommer ud med mere pels og længere kløer, og åbner øjnene langt tidligere end killinger, som ikke har ligget så længe i moders liv. :)[/QUOTE]

Det er så heller ikke min erfaring. Det ligger vist også nærmere til linierne, da min ene hunkat fik killinger, der åbnede øjne fra 2. dagen, og hvor de andre har taget mellem 7 og 10 dage.

nu har mine birmaer desværre ikke kæmpekuld, og normalt ligger et birmakuld på 3 killinger. Og alle mine piger går 67 dage uanset om der er 1 eller 6. Dog har jeg haft 2 piger i avl, som fødte på 65 døg - og de leverede altid mellem 3 og 4 babyer til os

Hilsen Heidi

[QUOTE=holymoly;574270]
Til gengæld synes jeg det er sjovt at se, at de killinger, som har “bagt” længere, også kommer ud med mere pels og længere kløer, og åbner øjnene langt tidligere end killinger, som ikke har ligget så længe i moders liv. :)[/QUOTE]

Og endda kan finde på at rejse sig og gå ud af fostersækken :wink:

Nej absolut ikke.
Jeg glemmer sent da Lulu skulle have mit C-kuld og hendes første…hun fødte på dag 71 :uha:
Godt jeg vidste hun selv var født på dag 72
Men jeg ventede og ventede OG ventede
Til gældgæld ( og logisk nok) kom der så 6 store mislinger.
På trods af Lulu altid fik pænt mange mislinger var de altid store 149 gram vae den største
Jeg tror mere det handler OM lige det specifikke individ, for det er tydeligt hos os, at man har samme drægtighedsperiode hvert individ.
Lulu altis 69-71 dage
Nana altid på dag 65
Mandalay gik ikke længe og da der altid var mange mislinger var de i sagens natur også små…hun fødte altid (minus Q-kuldet, som hun fødte for tidligt) på dag 63
Habibi der er Lulu-barn går ikke som hendes mor i 69-71 dage men mere moderat d.v.s hun fødte på dag 64-65
Ouna der er et Habibi-barn gik ligeledes i 64-65 dage
Det bliver spændende hvor længe Sigariah går og går hun som hendes mor og mormor føder hun d. 14. maj
Tabita der er et Mandalay-barn gik ikke som hendes mor i63 dage men 2 dage mere

Det er ikke min erfaring.

Hos mig har jeg set at mine hunkatte som regel føder på samme fra fra første parringsdag uanset om de får et stort eller et lille kuld ( 1-11 killinger har vi set her - dog er største kuld levende killinger på 8).
Men til gengæld synes jeg at abyerne ind imellem går længere end somalierne - og det aller mest mærkelige er, at abyerne ser mindre ud i forhold til antallet killinger end somalierne og det er ikke fordi abykillinger vejer mindre end somalikillinger. Måske har det noget at gøre med at pelsen stritter lidt mere på en drægtig somali end på en drægtig aby ?

Personligt bliver jeg nervøs hvis mine hunkatte ikke har født senest på dag 67. Normalt føder de på dag 65 for somalierne og dag 63-64 for abyerne ( ja, jeg spørg bare - hvorfor ?).

Teresa

Jeg kan forsikre for jeg også var glad over at vide Lulu’s mor gik 72 dage (8 mislinger). Desuden blev Lulu overvåget konstant for jeg harde fri (hvad jeg altid har) men denne gang blev 1 uge til 2.
Ydermere havde jeg også kontakten til min dyrlæge og han stod klar.