Du jeg bypper bybber eller hvad det hedder

Er kaldt diverse ting på andet forum da jer har tilladt mig,at få 2 lækre kuld på min røde pige. Jeg har Været fuldt indstillet på,at beholde ungerne selv hvis jeg ikke kom af med dem.jeg sælger alle under neutraliseret vaccineret øre mærket .min pris er 1500 hvilket ikke dækker en dyt,alligevel mente de jeg skulle forære de baggårds avl væk.jeg er af den opfattelse man ikke giver dyr væk,da de ofte ender i forkerte hænder…man tænker sig mere om når der trods alt er udgift med.
Udover det har jeg pagt nej til en pige om at reservere en killing.er nu kaldt amatør,useriøs osv.jeg mener hvis begrundelsen er der,så kan man vil hver en tid sige nej det har jeg læst på flere avlers sider de skriver…
Sagen er den ,at hun ikke lige sagde hun havde fået en 5 årig pige fra internat som aldrig havde været vant til andre katte. De bor i lejlighed,for mig er det vigtigt at oplyse om dette.jeg læste dette ved tilfælde i anden tråd… om ikke andet,så spørge om vi kunne lave tilbageleveringsaftale. Er jeg bare en useriøs bypper eller bybber…aner ikke hvordan det staves,og amatør fordi jeg siger nej og lytter til mavefornemmelsen

Definitionen på en BYB’er er her Backyard Breeder

Der findes naturligvis gradbøjninger af den BYB’er på samme måde som der findes gode og dårlige registrerede opdræt.
Når så det er sagt, så er det dejligt at læse at du er klar til at beholde killinger du ikke kan komme af med selv, ligesom det er fantastisk at du neutraliserer og vaccinerer før salg :thumbup:

Jeg forstår dog ikke helt, hvorfor du har lavet kuld på din huskat :slight_smile: Danmark BUGNER af uønskede huskattekillinger lige nu. Internater afviser OG afliver katte simpelthen fordi der ikke er plads til flere. Næste gang du gerne vil have killinger, så bliv plejemor for nogle af alle de hittemisser der findes ude i landet :slight_smile:

Men tak for du tager ansvar for de killinger du har lavet :slight_smile:

Må jeg ikke foreslå at du læser korrektur på det du skriver, for jeg måtte godt nok læse den en del gange, for at forstå bare nogenlunde det du har skrevet…

Mht BYB - tjaeh, det hedder det jo når man avler uden stamtavle (på især blandingskatte/wannabe racekatte), og hvis det er det man vil, må man jo tage den betegnelse med… Mit første kuld for 9 år siden var da også et BYB kuld, og det hedder det altså

Når du nu spørger: Ja, du er BYBer. Det er du, fordi du opdrætter katte uden for klubsystemet.

Problemet er ikke det manglende medlemskort, men at din opdrætspraksis ikke følger de regler og standarder, vi andre er underlagt. I stedet for har du fundet dine egne løsninger, som du har overbevist dig selv om er lige så gode som klubbernes regler.

F.eks. er vores andres killinger ledsaget af stamtavler, der dokumenterer deres afstamning og race m.v. Men i stedet for stamtavle indeholder din salgsannonce ( http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=52484 ) en fortælling - i hjemmelavet format - om killingernes mor og mormor. Der er en racebetegnelse ( “Norsk Skovkat” ) med i teksten, selv om det - i øvrigt nydelige - kuld ser korthåret ud. Det er en tekst, der kan vildlede uerfarne købere.

I et andet indlæg skriver du, at du er sygeplejerske. Så har du en forudsætning for at forstå, hvorfor vi tager afstand fra BYBere. Sygepleje er et professionaliseret fag med mange standarder og regler. Og alle de sygeplejersker, jeg kender, tager afstand fra amatører, der har opfundet deres egen adfærd inden for sygepleje eller lægegerning. Det er ikke bare sådan, at her er der to forskellige opfattelser osv. Næh, der er den rigtige, professionelle, seriøse måde at gøre tingene på. Og der er den forkerte måde! Vi har det på samme måde med BYBere.

Du skal være velkommen i opdrætterverdenen. Meld dig ind i en klub. Tag en opdrætter uddannelse. Vælg en race at opdrætte (hvis du gerne vil lave huskatte, så hedder racen Europé). Og følg reglerne. - Men din aktuelle praksis vækker en del modvilje i dette forum.:slight_smile:

vh

Andreas

Åh Andreas, det er altså sådan noget folk får tæsk på parkeringspladsen for :wink: Der er jo forsøgt med organiseret opdræt af huskat i Danmark, og det er altså stadig en del anderledes en europe-opdræt - bl.a. pga. mangelen på regler, selv i klubregi! At en del mennesker ikke umiddelbart kan se forskel på HUS og EUR er en anden sag, men EUR er rent papirmæssigt nøjagtigt lige så “indviklet” som de andre racer. For huskattens vedkommende kan jeg ikke komme i tanker om andre regler man vil kunne rammes af end 24-måneders regelen, og den vil jo være ret svær at dokumentere…
Derudover er jeg iøvrigt fuldstændigt enig i dit indlæg :wink:
VH
Susanne

Jeg synes det er flot, at dine killinger er vaccineret og neutraliserede. Det viser da, at du tager ansvar, for det du gør. Og jeg ville da blive ked af det, hvis man KUN må lave racekatte. Og ja - jeg ved godt, der er overskud af huskatte/blandingskatte :smiley:

Nu var det en sidebemærkning. Så jeg prøvede at sige det enkelt. Budskabet var, at det er muligt at opdrætte huskatte-lignende katte i FIFe.
Huskat er jo faktisk det første indholdsbærende ord i FIFe standarden. Der er et tungt og solidt dokument, som man kan forsvare sig med ude på parkeringspladsen.:lol:

vh

Andreas

Faktisk takker mange nej til internatkatte… man ved for det første ikke hvad de har med i bagagen,og for det andet kan killingerne måske have vokset op uden mor for derved og blive mere hmm.jeg ejer selv et pragteksemplar af slagsen…tror misbitten var kaseret for længst andre steder.alle tegn på dårlig start… ham tog jeg fra en patient som 5 måneder hos en patient…Når det er sagt vil jeg høre jeres mening omkring det,at afvise en køber.

Ja burde nok læse korrektur men det foregår på lille telefon:ups:

Hos internaterne ved man faktisk at killinger der bliver indleveret inden de fylder 12 uger får en god opvækst (altså efter de er blevet indleveret). De bliver nemlig sendt ud til plejefamilier hvor killingerne kan vokse op med selskab fra voksne katte som kan lære dem ordentligt kattesprog. Og som oftest er internaterne også rigtig dygtige til at “læse” de voksne katte der bliver indleveret, så de kan få et hjem der passer til dem. Og jo, selvfølgelig vil der være nogle katte der har (eller udvikler) adfærdsproblemer, men det er bestemt fåtallet.

Jeg tror, desværre, at folk “takker nej” til internatskatte fordi de ikke ved hvordan tingene foregår på et internat - de ser kun bure med katte og tænker at det er synd for dem. Men i virkeligheden ligger der et kæmpe arbejde bag internaterne, som i øvrigt gør et kæmpe stykke arbejde :slight_smile:

Hatten af for at du neutraliserer killingerne inden salg og er villig til at beholde evt. usolgte killinger selv - men jeg kan ikke lade være med at tænke på de internatskatte der kunne have fået de hjem dine killinger nu får. Man hjælper nu engang kattene mest ved at undgå at bidrage til den voldsomme overproduktion af killinger.

Og til dit spørgsmål om at afvise køber: Det er dine killinger og du er bestemt i din fulde ret til at afvise købere som du ikke føler er det rigtige match for killingerne. Følg mavefornemmelsen, det ville jeg gøre hvis det var mig :slight_smile:

En af grundene til at takke nej til internatkatte, kan også være at de fleste af dem skal have ude-adgang…:slight_smile:

Det er rigtigt at mange af de voksne katte skal have ude-adgang. Når de nu er fundet ude kan det være svært at vurdere om de ville trives som indekatte. Men vælger man en killing kan man sagtens få en indekat :slight_smile: Hos Inges Kattehjem (og garanteret også andre internater) skal plejefamilier holde killingerne og evt. mormis inde, så de killinger kan godt blive indekatte.

Jeg hører så til dem der har et ret ambivalent forhold til opdræt af huskatte. Faktisk hvis folk ville sørge for at det var UDEN indblanding af racekatte - så ville jeg synes det var en god ide. For huskatten og Europeen ser ikke ens ud sådan som Europeen har udviklet sig. Og jeg synes personligt at huskatten burde bevares i Danmark. Og en af mine anker mod fritløbende FERTILE racekatte er jo netop det faktum at de ødelægger huskatten. En huskat skal og må IKKE have racekatte i bagagen.

Så - hvis nogen VIRKELIG ville opdrætte rigtige huskatte ( ikke raceblandinger) så synes jeg personligt det ville være en god ting. Ikke mindst hvis det var nogen der ville tage ansvar for de killinger der kom ud af det - sørge for neutralisation, øremærkning, vaccination m.m. på de killinger der ikke skulle videre i avl.

Men til gengæld synes jeg det er møjærgerligt når folk laver blandingskatte. Sørg dog for ENTEN at opdrætte racekatte ( og så en race - ikke blandinger af flere) ELLER huskatte ( uden racekatte bag).

??? Det kunne jeg da godt tænke mig at du ville uddybe? :slight_smile:
VH
Susanne

Som køber ville jeg sætte pris på, at sælger var ærlig omkring hvorvidt h*n mente at katten matched det liv jeg ville kunne tilbyde den, det er jo trods alt sælger og ikke jeg der kender katten bedst:) Så jeg syntes det er fint at afvise en køber hvis det ikke føles rigtig!
Men når jeg læser dit første indlæg omkring hvad det var der fik dig til at sige fra, tænker jeg på om du spørgere eventuelle købere, om netop bolig forhold og andre katte i hjemmet? Det er jo vigtigt at vide for at du kan danne dig en idé om hvorvidt killingen/katten er egnet til den køber:)
Begge gange min kæreste og jeg har købt kat, er jeg blevet positivt overrasket over, hvor stor interessen for hvad vi kunne tilbyde kattene har været, og det var netop ting som boligforhold, andre katte og den generelle dagligdag der blev spurgt til:) Det gjorde at jeg var meget mere sikker på, at vi kom hjem med katte som kunne leve med vores hverdag:)

Det med at “takke nej” til internats katte, må jeg indrømme jeg ikke forstår, hvis man er bekymret for kattens fortid kan man jo hører om de har nogen der er blevet indleveret af tidligere ejer, eller killinger der har været i pleje inden de er klar til adoption:) Den tidligere ejer kan jo ligeså nemt fortælle mig en historie om kattens fortid der ikke passer, som h*n kan fortælle den til internatet:)

Andre har svaret på dét med BYB, men jeg studsede lige over noget i dit første indlæg, nemlig: Hun bor i lejlighed, for mig er det vigtigt at oplyse om dette
Er det noget der får dig til ikke at ville sælge hende en killing? Og hvis ja, så hvorfor? :slight_smile:

[QUOTE=Theomilou;1194195]Andre har svaret på dét med BYB, men jeg studsede lige over noget i dit første indlæg, nemlig: Hun bor i lejlighed, for mig er det vigtigt at oplyse om dette
Er det noget der får dig til ikke at ville sælge hende en killing? Og hvis ja, så hvorfor? :-)[/QUOTE]

jamen vi aftalte hun skulle komme søndag og se killingerne,evt reservere efter vi begge havde tænkt.lørdag aften skriver hun,at nu har hun bil om hun må komme nu…ja det var da ok.meget venlig familie.3 børn mand kæreste .manden og børnene er dog mere interesseret i vores have?
Det første hun siger er om jeg ikke lige kan smide katten af når den er 12 uger!det er altså 2 timers kørsel frem og tilbage… nå,men hun fortæller de bor i lejlighed og har en kat i forvejen… herefter får vi snakket om meget andet.jeg er altså super god til,at spørge ind med mit sidste kuld,her var det bare lidt forvirrende med børn der sendte rundt i min have med kæresten osv.nå,men hun er meget interesseret… jeg oplyser jeg laver kontrakt normalt,men har ikke nået det.har på forhånd i annonce oplyst om reservationsgebyr. Hun har Heller Ingen penge med.om natten…(jeg arbejder om natten )får jeg læst hun faktisk lige har fået en 5 årig kat der aldrig har gået med andre… det jeg mener med hun bor i Lejlighed
,så kan den store ikke GÅ sin vej som samme måde var det have.de andre brugere anbefalede hende og få en på mindst et til 2 år.ellers en meget rolig killing…hvis de findes
…eller om ikke andet lave aftale med tilbagelevering hvis det ikke gik.hun havde overhovedet ikke nævnt noget om de ting… desuden var min killing 2 uger og kunne umuligt se sind… jeg skrev et par timer efter om min bekymring…hun skrev bare jep…det var svaret…
Derfor…
jeg kan love for jeg blev høvlet ned efter.jeg var uprofessionel osv

[QUOTE=marissa699;1194061]Er kaldt diverse ting på andet forum da jer har tilladt mig,at få 2 lækre kuld på min røde pige. Jeg har Været fuldt indstillet på,at beholde ungerne selv hvis jeg ikke kom af med dem.jeg sælger alle under neutraliseret vaccineret øre mærket .min pris er 1500 hvilket ikke dækker en dyt,alligevel mente de jeg skulle forære de baggårds avl væk.jeg er af den opfattelse man ikke giver dyr væk,da de ofte ender i forkerte hænder…man tænker sig mere om når der trods alt er udgift med.
Udover det har jeg pagt nej til en pige om at reservere en killing.er nu kaldt amatør,useriøs osv.jeg mener hvis begrundelsen er der,så kan man vil hver en tid sige nej det har jeg læst på flere avlers sider de skriver…
Sagen er den ,at hun ikke lige sagde hun havde fået en 5 årig pige fra internat som aldrig havde været vant til andre katte. De bor i lejlighed,for mig er det vigtigt at oplyse om dette.jeg læste dette ved tilfælde i anden tråd… om ikke andet,så spørge om vi kunne lave tilbageleveringsaftale. Er jeg bare en useriøs bypper eller bybber…aner ikke hvordan det staves,og amatør fordi jeg siger nej og lytter til mavefornemmelsen[/QUOTE]

Hvad vil du med dit indlæg? Du har jo besluttet dig til hvordan du vil forholde dig. Ha en opskrift på hvordan du forholder dig så andre ude i den store verden undlader at ha en mening om dig? Hvis ja må jeg nok skuffe dig. Der vil altid være nogen som er for andre som er imod men at en opdrætter med eller uden tilhørsforhold til en klub skulle være så usynlig så ingen forholder sig til vedkommende kommer man vist aldrig til at opleve.

Nu blev jeg bedt om hvorfor jeg valgte ikke at sælge pil hende.jeg beder ikke om opskrift,men erindre bestemt Heller ikke jeg beder om sure indlæg

Babette mener vist hvad dit formål er med hele denne tråd, altså dit original start indlæg…