Der er åbnet en ny dyrehandel i byen, var deroppe for første gang i dag - lidt nysgerrig er man jo :høhø:
Meeeen… da jeg kom ind blev jeg mødt af et hundebur med en vaskebjørn i?! Den gik på den bare plastbund, havde ét stykke legetøj og en kasse til at sove i - og så havde den væltet vandskålen så der var vand udover hele bunden. Buret var altså ikke ret stort til at bo i… :S Den kunne da lige være der og vende rundt, men der var absolut ingen mulighed for at gå særlig mange skridt, uden at gå rundt om sig selv i hvert fald…
Nå, men gik længere ind - der lugtede ret så sært… men gik ind til alle gnaverne/fuglene og burene var vidst sådan ca. standard størrelse fra de fleste dyrehandlere, altså ikke særlig store - men i det ene bur havde de sat 4 fuldvoksne hvide dur!! og et bur med 2 ildere. Der var altså hverken plads til at kravle eller lege…
Hvad er reglerne for størrelserne af bure for at det er okay at have dyr deri??
Og hvem skal man ringe til hvis man gerne vil have nogen ud at kigge på det - er der andre muligheder end dyrenes beskyttelse??
ildere er der desværre tradition for at have mange i små gnaver bure i dyrehandler. De er også tit dårlig præget og fra en stor avler der er forbasket ligeglad med deres helbred både fysisk og psykisk. De tages tit for tidligt fra for så bider de jo ikke så hårdt
Tror DB er forbasket ligeglade er endnu ikke lykkes nogle ilderfolk at få forbedret forhold i dyrehandlerne for ilderne
Eneste man reelt kan gøre er at boycutte de steder og kun købe foder og legetøj hvor der ingen dyr er eller de dyr der er har det godt.
[SIZE=5][/SIZE]
[quote=tzari;444527]ildere er der desværre tradition for at have mange i små gnaver bure i dyrehandler. De er også tit dårlig præget og fra en stor avler der er forbasket ligeglad med deres helbred både fysisk og psykisk. De tages tit for tidligt fra for så bider de jo ikke så hårdt
Tror DB er forbasket ligeglade er endnu ikke lykkes nogle ilderfolk at få forbedret forhold i dyrehandlerne for ilderne
Eneste man reelt kan gøre er at boycutte de steder og kun købe foder og legetøj hvor der ingen dyr er eller de dyr der er har det godt.
[/quote]
Nej regner heller ikke Dyrenes beskyttelse for meget hjælp - men de er vel egentlig de eneste, bortset fra politiet? (Som jeg også tvivler på gider gøre noget som helst!)
Må indrømme at det (heldigvis!) er første gang jeg har set ildere hos dyrehandlere - og så de stakkels duer og vaskebjørnen… Fik ikke set andet, fik det fysisk dårligt af at se det - helt ondt i maven osv., så skyndte mig ud fra… og aldrig om jeg vil købe noget hos dem!
Og ærlig talt, ejeren lignede mest en som burde høre til på et værtshus fremfor en dyrehandel… :S
[quote=Battlestar;444576]Det er SÅ synd den slags…
jeg ville nok bringe et læserbrev i lokalavisen !![/quote]
Ja det var selvfølgelig en mulighed… for DB eller politiet er nok ikke til megen hjælp…
Æv hvor er det trist at folk kan behandle dyr sådan, og så slippe fra det… men prøver at skrive/ringe til DB, tror ikke på at de reagere, men så har man da i det mindste prøvet - man kan jo være heldig, ik?
Bekendtgørelse om erhvervsmæssig handel med dyr (dyrehandlere)
bla.
§ 7. Virksomheden skal sikre dyrene forsvarlige forhold, således at dyrenes fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov tilgodeses.
se teksten for detaljer
der et et par opdateringer også alt kan ses her
hvis du mener der er overtrædelser - så print loven ud og anmeld til politiet/DB…eller skriv læserbrev hvor du henviser til paragraffer der overtrædes …
Lav anmeldelsen først… hvis ikke det giver pote, så skriv til lokalavisen…
Det er så let bare at jappe løs om forhold som man mener bør ændres… meget mere virkningsfuldt at fortælle, at man forsøger at ændre dem - hvis du forstår hvad jeg mener
[quote=Garfield.;444580]Ja det var selvfølgelig en mulighed… for DB eller politiet er nok ikke til megen hjælp…
JO, de er. Du skal blot gøre dit forarbejde ordenligt og virke seriøs og sober. Det handler nemlig også om hvordan man fremlægger tingene, for de sidder med alverdens problemer og kriminalitet hver eneste dag til halshullet og de skal ydermere fravælge alle de der kommer med useriøse grunde.
Æv hvor er det trist at folk kan behandle dyr sådan, og så slippe fra det… men prøver at skrive/ringe til DB, tror ikke på at de reagere, men så har man da i det mindste prøvet - man kan jo være heldig, ik? [/quote]
Det er din pligt at anmelde tingene, du ser. Og jeg ved fra myndighederne at lige DB er den eneste organisation som fra myndighedernes side er accepteret som tilsyn. Noget jeg fik at vide sidste tirsdag da jeg besøgte Hammel Politi.
Du skal finde den kredsformand fra Db i dit område og have noget klar så du virker overbevisende. Bl.a. at du så alt for små bure, dyr uden vand og mad etc. DÈT siger dyreværnsloven nemlig er ulovligt og så har både DB og myndighederne at rykke ud
§ 12. Lokaler og udstyr skal være tilpasset de enkelte dyrearters fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov.
§ 10. Dyr må ikke placeres eller forevises i et udstillingsvindue. Dette gælder dog ikke akvariefisk.
(De har kaniner, vaskebjørn, marsvin osv., til at stå i bure på gulvet i vinduerne)
Her er allerede to de overtræder - og har ikke læst færdig endnu. Kan ikke nå det nu, det bliver i eftermiddag - og så bliver paragrafferne fra lovet hevet ud og sendt med i en mail! Tak for hjælpen!
Så er der sendt mail af sted til DB, afventer svar fra dem inden jeg gør mere i sagen.
Forholdene jeg så i dyrehandlen blev beskrevet og der blev henvist (og indsat) de paragraffer jeg mener de har overtrådt. Jeg håber at høre fra dem og at de vil tage sagen alvorligt - det kan ikke være rigtigt at det er okay at have en dyrehandel under de forhold de har i den pågældende dyrehandel! :(
Det er ganske enkelt forfærdeligt at høre, hvilke forhold de dyr går under.
Måske skulle du liste tilbage og tage lidt billeder ??
Det kan gøres ret diskret nu til dags, hvis du har en mobiltelefon.
[/quote]
Har mobil med kamera, så kunne godt være man skulle liste op forbi…
Dyrene som står i udstillingsvinduet er i hvert fald nemt - det kan tages når de har lukket jo. Og rummet hvor ilderne og duerne er i, er sådan lidt et rum for sig selv, så man nok godt kan tage billeder derinde uden at ejeren ser det
[quote=Garfield.;446612]Har mobil med kamera, så kunne godt være man skulle liste op forbi…
Dyrene som står i udstillingsvinduet er i hvert fald nemt - det kan tages når de har lukket jo. Og rummet hvor ilderne og duerne er i, er sådan lidt et rum for sig selv, så man nok godt kan tage billeder derinde uden at ejeren ser det [/quote]
Jeg synes, at du skal gøre det og sende dem til DB - så kan det være at de reagerer lidt hurtigere ??
TUSIND tak Garfield!!! TUSIND tak på disse dyrs vegne!! Igen… TUSIND TUSIND tak!!
Jeg håber at DB vil reagere…! Ellers er det bare at sprede ordet på diverse dyreforums… En boycut er nemmere at få op at stå end man umiddelbart tror, blot man kontakter de rette og på den rette måde.
Jeg mener bestemt der gælder helt specifikke regler for dyrehandler sovel som for forsøgsdyr.
Tag og mail fødevarestyrelsen eller kig ind på deres hjemmeside.
Hvis forholdene er som du skriver (og jeg tvivler IKKE) så skal sådan noget stoppes og det heller igår end imorgen.
Prøv at find ud af hvilken politikreds dyrehandlen hører under OG hvilken eksakt politibetjent der i den pågældende kreds der har gennegået de kurser for at have med dyrevelfærd at gøre.
De betjente har som oftest selv bedt om tjansen og brænder derfor mere for emnet end den gængse betjent.
OG GIV IKKE op…det handler om at fortsætte liiige til myndighederne også kan fatte hvad det handler om.
[quote=kamikaze;446940]Jeg mener bestemt der gælder helt specifikke regler for dyrehandler sovel som for forsøgsdyr.
Tag og mail fødevarestyrelsen eller kig ind på deres hjemmeside.
Hvis forholdene er som du skriver (og jeg tvivler IKKE) så skal sådan noget stoppes og det heller igår end imorgen.
Prøv at find ud af hvilken politikreds dyrehandlen hører under OG hvilken eksakt politibetjent der i den pågældende kreds der har gennegået de kurser for at have med dyrevelfærd at gøre.
De betjente har som oftest selv bedt om tjansen og brænder derfor mere for emnet end den gængse betjent.
OG GIV IKKE op…det handler om at fortsætte liiige til myndighederne også kan fatte hvad det handler om.[/quote]
Tak for rådet, det vil jeg prøve at undersøge og kontakte ham/hende!
[quote=Barky;446937]TUSIND tak Garfield!!! TUSIND tak på disse dyrs vegne!! Igen… TUSIND TUSIND tak!!
Jeg håber at DB vil reagere…! Ellers er det bare at sprede ordet på diverse dyreforums… En boycut er nemmere at få op at stå end man umiddelbart tror, blot man kontakter de rette og på den rette måde.[/quote]
Det var skam så lidt da - dur ikke til bare at lade sådan noget stå på.
Så håber virkelig at DB reagere - og nu er der også sendt mail til politiet, hvor jeg lige har forklaret sagen og spurgt efter hvem jeg specifikt skal henvende mig hos, da jeg ikke umiddelbart kunne finde det. Håber noget af det giver pote, og de vil tage sagen seriøst
Ellers må jeg jo rundt med indlæg og diverse dyre fora og have læserbrev i lokalavisen!