Dyrelæge-fabrikken

Til at indlede med vil jeg gerne sige, at jeg er fra Nordjylland, og måske en smule gammeldaws :?

D. 29/12-08 stiftede min kæreste og jeg første gang bekendtskab med Nynnes vilde angst for nytårs krudt. Efter utallige gange oppe på skabe, under sofaen og op i vindueskarmen, blot ved små knald blev vi enige om, at Nynne skulle have noget for hendes ville angst, da hun desværre skulle være alene hjemme… (Ikke smart, det ved vi godt, men det var ikke meningen vi skulle have hentet hende før D. 9/1-09, men ændringer i planen gjorde altså at det endte anderleds)
Nå, men det var pillerne… D. 30/12-08 efter arbejde kørte jeg afsted med Nynne i kassen, ud på dyreklinikken… Det første jeg blev mødt af var en farlig masse gøende og galbende hunde, jeg tænkte: “fair nok, de skal også være her.” Da damen ved skranken så endelig havde tid til at snakke med mig sagde hun surt: “Det kommer altså til at tage sin tid, der er også andre der skal have medicin.” Jeg kiggede undrende på hende, for jeg var jo ikke kommet hvis ikke jeg syntes det var vigtigt, at hun fik de piller, og jeg var selvfølgelig indstillet på at vente. Derfor sagde jeg bare at det ikke gjorde mig noget. Jeg blev hurtigt, (Vel og mærket IMENS hun snakkede i telefon :?) vist ind i et rum hvor det stod, med store bogstaver vel og mærket, KAT! Derfor undrede det mig nok lidt, at der sad en KÆMPE STOR Amerikansk bulldog der inde, UDEN SNOR PÅ :? (Ikke fordi jeg har noget imod hunde, tværtimod, men det har katten altså) Derfor begyndte hun at hvæse, og hun var absolut ikke i godt humør. Dette undrede mig en smule, at denne hund var inde i katte-venteværelset, da menigen med to venteværelser vel egentlig er, at ventetiden skal være så behagelig for både hund, kat og ejer som muligt.?
Nå, men da det endelig blev min tur, kom Nynne og jeg ind til en halvgammel, lidt grå dyrelæge, som efter jeg åbnede kassen lagde ud med at spørge, hvad hun var for en slags kat, jeg kiggede måbende på ham, og svarede: “norsk skovkat” Det undrede mig endnu mere, da jeg egentlig selv synes hun ligner en NFO ret meget… Nå, men han kunne jo have glemt sine briller der hjemme den dag… Efter han havde vejet Nynne, fik vi to små piller i en pose, hvorefter dyrelægen gudhjælp mig siger: “Det er lidt det samme som stesolid, du bestemmer selv om hun skal have en eller to” Nu må jeg ærligt indrømme at jeg tabte underkæben, jeg kiggede på ham, men sagde ingenting, jeg synes simpelthen mit dyrelæge besøg blev mere og mere absurd… Jeg kom og spurgte ham, hvor meget medicin hun skal have, og så giver han mig to pille og siger, du bestemmer helt selv hvor meget hun skal have, hvis det er sådan man er dyrelæge, hvorfor så læse 6 år, når man lader klienterne bestemme hvor meget medicin dyrene skal have.? Man siger da heller ikke til en junky at han selv må vælge hvor meget metadon han skal have, han vælger da det højeste! det samme gjorde min kæreste og jeg, da vi jo ikke kendte pillernes virkning, og ikke var klar over hvordan vores mis ville reagere…
Nynne fik sin første pille klokken 16.00 hvilket resulterede i at min stakkels lille kat halluscionerede, hun gik ganske enkelt og slog og mijawede af ting, som IKKE var der… Det var med blødende hjerte vi måtte forlade vores lille prinsesse, og vi blev enige omat vænne tilbage klokken 22.00 for at se hvordan hun havde det…
Da vi kom igen havde katte ryddet hele vindueskarmen af skræk, stakkels mis… Men hun var ikke længere påvirket af pillerne, så os “ikke-læge-kyndige” blev enige om at vi hellere måtte give hende en halv pille mere, så hun var dækket til klokken 00.00…
Hun blev simpelthen endnu dårligere, hallusionerede endnu mere, kunne ikke gå lige, hoppe eller springe… hun ville ikke spise, og lavede flere gange antræk til opkast… Dagen derpå havde min stakkels lille mis “tømmermænd.”
Nu tænker jeg bare, er vores dyrelæge klinik blevet til en dyrelæge-fabrik, hvor man sender patienter ind og ud på samle bånd, og glemmer at vurdere den enkeltes tilfælde? Eller er jeg bare en irriterende krævende kattemor?
Min kæreste og jeg har overvejet at skrifte til en mindre dyrelæge, i en flække omkring 10 km fra hvor vi bor, da vi har hørt flere der ikke var tilfredse med behandlingen på “dyrelæge-fabrikken!”

Jeg har før hørt at katte reagerer meget dårligt/modsat på beroligende - men synes heller ikke lige at din dyrlæge lyder helt optimal eller noget jeg ville være tryg ved.
Dog mht at kende forskel på racerne - min dyrlæge er ikke opdrætter, jeg forventer ikke at hun kan se om mine er mco eller nfo eller noget 3. :wink:

Derudover så jeg var jeg nu nok blevet hjemme ved min kat hvis hun var bange for fyrvækeri og især hvis hendes reaktion på pillerne var som beskrevet…

Der er nogle dyrlæge, der desværre ikke giver en særlig stor interesse for katte:S
Men jeg ville helt sikkert se mig om, efter et andet sted at få behandlet mine dyr.

For helt ærligt, man kan IKKE give piller med hjem, uden at angive en dosering og for det andet, skulle stesolid lignende præparater give den stik modsatte effekt.

Hvem ved, om I havde fået en dødelig dosis til den stakkels kat, såfremt i bare havde skudt begge piller i hende. Og hvordan skulle I overhovedet kunne vide, hvor meget hun måtte få:(

Mit råd; få en anden dyrlæge ASAP:ok:

Du har ret…
hun skulle ikke have været alene hjemme :ked:
Kærlig hilsen
Mona

[QUOTE=Eva K;104026]Jeg har før hørt at katte reagerer meget dårligt/modsat på beroligende - men synes heller ikke lige at din dyrlæge lyder helt optimal eller noget jeg ville være tryg ved.
Dog mht at kende forskel på racerne - min dyrlæge er ikke opdrætter, jeg forventer ikke at hun kan se om mine er mco eller nfo eller noget 3. :wink:

Derudover så jeg var jeg nu nok blevet hjemme ved min kat hvis hun var bange for fyrvækeri og især hvis hendes reaktion på pillerne var som beskrevet…[/QUOTE]

min dyrlæge kender heller ikke alle racer, hun spurte også lidt - Hva er der noget skovkat i hende der-høhø

Vi havde ikke muligheden for at blive hjemme ved hende… vi havde en aftale om at vi skulle hente hende d. 9/1 -09… men vi fik at vide den 28/12, at hvis vi ikke hentede hende nu, ville hun gå til anden side… Og vi kunne ikke vide hun var bange for fyrværkeri… :?
Neej, er ikke helt tryg ved de piller… men er ikke dyrelæge uddannet, og stoler derfor på at min dyrelæge har styr på det, og han sagde også, at det ikke var nødvendigt vi var hjemme, da hun bare ville lægge sig til at sove :?

Øv for en oplevelse, gider du sende en pb med hvilken dyrlæge der her er tale om ?

MVH
Gitte

Selvfølgelig :slight_smile:

[QUOTE=Houmann90;104040]Vi havde ikke muligheden for at blive hjemme ved hende… vi havde en aftale om at vi skulle hente hende d. 9/1 -09… men vi fik at vide den 28/12, at hvis vi ikke hentede hende nu, ville hun gå til anden side… Og vi kunne ikke vide hun var bange for fyrværkeri… :?
Neej, er ikke helt tryg ved de piller… men er ikke dyrelæge uddannet, og stoler derfor på at min dyrelæge har styr på det, og han sagde også, at det ikke var nødvendigt vi var hjemme, da hun bare ville lægge sig til at sove :?[/QUOTE]

Desværre kommer man ud for at en dyrlæge tager fejl:( Og helt ærligt, synes jeg det er forkert rådgivning fra hans side, at I kan tage fra en kat, der er på en medicin den aldrig har prøvet før.

Og som det også nævnes af Eva, og min egen dyrlæge er også MEGET imod beroligende.
Man kan komme ud for, at katten bliver afslappet i musklerne, men stadig ligger og er angst.
Så kan man tænke, hvordan det ville være, at ligge ude af stand til at gøre noget, men være drøn angst.

Jeg ved godt det er en personificering, men det giver et godt billede af, hvad katten KAN opleve på afslappende piller

Og I jeres tilfælde blev katten høj - hvilket for mig, lyder som en overdosering, og er dyrlægens fejl!

Mit råd stadig, får en anden dyrlæge, samt få trænet kattens angst væk, hvis det er muligt. Så slipper i for sådan en omgang.

For det var ærgeligt for jer - og på ingen måde noget I kunne have forudset

For det første må man jo altid forvente en vis ventetid, såfremt man ikke i forvejen har bestilt en tid hos dyrlægen…og selv om der var bestilt tid, kan der være kommet en hastesag, der gør, at rutineting må vige.

Dernæst er det også normalt med andre dyr i venteværelserne, der jo som bekendt kan ske at gi’ lyd fra sig.

Dernæst er det , for de fleste, velkendt, at beroligende midler bør man undgå, netop p.g.a. risikoen for de ting du beskriver om kattens reaktion.

Dernæst, var muligheden jo til stede, at blive hjemme ved katten…men okay, selvfølgelig ikke hvis nyanskaffelsens ve og vel ikke var så vigtigt, som at komme i byen, og så er det for den sags skyld ligegyldigt om katten kom hjem før end beregnet…

Nu skriver du, at hun er NFO, så jeg går ud fra, at du har købt hende af en opdrætter. Og hvis en opdrætter kom med ovenstående udmelding til mig, så ville jeg nok ikke syntes, at vedkommende var særlig seriøs, og jeg ville nok genoverveje, om jeg overhovedet havde lyst til at købe en kat af vedkommende.

Når det så er sagt, så ville jeg også uden tvivl aflyse mine planer nytårsaften, især hvis jeg lige har fået en ny kat hjem, som endnu ikke er tryg i sit nye hjem og oveni det er hunderæd for fyrværkeri. For mig er katten vigtigere end ntårsfester, og jeg ville da slet, slet ikke vælge at dope katten.

[quote=Houmann90;104040]
Neej, er ikke helt tryg ved de piller… men er ikke dyrelæge uddannet, og stoler derfor på at min dyrelæge har styr på det, og han sagde også, at det ikke var nødvendigt vi var hjemme, da hun bare ville lægge sig til at sove :?[/quote]

Jeg ville skifte til en mere kompetent dyrlæge.

Hun får i hvertfald IKKE piller næste år, og vi har også muligheden for at planlægge det sådan at vi kan være hjemme, og ja, selvfølgelig træne hende lidt med lyde, så hun er bare lidt mere rolig…
Synes måske godt han kunne have sagt det med de piller som i siger, det nævnte han slet ikke :?

Prinsesse - Det kan jeg godt se, hold da op, det må have været frygteligt for hende :’(

Min kat er ikke købt hos en opdrætter, da hendes far ikke har en stamtavle, men for mig er hun en NFO, selvom hun ikke har nogen papire!!!
Det kan godt være det var forkert af mig ikke at være ved hende… Men jeg var ikke i byen! Og som sagt fulgte jeg min dyrelæges råd… Dårligt eller ej.

Men det er fint, hvis det giver folk bedre samvittighed at pudse egen glorie, ved at kaste smuds på andres, kan jeg godt klare det… Jeg gjorde hvad jeg følte var bedst for min kat, og hvad jeg følte jeg var i stand til… mere kunne jeg ikke gøre…

Felis - Hmm, ja man må forvente andre dyr. Men jeg forventer så sandelig ikke at hunde er i katteafdelingen hos min dyrlæge, og ville også protestere hvis det skete.
Mine katte er utrygge nok hos dyrlægen, der behøver ikke sidde en hund ved siden af også - når de har deres egen afdeling :slight_smile:

Btw - til næste nytårsaften, hvis hun stadig er nervøs.
Sæt musik/radio på så høres knaldene ikke så højt, træk gardiner for og lad lyset brænde.
jeg har en der er moderat utryg, en der er en smule og to der er ligeglade - så det er fremgangs måden hos mig. :slight_smile:

Havde gjort alt det der… Hun hørte No Stress, og havde gardinerne for, samt lys i hele lejligheden, jeg gjorde hvad jeg kunne, da jeg ikke kunne være hos hende, det var absolut ikke med min gode vilje jeg ikke var der…

[quote=Eva K;104057]Felis - Hmm, ja man må forvente andre dyr. Men jeg forventer så sandelig ikke at hunde er i katteafdelingen hos min dyrlæge, og ville også protestere hvis det skete.
Mine katte er utrygge nok hos dyrlægen, der behøver ikke sidde en hund ved siden af også - når de har deres egen afdeling :slight_smile:

:)[/quote]

Nu tror jeg så ikke jeg har oplevet en dyreklinik, hvor modtagelse, venteværelser o.s.v. er adskilt til hver dyreart…udover den ene jeg kommer i, hvor der er en separat afdeling til krybdyr/padder

Hvis dyret skal indlægges, er der selvfølgelig steder hvor der er flere rum med bure, så dyrene ikke opholder sig i samme rum der.

Hos de dyrelæger jeg har oplavet er der et rum til hunde, og et til katte… andre dyr placere man ud fra hvor mange der er i de andre rum… dette gøres for at undgå stress både ved hunde og katte, da det generelt ikke er ret mange dyr der bryder sig om dyrelæger.

Jeg kender nu et par steder, hvor der er separat kat/hund venteværelse.

Ærlig talt er jeg ikke sikker på, at katten grundlæggende er bange for fyrværkeri. Er det ikke en meget logisk reaktion fra en kat, der flytter hen et nyt sted 2 dage før nytår?

Jeg synes det er rigtig ærgerligt, at dyrlægen er så inkompetent og det er da helt indlysende, at du skal finde en anden.

Felis - Ok, det har jeg kun oplevet dyrlæger der havde :slight_smile:
Altså, det hos min dyrlæge er samme rum. Men i hvert sin ende med skillevægge imellem :slight_smile: