Dyreværn

Så tilfældigvis Dyreværnets reportage her til aften. Der kom en drægtig hunkat ind, som blev bragt til en plejefamilie, så hun kunne få sine killinger, når tid var. Den fødte selv de første 3 (den første var dødfødt) - de sidste tre blev taget ved kejsersnit. Jeg må sige, jeg ikke helt forstår den procedure - jeg ville have forventet, at hunkatten kom ind og blev steriliseret (og fostrene aflivet), inden hun kom ud i nyt hjem. Hvorfor skulle hun producere 5 uplanlagte killinger:? Får Dyreværnet og andre internater ikke nok killinger at finde hjem til i den kommende tid:? Det virker som et meget uheldigt (og alt for rosenrødt) signal at give katteejere (alle katte skal nok finde et godt hjem gennem Dyreværnet) - det ville efter min ydmyge mening være bedre at foregå som et godt eksempel ved at sterilisere hunkatten, inden den fødte sine uplanlagte og uønskede killinger.

Camilla er så enig med dig. Jeg ser lige nu næste uges afsnit. Der afhenter de nogen hvalpe fra et kuld, nogen er solgt til anden side… Det viser sig og være listehunde og trods hundene er radmagre og slet ikke bør findes. Så efterlader de en hvalp tilbage som ejer ikke vil af med, de vil ikke tilkalde politiet da hvalpene så skal aflives. Og de vil søge dispensation om hundene, men ved de får afslag og ja så må de jo køre dem ud af landet… Som tidligere gjort ved lign kuld og tæven og hanhund er stadig ved ejer… Næ giver ikke meget for lige dyreværnet i Rødovre

Det virker da helt forrykt! :frowning:

Det er vel en konsekvens af deres no kill-politik, kunne jeg tænke mig?

En no kill-politik i et land med så mange overskudskatte og så små midler til dyreværnsarbejde er efter min mening helt forrykt :frowning:

Jeg kan godt huske i den sidste programserie, at de fik nogle hvalpe, de måtte køre til Østrig (eller deromkring), for at de ikke skulle aflives. Er det virkelig den bedste måde at bruge de stærkt begrænsede resurser på?

*** Har lagt indlægget over i maj-tråden ***

Det er vel en konsekvens af deres no kill-politik, kunne jeg tænke mig?

En no kill-politik i et land med så mange overskudskatte og så små midler til dyreværnsarbejde er efter min mening helt forrykt :frowning:

Jeg kan godt huske i den sidste programserie, at de fik nogle hvalpe, de måtte køre til Østrig (eller deromkring), for at de ikke skulle aflives. Er det virkelig den bedste måde at bruge de stærkt begrænsede resurser på?

Nej, det er fuldstændigt latterligt og malplaceret. Det er tåbelig “se hvor gode vi er” for kameraet, det har ikke noget med effektiv indsats for dyrevelfærd at gøre. Øv hvor er det en træls serie.
VH
Susanne

[QUOTE=galath;1240218]Det er vel en konsekvens af deres no kill-politik, kunne jeg tænke mig?

En no kill-politik i et land med så mange overskudskatte og så små midler til dyreværnsarbejde er efter min mening helt forrykt :frowning:

Jeg kan godt huske i den sidste programserie, at de fik nogle hvalpe, de måtte køre til Østrig (eller deromkring), for at de ikke skulle aflives. Er det virkelig den bedste måde at bruge de stærkt begrænsede resurser på?[/QUOTE]

Jeg forstår det heller ikke…

I det ene afsnit jeg har set, var der en skildpadde med voldsomt skjold. At forsøge på at redde den ville koste omkring 18.000, og det ville kun måske kunne lade sig gøre!
Det var sikkert en sød padde, men sikke mange ressourcer på den.

Godt mit fjersyn ikke har den kanal lyder det til !

[QUOTE=galath;1240218]Det er vel en konsekvens af deres no kill-politik, kunne jeg tænke mig?

En no kill-politik i et land med så mange overskudskatte og så små midler til dyreværnsarbejde er efter min mening helt forrykt :frowning:

Jeg kan godt huske i den sidste programserie, at de fik nogle hvalpe, de måtte køre til Østrig (eller deromkring), for at de ikke skulle aflives. Er det virkelig den bedste måde at bruge de stærkt begrænsede resurser på?[/QUOTE]

Jeg har endnu ikke hørt om internater i DK med “high kill” politik. Jeg har hørt om internater med et realistisk syn på dyrevelfærd - hvilke dyr kan der findes gode hjem til:? hvilke dyr er for syge til at blive behandlet og omplaceret:? De fleste internater ønsker egentligt at gøre sig selv overflødige - de ønsker ikke at bidrage til problemerne. Det har jeg meget mere respekt for, end for det jeg så igår!

Måske kunne disse indlæg fra både aprils og majs “tanketråde” samles i deres helt egen tråd om internater:? vores holdninger til dem:? vores forventninger til dem:? Det skal en admin gøre, tror jeg…

I forlængelse af snakken om internaterne er indeholder dette link interessant information om forskning af ikke invasiv fertilitetskontrol af katte og hunde - sandsynligvis mest til brug i områder med store problemer med vildtlevende katte- og hundekolonier. Cat, dog, and pigeon contraception updates! ACC&D April e-newsletter

Jer, der har svaret ind omkring NoKill og internater - må jeg få lov at samle det hele i en tråd for sig selv?

Tryk enig i dette indlæg, så tjekker jeg igen om et par timer og samler så tråden under Generel Snak, hvis I siger ja. :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;1240238]Jer, der har svaret ind omkring NoKill og internater - må jeg få lov at samle det hele i en tråd for sig selv?

Tryk enig i dette indlæg, så tjekker jeg igen om et par timer og samler så tråden under Generel Snak, hvis I siger ja. :)[/QUOTE]

Jeg er bange for, at dette indlæg drukner i mængden :S Jeg startede emnet med en refleksion over en tv-udsendelse i aprils tråd - jeg har bedt Ann som admin samle indlæggene i dette emne i en ny tråd, da der er kommet en del. Ann vil lige have indlægsskrivernes accept til at flytte indlæggene :ok: Vær søde at trykke enig til Anns indlæg, da debatten kunne være interessant :slight_smile:

Tak for denne nye tråd :tak:

Hvad forventer vi af internaterne:? Er det acceptabelt, at internaterne afliver dyr, der koster for meget for dem og/eller nye ejere at behandle:? Er det acceptabelt, at fx en drægtig hunkat får lov at få sine killinger:?
Jeg mener helt klart, at pågældende udsendelse tegnede et meget rosenrødt billede af internaternes arbejde. At en drægtig hunkat ikke bliver steriliseret og fostrene aflivet, mener jeg, er under al kritik. Internaterne bør foregå som ansvarlige eksempler med en streng neutraliseringspolitik. Disse tv-udsendelser kunne være et glimrende medie til at promovere neutralisering frem for at sætte nye killinger i verden ved kejsersnit. Sætter internaterne nye killinger i verden, bør killingerne neutraliseres, inden de flytter fra internatet 12 uger gamle.

Her hersker Disney. Det er historien om giraffen Marius med modsat fortegn.

Hvad stiller man op, hvis man har for mange dyr? Enten afliver man dem, eller også afliver man dem (hemmeligt).

vh

Andreas

[QUOTE=dkkorat;1240332]Hvad forventer vi af internaterne:?
Jeg forventer at der står en meget ansvarlig dyreværnsorganisation bagved, der er deres ansvar bevist, og som vil arbejde på at få nedbragt problemerne samt er villig til at indgå i samarbejde med de andre dyreværnsorganisationer.

Er det acceptabelt, at internaterne afliver dyr, der koster for meget for dem og/eller nye ejere at behandle:?
Ja det er det, ingen har uanet midler, og internaterne er nødsaget til at se på hvor de penge som de har, gør mest gavn. Ville vi selv vælge en kat som ville komme til at koste XX kr/ året i dyrlægeregninger, eller ville vi tage katte i buret ved siden af som ikke har denne omkostning??

Er det acceptabelt, at fx en drægtig hunkat får lov at få sine killinger:?
Det er svært at svare klart på, er hun ikke langt henne, så nej, men er hun lige op over, så måske. Hvis hun får lov til at få killingerne bør der være en klar politik om hvor mange af der får lov til at leve.

Jeg mener helt klart, at pågældende udsendelse tegnede et meget rosenrødt billede af internaternes arbejde. At en drægtig hunkat ikke bliver steriliseret og fostrene aflivet, mener jeg, er under al kritik. Internaterne bør foregå som ansvarlige eksempler med en streng neutraliseringspolitik. Disse tv-udsendelser kunne være et glimrende medie til at promovere neutralisering frem for at sætte nye killinger i verden ved kejsersnit. Sætter internaterne nye killinger i verden, bør killingerne neutraliseres, inden de flytter fra internatet 12 uger gamle.[/QUOTE]

At det ikke altid er praktisk muligt at neutralisere killinger under 5 mdr, er en realitet, men interneterne bør have en klar politik på området, og det bør være en del af prisen på killingen, således at folk ikke skal have penge op ad lommen, ligeledes bør internatet følge op på om det bliver gjort.
Alle andre katte skal som en selvfølge være neutraliseret, alt andet er uansvarligt.

[QUOTE=dkkorat;1240332]Hvad forventer vi af internaterne:? Er det acceptabelt, at internaterne afliver dyr, der koster for meget for dem og/eller nye ejere at behandle:? Er det acceptabelt, at fx en drægtig hunkat får lov at få sine killinger:?
Jeg mener helt klart, at pågældende udsendelse tegnede et meget rosenrødt billede af internaternes arbejde. At en drægtig hunkat ikke bliver steriliseret og fostrene aflivet, mener jeg, er under al kritik. Internaterne bør foregå som ansvarlige eksempler med en streng neutraliseringspolitik. Disse tv-udsendelser kunne være et glimrende medie til at promovere neutralisering frem for at sætte nye killinger i verden ved kejsersnit. Sætter internaterne nye killinger i verden, bør killingerne neutraliseres, inden de flytter fra internatet 12 uger gamle.[/QUOTE]
Jeg forventer som et minimum at de overholder landets love. Det viser Dyreværnet endnu engang at de ser stort på

Jeg var faktisk også rystet over at hunkatten ikke blev steriliseret med det samme og killingerne fjernet. Det er som sådan OK med mig at de har No-kill, hvis de så også samtidig ville neutralisere alle dyr der flytter fra dem. Men OK ved de ikke gør det så har de jo noget og lave i mange år endnu :frowning:

Nu har vi har en del og gøre med internatter i Spanien og der kan de finde ud af det. De afliver heller ikke bare lige dyr, men de gør det hvis det er dyr der ikke vil kunne omplaceres, ellers hvis det er hunde der er skadet efter fx hundekampe.
Alle deres hunde og katte der forlader internaterne er neutraliseret, og hvis det kan lade sig gøre i Spanien på internat der har 400-500 hunde og 100-300 katte af gangen, så har de nok også resurser til det i Danmark.

I Danmark burde vi kunne få neutraliseret alle dyr der forlader et internat, så deres afkom om et år er dem der skal fylde internatet op. Det ville være dyrevelfærd og gøre dette.

Jeg troede faktisk, at danske internater havde pligt til/etiske retningslinier for, at alle katte neutraliseres inden adoption. Sådan gør man (de fleste steder) i USA. Jeg kan slet ikke forstå, at internater videregiver fertile katte! Det er ikke længe siden, jeg snakkede med en pige om, at hendes hunkilling var kommet i løbetid og nu ville forældrene af med den fordi den miavede for meget om natten. Jeg spurgte, hvorfor de ikke fik den neutraliseret, men det mente forældrene var for dyrt. Hellere give den til et internat. Som så kan sælge den igen til et nyt hjem med samme problem. :thumbdown:

Ret skal være ret - internaterne (i hvert fald dem, jeg kender) vil ganske givet få neutraliseret en hunkat, der er så gammel, at den er kommet i løbetid. Men når de sælger killinger, der ikke er neutraliseret, og ikke følger op på, om folk så også får det gjort selv (hvilket de sikkert heller ikke har nogen hjemmel til under alle omstændigheder), så vil risikoen jo altid være der.

Flere internater og deres dyrlæger har den holdning, at katte ikke kan neutraliseres, før de er omkring 5-6 måneder eller vejer omkring 2 kg. Det ved vi jo af simpel erfaring ikke er korrekt (der kan være problemer med kryptorchide hankatte, men det er dog et fåtal). Sådan er det fx hos Inges Kattehjem, der vist egentlig godt ved, det sagtens kan lade sig gøre, men som siger, at kattenes ører ikke er store nok til at blive mærket - og de vil ikke have, at kattene skal i narkose to gange, først for at blive neutraliseret, siden - når de er blevet store nok - for at få ørerne mærket.