Dyrlæge siger speciel foder resten af livet

Min Nuka fik blærebetændelse med krystaller i urinen sidste år og hun røg på noget medicin og special foder fra Hills (kan ikke lige huske hvilken). Hun var hurtig frisk igen men jeg fortsatte med at fodre hende med special fodret i et par måneder for at være sikker på at hun ikke skulle blive syg igen.

Her efter ville jeg så føre hende over på hendes sædvanlige foder (Porta 21 tør med and og ris). Men da hun både havde været syg og fordi hun er lige tyk nok var min plan at begynde at fodre hende med vådfoder 3-4 gange om dagen så vådfoder blev hendes hovedmåltid da jeg har læst et par gange at katten højst sansynligt vil tabe sig ved at få mere vådfoder. Og at det er godt de får det ekstra væske der er i vådfoder så det mindsker risikoen for blærebetændelse.

Men min dyrlæge var af anden mening. Hun mente nemlig at Nuka skulle over på Hills W/D som ud over at være slankende skulle være godt mod urinvejs problemer. Jeg har indtil nu fulgt hendes råd men der er næsten gået et år og Nuka er lige så rund som før.
Jeg var inde og snakke med dyrlægen igår og her sagde hun at jeg bare skulle fodre med mindre dosis end jeg gør nu:uha::uha::uha: - det vil sige at vi skal helt ned på 45-50 g hvilke jeg syntes er meget lidt for en kat der normalt vejer 6 kilo.
Oven i det sagde dyrlægen at når Nuka har tabt sig så skal vi over på noget andet Hills mod urinvejs problemer og at Nuka skal ha dette foder resten af livet for ikke at blive syg igen:uha::uha::uha:. Kan det virkelig passe??? Min dyrlæge kunne absolut heller ikke se det kloge i at fodre med mere vådfoder end tørfoder. Så nu er jeg meget i tvivl hvad jeg skal gøre - jeg vil jo helst ikke gøre noget der skader Nuka eller de andre katte.

Tja … hos 90% (er mit gæt) af alle dyrlæger, vil du få anbefalet et foder de selv forhandler :rock:

Jeg har med stort held slanket flere katte ved - i den periode - helt at fjerne tørfoder og udelukkende fodre med vådt og råt.
Har katten urinvejsproblemer, er vådfoder absolut også en fordel.

Generelt ved dyrlæger alt for lidt om fodring, så det er ikke der jeg henter min viden, hvad foder angår.

Enig med Vivi - det meste tørkost er fuld af kulhydrater, selv slankekost, og det giver alt andet lige overvægtige katte, hvis de er disponeret for det. Hvis du har energien til det, så ville vådfodring 3-4 gange om dagen med stor sandsynlighed hjælpe. 2 x 10 minutters leg med hende dagligt ville sikkert også være en god ting, motion er godt for både mennesker og katte :slight_smile: Hvis jeg skulle anbefale et tørfoder til at supplere med, så ville det være Eukanuba pga. stort kødindhold (og rigtigt gode erfaringer!)
VH
Susanne

Jeg ville ikke lytte så meget til en dyrlæge der har lært om fodring af deres foderleverandør…

Masser af vådkost, det hjælper nyrerne og fylder godt i maven på en sulten kat.

Min 14 år gamle nyrekat blev også fodret med dyrlægens (skrigdyre) nyrediæt, k/d fra Hill’s.
Han blev så ked, trist, tynd og helt uden livkvalitet og gnist.
Da vi droppede diæten og gav ham helt almindelig kost igen livede han op, tog på og er så glad så glad.
Han spiser masser af vådt og trives.

[QUOTE=PiaR;624122]Min 14 år gamle nyrekat blev også fodret med dyrlægens (skrigdyre) nyrediæt, k/d fra Hill’s.
Han blev så ked, trist, tynd og helt uden livkvalitet og gnist.
Da vi droppede diæten og gav ham helt almindelig kost igen livede han op, tog på og er så glad så glad.
Han spiser masser af vådt og trives.[/QUOTE]
Desværre en ofte fortalt historie, der er en del katte der bare slet ikke har lyst at leve af K/D. Vi har også en 14 år gammel bimsedreng, han nægter pure at spise K/D. Hans nyretal kunne godt være bedre og hans ene nyre er ikke ret stor længere, men hellere en glad gammel dreng på lidt småskæve nyretal og IAMS senior, end en trist gammel dreng på K/D. Foderet vil jo ikke kunne ændre på hans alt for lille nyre alligevel. Han tigger sig til vådmad nogle gange om dagen - tit er det såmænd bare et spørgsmål om at få lov at stå og slikke sovsen i sig :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;624131]Desværre en ofte fortalt historie, der er en del katte der bare slet ikke har lyst at leve af K/D. Vi har også en 14 år gammel bimsedreng, han nægter pure at spise K/D. Hans nyretal kunne godt være bedre og hans ene nyre er ikke ret stor længere, men hellere en glad gammel dreng på lidt småskæve nyretal og IAMS senior, end en trist gammel dreng på K/D. Foderet vil jo ikke kunne ændre på hans alt for lille nyre alligevel. Han tigger sig til vådmad nogle gange om dagen - tit er det såmænd bare et spørgsmål om at få lov at stå og slikke sovsen i sig :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Nemlig!
Spættes nyretal er rigtig dårlige. Men han får altså den mad der gør ham glad.
Men jeg vil jo også så meget hellere have en glad i, måske, lidt kortere tid - end en trist kat i, måske, lidt længere tid.
Heldigvis kender vi heller ikke udløbsdatoen på vores pelsede venner.

Jeg vil endnu engang henvise til dyrlæge Lisa Pierson’s hjemmeside:

Ang. overvægt i katte: Feline Obesity: An Epidemic of Fat Cats

Hovedtrækkene er, at kattens tarmsystem tilhører en obligat kødæder, som har yderst svært ved at optage og omsætte kulhydrater.
Alle light-produkter i tørfoder indeholder større grad af kulhydrater/fibre - som katten ikke kan omsætte - istedet påvirker det blodsukkeret og sætter sig som endnu mere fedt og katten kommer i en tilstand af fejlernæring, til trods for at den er overvægtig.

Hun anbefaler vådt eller råt.
Ved vådfoder brug af vådfoder uden korn og sukker.

Ang. urinvejsproblemer: Cat Urinary Tract Diseases: Cystitis, Urethral Obstruction, Urinary Tract Infection

Katten er fra naturens side et ørkendyr, som indtager hovedparten af sit væskebehov fra sine byttedyr, som normalt indeholder ca. 70% vand.
Deres tørstcenter i hjernen er ekstremt dårligt udviklet, og det medfører, at katten faktisk kan have utroligt svært ved mærke tørst, selvom den ikke får nok væske indtaget. Og reelt betyder det, at en del katte, som fodres med rent tørfoder, som til sammenligning har et væskeindhold på 5-10%, går i en kronisk tilstand af dehydrering.
Det medfører opkoncentrering af urinen i blæren, med langt større risiko for udfældning af krystaller, og så har man problemerne.
Endvidere indeholder mange tørfodermærker et stort indhold af korn - som medfører en alkalinisering af urinen, som yderligere øger risikoen for udfældning af krystaller og endvidere også virker irriterende på blærevæggen, og kan give symptomer på blærebetændelse.

Som hun skriver i artiklen i linket, så er det allervigtigste i forebyggelse af urinvejsproblemer vand, vand, vand og… vand… så jo mere vådfoder, des bedre.

Jeg har også en kat som lige har haft blærebetændelse og nok også krystaller… jeg købte noget tørfoder som dyrlægen sagde han skulle have og læste først bag på posen da jeg kom hjem - soyaprotein og mel - det er hvad det foder overvejende består af…

Han får de to kg jeg købte, sammen med masser af vådt… og frem over vil jeg så bare sørge for masser af vådt til ham så han kan få skyllet blæren grundigt igennem hver dag…

Tak for svar alle. Jeg har nu bestilt en ordentlig håndfuld vådfoder så jeg straks kan komme igang med at fodre på en bedre måde.

Vivi du har sikkert helt ret med at dyrlægen/er ikke ved så meget om foder og fodring og at de sikkert vil rose deres egne produkter til skyerne.

Susanne der bliver leget en hel del i løbet af dagen (jeg er hjemmegående og har derfor masser af tid). Sjovt nok er Nuka den den næst meste akive kat jeg har også selv om hun er lidt tung i bagen.

Pia øv en kedelig historie - godt i fandt ud af hvad der var bedst for Spætte. Nuka er lidt kedelig i pelsen også er hun konstant sulten - heldivis har hun ikke tabt det gode humør.

Lone super mange gange tak for linkne. Det er rigtig god læsning.

Bornholmeren æv for noget kedeligt foder du har anbefalet og købt og sikkert også betalt dyrt for.