Dyrlægeregninger får folk til at avlive deres dyr!

Jeg så i går i en avisoverskrift, at dyrlægeregninger medfører beslutningen om at aflive sit kæledyr, fremfor at vælge den ofte dyre dyrlægebehandling.!:fuck:
TÆNK at vi er nået dertil i vores finanskrise-allerede!!!:doh:
Eller er det bare en undskylding, der bruges?
Hilsen Lone

Undskyldning… eller en god grund… Jeg tør ikke gøre mig til dommer.

Men jeg kan kun skrive en ting

www.dyrekassen.dk

Eller opfordrer til at oprette en konto til de regninger.

Jeg ville aldrig aflive pga pengemangel - så hellere leve af havregrød i en årrække.
Da jeg ikke er SÅ vild med havregrød dog, så har jeg mine forsikret.

MVH

Mon ikke det har været sådan i mange år, det tror jeg, jeg har da hørt om folk hele mit liv at det var for dyrt at ofre på dyret, så var det billigere og aflive.

[quote=PiaH;125497]Mon ikke det har været sådan i mange år, det tror jeg, jeg har da hørt om folk hele mit liv at det var for dyrt at ofre på dyret, så var det billigere og aflive.
[/quote]

det tror jeg desværre du har ret i Pia, men jeg tror finanskrisen sætter spot på det :frowning:

Det er dog forskrækkeligt… :ked:

at jeg, som formentlig er den ældste herinde, aldrig har tænkt i de baner.

Mange triste tanker :doh: :doh:
Mona

Det er ihvertfald ikke altid dyrets ve og vel folk tænker på, når de lader deres kældyr aflive.
Jeg ville også med glæde ofre en masse penge på mine dyr, dog hvis det er en behandling der medfører stor smerte eller langvarig ophold i et bur, så ville jeg lade mit kældyr få fred.
Knus Elin

Ja det er desværre et gammelt fænomen :doh: men det er ikke bare sort og hvidt, står man med et dyr hvor en dyr behandling/operation kan hjælpe x uger
og man så var tilbage til dårlig livskvalitet, ja så ville jeg sørme osse vælge aflivning.

Er det folk der generelt har svært ved at komme til lommerne når det gælder deres dyr, tjaa er dyret så ikke bedst tjent med en aflivning, sådanne mennesker vil generelt heller ikke bruge tid på at finde et ordentligt nyt hjem, det er nok dem der sætter dyrene af et eller andet sted, så er en hurtig og human aflivning, efter min mening at foretrække

Jamen hvad vil I have at folk skal gøre hvis Vuffer eller Misser lige pludselig kræver en operation til 30.000 + kr???
Gå fra hus og hjem?

Jeg har godt nok en konto - men den blev drænet ganske alvorligt mens vi havde Gimle, så en regning på 30000 kr ville blive SVÆR for mig! Jeg skulle nok kunne finde pengene - men andre ville måske ikke have samme muligheder?
Og medlemsskab af dyresygekasse har jeg ikke råd til… har lidt for mange dyr :slight_smile: Desuden vil nogle sygekasser alligevel ikke forsikre de ældste af mine dyr, udelukkende pgr deres alder!

Det giver jeg dig fuldstænig ret i.

Ja det er skrækkeligt… nogle kan måske have en god grund - jeg mener hvis man virkelig IKKE har pengene eller KAN skaffe dem - men ikke så mange som der åbenbart er tale om…

Jeg synes det er farligt at skære alle over en kam. Der kan ligge andre årsager bag også. Fx blev Nemo aflivet selv om Aalborg Dyreklinik kunne have opereret. Vinkel dyreklinik ville ikke, for som han sagde “Jeg ville ikke byde min egen kat det”.

Aalborg Dyreklinik ville gerne, men

1. han skulle opereres mindst tre gange i ryggen med afstivere
  2. han skulle ligge et halvt år i et bur på klinikken bagefter HVER GANG dvs halvandet år i alt!
  3. De kunne ikke garantere Nemo et smertefrit liv bagefter.

At der VAR en mulighed gjorde faktisk mit valg sværere… Det var ikke et økonomisk valg jeg tog, da jeg valgte at give ham fred.

Det var et venskabeligt valg - jeg syntes jeg skyldte ham at handle ud fra Nemos Tarv og ikke Helles Tarv.

Så jeg er forsigtig med at dømme folk, som afliver dyr, som KUNNE være reddet.

Alt for mange ting kan spille ind. Personligt har jeg fx en klar grænse for, hvad jeg byder mine dyr af genoptræningsperiode… Og netop det som Nemo skulle være igennem, hvis jeg havde sagt go, var i min verden ren mishandling af en kat, som i forvejen havde en frygt som var præget ind i ham fra killing (da nogle jo har brækket hans ryg tre steder).
Jeg KUNNE derfor MÅSKE have fået en kat hjem med en hel ryg.

Til gengæld ville hans psyke have været ødelagt for altid.

Så jeg tør ikke rigtig dømme i disse sager…

MVH

[quote=Marianne H;125514]Ja det er desværre et gammelt fænomen :doh: men det er ikke bare sort og hvidt, står man med et dyr hvor en dyr behandling/operation kan hjælpe x uger
og man så var tilbage til dårlig livskvalitet, ja så ville jeg sørme osse vælge aflivning.

Det er vist ikke det; der her tænkes på :ked:
Det står jo slet ikke til diskussion…

Og bestemt heller ikke det; som jeg mener.
Hilsen Mona

PS jeg sprugte aldrig til prisen… det var lige som ikke relevant alt det andet taget i betragtning.

Men jeg tænker stadig af og til på at han MÅSKE kunne have været her endnu hvis jeg havde taget et andet valg… Og så selv om det valg strider imod hele min måde at holde kat… tanken er der - og den nager mig nogle gange.

Så jeg er enig med Ann - der kan altså være gode grunde til at sige stop. Og de er ikke altid økonomiske…

MVH

Nu var det ikke Nemos tilfælde eller andre i sådanne situationer jeg tænkte på.
Jeg tænkte på de operationer der gør katten helt rask og uden smerter. Altså en kat der kunne redes 100%.

Jeg tror ikke det har noget med finanskrisen at gøre, men nogen folks syn på deres dyr. Kan de ikke holde sig raske, så må de aflives. Jeg tror det lige så meget er et holdningsspørgsmål som finanserne. Nogle kan godt ofre penge på nyt fjernsyn, pc osv. men gider ikke ofre penge på neutralisation eller vaccination af deres katte f.eks.

Jeg har mødt folk der har undret sig over jeg ofrede operation på Coco til 7-8.000 kr. da han blev ramt af en bil i hovedet og måtte have sat sin kæbe sammen igen. Det krævede flere operationer.

Jeg var selv meget i tvivl om hvorvidt det var dyreværnsmæssigt i orden, at han skulle igennem disse operationer, men dyrlægen forsikrede mig om at han nok skulle blive dækket ind smertemæssigt. De første dage efter operationen var jeg stadig meget i tvivl om det ikke var synd for ham, for han var godt nok sølle. I dag er jeg ikke i tvivl om jeg gjorde det rigtige.

Mange siger… du kunne jo få 2 nye katte for den samme pris. Ja men for mig handler det ikke om penge, men om jeg elsker mine dyr.

Jeg har lige ofret 8.000 kr. på min 8 årige springer spaniels øjne, da han lider af en kronisk sygdom der hedder blefaritis og der måtte han opereres 2 gange på begge øjne. Han bliver aldrig rask men daglig dryppen øjne kan holde det nede.

Jeg vil ofre hvad det koster for mine dyr, men ikke alle har muligheden eller lysten til det desværre.

Helle jeg ville have truffet samme valg. Hvis du havde ladet ham gennemgå de operationer, ville jeg nok betragte det mere for din egen end for kattens skyld du lod den gennemgå sådanne operationer. Det ville jeg ikke synes var dyreværnsmæssigt forsvarligt. Jeg synes ikke du kunne gøre noget mere kærligt over for Nemo end at lade ham sove ind.

I amerika synes jeg også de går over stregen m.h.t. at redde dyr. Jeg mener en hund der er lam i begge bagben og skal trække sig afsted i en “rullestol” ikke er et værdigt liv for en hund.

En dame jeg kender havde en hund med dårligt hjerte. Hun elskede hunden og den levede en del år med denne alvorlige hjertefejl. Jeg synes det var misforstået godhed at holde liv i den. Bare glæden ved at møde andre hunde eller lidt glædeshoppen på stedet medførte at den hev voldsomt efter vejret og lignede en der var ved at blive kvalt. Jeg må indrømme jeg havde det dårligt med det, og mener ikke hunden havde et værdigt hundeliv selvom den ikke har prøvet andet.

[quote=PiaH;125536]Nu var det ikke Nemos tilfælde eller andre i sådanne situationer jeg tænkte på.
Jeg tænkte på de operationer der gør katten helt rask og uden smerter. Altså en kat der kunne redes 100%.[/quote]

Ja, men det er nu sjældent at den slags operationer vil overstige ca 10000 kr for en kat og det kan de fleste overskue…

Vi fik da også i sin tid oplysning om en eksperimentel operation til Gimle, hvor man i enten Tyskland eller England ville kunne gå ind og lave en såkaldt shunt til at dræne den ophobede væske fra hans hjerne og samtidig forhindre yderligere væskeophobninger… prisen ville ligge på omkring 50000 kr! -what
Havde operationen kunne betyde et bedre livsforløb og en bedre prognose for Gimle, så havde vi nok forsøgt os med den… men alt hvad den kunne var at udskyde det uundgåelige, altså ikke en helbredelse eller blot forhindring af hans sygdoms udvikling! Desuden var succesraten for operationen nede på omkring 10 - 15 %…
Vi valgte operationen fra… både udfra et hensyn til Gimle, men så sandelig også udfra et økonomisk synspunkt!
Det var efter vores opfattelse ganske enkelt for mange penge at poste i et allerede alvorligt handikappet dyr, også selv om det måske kunne have betydet at Gimle ville have levet i nogle flere år - hvis altså han havde tilhørt de der 10 - 15 % som havde bevisligt gavn af operationen…
Havde samme operation nu fx kun kostet 10000 kr og kunne udføres på et dansk dyrehospital, så havde vi sikkert ikke fravalgt denne lille mulighed for at give Gimle et lidt længere og bedre liv…

Jeg står desværre i en situation nu, hvor jeg desværre kunne se mig nødsaget til at få aflivet et af mine dyr.

I øjeblikket (siden dec.)lever vi kun af min mands løn, da kommunen har fjernet mine sygedagpenge fordi de ikke mener jeg kan holde til et fuldtidsjob, klagen er indsendt men der kan gå ½-1 år før vi får svar på den.
Men hvis et af dyrene får en dyr sygdom eller skade, ja så kunne det være nødvendigt at bruge den udvej, for jeg har først og fremmest et ansvar for at der er penge til mine menneske børns tøj og forplejning.

Det er da ikke noget jeg bare lige ville springe til, men skal så heller ikke kunne sige hvor min økonomiske grænse går. Da jeg fik meddelsen om ophøret af pengene, der gjorde jeg mig store tanker om jeg skulle omplacere et par af dem, netop med baggrund i hvis der nu skulle ske noget og jeg ikke ville have penge til det. Men jeg ville samtidig også være så frygtelig ked af at skulle vælge imellem mine katte, og vil heller ikke tage sorgerne på forskud.
For højst sansynligt sker der ikke noget, med nogen af dem.

[quote=Ann K;125555]Ja, men det er nu sjældent at den slags operationer vil overstige ca 10000 kr for en kat og det kan de fleste overskue…

Vi fik da også i sin tid oplysning om en eksperimentel operation til Gimle, hvor man i enten Tyskland eller England ville kunne gå ind og lave en såkaldt shunt til at dræne den ophobede væske fra hans hjerne og samtidig forhindre yderligere væskeophobninger… prisen ville ligge på omkring 50000 kr! -what
Havde operationen kunne betyde et bedre livsforløb og en bedre prognose for Gimle, så havde vi nok forsøgt os med den… men alt hvad den kunne var at udskyde det uundgåelige, altså ikke en helbredelse eller blot forhindring af hans sygdoms udvikling! Desuden var succesraten for operationen nede på omkring 10 - 15 %…
Vi valgte operationen fra… både udfra et hensyn til Gimle, men så sandelig også udfra et økonomisk synspunkt!
Det var efter vores opfattelse ganske enkelt for mange penge at poste i et allerede alvorligt handikappet dyr, også selv om det måske kunne have betydet at Gimle ville have levet i nogle flere år - hvis altså han havde tilhørt de der 10 - 15 % som havde bevisligt gavn af operationen…
Havde samme operation nu fx kun kostet 10000 kr og kunne udføres på et dansk dyrehospital, så havde vi sikkert ikke fravalgt denne lille mulighed for at give Gimle et lidt længere og bedre liv…[/quote]

Ann, da jeg var hos min dyrlæge i praktik i 3 måneder, der hørte jeg tit folk med deres katte eller hun sige at hvis noget kostede mere 2000 - 3000,- så blev det afkivning, og det var også folk der havde mere end penge nok.
Faktisk så var dem med mindst penge klar til at betale op til 10000,- for operationer, hvis de bare kunne få lov at betale på afbetaling.

Det er også mange penge, 500000,- det er da de færeste der har muglighed for at betale det beløb, men det er vel heller ikke så ofte at operationer ryger helt derop.

Jeg tror, at havde jeg haft Gimle, jeg rent faktisk tabte mit hjerte til, sider og græder over ham nu, så havde jeg valgt aflivning uanset prisen, for Gimle havde det ikke godt, men den sidste tid hos jer blev han elsket, og det tog han med sig da fik fred, han venter helt sikkert på jer på den anden side. I gjorde det aller bedste for Gimle, I elskede ham og passede på ham, og til sidt gav I ham fred, I kunne ikke gøre noget bedre.

Jeg er enig i at det bestemt er muligt at blive presset derud hvor en aflivning er løsningen.
Jeg har selv mange dyr og ved hvor opslidende dyrlægeregninger kan være, og ja, stod jeg med valget om at jeg på ingen måder ville kunne finde til mine terminer for at betale dyrlægeregninger, ja så ville jeg nok også tage valget og sige farvel.

Men hvis katten kræver så store dyrlæger regninger er den jo formentligt også ret så syg, og hvilket liv er det så?
Og hvilken glæde har katten af dig og du af den hvis du de næste 4 år skal arbejde så meget ekstra at du aldrig er hjemme, for at betale dyrlægeregningen.
Jeg har ikke været i den situation nu, men har været på kanten af smerte grænsen, det er helt sikkert

ja det er squ sørgeligt, men hvor er det nemt at give finanskrisen skyld for alt muligt.
uanset om man vil det el ej så er finanskrisen pustet op af medierne og det er mere el mindre medierne der gør finanskrisn værre end den er.

jeg tror altid det har været sådan at mange vil vælge en aflivning fremfor en dyr dyrelægeregning.
vi vil hellere sulte for at kunne betale en evt regning fremfor at aflive, vi har valgt at tage dyr til os og derfor har vi osse påtaget os ansvaret for deres ve og vel