Efter tandrensningen

Hej. Jeg havde Putte til tandrensning i går. Det har været et ret hårdt døgn, hvor han var helt væk og bare lå og lå, til klokken var 18, fuldstændig apatisk.
Vi har også haft en urolig nat, hvor han har prøvet at æde samtlige pelsmus herhjemme, fordi han var så sulten :uha: Han havde ellers fået mad i går aftes, da han begyndte at kunne gå og sådan, men det må han have slugt, for han kastede det i hvert fald op.

Jeg var oppe og håndfodre ham knas for knas i nat, og senere på natten kunne han godt spise lidt selv, efter jeg havde fodret ham et par bider. Kæresten sagde, at han også sad og stenede over madskålen i morges, men efter noget tid begyndte at spise noget, så han har altså fået spist.
Efter jeg er stået op, har han også spist lidt. Ved at jeg igen fodrer ham en enkelt knas, og så finder han modet til at spise.

Men det er, som om han ikke rigtigt kan finde modet til at spise noget. Han sidder der bare over madskålen. Her nu kom han ud for at få noget at spise, da jeg selv var i køkkenet efter mad, men han sad igen og stenede over skålen, og tabte knaserne, jeg prøvede at håndfodre ham med, ud af munden :frowning:

Mon det er, fordi han har ondt? Han er stadig ikke helt sig selv. Han virker meget træt/stenet, men går almindeligt og har også været ude og vende haven et par gange. Måske er han bare træt?

Er der nogen af jer, der har erfaringer med den her slags adfærd efter en tandrensning?

Han kom meget sent ovenpå igen efter narkosen. Ringede ned til dyrlægen i går inden lukketid, fordi han stadig var helt væk, som om han knap var vågnet fra narkosen endnu. Dyrlægen forklarede, at det var, fordi han var en rund kat, og noget af narkosen sad i fedtdepoterne, så det tog længere tid for en rund kat at komme ud af narkosen nogle gange. Han sagde også, at hvis jeg var meget nervøs, kunne jeg komme ned med ham, og så kunne han få noget at vågne op på, men jeg syntes også, det var synd at skulle have ham afsted igen.

Håber, I kan komme med noget input her. Jeg tænker, at jeg vil se tiden an og håbe på, at han spiser lidt nemmere, når han ikke er så træt. Hvis han ikke er bedre i morgen, skal jeg have fat i dyrlægen i hvert fald.

Jeg har ikke fået lavet tandrensinig på nogle af mine, men Amidale har været nede over 2 omgange og få trukket tænder. Første gang fik hun trukket 3 og var hurtig på poterne igen, hun var stort set sig selv da hun kom hjem, og det var få timer efter jeg havde været nede med hende.
2 gang tog det godt nok en del tid. Puha’, jeg forstod det ikke. Men efter at have tænkt lidt og snakket med dyrlægen nåede vi frem til at det nok var fordi hun var blevet 1 år ældre og havde fået over 1½ kg mere på hofterne. Vægten sagde min. 8,5 kg. Hun var længere tid om at vågne, og der var endda hun trukket 1 tand den sidste gang.

Jeg tror Putte har brug for lidt tid og fred og ro. Og han kan sikkert nok også mærke det lidt i bisserne. - Lige som når vi mennesker får lavet det årlige syn og fjernet lidt skidt osv. - Sev mæker jeg ikke til det, men min bedre halvdel som ellers er cool hos tandlægen, bliver boret uden bedøvelse osv., piver meget og længe efter en tandrensning. Han kan ikke spise ordenligt det næste par dage, alt gør ondt på ham.

Har I prøvet at give ham vådfoder hvis han er til det? Måske han bedre kan komme gennem sådan et blødt og velduftende måltid. :slight_smile: Hvis han da kan lide det, husker jeg ikke lige…

er han smertedækket ? for da mine fik trukket tænder ud var der absolut intet bagefter… jeg sørgede for at de var rigeligt smertedækkede

det lyder til at han har ondt! eller som miminum har voldsom kvalme

NB: Måske er grunden til han også er lidt træt, er pga. manglende mad? Han mangler jo nok godt med benzin på sin motor. - Det her er bare en tanke og idé, jeg ved det ikke.

(Sorry kunne ikke tilføje dette til mit første indlæg…)

[QUOTE=Kimilla;730928]Jeg har ikke fået lavet tandrensinig på nogle af mine, men Amidale har været nede over 2 omgange og få trukket tænder. Første gang fik hun trukket 3 og var hurtig på poterne igen, hun var stort set sig selv da hun kom hjem, og det var få timer efter jeg havde været nede med hende.
2 gang tog det godt nok en del tid. Puha’, jeg forstod det ikke. Men efter at have tænkt lidt og snakket med dyrlægen nåede vi frem til at det nok var fordi hun var blevet 1 år ældre og havde fået over 1½ kg mere på hofterne. Vægten sagde min. 8,5 kg. Hun var længere tid om at vågne, og der var endda hun trukket 1 tand den sidste gang.

Jeg tror Putte har brug for lidt tid og fred og ro. Og han kan sikkert nok også mærke det lidt i bisserne. - Lige som når vi mennesker får lavet det årlige syn og fjernet lidt skidt osv. - Sev mæker jeg ikke til det, men min bedre halvdel som ellers er cool hos tandlægen, bliver boret uden bedøvelse osv., piver meget og længe efter en tandrensning. Han kan ikke spise ordenligt det næste par dage, alt gør ondt på ham.

Har I prøvet at give ham vådfoder hvis han er til det? Måske han bedre kan komme gennem sådan et blødt og velduftende måltid. :slight_smile: Hvis han da kan lide det, husker jeg ikke lige…[/QUOTE]

Tak for din feedback :slight_smile: Wow din kæreste bliver boret uden bedøvelse? :yikes:

Nej jeg har ikke prøvet med vådfoder, fordi han er en knaserkat :ups: Han er den slags kat, der ikke gider det der kød, han drikker kun sovsen, så jeg ved ikke lige, hvor langt jeg kommer med det :? Men kan være, jeg prøver i aften, hvis han stadig er lige dårlig til at spise sin mad.

Altså han har jo spist noget i dag, det er ikke det. Det er bare, at det virker besværligt for ham, der bekymrer mig lidt. Så håber, det bliver bedre i løbet af dagen.

[QUOTE=Battlestar;730931]er han smertedækket ? for da mine fik trukket tænder ud var der absolut intet bagefter… jeg sørgede for at de var rigeligt smertedækkede

det lyder til at han har ondt! eller som miminum har voldsom kvalme[/QUOTE]
Jeg har ikke fået noget medicin med hjem til ham. Jeg ved ikke, om han dernede har fået noget smertestillende.

[QUOTE=Pussikat;730934]Tak for din feedback :slight_smile: Wow din kæreste bliver boret uden bedøvelse? :yikes:

Nej jeg har ikke prøvet med vådfoder, fordi han er en knaserkat :ups: Han er den slags kat, der ikke gider det der kød, han drikker kun sovsen, så jeg ved ikke lige, hvor langt jeg kommer med det :? Men kan være, jeg prøver i aften, hvis han stadig er lige dårlig til at spise sin mad.

Altså han har jo spist noget i dag, det er ikke det. Det er bare, at det virker besværligt for ham, der bekymrer mig lidt. Så håber, det bliver bedre i løbet af dagen.[/QUOTE]

Ja, han er sindsyg, ikke? Avs siger jeg bare!

Gismo er også en kikse kat. - Men måske du kunne give ham noget vådfoder alligevel, at han får lidt af sovsen kan måske hjælpe ham igang? - Ja, kunne også godt lyde til han måske har kvalme?

Når Diamond min har været bedøvet er det et helvede. Hun er helt væk i over 12 timer. Det er hårdt. Hos hende ager det også tid at komme i gang igen… =/

God bedring lille Putte! :slight_smile:

Synes også det lyder til han har kvalme - sikkert fra bedøvelsen. Det kan vi andre jo også opleve, hvis vi har været i narkose. Så mon ikke det kommer af sig selv, når narkosen er helt ude af kroppen. Han har da også været usædvanligt læge om at komme til sig selv igen. Stakkels lille misser… God bedring til ham

Hvis han ikke helt af sig selv finder spiselysten igen, kan du hos dyrlægen få noget vådmad, der hedder Hill’s a/d. Hvis han ikke vil spise det, som det er (paté), så kan man røre en lille smule vand i. Så bliver det flydende. Det burde han jo kunne lide, hvis han er glad for sovsen fra vådfoderet.

[QUOTE=Kimilla;730943]Ja, han er sindsyg, ikke? Avs siger jeg bare!

Gismo er også en kikse kat. - Men måske du kunne give ham noget vådfoder alligevel, at han får lidt af sovsen kan måske hjælpe ham igang? - Ja, kunne også godt lyde til han måske har kvalme?

Når Diamond min har været bedøvet er det et helvede. Hun er helt væk i over 12 timer. Det er hårdt. Hos hende ager det også tid at komme i gang igen… =/

God bedring lille Putte! :)[/QUOTE]

Jo han er da tosset! Jeg kunne i hvart fald ikke gøre det! :besvimer:
Tak skal du have :slight_smile: Jeg prøver vådfoderet senere. Han blev i øvrigt også vaccineret i går, måske slår det så ekstra hårdt? :?
Jeg kan godt forestille mig, at han har noget kvalme, for narkose er noget hårdt noget være påvirket af. Det er vist meget normalt, at mennesker har kvalme efterfølgende, så det kan katte vel også have? Han virker ellers til at have interesse i at spise noget, for han går gerne med ud til madskålen, og vil de fleste gange også gerne spise det, jeg håndfodrer ham med. Det er bare, som om det er svært for ham at komme i gang selv eller fange dem med bisserne i madskålen :?

[QUOTE=Pussikat;730949]Jo han er da tosset! Jeg kunne i hvart fald ikke gøre det! :besvimer:
Tak skal du have :slight_smile: Jeg prøver vådfoderet senere. Han blev i øvrigt også vaccineret i går, måske slår det så ekstra hårdt? :?
Jeg kan godt forestille mig, at han har noget kvalme, for narkose er noget hårdt noget være påvirket af. Det er vist meget normalt, at mennesker har kvalme efterfølgende, så det kan katte vel også have? Han virker ellers til at have interesse i at spise noget, for han går gerne med ud til madskålen, og vil de fleste gange også gerne spise det, jeg håndfodrer ham med. Det er bare, som om det er svært for ham at komme i gang selv eller fange dem med bisserne i madskålen :?[/QUOTE]

det kan det sagtens gøre - nogle katte bliver hundesyge af at blive vaccineret… min Sethi er en af dem

[QUOTE=Pussikat;730949]Jo han er da tosset! Jeg kunne i hvart fald ikke gøre det! :besvimer:
Tak skal du have :slight_smile: Jeg prøver vådfoderet senere. Han blev i øvrigt også vaccineret i går, måske slår det så ekstra hårdt? :?
Jeg kan godt forestille mig, at han har noget kvalme, for narkose er noget hårdt noget være påvirket af. Det er vist meget normalt, at mennesker har kvalme efterfølgende, så det kan katte vel også have? Han virker ellers til at have interesse i at spise noget, for han går gerne med ud til madskålen, og vil de fleste gange også gerne spise det, jeg håndfodrer ham med. Det er bare, som om det er svært for ham at komme i gang selv eller fange dem med bisserne i madskålen :?[/QUOTE]

Ak ja, hvis de bare kunne snakke de kære små misser, så man vidste hvad der var galt. - Så nemt hvis han sagde han havde kvalme fx - Og det kan sagtens komme af narkosen, slet ikke utænkeligt. Men kan jo også være bisserne er lidt ømme idag.

Vi har haft dårlige erfaringer med den store pakke (vaccinen), som vi fik sidst til alle kattene, som alle fik negative symptomer bagefter, så vi er gået tilbage til den lille pakke. Så håber, det ikke bliver så slemt den her gang. Det har været symptomer på halten og i det hele taget nedsat stemningsleje, så den skal de ikke have igen. De går i øvrigt i en indhegnet have uden kontakt til andre katte, så jeg tror nu også, at den lille er nok. Den har de i øvrigt også altid fået, før jeg flyttede herover med dem, og det nye dyrehospital undrede sig over, hvorfor de “kun fik den lille”. De glemte bare at fortælle, at der er meget større risiko for bivirkninger, når der bliver sprøjtet så meget ind :thumbdown:

Jeg ved ikke, om der er forskel på purevax og fel-o-vax sådan med bivirkninger. Jeg mener, at de hos min gamle dyrlæge fik fel-o-vax, og nu bliver de vaccineret med purevax. :?

Det går noget bedre med Putte. Han har spist selv et par gange siden i eftermiddags, så det er jo dejligt. Håber, det bliver ved med at gå fremad med ham. Slog hans vaccine purevax rcpch op for at se produktresuméet, og jeg kan se, at også den har bivirkninger, der hedder halthed :frowning: Også selvom det ikke er felv-udgaven. Jeg bad om at få den lille vaccination, så havde ærlig talt ikke regnet med, at chlamydia var den del af den vaccination. Det var den ikke hos min gamle dyrlæge. Den hed kun rcp. Så er ærlig talt lidt nervøs for, at vi igen skal igennem halthed med kattene pga. vaccination, selvom det er den lille, jeg bad om.

Hmm… Jeg tror den onde dyrlæge har stået over Putte og snakket om ‘rundhed’ mens han rensede tænderne… og så er det da klart at Putte har været/er såret da han kom hjem! :stuck_out_tongue: :wink:

Tror det ikke :wink: selvom de sikkert har fortalt ham, HVOR fed han er :rulleøjne: Hvis de rent faktisk gad læse hans sundhedsbog, som de har fået udleveret til at skrive i, ville de jo kunne se, hvor meget han egentlig har tabt sig, siden de havde ham inde sidste år. Det havde de tydeligvis ikke, for de havde skrevet på en side i bogen, der bare var en blank side med klistermærket fra en vaccination, hvor jeg havde glemt bogen for nogle år siden. På den foregående side var info om vaccinationen i 2005 :rulleøjne: Og de havde ham altså selv inde sidste år.
Klistermærket kom så om på en ny tom side, hvor de også skulle have haft skrevet. Men der står ikke noget, så jeg har overført det selv i dag.