Efterlysning af MCO opdrætter!

Selv hvis man vil spare de småpenge, det koster at registrere i Det Danske Katteregister, så kan man da i stedet bare registrere i det andet, Dansk Katte-register, hvor det er gratis.

Jeg fatter simpelthen ikke, at folk ofrer penge på mærkning uden at registrere. :?

Hvorfor skulle opdrættere have en bedre pris end kælekatteejere for registrering? Især i betragtning af, at der rent faktisk er et gratis register synes jeg, opdrætterne selv skulle tage den opgave på sig (alternativt “opdrage” deres dyrlæge til at sidestille chippen med tatovering på det punkt).

Når det så er sagt, så har jeg nu 4 chippede katte og alle er blevet registreret af min dyrlæge (endda to forskellige klinikker) - fuldstændigt på linie med en øretatoveret kat, så jeg forstår ikke, at din dyrlæge ikke har samme procedure.

En avlskat har nøjagtigt den samme - og for nogen måske endda større, eftersom der er hormonbomber imellem - risiko for at slippe ud og løbe væk som en kælekat, så en identifikation bør ikke komme an på, om FD har registreret kuld efter katten eller ej.

Måske jeg skulle spørge vores dyrlæge, hvorfor de ikke automatisk registrerer chips, når de chipper kattene - det lader til at være normal procedure… og giver god mening…

[QUOTE=birtheras;663229]Så er det åbenbart blot mig der går med både livrem og seler. Jeg har registreret mine chippede misser både i DK og i Frankrig :slight_smile:

Forstår dog ikke hvorfor man ikke registrere avlskatte - de kan vel også risikere at smutte ud og blive væk?[/QUOTE]
jeg har en race, som er nem at identificere hvis den skulle havne hos dyrlægen … og jeg har aldrig været til “mærkningsræset”…smil…men gør det jo nu pga. reglerne - ellers har det kun været huskatten, som er det…derfor har jeg helt ærlig aldrig fået tilmeldt vores katte noget register…sløseri jahhh…eller måske lidt lige som, at nogle vælger en forsikring mens andre tør uden…

MEN jeg har nu taget mig sammen til at reg. dem i Inges kattehjem, hvor det ligeledes er gratis…jeg har dog så bare ikke lige fundet ud af, om hvordan jeg ´har bevis for, at de reelt er oprettet hos dem…nå men det når jeg nok engang til vinter at finde ud af. I mens så ved vores kloge birmaer ;O), at det ikke betaler sig at løbe væk, idet vi jo er det bedste hjem for dem…og sådan har det så været i mine 17 år med birma og 39 år med Huskat…vi har aldrig mistet eller savnet en…bortset fra dengang en løb væk for at apportere sine killinger…da hun var færdig med det, så kom hun igen …jubiiiii…men sporløs var hun væk i 2 dage

Heidi med nerver af stål og beton

[QUOTE=Con Meo;663367]
Heidi med nerver af stål og beton[/QUOTE]

Det læste jeg i første omgang som “stål og bacon”. Jeg tror hellere, jeg må ringe til min optiker. :tihi:

SMIL…det er HELT Ok, det er fordi du er synsk Pil…der er jo lidt Bacon på siderne af mig ;O) …********* eller som jeg plejer at sige, at det er vanddepoter til svære tider, eller " jeg er ikke tyk, jeg er bare utrolig hævet efter myggestik" eller “jeg har udfattelig tykke knogler” eller " ja hvad der nu lige kommer ud af sidebenet ved en given lejlighed"… smiler.

Lige netop på det her punkt med mærkning og registrering er jeg meget firkantet, hvis man holder af sin kat/katte så bliver de mærket, er katten ikke mærket/registreret så ser jeg den som ejerløs og vil reagere uanset hvad, og ja det har i årenes løb osse ført til politianmeldelser, men indtil videre, ikke nogle der er gået videre.

Du går bare ind og checker, om numrene står der. Der kan dog gå en halv snes dage, før data er opdateret.

Jeg har en tekstfil liggende med numrene i computerens kattemappe. Så er den lige til at finde og kopiere fra, hvis der skulle blive brug for det.

Samtidig har du også en race, der af nogen anses for at være så attraktiv, at de gerne stjæler den (jeg kan da huske en historie med et kuld killinger i hvert fald).

Og selv hvis én af dine skulle ende hos en dyrlæge, hvordan i alverden vil du så have, at dyrlægen skal kunne gennemskue, at det er din kat og ikke en andens? Der er ikke noget “ræs” over at mærke sine katte, hvis man vil være sikker på, at de kan genkendes og finde hjem igen.

[QUOTE=Temple Bar;663404]Samtidig har du også en race, der af nogen anses for at være så attraktiv, at de gerne stjæler den (jeg kan da huske en historie med et kuld killinger i hvert fald).

Og selv hvis én af dine skulle ende hos en dyrlæge, hvordan i alverden vil du så have, at dyrlægen skal kunne gennemskue, at det er din kat og ikke en andens? Der er ikke noget “ræs” over at mærke sine katte, hvis man vil være sikker på, at de kan genkendes og finde hjem igen.[/QUOTE]

Jeg tror ikkeligefrem at Brian er i umiddelbar fare for at blive stjålet… Men der er altid risiko for at en kat forvilder sig ud af hoveddøren her i huset.

Som rød perserkat er Brian også meget let genkendelig - også i vores villakvarter, som ellers rummer en del langhårsblandinger i bla havekolonien (en arv fra Tjalfes far)… Det der flade ansigt er meget distinkt og anderledes, foruden at han er lidt mindre og væsentligt mere langhåret end alt muligt andet, som render frit herude…
Da han skulle kastreres sidste år, valgte jeg også at få ham øremærket… og naturligvis registreret i Katteregisteret. Jeg overvejede faktisk at undlade øremærkningen, bla fordi han er chippet, men pgr de kampagner der har været i havekolonien er folk heromkring efterhånden klar over at en øretatoveret kat også er en ejet kat!
Og da jeg (utroligt nok) faktisk holder af den der lille bøvlede RedNeck, så vil jeg altså gerne have ham hjem, hvis nu uheldet skulle være ude :slight_smile:

Man kan jo også bare se på Cæsars Lille My… Man skulle da tro at det ville være let at finde frem til ejer og/eller opdrætter af en enten blå- eller lillamasket colourpoint perser, der bliver fundet vandrende rundt på en villavej lige op af Vestvolden? Også selv om katten ikke er mærket?
Men nej… My har været efterlyst overalt - uden resultat…

Jeg synes så ikke at det handler om mod, men mere om dumdristighed, hvis man vælger forsikring og registrering af kat fra. Det er den der tankegang om at det kun rammer naboen, så derfor er det ikke nødvendigt for mig at sikre mig. Men den dag uheldet så er ude, ja så er man på den. Det er ikke så forfærdelig længe siden, jeg læste om en familie med 5 børn, som efter en brand kun stod med det tøj de havde på kroppen. De havde valgt forsikringen fra, med det resultat at de pludselig stod i en forfærdelig situation.

En forsikring - og ligeledes en registrering af katten - er noget som man aldrig håber på at få brug for. Men det er guld værd hvis man alligevel en dag står med fletningerne i postkassen, og huset er brændt, tyven er rendt med sølvtøjet, eller katten stukket af.

[QUOTE=Con Meo;663367]jeg har en race, som er nem at identificere hvis den skulle havne hos dyrlægen … og jeg har aldrig været til “mærkningsræset”…smil…men gør det jo nu pga. reglerne - ellers har det kun været huskatten, som er det…derfor har jeg helt ærlig aldrig fået tilmeldt vores katte noget register…sløseri jahhh…eller måske lidt lige som, at nogle vælger en forsikring mens andre tør uden…

MEN jeg har nu taget mig sammen til at reg. dem i Inges kattehjem, hvor det ligeledes er gratis…jeg har dog så bare ikke lige fundet ud af, om hvordan jeg ´har bevis for, at de reelt er oprettet hos dem…nå men det når jeg nok engang til vinter at finde ud af. I mens så ved vores kloge birmaer ;O), at det ikke betaler sig at løbe væk, idet vi jo er det bedste hjem for dem…og sådan har det så været i mine 17 år med birma og 39 år med Huskat…vi har aldrig mistet eller savnet en…bortset fra dengang en løb væk for at apportere sine killinger…da hun var færdig med det, så kom hun igen …jubiiiii…men sporløs var hun væk i 2 dage

Heidi med nerver af stål og beton[/QUOTE]

Og jeg sidder her og kigger forundret på det du skriver… For en kat - der drager på langfart - er ligeglad med om den er race eller ikke. Men det er menneskerne der finder den måske ikke og hvis den ikke er mærket, så kan du være ret sikker på at den IKKE kommer hjem igen… Og det vil jeg slet, slet ikke turde… Min dyrlæge har sagt - at selvom det er en racekat - som man godt kan se at det ikke er en racekat, og at den sikkert har et hjem, men derfor skal de alligevel mærkes :slight_smile:

Og alle mine er mærkede og det er uanset om der er er tale om race eller huskatte…:slight_smile:

Og pga denne tråd måtte jeg da lige undersøge om mine var i registret - det var de.

Ringede også til det danske katteregister for at høre med mine oplysninger, og fik lige opdateret min mailadresse.

Vi kom til at snakke om det at registere sine katte … og siden 2005 er det kun dyrlægen der kan registere de katte de mærker, så hvis ikke jeres dyrlæge gør de såååå burde de måske have det afvide.

[QUOTE=Dorte Birkedal;663471]Og pga denne tråd måtte jeg da lige undersøge om mine var i registret - det var de.

Ringede også til det danske katteregister for at høre med mine oplysninger, og fik lige opdateret min mailadresse.

Vi kom til at snakke om det at registere sine katte … og siden 2005 er det kun dyrlægen der kan registere de katte de mærker, så hvis ikke jeres dyrlæge gør de såååå burde de måske have det afvide.[/QUOTE]

der så vidt jeg ved to steder du kan registrerer dine katte, Det Danske Katteregister og Dansk Katte-register
Dyrlægen er den eneste der kan registrer i det først nævnte, og det koster penge, det andet er gratis og du kan selv registrer dine katte.

Min dyrlæge gør det per automatik, hvis du ikke ønsker han skal registrerer kattene skal du selv frabede det.
Jeg har en chip kattelem, og nogle af kattene er derfor chippet, men den er ikke registreret. Skal siges de er øremærket.

[QUOTE=Dorte Birkedal;663471]
Vi kom til at snakke om det at registere sine katte … og siden 2005 er det kun dyrlægen der kan registere de katte de mærker, så hvis ikke jeres dyrlæge gør de såååå burde de måske have det afvide.[/QUOTE]

Det tror jeg udmærket de ved - men jeg tror også der er mange opdrættere, der ikke får registreret samtlige katte, der chippes.
Jeg er faktisk selv en af dem :S

Normalt får jeg givet en chip, når katten skal have kuld - senere bliver den så neutraliseret og øremærket, hvor den samtidig bliver registreret.
Skulle en af mine katte løbe væk, ville jeg jo vide det med det samme og kan så efterlyse den med det samme.
Jeg sælger aldrig katte, der ikke er registreret.