Eksperimentariet med de døde menneskekroppe

Åh ja, det er pokkers spændende på Panum; vi fik lov at komme ind og se deres Makroskopiske Samling og havde nogle opgaver i denne sammenhæng som vi skulle gennemføre. Det er spændende, også lidt grænseoverskridende…
Især fordi at man her nemt ville kunne genkende personen hvis man havde kendt ham/hende… Altså… Dem hvor man kan se hovedet, that is…

[quote=Johnny;532045]er der ikke noget med at en del af de store videnskabsmænd som har skabt historie igennem tiderne mere el mindre var syge i hovedet og var erklæret sindsyge:p

uanset hvad han er og ikke er syntes jeg det er sygt og bizart:sorry:[/quote]

Hvorfor ? Finder du det slet ikke fascinerende at se hvordan vi ser ud under huden ? Vi er jo alle ens indenunder.

jeg syntes det er lærerigt og meget spændende…men jeg ville nu også gerne have været læge.

[quote=Johnny;532045]er der ikke noget med at en del af de store videnskabsmænd som har skabt historie igennem tiderne mere el mindre var syge i hovedet og var erklæret sindsyge:p

uanset hvad han er og ikke er syntes jeg det er sygt og bizart:sorry:[/quote]

Hvilke?

Jeg vil altså bare lige gentage at udstillingen slet ikke er som at se lig i formaltehyd.

Udstillingen er rigtig flot, for de udstillede er sat op i nogle rigtig flotte scenarier, og nogle gange er de skilt ad for at vise bestemte ting. De ligner ikke lig. :slight_smile:

Udstillingen får helt klart en anbefaling herfra, i hvert fald.

Det kan godt være det bare er mig der spørger dumt men er det rent faktisk rigtige menneskekroppe?? Kan simpelthen ikke forstå hvordan det kan lade sig gøre :S Hvorom alting er, så kan jeg sagtens se det spændende i det, og kunne måske også forestille mig at se den. Men får det nok ikke gjort som med så meget andet :slight_smile:

[quote=Rimmen;532049]Åh ja, det er pokkers spændende på Panum; vi fik lov at komme ind og se deres Makroskopiske Samling og havde nogle opgaver i denne sammenhæng som vi skulle gennemføre. Det er spændende, også lidt grænseoverskridende…

Især fordi at man her nemt ville kunne genkende personen hvis man havde kendt ham/hende… Altså… Dem hvor man kan se hovedet, that is…

[/quote]

:uha::uha::uha::uha:

Uha… nej, hvor ville det være bizart :

Hej mormor ?!

:besvimer::besvimer::besvimer:

Ja det er… der er også en beskrivelse af hvordan de gør, inde på udstillingen… men lur mig om ikke det også er beskrevet på hjemmesiden? Måske?

Nåå jo det er det da sikkert :ups:

[quote=Chicabee;532050]Hvorfor ? Finder du det slet ikke fascinerende at se hvordan vi ser ud under huden ? Vi er jo alle ens indenunder.

jeg syntes det er lærerigt og meget spændende…men jeg ville nu også gerne have været læge.[/quote]

helt seriøst nej. det behov har jeg aldrig haft, og skulle det opstå vil jeg ha det fint med bare at se det på de der plastik-figurer vi alle kender fra biologi-timerne.
ufffff jeg væmmes bare ved tanken, lige på det punkt er jeg meget meget sart:)

Nu har jeg set min andel af kroppe under min uddannelse, men kunne da godt finde på at tage ind og se udstillingen, da jeg finder den menneskelige krop fascinerende :slight_smile:

Panum institutets makroskopisk anatomisamling er en af de flotteste der findes. Og det er gjort med respekt. Det er et uhyre vigtig redskab under lægestudiet. Man kan læse sig til meget i bøger og atlas’er men det kan aldrig erstatte at kunne se det 3-dimensionelt, som det ses på makroskopisk samling.

det aner jeg ikke helt præcist, men var der ikke noget med at albert einstein var lettere mentalt forstyrret.

leo szilard opfinder af atom-bomben må squ da heller ikke ha været helt frisk i dysen

leonardo da vinci som var kunstner,opfinder og videnskabsmand var da helt og aldeles rablende skør

og der er nok flere

Fandt lige denne passage under “Spørgsmål og svar” inde på Experimentariums website:

Er det den samme udstilling som var i Tivoli?
Nej. BODY WORLDS er den originale udstilling om menneskets anatomi. Det er første gang den vises i Skandinavien.

Ja det er sandt. Og afhuggede fødder og hoveder og sådan noget for en gyserfan:høhø:

Udstillingen der var ved TIVOLI er ikke det samme som det her læste jeg et sted…?

Jeg er bestemt ikke fan af Doktoren, fordi hans anløbne moral skræmmer mig, ikke de døde, men manden bag - men jeg skal se den.
Allerhelst møde ham og trykke hans hånd hårdt mens jeg ser ham dybt ind i øjnene og jeg spørger hvor kroppene stammer fra? Han påstår jo de er lovligt anskaffede, men jeg tror han lyver.

For jeg tror det har noget at gøre med Kina/Tibet, og de masseudryddelser, som FN og resten af verden lader ske lige nu, og det gør mig vred, hvis det er tilfældet.

Så jeg ville gerne møde Den Gode Doktor selv…

Men døde kroppe skræmmer mig ikke - da jeg levede i Ægypten mumificerede vi både mennesker og dyr:ok:

Er det ægte døde mennesker ?? :confused:

Også spædbørnene?

:frowning:

[quote=DK Thomani;532097]Også spædbørnene?

:([/quote]

Det har forældrene vel ?

[quote=DK Thomani;532097]Også spædbørnene?

:([/quote]

:slight_smile:

Så vidt jeg ved, er der kun én ufødt baby - og om den har givet sin tilladelse ved jeg lige så lidt som dig.

Men da den stadig er i moders liv, er den vel underlagt moderens valg om at donere sin krop ??

:?

:slight_smile:

Ja, det er ægte mennesker…

[quote=lenschow;532086]
Jeg er bestemt ikke fan af Doktoren, fordi hans anløbne moral skræmmer mig, ikke de døde, men manden bag - men jeg skal se den.
Allerhelst møde ham og trykke hans hånd hårdt mens jeg ser ham dybt ind i øjnene og jeg spørger hvor kroppene stammer fra? Han påstår jo de er lovligt anskaffede, men jeg tror han lyver.
For jeg tror det har noget at gøre med Kina/Tibet, og de masseudryddelser, som FN og resten af verden lader ske lige nu, og det gør mig vred, hvis det er tilfældet.[/quote]

Nej, jeg håber virkelig ikke at du mener det i virkeligheden?

Mariann

Jeg skal helt sikkert se den!