Eksport til frankrig

Er der nogen der kender reglerne for eksport af kat til frankrig?
Køber i frankrig mener nemlig at rabies skal være 3 mdr gammel før den må komme ind i landet, men det syntes jeg ikke at jeg kan læse noget om nogen steder…

Fra Fødevarestyrelsens hjemmeside:

[I]UDFØRSEL TIL EU
Handel med hunde, katte eller fritter til andre EU-lande betyder, at forsendelsen skal ledsages af et sundhedscertifikat (92/65 EI), som er udarbejdet i TRACES op opfylde kravene heri.

ID-mærkning i overensstemmelse med Kæledyrsforordningen (foretages INDEN første rabiesvaccination).
Gyldig rabiesvaccination foretaget mindst 21 dage forud for afsendelsen. (Såfremt dyret har fået foretaget en gyldig revaccination mod rabies, kan afsendelsen finde sted straks.)
Dyret er undersøgt og fundet klinisk rask og transportegnet inden for 24 timer forud for afsendelsen.
Det er vigtigt at seneste vaccinationsdato ikke er ældre end den dato, hvor dyret er blevet ID-mærket. Hvis vaccinationsdatoen er ældre end mærkningsdatoen, vil vaccination ikke entydigt kunne kædes til dyret, som så vil blive betragtes som uvaccineret, og dermed i strid med reglerne.

Visse lande stiller yderligere dyresundhedsmæssige krav, såsom rabies antistoftitertest og ormebehandling. Desuden kan der være krav om en forudgående importtilladelse fra modtagerlandets veterinære myndighed.

Det påhviler eksportøren at sikre, at forsendelser af hunde, katte og fritter lever op til modtagerlandets krav.[/I]

Så du skal igang på de franske myndigheders sider, for at kende til kravene. Eller rettere … få din køber til det :slight_smile:

frankrig er eu land og der er et samarbejde ang imp exp af dyr. du skal kun have titer test til de skøre lande s dvs england og sverige. ellers gælder de alm regler m 21 dage osv.

http://www.defra.gov.uk/wildlife-pets/pets/travel/pets/eucountries.htm

og chekkede også med mit noget rustne franske på
http://agriculture.gouv.fr/

og ellers så ring bare til den franske ambassade - de ved det s

Jeg har solgt en kat til Belgien (må være nogenlunde samme regler som Frankrig). Her skulle killingen blot have eu pas og skulle være ude af landet mellem 12 og 13 leveuge. No problemos. Men spørg Sanne (Lord Byron) hun solgte til Frankrig forrige år.

HUSK nu at fødevarestyrelsen kan ændre kravene fra dag til dag. Der kan udbryde sygdomme som påvirker ind og udførselsreglerne også for kat. Når jeg skal noget læser jeg i Danmark og sælger/køber læser i sit land. Er vi enige må vi formodes at have nået sandheden, for at verificeret den skriver jeg til den lokale førevareregion og spørger. Får altid hurtigt og brugbart svar.

Jeg flytter jo til Frankrig og har katte med. De skal Rabies vaccineres og der skal mindst gå 21 fra vaccinationen og til rejsen :slight_smile:

De skal have pas og være chippet. Almindelig vaccine og Rabies

Men de fleste lande har reglen om, at killingen skal være 3 mdr før den får sin rabiesvaccine. Derefter skal der så gå 21 dage før indførsel :slight_smile:

Enig. Men rejser den mellem 12 uger og 3 månedersdagen kan det gøres uden rabies. Opdrætter skal skrive under på at den ikke har været udsat for smitterisiko og landes myndigheder skal spørges om lov og du skal oplyse hvor og hvornår den kryser grænsen.
Igen er det en god ide at spørge på rette sted hvis man vil være helt sikker.

Nemlig :slight_smile:

Er det en killing der skal rejse for det melder historien jo nemlig intet om :ok:

[quote=Babette;356943]Enig. Men rejser den mellem 12 uger og 3 månedersdagen kan det gøres uden rabies. Opdrætter skal skrive under på at den ikke har været udsat for smitterisiko og landes myndigheder skal spørges om lov og du skal oplyse hvor og hvornår den kryser grænsen.
Igen er det en god ide at spørge på rette sted hvis man vil være helt sikker.[/quote]

Jeg ved, at visse lande har den regel - men om alle lande har den, er jeg mere usikker på.

Anyway foretrække jeg selv at sælge/modtage killinger, der er over de 3 mdr - også gerne 4 mdr.
Eneste undtagelse er, hvis det er salg til Sverige - der er alternativet jo ikke 1 md ekstra, men et halvt år.

Mon ikke det er ? :høhø:

Jeg har solgt katte til Frankrig og der kræves blot det samme som når man ellers fører katte rundt mellem EU lande.

Generelt er det jo købers opgave at finde ud af hvilke regler der gælder i deres land for import af katte, men det kan være en god ting at checke det selv også så man kan sikre sig at køber også ved hvad han/hun snakker om. Der er en del mennesker der er utrolig uvidende om hvordan de skal finde information omkring ting de har brug for at vide :))

Teresa

21 dage som det allerede er skrevet

og så skal køber spørge i Frankrig for at dobbeltjekke der

Hiver lige fat i den her tråd igen. Nogen der ved hvor jeg kan læse at mellem 12 uger og 3 måneder behøves ikke rabies for at indføre en killing i Frankrig? Skal der søges tilladelse?

Det er kun de franske myndigheder, der kan svare på det 100% sikkert :slight_smile:

Min erfaring er: Stol ikke på de danske myndigheder - den venstre hånd ved ikke hvad højre laver og de spørger dig sikkert “Øh er Frankrig et EU land” - allerede der bør alarmklokkerne bimle - ring i stedet til Frankrig selv og tjek eller få køber til det på fransk.

MVH

[quote=lenschow;419856]Min erfaring er: Stol ikke på de danske myndigheder - den venstre hånd ved ikke hvad højre laver og de spørger dig sikkert “Øh er Frankrig et EU land” - allerede der bør alarmklokkerne bimle - ring i stedet til Frankrig selv og tjek eller få køber til det på fransk.

MVH[/quote]

Det har intet at gøre med det.

Det handler jo om, at det er det land, hvor dyret skal ind, der bestemmer under hvilke forudsætninger det må lukkes ind.

Lige så vel som Danmark bestemmer, hvilke dyr, der må komme ind i Danmark.

[quote=Vivi_Fletcher;419864]Det har intet at gøre med det.

Det handler jo om, at det er det land, hvor dyret skal ind, der bestemmer under hvilke forudsætninger det må lukkes ind.

Lige så vel som Danmark bestemmer, hvilke dyr, der må komme ind i Danmark.[/quote]

Det står der jo rent faktisk også på deres hjemmeside at man skal.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/dyr/rejse_med_kaeledyr/hunde_katte_fritter/hvalpe_killinger.htm