Ekstremt sky kat skal steriliseres..?

Nu har jeg postet tråden her i “Adfærd, træning og opdragelse”, men måske skulle den have været i “Kost, ernæring, sygdom”. Admin skal være så velkommen til at flytte den. :slight_smile:

Sagen er den, at min ven har to søde hunkatte, som han gerne vil have steriliseret - men det er ikke så let.

I 2006/2007 fik han to søstre fra Inges Kattehjem. Dengang var de kun ca. 8 uger (hvordan og hvorledes, 12-ugers reglen/loven osv, må I altså ikke lige spørge mig om. Måske har de tænkt at de havde godt af at komme ud i et hjem sammen … hvem ved?) Men det er i hvert fald fakta. :slight_smile:

I dag har de det rigtigt hyggeligt hos ham. :slight_smile: De er sunde, glade og hygger rigtigt godt med hinanden og min ven. Men…de er ret sky, især den ene - hende har jeg aldrig set. :S

Som sagt, er “problemet” at han faktisk gerne have dem steriliseret.
Alene tanken om at skulle have den sky af dem, i en transportkasse og til dyrlægen, er faktisk håbløs. :frowning:
Jeg foreslog så, at han kunne tale med dyrlægen, få noget beroligende medicin han kunne give hende, for at få hende tilpas beroliget, så han kunne få hende afsted. Heller ikke det, kunne han forestille sig var muligt.

For lige at understrege noget vigtigt, så har hun det altså godt i hverdagen, og nyder at hygge med min ven og sin søster. :slight_smile: Så vi er altså ikke ude i en så utilpas og sky kat, at hun lider i hverdagen.
Hun har det bare yderst svært med tvang, pludselige bevægelser, fremmede mennesker og nye situationer.

Jeg har kendt denne ven tilpas længe nok til at vide, at han elsker sine katte, og derudover har “kattekendskab” nok, til at jeg stoler på hans forklaring af situationen. :slight_smile:

Og så kender jeg jo brugerne her, nok til at vide at I(/vi) så gerne ser katte steriliserede, så jeg tænkte at jeg ville spørge her. :smiley:
De er i øvrigt indekatte, så der er ingen fare for (uønskede) parringer - men hunkatte i løbetid, kan bestemt være uudholdelige. :S

Så.! Hvad dælen gør man?? :?
En “ny” tanke jeg har fået efter samtalen med ham, er om man kan få en dyrlæge ud, der kan give en beroligende/bedøvende sprøjte - og man så derefter kan tage til klinikken med den?

Kom frisk med alle inputs! :slight_smile:
(Jeg gider dog overhovedet ikke høre for at han fik dem for tidligt, at de ikke allerede er steriliserede, eller “at en sky kat, er en syg kat”.)

  • Jeg vil bare vældigt gerne have jeres hjælp til min ven og hans katte. :slight_smile:

Hov! Han bor i øvrigt på Vesterbro (København V), hvis I nu skulle kende til nogle dyrlæger i området, der kan yde en eller anden form for ekstra service.:slight_smile:

Får hun p-piller i øjeblikket? (ellers er hun vel i løb nærmest hele tiden?!) - for hvis hun kan få den slags piller må det da være muligt osse at få en beroligende i hende.

Hvis hun er så sky at du aldrig har set hende kan en “hjemmedyrlæge” vel heller næppe komme til hende med en sprøjte?

Hvad jeg ville overveje var en uges tid på Zylkene for at se om det dyssede hende lidt ned, og evt kombinere det med en beroligende pille inden hun så skulle til dyrlæge.

Hvis han ikke kan komme til hende og give hende en beroligende pille, hvad så hvis hun blev syg og skulle ha’ regelmæssig medicin?

Såre enkelt - loven var ikke trådt i kraft på det tidspunkt, så der er absolut intet at pege fingre ad.

Som sagt, er “problemet” at han faktisk gerne have dem steriliseret.
Alene tanken om at skulle have den sky af dem, i en transportkasse og til dyrlægen, er faktisk håbløs. :frowning:

Jeg har for en del år siden hjulpet en veninde med at “rydde op” i hendes kolonihave = indfangning af min. 50 halvvilde katte - de fleste blev aflivet, nogle få blev neutraliseret og genudsat. Hvis I kan få hende lokket ind i kassen derhjemme, så er fidusen at lægge et tæppe over. Ikke bare et bette flagrende håndklæde, men et tæppe der helt udelukker al lys, så hun ikke kan se hvor hun er på vej hen. Vi brugte den til hver eneste af dem, og der var stort set ikke en eneste af dem, der ikke bare sad roligt i kassen og lod sig transportere. Ved dyrlægen vippede vi forsigtigt kassen, så måsen ligger på luftrillerne i den øverste halvdel. Herigennem kan dyrlægen let stikke med en bedøvende sprøjte, så katten slet ikke behøver blive håndteret før den sover.
Lad kassen stå fremme i et par uger, smid et par godbidder ind nu og da, så hun i det mindste ikke forbinder den med noget farligt, så burde det kunne gå. Min bedste plan :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=TrekkieGrrrl;719515]Får hun p-piller i øjeblikket? (ellers er hun vel i løb nærmest hele tiden?!) - for hvis hun kan få den slags piller må det da være muligt osse at få en beroligende i hende.

Hvis hun er så sky at du aldrig har set hende kan en “hjemmedyrlæge” vel heller næppe komme til hende med en sprøjte?

Hvad jeg ville overveje var en uges tid på Zylkene for at se om det dyssede hende lidt ned, og evt kombinere det med en beroligende pille inden hun så skulle til dyrlæge.

Hvis han ikke kan komme til hende og give hende en beroligende pille, hvad så hvis hun blev syg og skulle ha’ regelmæssig medicin?[/QUOTE]
Nej, de er ikke på p-piller.

Men godt du nævner Zylkene. Det er jo ikke lige en mulighed - men hvad er det nu, den man kan komme i stikkontakten hedder? (… er lige heelt blank. :S)

[QUOTE=Susanne W;719521]Såre enkelt - loven var ikke trådt i kraft på det tidspunkt, så der er absolut intet at pege fingre ad.

Jeg har for en del år siden hjulpet en veninde med at “rydde op” i hendes kolonihave = indfangning af min. 50 halvvilde katte - de fleste blev aflivet, nogle få blev neutraliseret og genudsat. Hvis I kan få hende lokket ind i kassen derhjemme, så er fidusen at lægge et tæppe over. Ikke bare et bette flagrende håndklæde, men et tæppe der helt udelukker al lys, så hun ikke kan se hvor hun er på vej hen. Vi brugte den til hver eneste af dem, og der var stort set ikke en eneste af dem, der ikke bare sad roligt i kassen og lod sig transportere. Ved dyrlægen vippede vi forsigtigt kassen, så måsen ligger på luftrillerne i den øverste halvdel. Herigennem kan dyrlægen let stikke med en bedøvende sprøjte, så katten slet ikke behøver blive håndteret før den sover.
Lad kassen stå fremme i et par uger, smid et par godbidder ind nu og da, så hun i det mindste ikke forbinder den med noget farligt, så burde det kunne gå. Min bedste plan :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]
Sandt, loven var ikke trådt i kraft :slight_smile: - men derfor er det jo stadig “lidt forkert”. Men som jeg siger, er det måske bedre at de kommer ud i et hjem sammen, end at sidde på internat. (De var bragt derind uden mormis.)
Men tak, jeg vil bringe rådet videre. :slight_smile:

[QUOTE=Susanne W;719521]Såre enkelt - loven var ikke trådt i kraft på det tidspunkt, så der er absolut intet at pege fingre ad.

Jeg har for en del år siden hjulpet en veninde med at “rydde op” i hendes kolonihave = indfangning af min. 50 halvvilde katte - de fleste blev aflivet, nogle få blev neutraliseret og genudsat. Hvis I kan få hende lokket ind i kassen derhjemme, så er fidusen at lægge et tæppe over. Ikke bare et bette flagrende håndklæde, men et tæppe der helt udelukker al lys, så hun ikke kan se hvor hun er på vej hen. Vi brugte den til hver eneste af dem, og der var stort set ikke en eneste af dem, der ikke bare sad roligt i kassen og lod sig transportere. Ved dyrlægen vippede vi forsigtigt kassen, så måsen ligger på luftrillerne i den øverste halvdel. Herigennem kan dyrlægen let stikke med en bedøvende sprøjte, så katten slet ikke behøver blive håndteret før den sover.
Lad kassen stå fremme i et par uger, smid et par godbidder ind nu og da, så hun i det mindste ikke forbinder den med noget farligt, så burde det kunne gå. Min bedste plan :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Det der lyder da HELT genialt! :smiley: Håber det lykkes her!

[QUOTE=Tea;719552]Nej, de er ikke på p-piller.

Men godt du nævner Zylkene. Det er jo ikke lige en mulighed - men hvad er det nu, den man kan komme i stikkontakten hedder? (… er lige heelt blank. :S)

Sandt, loven var ikke trådt i kraft :slight_smile: - men derfor er det jo stadig “lidt forkert”. Men som jeg siger, er det måske bedre at de kommer ud i et hjem sammen, end at sidde på internat. (De var bragt derind uden mormis.)
Men tak, jeg vil bringe rådet videre. :)[/QUOTE]

Hvorfor er Zylkene ikke en mulighed? Katten får vel mad og det kan fint drysses ud over maden. Og det er Feliway du tænker på til stikkontakten :slight_smile: Også en mulighed :slight_smile:

Wauw! Som jeg skrev, er jeg lidt blank … men nå ja, Zylkene kan da også kommes i maden. (Havde faktisk ikke regnet med at jeg var SÅ blank!!:s:tihi:)
Men ja, selvfølgelig!!

Har i øvrigt vennen på MSN nu, og har drøftet lidt af idéerne med ham :slight_smile:

Først og fremmest, tak til TrekkieGrrrl og Susanne W - jeg havde jo sådan lidt pralet af, at jeg var på et katteforum, som nok skulle kunne hjælpe ham. :høhø:

Problemet er (åbenbart) ikke umiddelbart at få dem i transportkassen, men når de kommer til dyrlægen. Sidst måtte han rundt i konsultationslokalet i evigheder, for at få indfanget hende, efter lågen til transportkassen var åbnet.
Det lykkedes da … men det var en meget stressende oplevelse, han gerne vil undgå i fremtiden. (… hvilket jeg egentlig godt forstår.)

Ingen af kattene er glade for vådfoder - så Zylkene blandet i (tør)foderet duer nok ikke. (Det er i hvert fald min egen erfaring, at medicin i tørfoder falder til bunds i skålen, og så undlader kattene det bare.)

Jeg foreslog så at han snakkede med dyrlægen, og fik noget decideret sløvende/beroligende (Stesolid-agtigt), han efter en mindre faste kunne få i dem, i noget vådfoder.

Det er så langt jeg er nået…

Igen det er skønne katte, jeg kun vil det bedste. :inlove:

Og stadig 1000 tak for jeres inputs! :slight_smile:

Men hvis katten bliver bedøvet først er det vel ikke et problem? For så kommes den da bare i kassen under opvågning, så de stadig kan holde øje med den der, men den er i kassen klar til at komme hjem? (En god stor transport kasse er jo så nok at foretrække)

[QUOTE=Tea;719581]Jeg foreslog så at han snakkede med dyrlægen, og fik noget decideret sløvende/beroligende (Stesolid-agtigt), han efter en mindre faste kunne få i dem, i noget vådfoder.
[/QUOTE]
Og det ville jeg nok ikke turde anbefale lige inden narkose af skræk for at visse midler potenserer, når de blandes og slår meget hårdere end beregnet (been there, done that, bekendt mistede kat på den konto!) Jeg ville langt foretrække at kassen forsigtigt vippes og der lige så let stikkes gennem hullerne. Der er slet ingen grund til at lukke katten ud inden - dyrlægen kan godt undersøge en sovende kat, og så undgår man at den bliver for stresset til at starte med.
VH
Susanne

Men hvordan vil du bedøve den, uden den ser en dyrlæge? :S

[QUOTE=Susanne W;719591]Og det ville jeg nok ikke turde anbefale lige inden narkose af skræk for at visse midler potenserer, når de blandes og slår meget hårdere end beregnet (been there, done that, bekendt mistede kat på den konto!) Jeg ville langt foretrække at kassen forsigtigt vippes og der lige så let stikkes gennem hullerne. Der er slet ingen grund til at lukke katten ud inden - dyrlægen kan godt undersøge en sovende kat, og så undgår man at den bliver for stresset til at starte med.
VH
Susanne[/QUOTE]
Æv!
Grundet mit job (på apotek), kender jeg desværre alt for meget til utilsigtede interaktioner (nogle gange er lægemiddelinteraktioner jo bevidst påførte), hos både dyr og mennesker. :frowning:

Men nu skal jeg lige have det på det rene … du mener at transportkassen vippes akkurat så meget, at kattens mås læner mod revnerne i kassen, og dyrlægen kan få en nål i den? … eller hvordan?

Som sagt har de allerede haft en grim oplevelse, med at katten stak af, så snart den så sit snit til det…

Jeg undskylder hvis jeg lyder kritisk over for jeres forslag… :slight_smile: Ved bare at han har prøvet en del, og gerne vil skåne dem for evt. fremtidige stressfulde oplevelser.

Yes.
Man stiller kassen på bordet. Vi snakker helt almindelig transportkasse, hvor der i den øverste del er huller eller riller til luft (ikke låg, men siden). Så drejes kassen ganske forsigtigt lige godt en kvart omgang, så hullerne vender nedad. Missers mås er så ovenpå hullerne. Drejes forsigtigt udover kanten på undersøgelsesbordet. Dyrlægen ned på hug, og sprøjten forsigtigt op gennem hullerne og ind i måsen. Kort tid efter sover misser uden at nogen er kommet til skade. Ingen er blevet stresset, ingen er stukket af, ingen er blevet bidt eller kradset. Det er den mest skånsomme metode jeg kender til katte, der ikke kan håndteres uden at de er lige ved at dø af skræk. Ingen har fornøjelse af at den styrter rundt i konsultationen eller fortvivlet kæmper for at komme fri fra dyrlægens jerngreb, mens hårtotter og dyrlægens hudceller flyver omkring. Så hellere vente med at håndtere den, til den sover.
VH
Susanne

Nu har jeg selv en kat, der er panisk angst for dyrlægen - selvom hun ikke er sky.
Jeg synes Susannes forslag er rigtig godt! alternativet er nemlig at hun må fra transportkassen over i sådan et bur man bruger til vildkatte (eller transporteres i et vildkattebur), men Susannes ide er langt mere skånsom for psyken efter min mening. Hvis katten slap ud sidst så må han jo bare sørge for det ikke sker denne gang…det er jo ikke helt umuligt :wink: 1. få fat i en god (og stor) transportkasse inden besøget og 2. hold en hånd på lågen/lynlåsen konstant indtil katten skal ud. Så kan den altså ikke slippe ud. Desuden så går jeg altid ind af bagdøren på klinikken med de bange/nervøse katte og først når dyrlægen er klar…altså jeg sidder ikke i et venteværelse med dem.

[QUOTE=Susanne W;719618]Yes.
Man stiller kassen på bordet. Vi snakker helt almindelig transportkasse, hvor der i den øverste del er huller eller riller til luft (ikke låg, men siden). Så drejes kassen ganske forsigtigt lige godt en kvart omgang, så hullerne vender nedad. Missers mås er så ovenpå hullerne. Drejes forsigtigt udover kanten på undersøgelsesbordet. Dyrlægen ned på hug, og sprøjten forsigtigt op gennem hullerne og ind i måsen. Kort tid efter sover misser uden at nogen er kommet til skade. Ingen er blevet stresset, ingen er stukket af, ingen er blevet bidt eller kradset. Det er den mest skånsomme metode jeg kender til katte, der ikke kan håndteres uden at de er lige ved at dø af skræk. Ingen har fornøjelse af at den styrter rundt i konsultationen eller fortvivlet kæmper for at komme fri fra dyrlægens jerngreb, mens hårtotter og dyrlægens hudceller flyver omkring. Så hellere vente med at håndtere den, til den sover.
VH
Susanne[/QUOTE]

Og lader man tæppet blive over kassen i al den tid? Lige bortset fra det hjørne, hvor dyrlægen skal til?

Man kan godt få en dyrlæge hjem, der steriliserer der, men det vil jeg absolut ikke anbefale, for katten vil sandsynligvis blive endnu mere sky overfor fremmede i hjemmet.
Skal der foretages “overgreb”, skal det foregå et andet sted.

Men naturligvis skal katten steriliseret. Sæt transportkasserne frem 1 uge før, så de når at vænne sig til dem. Og så kvikt ind i kassen om morgenen, inden katten finder ud af, hvad der foregår.

Tea - Som Susanne beskriver det - og senere har uddybet det også :slight_smile:

Rigtig mange gode idéer er kommet frem i tråden…

Jeg har prøvet turen med 4 stk. halvvilde katte som skulle neutraliseres. Jeg bruger de transportkasser hvor man kan tage toppen af. Det gik egentlig bedre med at få kattene ind i transportkasserne end forventet - og såsnart de var inde, blev de dækket af stort håndeklæde, stykke stof - som også beskrevet i tidligere indlæg, så der var helt mørkt hos misserne.

Inde hos dyrlægen, tog dyrlægen toppen af, mens jeg så lagde en “fast” hånd på katten og snakkede som om alt var ved det normale. Kattene blev alle roligt liggende i den nederste del af transportkassen og dyrlægen kunne stille og roligt give dem bedøvelsen. Alle mine “vilde” forestillinger om katte der “fløj” rundt hos dyrlægen, blev heldigvis ikke til virkelighed.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;719708]Man kan godt få en dyrlæge hjem, der steriliserer der, men det vil jeg absolut ikke anbefale, for katten vil sandsynligvis blive endnu mere sky overfor fremmede i hjemmet.
Skal der foretages “overgreb”, skal det foregå et andet sted.

Men naturligvis skal katten steriliseret. Sæt transportkasserne frem 1 uge før, så de når at vænne sig til dem. Og så kvikt ind i kassen om morgenen, inden katten finder ud af, hvad der foregår.[/QUOTE]

Er helt enig… Har dog min transportkasse stående fremme hele tiden, så de har ikke noget imod den… Det kræver dog, at man har plads til det :slight_smile:

Ja tæppet skal forblive på så vidt muligt for at skåne det bange dyr for yderligere indtryk. Metoden bruges også af mennesker der indfanger vilde dyr. Såfremt dyrlægen går med til at stikke katten bagi for at undgå ballade, så er dette nok den bedste og mest skånsomme metode til bange dyr også katte.

En god idé er også at vælge en klinik/dyrlæge, der har rutine med sky katte.
Fx større klinikker, evt en af dem, der tager sig af Kattens Værn/Inges Kattehjem eller lign.

Hvis de er fundet moderløse (og ikke har en plejemor) så formidler de dem ud før tid. Vi fik Lilly og Sparta da de var 9 uger og vaccineret første gang, fordi de vurderede de havde brug for tryghed og et hjem.