Elvis bider

Jeg har i noget tid efterhånden haft et problem med, at Elvis bider. Han gør det ikke som i et angreb men i leg, men det sker mange gange dagligt. Det gør ikke ondt og han bider ikke hul eller noget, men jeg vil slet ikke have han gør det, for han gør det også, når jeg har gæster - og de kender ham jo ikke og kan godt blive forskrækkede. Jeg har aldrig brugt hænder/fødder som legetøj, og han jagter heller aldrig tæer under dynen f.eks. Men han kommer tit hen og smyger sig op af en som om han vil aes, og når man så sætter hånden hen til hans hoved, så triller han rundt, griber fat om min hånd med forpoterne og bider. Jeg har prøvet at sige NEJ og fjerne ham/selv forlade rummet, når han gør det, har også bare prøvet at holde hånden helt stille, men så bliver han bare ved med at bide også selvom jeg står og siger NEJ eller lignende imens.

Jeg ved jo godt, at han nok gør det, fordi han keder sig. Han er jo kun 1 år og alene kat. Jeg har ikke mulighed for en ekstra kat pt., selvom jeg ved, det vil være jeres bedste forslag. Håber, I kan komme med nogle andre idéer.

Han er ikke ret meget alene i løbet af dagen, og jeg prøver at lege med ham så meget som muligt. Vi leger altid, når vi står op, når jeg kommer hjem om eftermiddagen og om aftenen inden sengetid. Har forskellige drillepinde, og så har han en kickeroo, diverse bolde og mus, boldskinner og en snackbold med foder i. Jeg plejede at lege brydekamp med ham med en stor gillhandske på, men det er jeg så stoppet med for en lille måneds tid siden for at se, om det mon var det, der fik ham til at tro, mine hænder er legetøj. Det har ikke haft en effekt. Derudover klikkertræner vi 4-5 gange om ugen.

Som sagt, ved godt den bedste løsning er en legekammerat. Men det kan altså bare ikke lade sig gøre i øjeblikket. Håber I har andre idéer, er villig til at prøve lidt af hvert! Han er så sød og blid 90% af tiden og vil gerne aes, løftes og putte. Men pludselig er han altså bare lidt en vildkat…

Hvad siger han til en sele? Hvis han vil have den på og du har mod på det, så kunne gåture måske være en løsning for dig. Husk bare at det er hver dag han skal ud hvis du starter :-).
Den bedste måde at gøre det på (synes jeg) er at sætte katten i en transportkasse og bære den ned. På den måde forbinder katten ikke hoveddøren med noget spændende :slight_smile:
at lege brydekamp er en nogo i min verden, da det jo netop lærer katten at det er ok at angribe hænder. Katte er ikke dumme han har regnet ud at det er dine hænder der indeni handsken :slight_smile:

Tak for svar :slight_smile: Jeg har haft ham med ude i sele hjemme i mine forældres have, og det tog han ret pænt - var lidt usikker men meget nysgerrig. Har dog endnu ikke prøvet det herhjemme ved mig selv. Men har et lille grønt område lige bag min lejlighed, hvor jeg selvfølgelig kan prøve det. :slight_smile:
Ja, jeg tænkte også han sagtens kunne regne ud at det var mine hænder, så vi er også helt stoppet med det. Han er bare ikke særlig begejstret for drillepinde, uanset hvilken slags jeg prøver. Han synes ret hurtigt, det er kedeligt. Nogle gange gider han slet ikke. Har sådan en bird-kopi, en cat dancer, en pind med en lang plyssnor med fjer og klokke i enden, en pind med lædersnore og en pind med en lang snor med en mus i enden. Han gider ikke rigtig nogen af dem. Kan stå og vifte med dem eller rende frem og tilbage i lejligheden i en time, og han sidder bare og kigger.
Men vil da prøve det med selen herhjemme så, og håbe det kan køre ham lidt træt. :slight_smile:

Jeg tror ikke Elvis bider pga. at han keder sig. Han gør det nærmere, fordi han bliver overstimuleret (for meget/for hurtig aen) eller fordi han ikke kender forskel på kæl og leg.
Hvis du blot bøjer dig lidt, og rækker en arm ned til ham, kan han opfatte armen og hånden som et legetøj.

Du kan prøve følgende.
Når Elvis kommer hen og smyger sig op ad dig, så prøv at sæt dig ned på hug og ae ham. Prøv herefter langsomt at føre din hånd hen mod ham. Lad ham stange til din hånd og sætte sine duftaftryk på den. Herefter kan du langsomt stryge ham ned ad nakken og rykken.
Hvis han ruller om på ryggen, så trækker du stille og roligt hånden til dig, inden han får fat i den. På den måde signalerer du, at dette IKKE er en leg eller et bytte der skal fanges.
Ros ham, når han igen kommer op på benene, og ros ham når han igen stanger dig.

PS. Generelt gider katte ikke piske rundt efter legetøj. Katte er jægere - dvs. de vil snige sig ind på “byttet”. Prøv isf. at skifte mellem langsomme og lidt hurtigere bevægelser, så tingene bare bevæger sig en lille bitte smule ad gange. Præcis som et bytte ude i naturen ville gøre det. Derude spurter katte jo heller ikke rundt efter deres bytte. De sniger sig ind på det … gerne med små stop undervejs, fx. bag en busk, en sten el. lign.
Du kan simulere naturen, ved at ligge nogle puder, en papkasse el. andre ting på gulvet, som han kan bevæge sig rundt imellem, mens han sniger sit ind på sit “bytte”.

Vil ligesom Lindvig anbefale at han systematisk får lært forskel på leg og kæl.

Ved ikke om du kan bruge det til noget, men here goes…:
Jeg havde Ebony med samme adfærd som Elvis. Sød og kælen, men når man
stak hånden hen mod hende, sad der pludselig tænder og kløer i den.
Med godbidder lærte jeg hende at sidde pænt og vente på godbidden.
Så snart hun gjorde antræk til at ville tage den selv, eller hvis hun angreb min
hånd på vej hen til hendes mund med godbidden, var der er klart “nej”, og
jeg vendte ryggen/siden til hende. Og det lykkedes! Hun endte også med
at kunne sitte og kysse på kommando. :hjerte:
Tror det gjorde en enorm forskel at hun fik lært “nej” og at der intet kom ud af at angribe hånden. :slight_smile:

[QUOTE=mh9000;1123174]Jeg har i noget tid efterhånden haft et problem med, at Elvis bider. Han gør det ikke som i et angreb men i leg, men det sker mange gange dagligt. Det gør ikke ondt og han bider ikke hul eller noget, men jeg vil slet ikke have han gør det, for han gør det også, når jeg har gæster - og de kender ham jo ikke og kan godt blive forskrækkede. Jeg har aldrig brugt hænder/fødder som legetøj, og han jagter heller aldrig tæer under dynen f.eks. Men han kommer tit hen og smyger sig op af en som om han vil aes, og når man så sætter hånden hen til hans hoved, så triller han rundt, griber fat om min hånd med forpoterne og bider. Jeg har prøvet at sige NEJ og fjerne ham/selv forlade rummet, når han gør det, har også bare prøvet at holde hånden helt stille, men så bliver han bare ved med at bide også selvom jeg står og siger NEJ eller lignende imens.

Jeg ved jo godt, at han nok gør det, fordi han keder sig. Han er jo kun 1 år og alene kat. Jeg har ikke mulighed for en ekstra kat pt., selvom jeg ved, det vil være jeres bedste forslag. Håber, I kan komme med nogle andre idéer.

Han er ikke ret meget alene i løbet af dagen, og jeg prøver at lege med ham så meget som muligt. Vi leger altid, når vi står op, når jeg kommer hjem om eftermiddagen og om aftenen inden sengetid. Har forskellige drillepinde, og så har han en kickeroo, diverse bolde og mus, boldskinner og en snackbold med foder i. Jeg plejede at lege brydekamp med ham med en stor gillhandske på, men det er jeg så stoppet med for en lille måneds tid siden for at se, om det mon var det, der fik ham til at tro, mine hænder er legetøj. Det har ikke haft en effekt. Derudover klikkertræner vi 4-5 gange om ugen.

Som sagt, ved godt den bedste løsning er en legekammerat. Men det kan altså bare ikke lade sig gøre i øjeblikket. Håber I har andre idéer, er villig til at prøve lidt af hvert! Han er så sød og blid 90% af tiden og vil gerne aes, løftes og putte. Men pludselig er han altså bare lidt en vildkat…[/QUOTE]
Løsning er en legekammerat, selvom dit lejlighedskompleks ikke tillader det. Hent hans bror hvor du fik ham fra evt. For udfra din beskrivelse viser han kun normal adfærd. Du kan ikke bide og tumle med ham som en kat kan.

Ellers må du bruge klikkertræning og være meget sammen med ham hver dag, så skal skal han læres at kæles med forøvrigt. Det skal katte som ikke har lært det at kæle fra andre katte, som holder af dem.

Klikkertræning giver jer et meget tæt bånd, så det ville være mit bud.

Den adfærd kender vi fra når kattene er killinger. Her løses den ved altid at have et stykke legetøj at lege med i stedet for hånden, og hvis de bider fast, så “hvæser” vi. Det får dem til at stoppe asap, og som oftest går adfærden meget meget hurtigt væk. Vi ønsker den slet ikke, da en del af dem bliver udstillet, og der er det ikke særligt smart, hvis de lærer at hænder er okay at lege/kæmpe med :smiley:

[QUOTE=DK Lindvig;1123209]Jeg tror ikke Elvis bider pga. at han keder sig. Han gør det nærmere, fordi han bliver overstimuleret (for meget/for hurtig aen) eller fordi han ikke kender forskel på kæl og leg.
Hvis du blot bøjer dig lidt, og rækker en arm ned til ham, kan han opfatte armen og hånden som et legetøj.

Du kan prøve følgende.
Når Elvis kommer hen og smyger sig op ad dig, så prøv at sæt dig ned på hug og ae ham. Prøv herefter langsomt at føre din hånd hen mod ham. Lad ham stange til din hånd og sætte sine duftaftryk på den. Herefter kan du langsomt stryge ham ned ad nakken og rykken.
Hvis han ruller om på ryggen, så trækker du stille og roligt hånden til dig, inden han får fat i den. På den måde signalerer du, at dette IKKE er en leg eller et bytte der skal fanges.
Ros ham, når han igen kommer op på benene, og ros ham når han igen stanger dig.
[/QUOTE]

Jeg ved ikke, om han bliver overstimuleret, for efter han er begyndt på at bide, er jeg helt stoppet med at ae for ham, medmindre han selv kommer til mig og beder om det ved at stange/smyge sig op af mig. Men jeg vil helt klart prøve at sætte mig ned på hug i stedet for bare at række en hånd ned og så stoppe, så snart han triller om på ryggen. Jeg plejer at fortsætte, selvom han triller rundt, for nogle gange (primært når jeg har været afsted i nogle timer og kommer hjem), kommer han altid løbende ud i entréen og smider sig ned og vil meget gerne aes, mens han ligger og triller lidt rundt, der er slet ingen leg eller biden i den situation.
Problemet er, at det jo sker, når han opsøger mig i andre situationer. F.eks. kommer han op til mig når jeg sidder i sofaen og stanger mig i panden og virker meget kælen, og så pludselig triller han rundt og går over i leg. Men det er så her, jeg skal trække hånden til mig, så snart han triller rundt? Så han ikke når at få fat?

[QUOTE=Tea;1123214]Vil ligesom Lindvig anbefale at han systematisk får lært forskel på leg og kæl.

Ved ikke om du kan bruge det til noget, men here goes…:
Jeg havde Ebony med samme adfærd som Elvis. Sød og kælen, men når man
stak hånden hen mod hende, sad der pludselig tænder og kløer i den.
Med godbidder lærte jeg hende at sidde pænt og vente på godbidden.
Så snart hun gjorde antræk til at ville tage den selv, eller hvis hun angreb min
hånd på vej hen til hendes mund med godbidden, var der er klart “nej”, og
jeg vendte ryggen/siden til hende. Og det lykkedes! Hun endte også med
at kunne sitte og kysse på kommando. :hjerte:
Tror det gjorde en enorm forskel at hun fik lært “nej” og at der intet kom ud af at angribe hånden. :)[/QUOTE]

Tak for svaret :slight_smile: Elvis er rigtig god til klikkertræning, og han angriber faktisk aldrig min hånd, hvis der er en godbid i den. Så afventer han, hvad jeg vil have ham til (indtil videre kan han sit, high five, low five og dut med næsen :tihi: )

Hm gad vide om jeg kan finde ud af at hvæse, det må vist prøves. :smiley: Jeg vil prøve altid at have et legetøj ved hånden så, så jeg kan give ham det når han vil bide. :slight_smile:

Tusind tak for alle svar - det er virkelig skønt med sådan her et forum, når man er ny katteejer. Får altid masser af råd og idéer og får dem altid i en sød og rar tone, (hvilket jo ikke er gældende på ethvert forum) så det er dejligt. :thumbup:

[QUOTE=mh9000;1123239]Jeg ved ikke, om han bliver overstimuleret, for efter han er begyndt på at bide, er jeg helt stoppet med at ae for ham, medmindre han selv kommer til mig og beder om det ved at stange/smyge sig op af mig. Men jeg vil helt klart prøve at sætte mig ned på hug i stedet for bare at række en hånd ned og så stoppe, så snart han triller om på ryggen. Jeg plejer at fortsætte, selvom han triller rundt, for nogle gange (primært når jeg har været afsted i nogle timer og kommer hjem), kommer han altid løbende ud i entréen og smider sig ned og vil meget gerne aes, mens han ligger og triller lidt rundt, der er slet ingen leg eller biden i den situation.
Problemet er, at det jo sker, når han opsøger mig i andre situationer. F.eks. kommer han op til mig når jeg sidder i sofaen og stanger mig i panden og virker meget kælen, og så pludselig triller han rundt og går over i leg. Men det er så her, jeg skal trække hånden til mig, så snart han triller rundt? Så han ikke når at få fat?

Der kan være 2 situationer, hvor katte triller om på ryggen.
Den ene er, når den viser sin totale hengivenhed. Fx. når du kommer hjem, og han - uden at du rører ham - triller rundt og blotter sit mest sårbare sted = maven.

Den anden situation er, når katten gør sig klar til at bruge alle sine våben :cool2: Ved at trille om på ryggen, har den alle 4 poter med kløer samt munden/tænderne rettet mod modstanderen.

Det kunne tyde på, at:

  1. Elvis når til et punkt, hvor nusseriet bliver for meget. Prøv at lægge mærke til, om han sender dig små signaler, inden han ruller rundt. Ændre hans ørestilling sig fra oprejst til udad/nedad-drejet, vifter han med halen, bliver pupullerne større? … tegn på, at han går fra afslappet til irriteret. Det kan ske i løbet af meget få sekunder.
  2. Han går fra kæl til leg (men en leg du ikke bryder dig om). To katte der leger sammen skiftes ofte til at rulle om på ryggen, og være klar til at forsvare sig. Det er en helt normal adfærd.

Jeps, det er lige præcis dér, du skal holde din hånd i ro og langsomt trække den til dig - allerhelst skal du nå at stoppe inden han ruller rundt, så situationen undgås :slight_smile:

Tak for svaret :slight_smile: Elvis er rigtig god til klikkertræning, og han angriber faktisk aldrig min hånd, hvis der er en godbid i den. Så afventer han, hvad jeg vil have ham til (indtil videre kan han sit, high five, low five og dut med næsen :tihi: )
Dyyyyyygtig misser - han kan jo godt forstå, at en hånd ikke er et redskab man må bide i.

Hm gad vide om jeg kan finde ud af at hvæse, det må vist prøves. :smiley: Jeg vil prøve altid at have et legetøj ved hånden så, så jeg kan give ham det når han vil bide. :slight_smile:
Det er ofte rigtig effektivt at hvæse. Lav en lyd a la den katte laver, når de hvæser ad hinanden, eller prøv at efterligne et “ynkeligt miav”
Det er den måde katte bruger til at signalere til hinanden på, og de gør det fra helt små af. Når den ene gør noget, som den anden ikke bryder sig om eller som gør ondt, så bruger de sådanne lyde.

Tusind tak for alle svar - det er virkelig skønt med sådan her et forum, når man er ny katteejer. Får altid masser af råd og idéer og får dem altid i en sød og rar tone, (hvilket jo ikke er gældende på ethvert forum) så det er dejligt. :thumbup:[/QUOTE]

Takker og bukker på egne og andres vegne:neje:
:høhø:

[QUOTE=DK Lindvig;1123282]Takker og bukker på egne og andres vegne:neje:
:høhø:[/QUOTE]

Tak for et godt formuleret svar, som kan bruges til andre en TS. :slight_smile:
Nu kan jeg ikke lige quote dit indlæg…

Men hvis jeg skal hvæse, gør jeg det med tungen oppe i ganen, og kommer med sådan en “kitsccccch” lyd…
I mine ører lyder det relativt meget som en kat. :ups:

Hanne, hvordan ville du lave et ynkeligt miw?

Det er noget af en opgave at forklare, hvordan man laver en hvæse-lyd :smiley:

Man kan holde det bageste af tungen op mod den bløde del af ganen, og så puste/presse luft op mellem tungen og ganen.
(du skal ikke trække tungen tilbage ned mod svælget - blot “hæve” det bageste af din tunge mod ganen)
Alt efter hvor hårdt du presser luften igennem, vil hvæselyden stige/falde i styrke.
Blev du mon klogere af den forklaring :øhmm::høhø: Ellers må du en tur på Youtube og finde film af katte der hvæser eller slås.

Et ynkeligt miav er noget i retningen af iiw. Igen kan man variere det i styrke, alt efter hvor ondt/ubehageligt det er.
iiw - lad være
iiiiiww - stop nu, det gør ondt. Du bider for hårdt eller du sætter dine kløer for hårdt i mig.

Det er de lyde, og stigningen/faldet i dem, jeg hører fx når killinger leger. Med lydene signalerer de til hinanden, hvornår noget gør ondt.
Jeg simulerer samme lyde til mine voksne katte, og de reagerer på dem.