Emma savnes 6100 Haderslev

Det var en fantastisk dejlig nyhed :juhu:

Tillykke herfra !

Hun er meget mager men ved godt mod. Dog skal hun ikke nyde noget af at komme for tæt på vinduerne eller fordøren. Hun mangler et par negle, men ellers ser hun ok ud.

Men Emma virker nervøs for, om de skal “forlade” hende igen. De skal alle helst være, hvor hun kan se dem.

Hun blev ikke fundet i Damparken, som den første meldig lød på, men hun er fundet ud foran en Irsk Pub, hvor en dame havde samlet hende op, så hun kunne fremlyse hende. Men min venindes datter og svigersøn var tilfældigvis kommet forbi og havde set Emma. Så findestedet er ikke langt fra hjemmet.

Gad vide om hun har forsøgt at finde hjem.

Weeeeeeeeeeeeeee!!! Endelig! :wehu::wehu::wehu:

Hvor har jeg dog ventet på den nyhed! :juhu::juhu::juhu::juhu::juhu:
Hvor er det fantastisk! :hjerte: :hjerte: :hjerte:

[QUOTE=Maria Amanda;610337]Weeeeeeeeeeeeeee!!! Endelig! :wehu::wehu::wehu:

Hvor har jeg dog ventet på den nyhed! :juhu::juhu::juhu::juhu::juhu:
Hvor er det fantastisk! :hjerte: :hjerte: :hjerte:[/QUOTE]

Ja det er super skønt.

Det er godt nok gode nyheder at hun er kommet hjem igen. Nu bliver det jo spændende at se om hun skulle være blevet drægtig. For hvis hun var i løbetid da hun forsvandt så kan hun jo meget vel være drægtig.
Hvis de IKKE skal bruge hende i avl - så vil jeg stærkt anbefale at de straks tager hende ned til dyrlægen og får hende steriliseret. Dels fordi en kastrat har mindre trang til at forsøge at komme ud ( en hunkat i løbetid taber ALLE hæmninger) og dels fordi et sådant “ups” kuld meget nemt kan være smittet med katteaids og/eller katteleukemi.

Jeg håber de slap med skrækken men som sagt - det er en rigtig god ide at være på forkant med evt. fremtidige problemer.

Held og lykke med det og igen - tillykke med at hun trods alt kom hjem i god behold.

Teresa

[QUOTE=Teresa Guldager;611237]Det er godt nok gode nyheder at hun er kommet hjem igen. Nu bliver det jo spændende at se om hun skulle være blevet drægtig. For hvis hun var i løbetid da hun forsvandt så kan hun jo meget vel være drægtig.
Hvis de IKKE skal bruge hende i avl - så vil jeg stærkt anbefale at de straks tager hende ned til dyrlægen og får hende steriliseret. Dels fordi en kastrat har mindre trang til at forsøge at komme ud ( en hunkat i løbetid taber ALLE hæmninger) og dels fordi et sådant “ups” kuld meget nemt kan være smittet med katteaids og/eller katteleukemi.

Jeg håber de slap med skrækken men som sagt - det er en rigtig god ide at være på forkant med evt. fremtidige problemer.

Held og lykke med det og igen - tillykke med at hun trods alt kom hjem i god behold.

Teresa[/QUOTE]

Det er ikke meningen, at hun skal steriliseres. Men hvorfor skulle evt. killinger være smittet med katteaids og leukemi?

Hvis hun er blevet parret mens hun har været ude at rende så er der over 50% risiko for at hun samtidig er blevet smittet med enten katteaids eller katteleukemi - begge
sygdomme der florerer blandt fritlevende katte og som netop smitter via parringer ( og slagsmål). Det betyder at en hunkat der får sådan et UPS kuld har en stor risiko
for selv at være blevet smittet med en eller begge af de to sygdomme og vil så give sygdommen videre til killingerne.

Det er en af årsagerne til at jeg er en af de opdrættere der ikke bare sådan tager så let på disse historier hvor fertile hunkatte smutter ud og løber sig en tur. Risikoen for
at de kommer hjem smittede med disse to sygdomme er simpelthen alt for stor. Det kan have meget store konsekvenser - langt ud over at hunkatten kommer til
at få et ups kuld med en huskat. Det kan i værste fald betyde ikke bare slut på muligheden for at bruge hunkatte i avl men en alvorlig forkortelse af kattens liv.

Teresa

[QUOTE=Teresa Guldager;611245]Hvis hun er blevet parret mens hun har været ude at rende så er der over 50% risiko for at hun samtidig er blevet smittet med enten katteaids eller katteleukemi - begge
sygdomme der florerer blandt fritlevende katte og som netop smitter via parringer ( og slagsmål). Det betyder at en hunkat der får sådan et UPS kuld har en stor risiko
for selv at være blevet smittet med en eller begge af de to sygdomme og vil så give sygdommen videre til killingerne.

Det er en af årsagerne til at jeg er en af de opdrættere der ikke bare sådan tager så let på disse historier hvor fertile hunkatte smutter ud og løber sig en tur. Risikoen for
at de kommer hjem smittede med disse to sygdomme er simpelthen alt for stor. Det kan have meget store konsekvenser - langt ud over at hunkatten kommer til
at få et ups kuld med en huskat. Det kan i værste fald betyde ikke bare slut på muligheden for at bruge hunkatte i avl men en alvorlig forkortelse af kattens liv.

Teresa[/QUOTE]

Nu er hun vaccineret, og indtil nu tyder intet på, at hun skulle være drægtig.

Katten kan ikke vaccineres mod katteaids - men jeg håber da hun ikke er drægtig. Og Leukemivaccinen beskytter kun ca. 80%.

Fertile hunkatte er ikke altid nemme at have. De har en frygtelig trang og evne til at komme ud og finde sig en hankat når de er i løbetid :uha:

og de stopper ikke op og spørg om hans stamtavle eller sundhedsattest:thumbdown:

Men jeg håber at I slap med skrækken :smiley:

Teresa

[QUOTE=Teresa Guldager;611258]Katten kan ikke vaccineres mod katteaids - men jeg håber da hun ikke er drægtig. Og Leukemivaccinen beskytter kun ca. 80%.

Fertile hunkatte er ikke altid nemme at have. De har en frygtelig trang og evne til at komme ud og finde sig en hankat når de er i løbetid :uha:

og de stopper ikke op og spørg om hans stamtavle eller sundhedsattest:thumbdown:

Men jeg håber at I slap med skrækken :smiley:

Teresa[/QUOTE]

Jeg håber også, at min veninde slap med skrækken. Men jeg ved ikke, om hun får en abortsprøjte for at være sikker.

Over 50 % :uha: Er det virkelig så højt det tal? Jeg troede egentlig ikke at fiv og felv var så udbredte.
Hvordan er det med den der snap-test for fiv og felv? Hvis nu Susannes veninde ville få den lavet for en sikkerheds skyld (den koster kun en blodprøve og så et par 100 kr for selve testen) så skal der vel gå noget tid først man kan påvise en evt. smitte?Jeg tænker også at en abort ved overdosie af p-piller eller neutralisering vel ikke hjælper på noget hvis katten først er smittet?

Tillykke med at Emma er kommet hjem forresten - Haderslev er også en stor by at blive væk i for sådan en lille kat :slight_smile:

[QUOTE=Maja R;611275]Over 50 % :uha: Er det virkelig så højt det tal? Jeg troede egentlig ikke at fiv og felv var så udbredte.
Hvordan er det med den der snap-test for fiv og felv? Hvis nu Susannes veninde ville få den lavet for en sikkerheds skyld (den koster kun en blodprøve og så et par 100 kr for selve testen) så skal der vel gå noget tid først man kan påvise en evt. smitte?Jeg tænker også at en abort ved overdosie af p-piller eller neutralisering vel ikke hjælper på noget hvis katten først er smittet?

Tillykke med at Emma er kommet hjem forresten - Haderslev er også en stor by at blive væk i for sådan en lille kat :)[/QUOTE]

Det er godt nok nogen år siden - men der blev engang lavet en undersøgelse via dyrlæger ( og derfor var det kun de katte der KOM til dyrlægen der talte med) og da fandt man at ca. 50% af alle fritgående katte var positive for enten leukemi eller aids. Hvilket betyder at procenten nok er højere ( for tænk på alle de katte der aldrig ender hos dyrlægen men bare ligger og er døde et eller andet sted).

Det kan tage over 3 mdr før virusen kan påvises via en test så man bør faktisk teste to gange med mindst 6 mdr imellem. Og ja, hvis hunkatten er smittet så vil hun jo stadig være smittet
selv om man får lavet en abort på hende. Men i det mindste står man så ikke med et kuld killinger der er positive.

Teresa

Jeg er nu mere bekymret, om hun går hen og udvikler fedtlever.

[QUOTE=Teresa Guldager;611245]Hvis hun er blevet parret mens hun har været ude at rende så er der over 50% risiko for at hun samtidig er blevet smittet med enten katteaids eller katteleukemi - begge
sygdomme der florerer blandt fritlevende katte og som netop smitter via parringer ( og slagsmål). Det betyder at en hunkat der får sådan et UPS kuld har en stor risiko
for selv at være blevet smittet med en eller begge af de to sygdomme og vil så give sygdommen videre til killingerne.

[/QUOTE]
Det er nu kun én måde at anvende statistik på :slight_smile: Det forudsætter jo, at hankatten med sikkerhed er smittet - men langt de fleste fritløbende katte er jo ikke smittet og fejler ikke noget… Jeg ved ikke hvad seneste statistik siger, men for få år siden blev det meldt ud at dobbelt så mange bornholmske katte var smittet som resten af landets katte. På Bornholm var frekvensen lige under 4%… Så i Haderslev er risikoen for at blive smittet ved parring næppe over 50% ud fra den reelle forekomst.
Tallene fra Bornholm: Mange bornholmske katte har aids - politiken.dk
VH
Susanne

Jeg tvivler på, at Emma er blevet parret, for hunkatte, der bliver stressede - nogle ved at skifte miljø - går som regel ud af løb, og mon ikke hun har været stresset konstant, siden hun forsvandt. Beskrivelsen af hende tyder på det.

Og så ville jeg aldrig vælge abortsprøjte til katte - Det medfører alt for tit underlivsproblemer og sterilitet.
(Dette iflg. min dyrlæge).

[QUOTE=Mega;611473]Jeg tvivler på, at Emma er blevet parret, for hunkatte, der bliver stressede - nogle ved at skifte miljø - går som regel ud af løb, og mon ikke hun har været stresset konstant, siden hun forsvandt. Beskrivelsen af hende tyder på det.

Og så ville jeg aldrig vælge abortsprøjte til katte - Det medfører alt for tit underlivsproblemer og sterilitet.
(Dette iflg. min dyrlæge).[/QUOTE]

Hun har været væk i 3 uger, og hendes dievorter har ikke ændret farve.

Abortsprøjte har jeg fået gjort én gang, og det bliver brugt dagligt på hunde uden problemer.

[QUOTE=Susanne L. Moshage;611497]Hun har været væk i 3 uger, og hendes dievorter har ikke ændret farve.

Abortsprøjte har jeg fået gjort én gang, og det bliver brugt dagligt på hunde uden problemer.[/QUOTE]

Min dyrlæge (og alle dem han samarbejder med), er altså meget stærkt imod abort sprøjter til både hund og kat…

Da der er påvist meget stor risiko for følgevirkninger i form af livmoderbetændelse (som menes at give større risiko for kræft)

[QUOTE=baremig;611517]Min dyrlæge (og alle dem han samarbejder med), er altså meget stærkt imod abort sprøjter til både hund og kat…

Da der er påvist meget stor risiko for følgevirkninger i form af kræft…[/QUOTE]

Har du noget dokumentation på dette?

http://www.sidenomhunde.dk/abortsprojte.html

http://www.kennelkaarup.dk/livmoderbetaendelse/

Vil du have flere??

Dette er for mig ikke en saglig dokumentation, da det ikke stammer fra dyrlæger. Sorry.

Alle kan lave sådan en side. Og første link er direkte vildledende.