Det er jo en evig debat i forskerkredse om dyr har empati eller ej.
Jeg mener, at de har, men jeg ka naturligvis ikke bevise det videnskabeligt, da det er svært at måle.
Her er et par friske eksempler:
Da jeg var syg i tre uger med lungebetændelse, valgte Nemo at ligge i sengen hos mig KONSTANT. Han spandt og jeg er sikker på, at det var med til at jeg blev rask før. Jeg er også sikker på, at Nemo kunne mærke, at jeg var skidt og at det var empati, der fik ham til at vælge sit normale liv fra og ligge der. Han forlod mig kun når han VIRKELIG skulle på bakken eller spise/drikke.
Nanoq havde en ullefilt, som Julie og jeg ville fjerne. Nanoq skreg op (han er meget sensistiv på huden og derfor hader han berøringer. at få klippet en filt af gør derfor ondt i Nanoqs verden), og fluks kom alle kattene ilende til. Vi måtte til sidst gå ind bag en lukket dør for at få klippet den filt af i fred. Jeg mener, at de meget vel kan have reagereret på Nanoqs kalde/smertelyde og handlet i en form for empati.
Da Tip var killing havde han en søster og en bror. Jeg så Tip første gang, da han lå med sin søster. Jeg valgte ham fordi han var så dejlig rolig. Desværre var søster syg (et skævt bid) og hun måtte aflives. Herefter livede de to brødte Tip og Tim op i en sådan grad, at de slet ikke var til at kende igen. Inden da havde de ligget en del ved søsteren, men nu var de enorm livlige - ja nærmest lettede! Jeg mener at de i empati med deres syge søster havde valgt at ligge hos hende i stedet for at lege og gøre, som de gjorde, da hun kom væk.
Lige nu ser jeg det samme herhjemme. Jeg har fået FIRE killinger - to i størrelse XXXXL og der er liv og glade dage. De snakker og leger og løber og dingler i gardiner - ja de virker simpelthen lettede over at Nemo med smerterne ikke er her mere. Jeg tror, at de to store (Tara og Nanoq) i empati har brugt en del energi på at holde øje med Nemo på det seneste. Nu er han væk, og de giver den igen los, på ægte Kamikaze vis.
Jeg kan ikke bevise dette, det er lutter påstande, men indtil nu har ingen af de skeptiske kognitive forskere, som jeg har talt med om empati hos dyr kunnet modbevise. Jeg vælger derfor at lade tvivlen komme dem til gode. Jeg tror - indtil det sagligt modbevises - at der er tale om empati.
Har I oplevet det? Og hvad tror I det er?
MVH