Ja, n er sort, y er vist golden, 11 er en form for tabby.
Men hvilken farve er en maine coon med den farve sådan egentlig? Så lige sådan en på pawpeds, og det var lige hvad jeg kunne se om EMS koden på fife’s standard for MCO
Uden at vide det - Shaded eller tippet?
/Mette
Mette - Jeg gætter også på at det er det er, men jeg vidste faktisk ikke at maine coon var godkendt som sådan
11 er shaded
Tag et kig på http://www.tomiss.dk Kig under killinger - Gamle kuld - Kuld N - Tomiss Nix Pille. Her finder du den første opdrættet shaded NFO i DK (i forhold til det jeg har kendskab til) Han er så ds 11 i ems kode
Og der må vel gælde de samme koder for MFO - og også godkendelse af farve:-)
Knus Gitte
GSA - mange tak for linket. Det var da spændende.
Ved du hvordan man laver shaded? Jeg har egentlig aldrig beskæftiget mig med det…
Men en ny 11 er så sort golden shaded, eller? Hmm…
Jo da
Min hunkat Blondie (fra mit 2. kuld og efter NousAmis Artemis) fik hos Udklitten en shaded dreng, Karatekid, som blev den først registrerede golden MCO i Danmark.
Mega - Og det er i øvrigt lige ham jeg har fundet på stamtavlen
Er billedet af Blondie eller Karate Kid?
Ved du hvordan en kat bliver shaded?
Jeg har set den shadede killing hos Tomiss for noget tid siden, og jeg har også hørt de er begyndt at lave maskede NFO i nord Norge
[quote=Eife;353781]Mega - Og det er i øvrigt lige ham jeg har fundet på stamtavlen
Er billedet af Blondie eller Karate Kid?
Ved du hvordan en kat bliver shaded?[/quote]
Billedet er af Karate Kid!
Nåehhh… endnu en af de der naturlige farvevariationer… Dem kender vi jo alt til hos NFO’en…
Hej Ann K,
Ved kun ganske lidt - der skal mindst være en forældre, der bærer Shaded genet for, at få afkom, der er shaded. Genet kan bæres skjult.
Opdrætteren bag Tomiss er min kære veninde. Hun ved en hel del shadede katte. Hun elsker alt hvad der er spændende at arbejde med også farver.
På hendes webside findes der også lidt mere infor om de shadede.
Gå ind på hendes hjemmeside www.tomiss.dk Find “Om opdrættet” og du vil finde “Om shaded genet”
God fornøjelse
Knus Gitte
Jeg kender godt til det shadede gen… og jeg ved også at man ihærdigt forsøger at sige at det da altid har eksisteret hos NFO’en… ligesom med x-farverne og åbenbart nu også masken…
Nå, hvad angår shaded, så kan det jo være korrekt - det er trods alt en tabbyvariation…
Jeps… purist, konservativ, traditionalist… og hamrende stolt af det!
Nix Pille som er den omtalte killing hos Tomiss er utrolig smuk med sin meget lyse farve - der er helt klart en farve fortynding udover sølv. Han er en blanding mellem hvid og en creme. Meget smuk! At han så også er en rigtig charme trold og en talende missekat (havde ham hos mig i 2 uger) gør det jo ikke mindre herligt
Knus Gitte
[quote=Ann K;353795] lige som med x-farverne og åbenbart nu også masken…
Nå, hvad angår shaded, så kan det jo være korrekt - det er trods alt en tabbyvariation…
[/quote]
Ann er du ikke sød at forklare hvad du mener med X-farver og masken
Knus Gitte
Jamen x-farverne blev jo godkendt uden at man anede (og stadig intet aner) om deres genetik og hvad de egentlig er for noget (så vidt jeg ved, kan man stadig ikke gen-teste for x-farverne… ) Og hvornår har du (eller jeg) nogensinde set en maske på en skovkat??? Faktisk - hvornår har du (eller jeg) nogensinde hørt om maske på en skovkat??? (Hint: hvis du vælger at sige Aldrig, så er du meget tæt på det korrekte svar! )
Edit; Kun fordi du tydeligvis er ny - og ikke har deltaget i hele diskussionen og forvirringen gennem rigtig mange år, så skal jeg nok sige, hvad man har valgt at kalde x-farverne… Amber, og Amber light…
Bemærk - det er sidste gang du vil hære mig bruge disse farvenavne, hvis jeg kan slippe! De er og bliver x-farver - i hvert fald til man har fundet genetikken bag…)
På sin vis synes jeg der skal være plads til x-farver. Med tiden bliver de vel godkendt ligesom det skete med amber.
Maske på en skovkat…er stadig et stort spørgsmålstegn i forhold til hvad en maske er ? - men kan dog nævne at mine udstillingsundulater har en maske
Betragter du shaded som en x-farve?
Knus G
Hovsa - Ann, mens jeg skrev så editerede du dit indlæg
Så ja, shaded er en x-farve efter din mening kan jeg forstå
Knus Gitte
[quote=Ann K;353798]Jamen x-farverne blev jo godkendt uden at man anede (og stadig intet aner) om deres genetik og hvad de egentlig er for noget (så vidt jeg ved, kan man stadig ikke gen-teste for x-farverne… ) Og hvornår har du (eller jeg) nogensinde set en maske på en skovkat??? Faktisk - hvornår har du (eller jeg) nogensinde hørt om maske på en skovkat??? (Hint: hvis du vælger at sige Aldrig, så er du meget tæt på det korrekte svar! )
[/quote]
Ifølge Tomiss hjemmeside er Nix Pille gentestet negativ for amber…
[quote=Ann K;353798]
Edit; Kun fordi du tydeligvis er ny - og ikke har deltaget i hele diskussionen og forvirringen gennem rigtig mange år, så skal jeg nok sige, hvad man har valgt at kalde x-farverne… Amber, og Amber light…
Bemærk - det er sidste gang du vil hære mig bruge disse farvenavne, hvis jeg kan slippe! De er og bliver x-farver - i hvert fald til man har fundet genetikken bag…)[/quote]
Ja, jeg er grøn i kattegenetik og tidligere diskusioner, men forsøger at lære
Men så vidt jeg er orienteret da kan man teste for amber - og det er vel vejen til at finde genetikken bag dette gen.
Knus Gitte
Lad os sige det sådan… alt, hvad du ikke kan finde på en ganske almindelig huskat - det bør du heller ikke kunne finde på en skovkat!
Dvs… skovkatte har IKKE masker som siamesere!!!
De er heller ikke shadede!
Eller har en eller anden ubestemmelig kulør, som ingen reelt ved, hvad er!!!
De er stribede, blotchede, spottede (og så blev ticked desværre også godkendt i sin tid), bruntabby (også kaldet sorttabby), sølvtabby, rødtabby med og uden hvidt og så de nonagouti sort, smoke, blå og rød med og uden hvidt… Mulighed for tortie og fortynding… Thats it!