En dyreejers dårlige samvittighed

Som mange herinde ved har Buster diabetes, og har haft det i to år. Buster er nu 8 år.

Buster er overvægtig han vejer pt 6.5 kilo, og burde veje 5 kilo.

Han får insulin to gange om dagen. Efter aftale med dyrlægen justerer jeg selv hans dosis, efter hvad hans blodsukker viser.
Det er sådan at de sidste to måneder har Buster haft forhøjet blodsukker, uden at jeg lige kan sige hvad der kan være årsag til det - det eneste er de 4 omskiftelige uge, mens jeg var på rehabilitering. Buster blev først passet af overboen, som han elsker, så to uger i pension - hvilket han også elsker, og så hjem og passet af overboen igen den sidste uge. Indimellem var jeg hjemme i to af de tre weekender.

At regulere Busters blodsukker er en hårfin grænse og jeg har talt med dyrlægen om at jeg foretrækker at det ligger omkring 6-8/9, for at mindske risikoen for for lavt blodsukker.
Når Busters blodsukker er højt tager det også nogle dage at få justeret ned igen, og insulinbehovet svinger i perioder, hvilket også er med til at gøre det svært.

Noget der kan være svært er at måle busters blodsukker, for Buster bryder sig bestemt ikke om at blive stukket i øret, hvilket jeg så absolut godt kan forstå. Men det er bare nødvendigt.
Heldigvis tilgiver Buster hurtigt bagefter - indenfor et minut eller så.

Buster kost er uændret gennem de sidste mange måneder. Han får LUX dagligt, en mængde hvor han egentlig burde tabe sig lidt.
Ved side af får han en smule tørfoder men 8-10% kulhydrat, og fuldstændig kornfrit.
Buster virker fuldstændig umættelig, og sluger maden når jeg sætter den foran ham. Han gør tit opmærksom på at han da godt lige kunne spise lidt, og det er bare så svært, for kan jo ikke forklare ham at han ikke må få mere pga vægt og diabetes.
Buster får vådfoder 2-3 gange om dagen, afhængig af om jeg er hjemme midt på dagen… Tørfoderet får han lidt af i en foderbold, og så kaster jeg lidt rundt i lejligheden, så han skal arbejde bare en smule for det.

Jeg er virkelig ked af at Busters situation er sådan…
Men omvendt virker han ikke påvirket af det som sådan. Han er frisk som han plejer at være, skælder ud når han er i haven, overfalder gæster for at få nus, sover i sengen osv.
Det gør bare ondt på mig at føle mig lettere magtesløs ift Buster og hans vægt og blodsukker.

Jeg vil to ting med dette indlæg:
1: Få luft for mine tanker omkring det at have en syg kat - især når sygdommen driller

2: Få tilbagemeldinger fra andre KatteGale ift Busters umættelighed ift maden, og måske gode råd…
(Jeg har selv prøvet meget, så vil være åben over for jeres tilbagemeldinger, også selvom det måske er ting jeg har prøvet tidligere.)

Mange hilsener
Katteejeren med den dårlige samvittighed overfor katten

Louise, jeg synes absolut ikke du skal have dårlig samvittighed over din behandling af Buster eller over hans situation. :slight_smile:
Du gør det jo så godt du kan og er meget opmærksom på hans blodsukkerudsving.

Når han får insulin kan han have svært ved at tabe sig.
Mennesker der får insulin klager over det samme og især unge piger kan negligere deres behov for insulin og nedsætter dosis, desværre tit med tragiske følger. Her taler jeg kun om type1-diabetes.

Det er jo synd for ham, at han åbenbart er mere sulten, det synes jeg er et problem.

Jeg ville droppe hans tørfoder og samtidig gå over til at fodre med vådfoder af en bedre kvalitet end Lux. Her tænker jeg på Porta 21, der er mange varianter og det mætter, uden at katten spiser mere end de har behov for. Almo Nature eller Applaws er også vådfoder af høj kvalitet.
Bozita vådfoder har et lidt lavere fedtindhold, så her ville jeg lade ham spise og så se om ikke vægten stabiliserer sig på et lidt lavere niveau over tid. Jeg ville nok fodre 4 x dagligt med vådfoder og så “næsten” blæse på mængden…

Det var da godt nok en trist situation for Buster. Føler med dig!

Du skriver at hans foder er kornfrit, men er der andet stivelsesholdigt i hans tørfoder? Når katten indtager stivelse (ligemeget hvilken form det indtages i, korn, ris, majs etc) så omdannes det meste af det til fedt. Hvor højt er protein-indholdet i hans foder? Hvis du vil fortsætte med at give ham tørfoder, så kunne et mere protein-rigt foder måske være en vej?

Du kan måske også give ham mindre vådfoder pr. portion, evt. mose det og spæde det op med vand, således at det fylder mere i hans mave og på den måde bidrager det måske bedre til hans mæthedsfølelse.

Måske du også kunne servere hans tørfoder i et aktivitetsbræt?

Hos mennesker kan den rigtige mængde af omega-3 og -6 fedtsyrer faktisk bidrage til at ens fedtstofskifte går i den rigtig retning af at forbrænde mere. Jeg ved ikke om det samme biokemisk gør sig gældende hos en kat, men hvis det gør, kan du måske også kigge på forholdet ml. mættet fedt, og omega-fedtsyrerne i hans foder. Forudsat at producenterne oplyser det.

Bare en brainstorm :slight_smile:

God bedring med ham

Tak for responsen

Simsim:
Jeg er meget opmærksom på det med at insulin påvirker muligheden for vægttab. (Jeg har nemlig selv type-1-diabetes)
Jeg noterer de forskellige typer vådfoder du nævner.
Jeg har Bozita med bidder i sovs - dem i pap-karton - de kan gå an. Dåsemad i form af pate er bestemt ikke et hit, og Buster foretrækker faktisk at sulte frem for at spise det.
Jeg har prøvet FP21 med kylling - den eneste helt uden kornprodukt - det kan da spises, men er heller ikke noget hit.
Applaws og Almo har jeg ikke prøvet, men vil klart overveje at bestille noget af det.
Jeg ahr lige fået forskelligt tørfoder hjem, der er små poser med Applaws imellem, da deres ingrediensliste ser fornuftig ud.

Vipstøsen:
Der er stivelse i foderet, det kan faktisk ikke undgås, det bruges til at holde foderet sammen. Men jeg har erfaring med at så længe foderet har en kulhydratprocent på max ca. 10% så er det okay at give en smule af det.
Stivelseskilder er primært kartoffel og majs.
Det ene foder - Natural cat, meadowland Mix - har et proteinindhold på 44. Det andet er Orijen Barf tørfoder og har et proteinindhold på 42% (Lige nu er det Natural Cat Buster får lidt af - og det er virkelig lidt, en pose med 2 kilo kan vare i flere måneder.
Jeg vil kigge nærmere på det med fedtsyrerne, og om det evt kan have en betydning.
Er bange for at det med et aktivitetsbræt ikke er nok, men vil kigge på det.
Det med at mose foderet ud tror jeg ikke er en god ide, for pate o.lign. er bestemt ikke et godt hit.

Generelt:
Jeg vil fortsat være meget opmærksom på foderet, og kigge på proteinindhold etc. Og så prøve lidt andet vådfoder.

KH
Louise

Louise, send mig dit navn og adresse i en PB, så sender jeg lige et par smagsprøver af de forskellige jeg har.
Så er du fri for at købe store portioner hvis Buster ikke kan lide dem.

Og nej, du skal ikke betale for dem, det er en gave til Buster. :slight_smile:

Jeg skal i Brugsen på fredag, (der har vi vores lokale lille postbutik).

Glemte noget…jeg har også Bozita i mange versioner, hvilke har du prøvet, så kan jeg sende nogle af dem du IKKE har prøvet. De er alle med sovs.

Har svaret SimSIm, og takker mange gange for gaven til Buster

Nu når vi snakker kulhydrater i foderet, har du så over vejet at kigge på glykæmisk indeks?
Jeg ved at Anne-Helene Tauson har skrevet noget omkring glykæmisk indeks og katte, men må indrømme at jeg ikke har læst det p.t.

Undskyld, men syntes lige jeg vil kommentere denne. Thea nægter at spise dåsemad, bidder i sauce eller pate, begge dele er adder badder. MEN hvis jeg putter en sjat vand på og moser bidderne/paten til en grødagtig suppe, så er det pludselig MUMS og så stopper hun ikke før hun er mæt med store glade smaskelyde. Så efter mine erfaringer er det afgjort værd at prøve, evt først med en slags vådmad han kan lide.

At komme ekstra vand på kan måske hjælpe? Det bruger jeg har hjemme til mine “erotisk buttede” kastrater :slight_smile:

Louise, jeg har pakket en kasse nu med en masse forskelligt til Buster, så han kan få noget mad. Vi kan jo ikke have, at Buster er sulten :klapper: Man må ikke gå sulten i seng. :rock:

Jeg prøver at se, om jeg kan nå posthuset på vej hjem i morgen…så du måske har det fredag…

[QUOTE=Sim-Sim;893538]Louise, jeg har pakket en kasse nu med en masse forskelligt til Buster, så han kan få noget mad. Vi kan jo ikke have, at Buster er sulten :klapper: Man må ikke gå sulten i seng. :rock:

Jeg prøver at se, om jeg kan nå posthuset på vej hjem i morgen…så du måske har det fredag…[/QUOTE]

Vi takker mange gange :slight_smile:

[QUOTE=Sim-Sim;893538]Louise, jeg har pakket en kasse nu med en masse forskelligt til Buster, så han kan få noget mad. Vi kan jo ikke have, at Buster er sulten :klapper: Man må ikke gå sulten i seng. :rock:

Jeg prøver at se, om jeg kan nå posthuset på vej hjem i morgen…så du måske har det fredag…[/QUOTE]

:thumbup: Endnu engang er kattegale bedst :slight_smile:

Louise, jeg nåede postbutikken i Vejgård i dag på vej hjem. :slight_smile:

Kassen til Buster er sendt som pakke.
Jeg håber, at han kan lide maden, der er en masse forskellige varianter af Applaws,Almo Nature, Bozita og de store 400 grams dåser med …hvad var det nu…tun og…du kan se det, når det kommer. :slight_smile:

Track&tracenr er 0811 759 045 3 DK men den er nok ikke registreret endnu…

[QUOTE=Sim-Sim;894070]Louise, jeg nåede postbutikken i Vejgård i dag på vej hjem. :slight_smile:

Kassen til Buster er sendt som pakke.
Jeg håber, at han kan lide maden, der er en masse forskellige varianter af Applaws,Almo Nature, Bozita og de store 400 grams dåser med …hvad var det nu…tun og…du kan se det, når det kommer. :slight_smile:

Track&tracenr er 0811 759 045 3 DK men den er nok ikke registreret endnu…[/QUOTE]

Endnu en gang, mange tak

I morgen er jeg desværre ikke hjemme til “pakke-podt-tid”

Jeg skal naturligvis nok komme med en tilbagemelding på Buster kommentarer til de forskellige smagsprøver :slight_smile:

Jeg kommer altid lidt vand på foderet, og har nu prøvet at mose det en smule.
Han vil ikke spise det hvis der er for meget vand ved, og det er en hårfin grænse.
Da jeg havde most det en smule spiste han stadig fint… Er dog lidt forsigtig med ikke at mose det for meget, da Buster er en “fisker”, og fanger kødstykkerne med poten, og spiser dem derfra. Og så slubrer han “suppen”, såfremt der altså ikke er for meget af det.

Men vil helt klart prøve at mose/dele de store stykker lidt så Buster skal bruge længere tid på at spise en portion mad.

[QUOTE=Gucci;893438]Nu når vi snakker kulhydrater i foderet, har du så over vejet at kigge på glykæmisk indeks?
Jeg ved at Anne-Helene Tauson har skrevet noget omkring glykæmisk indeks og katte, men må indrømme at jeg ikke har læst det p.t.[/QUOTE]

Jeg har slet ikke overvejet GI ift Buster.
Vil google hende du har nævnt - tak for henvisningen…

Jeg kommer altid ekstra vand på foderet - det er bare en hårfin grænse, for synes Buster der er for meget vand så vil han ikke spise det… For man kan jo ikke drikke “suppen” først, for at komme ned til bidderne:dokdok:

[QUOTE=louiseogbuster;894131]Jeg har slet ikke overvejet GI ift Buster.
Vil google hende du har nævnt - tak for henvisningen…[/QUOTE]
Vil lige nævne at man i forskningen ofte bruger link som model for katte, så derfor kan man også benytte sig af disse artikler, dog med lidt forbehold

Ah, øv bøv… Det er nemlig lige det mine gør :slight_smile: