En hankat eller to

Ja jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om, hvorfor nogle af jer opdrættere kun har en hankat hvor andre har to eller flere, hvad ligger til grund for jeres valg??

Hvordan praktisere i det at have mere end en han, altså hvordan går de, går de alene med andre med alle eller med den anden hankat og så selvfølgelig fungerer tingene, og har i prøvet forskellige måder at have dem på???
Håber i vil svare, da jeg gerne vil høre jeres oplevelse/mening på en sober måde:)

Jeg har kun 1 han, grunden til det, er at jeg gerne vil have mine dyr til at gå inde sammen med os og de andre katte, jeg er sikker på at sprinklergenet vil vise sig fra sin værste side, hvis han fik en rival. han er ud af sprinklerfrie linier ( efter opdrætterens udsagn) og han strinter ikke …endnu

Jeg har absolut kun en fertil han, og skal ikke have mere end den ene. Jeg kunne godt indrette kælderen til ham, hvis han begynder at strinte, men det ved jeg godt at jeg ikke nænner. Så begynder han at strinte, bliver han sikkert kastreret, i håb om at han stopper igen. En ting er sikkert: Jeg skal aldrig have 2 eller flere fertile hankatte i huset.

jeg har i perioder haft flere hankatte - det har jeg fordi der ikke er andre klassiske katte i DK jeg vil kunne låne - så jeg må have dem selv. ydermere kan jeg godt lide at have egne hankatte, da det giver mig bedste forudsætning for at sikre at katten er sund, rask og egnet til avl.

generet syntes jeg det er en stor udfordring at have hankatte - og den udfordring bliver større jo flere man har.

jeg har i perioder haft 2 fertile hankatte - men lige så snart de er over 1 år har de brug for deres ‘eget’…altså eget territorium som ikke deles med anden hankat.

hankatte er naturlige konkurrenter og jeg er af den opfattelse at man stresser hankatte ved at holde dem for ‘tæt’ sammen - også selvom de ikke slås vil der være spændinger (ja, der er sikkert undtagelser - men dem kan man ikke regne med når man planlægger opdræt)

jeg mener også at hankatte skal have udeadgang (løbegård /indhegnet have) for at de også får noget andet at tænke på end ‘kattedamer’ og for at man kan bibeholde en god kondition.

derfor flere hankatte betyder at man skal have nødvendige plads og ‘faciliteter’…ideelt separat rum og løbegård til hver hankat.

jeg har haft hankatte der gik alene i deres eget - men er sammen med andre katte i ‘fælles områder’ og hankatte der har selskab af kastrat.

Jeg tænker meget i kattens naturlig adfærd i måden jeg holder mine hankatte - altså at hankatten naturligt vil befinde sig i periferi af en flok af hunkatte

jeg har ikke gode erfaringer med at have socialt moden (over 2 år) hankat gående permanent sammen med de fertile hunkatte - det stresser begge parter da hankatten jo liiige hele tiden skal holde øje med om hun kat måske er kommet i løbetid (også selvom han tjekkede det for 5 min siden) og fordi hankatte sammen med hunkatte hele tiden har travlt med alle mulige ting og derfor ikke finder ro. (hunkatte, konkurrenter…fertile hankatte tager stort ‘ansvar’ på sig og vil have styr på det hele…)

som opdrætter har man også brug for at vide om/hvornår der er parringer - og der er altså katte der kan gå meget ‘stille med dørene’

du kan også læse mere om praktiske ting lidt nede i tekst på dette link

Vi skal have en fertil han, da der ikke er andre i DK.

Vi indretter et hjem til ham i en gl hestestald med varme og flotte forhold, hvor han får selskab af en kastrat og alverdens aktivering og hyggekroge og huler plus mulighed for at gå i en ret stor løbegård. og så vil han komme ind og deltage i hjemmets gøremål hver aften/i dagtimerne/som det passer plus vi vil tilbringe en del tid ude hos ham, da hestestalden både anvendes som værksted for flere katteglade folk, og da vi ikke kan lade være med at rende hos ham hele tiden og nusse.

Da der ingen fertile hunner er, hvor han bor, forventer vi ikke strint, men sker det vil han stadig komme ind - blot med en ble på eller også må jeg gøre rent efter ham hver gang.

Vi har valgt at gøre dette 100 % - strint er en del af fertiliteten hos visse individer - vi ved endnu ikke om vores hunmis gør det, når hun går i løb - noget tyder på, at det gør hun, for der var et strint for nogle uger siden, som kan være en eventuelt første løbetid. Tegnene var dog så små, at jeg ikke kan vurdere det helt sikkert.

Men at han skal bo i stalden har krævet en masse snak, debat og hjertekvaler hos os - vi har derfor også besluttet, at han ikke går fertil i årevis, hvilket der heller ingen idé er i rent linjemæssigt set.

Men det er en anderledes måde at holde kat, end vi er vant til.

[quote=lenschow;299381]
Da der ingen fertile hunner er, hvor han bor, forventer vi ikke strint, men sker det vil han stadig komme ind - blot med en ble på eller også må jeg gøre rent efter ham hver gang.
l.[/quote]

Det er vel der hvor han bor den udkårne skal besøge ham? Så han vil sikkert strinte når og efter dame visit.

Hvem er vi? - det skriver du altid - det forvirrer mig.

Helle opdrætter sammen med Elin.

Jeg har et par gange haft to fertile hankatte til at gå sammen med resten af flokken overalt uden problemer.
MEN:
Enten er de vokset op sammen nogenlunde jævnaldrende - i den salige tro, at de er brødre, og da det blot gælder om at mangfolddiggøre de “fælles” gener, ville det være underordnet, hvem af dem der parrer. (Unge hanløver slår sig ofte sammen om en flok hunner, og så parrer de dem i fællesskab).

Så har jeg isoleret den hunkat, der skulle parres, og lukket den ønskede hankat ind til hende i et par timer og derefter hentet ham ud igen. Dette gjort flere gange i løbet af et par døgn, for de to hanner skal ikke opleve at være afskilt for lang tid ad gangen.

Eller jeg har haft en voksen, fertil han og fået en lille hankilling. Den voksne han har så været overbevist om, at det var hans eget afkom, og det har ikke givet problemer, når killingen blev fertil.

Dog kan det være et problem at få den unge han til at parre, sålænge den ældre han er fertil.

Det er min mangeårige erfaring, at de fertile hanner laver en “mandeklub”. De holder sammen, ligger sammen og vasker også hinanden.
Det skal dertil siges, at det er MCO’er, og de er måske mere sociale end andre racer?

Da jeg havde Dooley og Gordon (fertile hanner, men vokset op sammen), og Dooley aldrig strintede, var jeg ret betænkelig ved at lade Dooley kastrere, da tiden kom.
Og ganske rigtigt! Da det efter et stykke tid gik op for Gordon, at Dooley “manglede noget”, så begyndte han at strinte. Før gjorde han det ikke.

Jeg ville aldrig holde en hankat isoleret (heller ikke sammen med en kastrat) fra den øvrige del af familien. Han er opvokset i familieidyl, har sovet i sengen osv., og så synes jeg, det vil være synd at isolere ham, blot fordi han bliver kønsmoden (med hvad dertil kan følge af gener for mig).
Jeg har valgt at holde ham fertil - ergo må jeg tage ulemperne. Men er han stor-strinter, bliver han ret hurtigt kastreret.

Jeg har i dag én fertil han (eget opdræt), og han strinter ikke.

PS: Jeg vil til gengæld ikke turde anskaffe en voksen, fertil han, hvis jeg havde en i forvejen.

Jeg ved at hende, som opdrætter vores han, har ca 8 fertile hanner sammen på skift - hun har enorm fede forhold til dem, og de har på skift adgang til huset også, naturligvis. De råhygger - jeg har aldrig set noget lignende. Jo i det fri, men aldrig i fangeskab.

De fleste er SNOer - en race, der er kendt for hverken at være ret strintende eller problemfyldt som fertil han. De er mest bare nogle store bamser-)

De går sammen med en orientaler hankat uden problemer.

Nye hankatte ankommer som killinger eller fødes i huset. Så de kender hinanden, men jeg er stadig lidt imponeret.

Kattene hverken slås eller andet ubehageligt - de har nok attraktive ressourcer, siger opdrætteren. Jeg ved ikke nok om emnet til at vide om hun har ret, men det er herligt at se sådan en flok mandfolk, der bare hygger:-)

PS jeg har faktisk overvejet hvordan vi bedst vælger den kastrat, der skal gå sammen med vores hankat - noget siger mig, at ikke alle kastrater kan det - er der nogle, der kan guide os lidt på vej?

Vi forestillede os naturligvis en husmis fra killing sammen med ham som også er killing, når han kommer - men hvad skal sådan en kastrat have af temperament ? Eller er det ikke relevant, når de vokser op sammen?

KH

Jeg havde i tankerne inden jeg fik min hanmis, at hvis han begyndte at strinte, så kunne jeg indrette kælderen til ham, med løbegård og alting. Meeen… jeg kan en gammel klaphat kan jeg. Han er jo min missedreng som kommer og nusser med mig midt om natten. Han storspinder bare man kigger på ham, og han er så lækker en knægt, at jeg aldrig nogensinde ville kunne få over mit hjerte at forvise ham til kælderen. Uanset hvor lækkert og hjemligt jeg kan indrette det. For det er ikke der jeg sover, eller opholder mig det meste af dagen.

Så et er teori, noget ganske andet er praksis for mit vedkommende. Jeg må bare leve med det så meget jeg kan, hvis han begynder at strinte. Bliver det for meget, må jeg lade ham kastrere.

Helle - Har du et link til din opdrætter af hankatten, der kommer på et tidspunkt? Det lyder fedt det med jeres indretning af hankattehus, og jeg synes jeg kan læse at i har fået lidt inspiration fra hende af?! Så måske hun har nogle billeder af det på hjemmeside. Går selv og tænker på hvordan jeg skal gøre det når vi engang skal have fertile dyr i huset.

1 han. Ja så absolut.

MEN han kan jo ikke parre sin datter og så videre. Derfor p.t. 3 hankatte. Lige gode? Hvem skal jeg ikke beholde? Jeg kan ikke finde ud af det.

3 hankatte = 3 katte med egen bolig. Derved ingen ubs kuld og ingen brug af p-piller.

[quote=Mega;299493]Jeg har et par gange haft to fertile hankatte til at gå sammen med resten af flokken overalt uden problemer.
MEN:
Enten er de vokset op sammen nogenlunde jævnaldrende - i den salige tro, at de er brødre, og da det blot gælder om at mangfolddiggøre de “fælles” gener, ville det være underordnet, hvem af dem der parrer. (Unge hanløver slår sig ofte sammen om en flok hunner, og så parrer de dem i fællesskab).

Eller jeg har haft en voksen, fertil han og fået en lille hankilling. Den voksne han har så været overbevist om, at det var hans eget afkom, og det har ikke givet problemer, når killingen blev fertil.

Det er min mangeårige erfaring, at de fertile hanner laver en “mandeklub”. De holder sammen, ligger sammen og vasker også hinanden.
Det skal dertil siges, at det er MCO’er, og de er måske mere sociale end andre racer?[/quote]

Jeg har set noget lignende i mindst eet andet MCO-katteri: Der var 4-5 voksne, fertile hanner, der gik sammen i en hankatte-løbegård med eget hankattehus. De var vokset op sammen fra killinge-alderen, og havde et fredeligt hierarki pga, at de kendte hinanden fra små af.

“Mandeklub”-begrebet dækker det meget godt :tihi: En flok dejlige, kærlige hankatte, der var en flok værre sjovere og frækkerter - og super-charmerende.
Jeg tænker stadig med et lille suk på den lidt spinkle, rødtabby dreng, som jeg troede, at jeg havde lovning på. Men alt taget i betragtning, så var det vist meget godt - mit hjem er ikke gearet til sådanne store lømler :ups:

Fertile Hanner – :uha:

Vi har haft 2 af slagsen, og de har fået “cuttet” de ædlere dele, så snart de bare tænkte på at strinte. Heldigt så for os at de nåede at lave nogle gode kuld på få parringer. Det er sådan, vi har har mulighed for at have hankatte.

Men tak til dem der orker, har plads, gider have besværet med at have fertile hanner, så vi andre har en mulighed for at parre med gode linier.

Jeg vil dog sige, at jeg vil ALDRIG sende min hunkat til parring et sted, hvor hankatten er et “brugsdyr”, og kun bliver brugt til parring i evig tid.

Mine kriterier for at “låne” en han, er at den har optimale forhold, den korte periode den skal være avlshan, for jeg syntes det går begge veje.

Hilsen Birthe & Co

Hendes hjemmeside er nede i dag - men når den kører igen, så linker jeg:-)

[quote=lenschow;299507]
Vi forestillede os naturligvis en husmis fra killing sammen med ham som også er killing, når han kommer - men hvad skal sådan en kastrat have af temperament ? Eller er det ikke relevant, når de vokser op sammen?

KH[/quote]

Du må meget undskylde at jeg lige kommer med et “bøvs” her - men et indlæg som det citerede synes jeg er dybt uetisk, moralsk forkert, og så gør det mig gal!!

Du skal “bruge” en kastrat til din hankat - (og nu “tolker” jeg hvad jeg læser) - altså kan man anskaffe sig en huskat til formålet, da den jo sikkert kan fås noget nær gratis.

I mine øjne, hvis man absolut skal gøre det på den måde, så er det MEGET vigtig at hankatten virkelig får en kammerat, og der er det eneste optimale altså en racefælle, og da især når det er en man anskaffer “til formålet”.

Jeg har nok lidt svært ved rigtig at forklare hvad jeg mener, men når jeg læser om dine planer for dit kommende opdræt giver det mig gåsehud :fryser:. For mig lyder det mere som planlægningen af næste års produktion af plastikdimsedutter på en stor fabrik - alt er planlagt koldt og kynisk ned til mindste detalje.
Eks.
Januar - hankat fødes
April - hankat ankommer til hjem
April - huskat ankommer til hjem
August - hankat og huskat flytter ind i stalden:brist:

Det er muligt det er mig der læser tingene helt forkert, og i så fald beklager jeg - men jeg tror nu heller ikke at jeg er den eneste der læser det sådan, og jeg ville blive meget glad faktisk hvis jeg tager fejl…

Har ingen planer om at have mere end en han. Kom så til at forelske mig i en af mine egne pragteksemplarer og valgte at købe ham en kone. Så havde jeg 2. Øh så var gamle Dusty ved at være godt brugt med Sandra og valgte at købe ham en ny kone og Sandra en ny mand. Nu kan jeg ikke finde ud af hvilken en der er for meget.
De går ikke sammen. Heller ikke med andre. Har somme tider konerne på besøg i længere tid men ellers går de alene. De tollererer (stav selv) ikke nogen kastrater som underhold.

Xander som er Burmilla blev købt til Gitte.

[quote=DK Musplheim;307043]Du må meget undskylde at jeg lige kommer med et “bøvs” her - men et indlæg som det citerede synes jeg er dybt uetisk, moralsk forkert, og så gør det mig gal!!

Du skal “bruge” en kastrat til din hankat - (og nu “tolker” jeg hvad jeg læser) - altså kan man anskaffe sig en huskat til formålet, da den jo sikkert kan fås noget nær gratis.

I mine øjne, hvis man absolut skal gøre det på den måde, så er det MEGET vigtig at hankatten virkelig får en kammerat, og der er det eneste optimale altså en racefælle, og da især når det er en man anskaffer “til formålet”.

Jeg har nok lidt svært ved rigtig at forklare hvad jeg mener, men når jeg læser om dine planer for dit kommende opdræt giver det mig gåsehud :fryser:. For mig lyder det mere som planlægningen af næste års produktion af plastikdimsedutter på en stor fabrik - alt er planlagt koldt og kynisk ned til mindste detalje.
Eks.
Januar - hankat fødes
April - hankat ankommer til hjem
April - huskat ankommer til hjem
August - hankat og huskat flytter ind i stalden:brist:

Det er muligt det er mig der læser tingene helt forkert, og i så fald beklager jeg - men jeg tror nu heller ikke at jeg er den eneste der læser det sådan, og jeg ville blive meget glad faktisk hvis jeg tager fejl…[/quote]

Nej det misforstår du helt:-) Hankatten skal naturligvis bo inde som udgangspunkt og det er vores håb, at det kan fortsætte sådan. Stalden er ikke en stald mere men et opvarmet og superlækkert stort rum med løbegårde og masser af aktivitet, der ligger som en del af beboelsen og hvor vi har vores gang i både dagtimer og aftentimer. Vi kunne aldrig holde katte udenfor som produktionsdyr. Han vil blive en del af husstanden ganske som alle vores katte er. Rummet er en sekundær mulighed, som vi ønsker at have i baghånden til situationer, hvor det kan være brugbart, men mis skal da bestemt ind så tit det er muligt og somudgangspunkt hele tiden.

Det samme ville gælde en kammerat :slight_smile: Grunden til, at vi vil tage en huskat er, at vi ønsker at give en hittekat muligheden for et livslangt og godt hjem - det handler ikke om penge for os, men om at vi har øjnet muligheden for at give endnu en af disse dejlige hitter en mulighed for et rart hjem. I forvejen har vi jo flere af dem, så valget falder os mest naturligt.

Som det ser ud nu, lader det dog ikke til, at vi får behov for en kammerat overhovedet :slight_smile:

Jeg har nok skrevet det forkert måske. Det kan ske på forum.

At vi planlægger frem har intet at gøre med vores syn på katte som ting - det kunne ikke ligge os mere fjernt at opfatte dem sådan. Du er altid velkommen til at besøge os så vil du sikkert hurtigt opleve, hvor meget både Mogens, Elin og jeg elsker vores katte - både fertile og ikke-fertile samt dem med og uden tavler:-)

MVH

Ok - det glæder mig at læse, som jeg også skrev, så opfattede jeg det måske forkert - og det gjorde jeg så :slight_smile:
Tak for opklaringen :slight_smile: