En historie om mycoplasma felis

Dette opslag handler om Frederik og at han i en længere periode gik og småskrantede en smule uden at det egentlig var alvorligt med ham. Det er langt!

Frederik er 13½ og har haft gigt og CKD siden henholdsvis ca. 2016 og 2013. Han har altid haft problemer med øjnene, der har været meget følsomme og løb ofte (fx. efter en tur i haven i blæsevejr) , nogen gange var der betændelse i også, som kunne behandles, men det kom næsten altid igen efter en længere/kortere periode. Nogen gange kunne han have betændelse agtigt flåd en dags tid eller to også gik det helt væk igen, eller også varede det ved og endte ud i en behandling med den øjensalve der ud over antibiotika også indeholder binyrebarkhormon - den salve tog det altid.

Spurgte flere gange dyrlægen om det var noget vi burde teste, men det mente de ikke. Jeg så altid en forværring af hans øjne når der var ballade med hans gigt, men kunne forstå på dyrlægen at det så man ofte - at der kunne være problemer med øjnene når der var andre ting der opblussede i katten. Siden dyrlægen sagde det har jeg læst og hørt det samme fra flere (opdrættere som dyrlæger) så jeg lagde ikke mere i det. Jeg så det også med Honey når hans spondylose drillede ham, så snaskede han også lidt mere fra øjnene. Så jeg lagde ikke mere i det

Han nyste og lød snottet også i perioder, men der var ikke noget at høre på hans lunger og han har altid været glad og spist som han skulle, måske tabt sig en lille smule men ikke noget alarmerende. Dyrlægen og jeg havde længe snakket om at det kunne være en herpes, men jeg tænkte at det ville være virkelig mærkeligt hvis det var herpes, for jeg har ingen problemer haft med nogen af de kuld der har været her - der er ingen killinger der har været syge - og ingen af de andre katte har haft symptomer.

Ved et tilfælde ser jeg en dag symptomerne på et par af de sygdomme der rangerer under “upper respiratory tract disease”, der er et par af dem der rammer spot-on på hans nogle af hans symptomer, chlamydia og mycoplasma og de er begge følsomme overfor den type antibiotika som er i den salve vi havde brugt til øjnene. En anden ting var at mycoplasma faktisk også kunne sætte sig i ledene og være medvirkende til gigt. Det er sgi da det der er galt med ham, det var bare første tanke, dyrlægen var på ingen måde overbevist, men ville gerne teste ham.

Så bestilling af PCR-test hos dyrlægen, prøven skulle tages fra det indre af hans øjenlåg så det krævede en bedøvelse. Test-resultat = mycoplasma infection. Dyrlægen var træt af mig for hun var sikker på at det var herpes, hun troede ikke rigtig på mycoplasma. Anyway Frederik kører nu på anden pakke ronanxan, hans øjne er blevet markant bedre, han har stadigvæk men har stadigvæk betændelsesagtigt snask i øjnene. Men det er anderledes at se på, øjnene løber ikke mere konstant og de er helt klart mindre hævede. De så egentlig ikke vanvittig hævede ud, baseret på de billeder jeg kunne finde på nettet af mycoplasma infektioner. Jeg tror selv, det er derfor, min dyrlæge ikke troede på mycoplasma/chlamydia, for han var lidt atypisk symptommæssigt idet han ikke havde dem alle.
Hans generelle gang er også blevet meget bedre. Om det skyldes mycoplasmaen også har været i hans led, eller om det primært er på grund af vejret er svært at sige. Men han er 100 % gladere end han har været (og jeg synes jo egentlig ikke han var så trist før), og han løber faktisk rundt ude i haven, det har han ikke gjort længe. Det er helt fantastiks at se kræet spæne ud til den anden ende af haven med knæk på halen og tosse rundt. Jeg tror ikke han er kureret for gigt, for han hopper stadigvæk ikke så højt, men jeg tror 100 % at gigten har været påvirket af mycoplasmaen baseret på nuværende observationer.

I løbet af vinteren har jeg et par gange været tæt på at dømme ham ude, for jeg synes bare der var for mange ting. Egentlig er jeg også lidt træt af, at dyrlægen ikke selv har foreslået den PCR-test tidligere, at jeg skulle presse på for at vi fik den - de kender mig og ved at jeg ikke går af vejen for en test, hvis det er det der skal til for at udelukke/konstatere en given diagnose. Det værste er, at han sandsynligvis har gået med det her i et par år - jeg føler mig som den dårligste katte ejer ever, men prøver ikke at slå mig selv i hovedet med det, at han havde så lidt symptomer, at selv ikke dyrlægen havde luret det. Men altså!

Nu håber jeg så bare, at det ikke er blevet kronisk… nu må vi se.

11 Synes om

:kram:

Tak for dit indlæg, altid godt at blive klogere på ting. Og dejligt at Frederik har fået det bedre. :hjerte:

1 Synes om

Evt. hvis ikke du er tilfreds med resultater af aktuelle antibiotika så prøv at hør Stig på Skovlunde - om behandling med Zitromax.

1 Synes om

@Musashi , tak for bidraget med zitromax. Må lige have læst op på den.

Tetracycliner (ronaxan) er så vidt jeg kan læse mig til førstevalg, men der står også mange steder at den Ian være en rigtig hård nød at knække med måske helt op til 8 ugers behandling worst case. Hvis han stadigvæk har øjensymptomer når vi er færdige med pakke 2, skal han jo fortsætte.

Har du selv erfaring med mycoplasma?