En kat og "Rotating Snake Illusion"

Jeg faldt over den her på Youtube, og har lige ligget flad af grin… Jeg havde slet ikke overvejet om katte kunne se “synsbedrag” på samme måde som mennesker, men her er det da i al fald bevist at nogle af dem fungerer :slight_smile:

//youtu.be/CcXXQ6GCUb8

Hvis nogen ikke kender “The Rotating Snake Illusion”, så er det denne her:

(der er flere af dem her: Akiyoshi's illusion pages)

Ej, hvor skægt egentlig. måske man skulle prøve at printe den ud og se, om de reagerer på den. Et eller andet siger mig, at mine ikke ville fatte konceptet :smiley:

Jeg har forresten lige leget lidt i Photoshop og lavet en rød/grøn version som i al fald for mine øjne slet ikke roterer nær så voldsomt" - men en inverteret udgave gør - og den her i “negativ” snurrer endnu mere end originalen. I al fald for mig. måske pga den mørke baggrund?

Her er den inverterede hvis nogen vil se den (altså med farverne omvendt som et farvenegativ)

Er der mon noget galt med mine øjne, når ingen af dem roterer?

:tihi: Sidder og tænker lidt det samme :slight_smile: Jeg plejer nok at kunne påvirkes men jeg reagerer tilsyneladende ikke på de farvede overhovedet :slight_smile: Underligt egentligt :slight_smile:

At I ikke kan se at de roterer har noget med jeres øjne at gøre, læs meget mere her Trækninger i øjet skaber optiske illusioner

Man skal jo også huske på at LIGE der hvor man kigger, der roterer de selvfølgelig ikke. Det er i det perifere synsfelt man kan se bevægelsen :slight_smile:

Hvis man alligevel likke synes man kan se bevægelsen kan man prøve at blinke hurtigt, det plejer at sætte fut i dem :slight_smile:

Endelig er det også nemmere jo større billedet, altså skærmen er. Ser man det f. eks. på en tablet eller telefon er det nok for lille til rigtigt at ha’ den tilsigtede effekt. Billedet er på min skærm lidt mindre end et A4 ark lagt ned (kortere selvfølgelig)

Jeg kan i øvrigt ikke se stereogrammer. De der “blat-farvede” billeder hvor der efter sigende skulle kunne poppe et eller andet frem når man skeler lidt og kigger “igennem” billedet… Der sker aldrig en disse…

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1038718]
Jeg kan i øvrigt ikke se stereogrammer. De der “blat-farvede” billeder hvor der efter sigende skulle kunne poppe et eller andet frem når man skeler lidt og kigger “igennem” billedet… Der sker aldrig en disse…[/QUOTE]

Det er nok bare fordi du ikke har ‘lært’ hvordan du skal se på dem - man skal ligesom ‘falde i staver’ og ikke fokusere på billedet. Svært at forklare, men når først man har fanget konceptet - så kan man også næste gang - det er i hvert fald min erfaring. :slight_smile:

Tro mig, jeg HAR prøvet. Det er vist noget med den bygningsfejl jeg har i det ene øje der er synderen. Det siges at en vis procentdel bare ikke KAN se dem. Og dem hører jeg åbenbart til :frowning: Øv, for det lyder ellers spøjst :slight_smile:

Jeg har både blinket og faldet i staver - “slangerne” er HELT døde, også alle dem på linket.

Der er lige et par stykker til. Jeg bliver mega søsyg af at kigge på dem, jeg kan så rigeligt se det bølger og bobler og jeg ved ikke hvad:-) Hvis I vil se flere så google “optiske illusioner” eller “optical illusion” der er rigtig mange af slagsen derude.

Ja også her :slight_smile: De bølger og buler og alting :slight_smile:

Jeg elsker den slags synsbedrag. Sjovt at man sådan kan forvirre sin hjerne :smiley:

Puha…bliver helt søsyg…

Nogle af dem er altså mere hypnotiske end andre. De kulørte virker for mig - de sorthvide gør ikke! For øvrigt virker de heller ikke på filmen med katten for mig, mens stilbilledet gør :gruble:

Men når vi taler om farver - hvad så med denne type? (Man skal stirre på de farvede prikker på hendes næse i 30 sek., og derefter på noget hvidt - som en tom side i browseren, f.eks.

[QUOTE=Ann R;1038974]Nogle af dem er altså mere hypnotiske end andre. De kulørte virker for mig - de sorthvide gør ikke! For øvrigt virker de heller ikke på filmen med katten for mig, mens stilbilledet gør :gruble:

Men når vi taler om farver - hvad så med denne type? (Man skal stirre på de farvede prikker på hendes næse i 30 sek., og derefter på noget hvidt - som en tom side i browseren, f.eks.

[/QUOTE]

VILDT! Dét virker på mine øjne :open_mouth: :open_mouth:

[QUOTE=Ann R;1038974]Nogle af dem er altså mere hypnotiske end andre. De kulørte virker for mig - de sorthvide gør ikke! For øvrigt virker de heller ikke på filmen med katten for mig, mens stilbilledet gør :gruble:

[/QUOTE]

Nul og en fis her… Hvad sker der ske? :slight_smile:

Du ser hende i farver :smiley: Det er helt vildt :slight_smile:

Haha, okay… Jeg så bare en hvid skærm… :ups:

og samme denne gang - måtte lige prøve igen jo

Du skal stirre på hende længe nok til at dne øjne bli’r “trætte” - så virker den :slight_smile: Det er lidt som den her:

som er af samme slags, bare på sin vis sjovere fordi det er lettere at se efterbilledet end det man sidder og stirrer på :slight_smile:

Ellers hjælper det at blinke hurtigt :smiley: