En katteven til Janus?

For ca. 1/2 år siden adopterede jeg Janus - en sort hankat på ca. 14 år. Han er enormt sød (selvfølgelig :-)). Han er også meget socialt anlagt, og jeg har på fornemmelsen, at han keder sig som alenekat - især fordi jeg bor i lejlighed, så han kan ikke komme ud. Kort sagt; jeg overvejer, om han skal have en katteven!

Jeg kender ikke så meget til hans fortid, bortset fra at han blev fundet som gadekat i en katte"koloni". Jeg tænker, at det må betyde, at han er vant til at have andre katte omkring sig.

Men nu er der det, at Janus også er mere eller mindre døv. Så selvom han ikke er særlig ængstelig af sig, så bliver han nemt lidt forskrækket, hvis jeg f.eks. pludselig kommer gående bagfra, og han ikke har set mig. Og jeg vil meget nødig stresse ham for meget ved at introducere en ny kat.

Mit spørgsmål til jer er: Med en ny kat, så ville jeg nok egentlig helst have en killing. Men bør jeg finde en voksen kat, som er lidt mere rolig, så Janus ikke bliver for stresset? Og - hvis jeg beslutter mig for en ekstra kat - er der noget ekstra jeg skal tænke på, når de skal introduceres til hinanden, når nu den ene ikke kan høre? Eller er det i det hele taget en dårlig idé med en ekstra kat? Hvad synes I??

Personligt, ville jeg nok lade en 14årig kat nyde sit otium som forkælet alenekat :slight_smile:
Hvis du vil give ham en kammerat, så find to kastrerede hankillinger, der kan “krudte af” med hinanden, så han kan deltage, så meget han lyster og orker.

Hvis det var min kat, ville jeg lade den få lov til at nyde sit liv (otium) i fred og ro :slight_smile:

Det er sjældent en god idé at sætte en killing sammen med en ældre kat. Det kunne nemt resultere i, at killingen blev en stressfaktor for Janus, da der som hovedregel er meget stor forskel på aktivitetsniveauet hos en killing og hos en kat på 14. To killinger ville derfor helt sikkert være bedre, men alligevel kunne de måske ende med at stresse ham. For sådan nogle killinger kommer altså bare væltende uden at tage hensyn til hørehandicappede artsfæller :slight_smile:

Hvad er det, han gør, som får dig til at mene, at han keder sig? Har du mulighed for eventuelt at stimulere ham på andre måder? Med leg og aktivitetslegetøj og foderudfordringer?

Hvis du vælger at anskaffe en kat mere, så få i hvert fald en ældre kat, hvor temperamentet er kendt, og sammenfør dem langsomt. At Janus er døv, kan jo betyde, at han ikke altid reagerer, som den anden kat forventer. Så giv dem tid til at vænne sig til hinandens tilstedeværelse, før du slipper dem løs med hinanden.

At have en døv kat kræver lidt omtanke fra dig - når du fx kommer bagfra og Janus sidder med ryggen til dig, så er det en god idé lige at trampe let med den ene fod i gulvet, nogle meter før du er på siden af ham, så han ved du kommer.

Jeg har selv haft en døv kat, en Burmilla. Hun var 13 år i dec 2006 og 2 16-uger gamle Maine Coon-killinger flyttede ind.
Min Burmilla var blevet alene, da jeg i oktober 2006 fik aflivet en Maine Coon - og året før det en 14-år gammel Norsk Skovkat med HCM.

Min Burmilla skulle bare have andet katteselskab, hun var meget social overfor andre katte - så jeg fandt de 2 Maine Coon-killinger, men måtte så vente på at de var gamle nok og opdrætter havde sørget for neutralisation, vacciner og øretatovering.
At hun var døv havde aldrig været et problem i mit hus, ej heller mht andre katte. Katte kender jo ikke til “begrebet døv”.
En døv kat kan mærke vibrationer i gulvet, hvis killinger kommer tumlende.

Fra 1 minut efter killingernes indflytning var Burmillaen glad igen, hun kunne vaske og ordne dem og især hankatten troede, hun var hans mor. :tihi:

Hun kunne sove på sofaen med ryggen ud mod kanten - de har aldrig generet hende på nogen måde.

Der er en god blog på nettet om en katteejer med en døv kat (jeg kan ikke huske hvad den hedder) - den skule du læse, det er nemlig mere din adfærd, der er vigtig end andre kattes.

Jeg ville aldrig betænke mig på igen at anskaffe mig en døv kat (jeg vidste så ikke, at hun var døv, før hun var 1½ år) - det kræver bare en anden fremgangsmåde mht kommunikation - håndtegn, lige at slå fingrene i sofabordet, hvis du vil have hendes opmærksomhed, et let stamp i gulvet osv.

Jeg ville dog aldrig anskaffe én killing til en gammel kat, uanset om den gamle er døv eller ej!

Tak for jeres svar! Jeg har også på fornemmelsen, at det vil blive svært med en killing… Desværre bliver to killinger een for meget!

Jeg forsøger at aktivere Janus efter alle kunstens regler: han får noget af sin mad på et aktivitets-bræt, og vi leger agility, jeg kaster godbidder til ham, som han skal løbe efter, og han har lært at give et high five, og han kommer løbende, når jeg “kalder” ved at banke i gulvet. Han har ganske meget energi af en 14-årig kat at være - selvom det endnu ikke er lykkedes mig at få ham til at lege (mere end meget kort). Andre foreslag til at aktivere ham, mens jeg ikke er hjemme, modtages gerne!

Han ER bare meget social! Han vil helst bare være sammen med nogen (og helst mig) hele tiden. Og det er jo lidt svært, når man også skal på arbejde :slight_smile: Så undertiden går han rundt og miaver, fordi han keder sig - også nogengange hvor jeg er hjemme, men bare sidder og er kedelig.

Nå, men I har givet mig noget at spekulere over! Han skal i hvertfald have lov til at nyde sit nye liv som “pensioneret gadekat” - og det er jeg nu heller ikke i tvivl om, at han gør, uanset om han keder sig lidt en gang imellem :slight_smile:

[QUOTE=sugarmama;1274574]Tak for jeres svar! Jeg har også på fornemmelsen, at det vil blive svært med en killing… Desværre bliver to killinger een for meget!

Jeg forsøger at aktivere Janus efter alle kunstens regler: han får noget af sin mad på et aktivitets-bræt, og vi leger agility, jeg kaster godbidder til ham, som han skal løbe efter, og han har lært at give et high five, og han kommer løbende, når jeg “kalder” ved at banke i gulvet. Han har ganske meget energi af en 14-årig kat at være - selvom det endnu ikke er lykkedes mig at få ham til at lege (mere end meget kort). Andre foreslag til at aktivere ham, mens jeg ikke er hjemme, modtages gerne!

Han ER bare meget social! Han vil helst bare være sammen med nogen (og helst mig) hele tiden. Og det er jo lidt svært, når man også skal på arbejde :slight_smile: Så undertiden går han rundt og miaver, fordi han keder sig - også nogengange hvor jeg er hjemme, men bare sidder og er kedelig.

Nå, men I har givet mig noget at spekulere over! Han skal i hvertfald have lov til at nyde sit nye liv som “pensioneret gadekat” - og det er jeg nu heller ikke i tvivl om, at han gør, uanset om han keder sig lidt en gang imellem :-)[/QUOTE]

Jeg tror, han sover, når du er på arbejde. :slight_smile:

At Janus går rundt og miaver er ikke nødvendigvis, fordi han keder sig - døve katte råwer bare højt og længe og tit og ofte, uden at der er noget galt. Så skal de bare afledes og hives ud af deres selvsving. :tihi:

Min Burmilla kunne råwe meget højt, når hun fx ikke kunne finde mig. Hvis jeg var ude i køkkenet og hun ikke kunne se mig så råbte hun EEEEEEEUUUUUUUU.
Jeg gik så hen, så hun kunne se mig og nikkede med hovedet til hende, så hun tav, det at jeg nikkede kendte hun, så vidste hun, at hun var dygtig. Så glemte hun i et par minutter at råwe på mig…:rock: