En lille gåde til jer - hvilken race og farve er denne kat?

Golden Burmilla

Det er heller ikke et dårligt bud - eftersom burmillaen hører under Asian-gruppen :slight_smile:

Nå ok det er en blanding af en art :slight_smile: Jeg er ret sikker på der er aby i den, deh har tickning og lysere underside hvilket skriger ABY for mig. Men det der tabby-M den har i panden forvirrer mig L

Nå uanset hvad den er så er det et flot farve :slight_smile:

Trekkie - Aby er homozygote (har to ens) for det ticked gen, og har derfor stort set ingen tabby markeringer som vi normalt kender dem. En heterozygot kat (to forskellige) der altså kun har et gen for ticked tabby vil typisk have striber på ben, hale og i ansigtet… :slight_smile:

M’et siger ikke så meget, for det har Sander også og burmeseren er officielt ikke tabby :slight_smile: Uofficielt er der en del af dem, der har striber, vi helst ikke taler om :wink:

Ah ok. Så det at den både har ticking OG M i panden… er det så et tegn på at den ER heterozygot og altså en blanding af en ticked kat (som f. eks. aby) og noget andet?

Det her er helt sikkert for viderekomne :slight_smile: Jeg forstår ikke et eneste ord - hvor er i dygtige og KLOGE :klap:

og jeg skal igang med at google:
homozygote
ticked
M i panden :gruble: (det burde jo være lige til, men hvornår var det sidst man så et M i panden på nogen?? hmmm…)

:stuck_out_tongue:

[QUOTE=housecoat;734694] (det burde jo være lige til, men hvornår var det sidst man så et M i panden på nogen?? hmmm…)
[/QUOTE]

Hvis katten i din signatur bare lige gad dreje sig lidt, så man kunne se den forfra, er jeg ikke sikker på andet end at der er et fint M i panden på den :slight_smile:

Og ellers prøv at kigge igen på katten i første indlæg. Der går en mørk streg fra inderste øjenkrog ved begge øjne og op i panden og samtidig har det mørkere mærke midt i panden en underlinie, der får det til at se ud som et stort M, hvis man forbinder linierne.

[QUOTE=Temple Bar;734701]Hvis katten i din signatur bare lige gad dreje sig lidt, så man kunne se den forfra, er jeg ikke sikker på andet end at der er et fint M i panden på den :slight_smile:

Og ellers prøv at kigge igen på katten i første indlæg. Der går en mørk streg fra inderste øjenkrog ved begge øjne og op i panden og samtidig har det mørkere mærke midt i panden en underlinie, der får det til at se ud som et stort M, hvis man forbinder linierne.[/QUOTE]
Lucca (SIA) har lige drejet sig lidt - tror næsten han har M i panden ligsom trådens indehaver - tak :ups:

Og så er han åbenbart også heterozygot da han har striber på ben, hale og ansigt :slight_smile:

Og det betyder, at katten er velsignet - alt efter trosretning enten af profeten Muhammed eller af Jomfru Maria.

Ifølge traditionerne var der nemlig en kat, der beskyttede Muhammed mod en slange, mens han sov, ligesom der var en anden kat, der hjalp Maria med at få Jesusbarnet til at sove. Begge kvitterede med at tegne et M i panden på katten - og det er der endnu til denne dag på de fleste efterkommere… :slight_smile:

[QUOTE=housecoat;734710]Lucca (SIA) har lige drejet sig lidt - tror næsten han har M i panden ligsom trådens indehaver - tak :ups:

[/QUOTE]

Det har han også - han er faktisk siatalernes udgave af en ticked Asian :slight_smile: (Asian fås i flere farver og mønstre - og også ensfarvede - fuldstændigt ligesom orientalere)

[QUOTE=housecoat;734710]Og så er han åbenbart også heterozygot da han har striber på ben, hale og ansigt :slight_smile:

[/QUOTE]

Ja, det er han lige præcis :slight_smile:

Nej de tickede katte har også et m i panden, bare se på mit banner

[QUOTE=FinnFrode;734712]Og det betyder, at katten er velsignet - alt efter trosretning enten af profeten Muhammed eller af Jomfru Maria.

Ifølge traditionerne var der nemlig en kat, der beskyttede Muhammed mod en slange, mens han sov, ligesom der var en anden kat, der hjalp Maria med at få Jesusbarnet til at sove. Begge kvitterede med at tegne et M i panden på katten - og det er der endnu til denne dag på de fleste efterkommere… :)[/QUOTE]

Jeg troede ‘‘M’’ stod for Maine Coon … det har jeg hørt et sted :cool:

Ja, den tommelfingerregel har jeg også set nogle bruge til racebestemmelse… :høhø:

Det har de da i hvert fald. Selv Trekkie’s Phumba har et Tabby M, selv om håndskriften måske ikke er helt tydelig… :wink:

[QUOTE=Temple Bar;734305]En meget udstillingsvant herre tager sig en lur for åben burlåge :smiley:

[/QUOTE]

Efter min nyerhvervede lærdom (Tak Mette & Eife :)) + lidt google http://fanciers.com/other-faqs/color-genetics.html#tabby

  • så lægger jeg et bud ind på at hans farve er “Red Ticked Tabby”

Prøv lige at se hvad det var jeg svarede på, at de ticked tabby også har et M i panden

Jeg gav dig jo ret, Dorthe. Hvori består problemet? :slight_smile:

Finn - Jeg tror at Dorte troede at du svarede på hendes indlæg, fremfor at du kommenterede videre på emnet, ved at citere Dortes indlæg :slight_smile: