En mosegris

Nå, ude i løbegården fandt jeg en død mosegris. :uha: Hvorfor i alverden den har vovet sig derind, fatter jeg ikke. Men den er altså blevet nedlagt af mine dygtige jægere. :høhø:

Men er der nogen, der ved mere om mosegrise? Skal jeg regne med, at hele haven er fuld af dem, eller kan det have været en enlig svale… æhm, gris?

Mosegris - Wikipedia, den frie encyklopædi :slight_smile:

Det har jeg læst (Wiki er din ven :)) men jeg savner lidt info om, hvordan de lever. Solitært, små grupper, store grupper eller noget helt fjerde?

Muldvarpe er fx ret territoriale, men hvad er en mosegris? :smiley:

Umiddelbart vil jeg tro de lever relativt samlet… Men det beror på en oplevelse jeg havde da jeg var teenager.
Da skulle jeg nemlig med min svoger ud og tage livet af sådan nogle, og bl.a under ngle gamle tagplader der lå på jorden var der nok 20, da vi løftede den…
Men det er kun udfra den ene oplevelse jeg “gætter”

Hm, det var jo ikke det svar, jeg gerne ville have! :tihi:

Du er ski da heller ikke nem :wink: :smiley:

Husk ormekur til mitterne :slight_smile:

Mine har også nakket en mosegris - men det var altså en enlig svale, så jeg har ikke set mere end den ene, der var død. Hvilket jo betyder at jeg IKKE har skud i hele min græsplæne…

Mosegrisen eller vandrotten bygger reder i en gravet hule i jorden, og finder man sådan en kan man vist have mange i haven. De får vist nok kuld 3-4 gange om året og op til 8 unger i et kuld. Men om den ellers lever alene… Hmm, det ved jeg faktisk ikke. Læste ikke linket, så gentager jeg noget der står der beklager jeg meget.

Mine havde forøvrigt ikke spist mosegrisen - blot slået den ihjel.

Her er der vist lidt svar!

http://pattedyrforening.dk/pattedyr_mosegris.htm

Vi havde en enkelt på besøg i vores indhegnede have sidste sommer. Kattene havde nok fået den nedlagt hvis ikke vi havde blandet os :tihi: (Det var mørkt og vi var i tvivl om hvad det var, så først senere vi fik snuset os fremtil hvilket dyr det var)

Men der har i hvert fald ikke været andre her siden :slight_smile:

Vi fandt jo for nylig sådan en død karl på vores trappe, formentlig en dejlig “gave” fra en af kattene. Vi har ikke set nogen andre, så den var nok også en enlig svale… øh, gris.

Ormekur er måske lidt overdrevet, når kattene ikke har spist af byttet.

Du kan som regel se om du har mosegrise - for de laver de typiske små jordhøje i græsplænen. Som navnet siger foretrækker de fugtig jord. Og ro. Da jeg flyttede herned for en menneskealder siden havde jeg masser af mosegrise i haven. Men flere år med “vilde” pyreneer fik dem til at flytte og nu ser vi dem aldrig mere.

Min have ligner mange steder et månekrater, dvs. ret dybe huller med lidt jord omkring.
Jeg blev invaderet af mosegrise forrige sommer, da min nabo fræsede hele sin have igennem for at lægge fliser, og da byggeriet gik i gang på en byggegrund til den anden side.

Kattene lå med forbenede helt nede i hullerne for at fange de små kræ og det lykkedes af og til.

Men de er farlige, bæsterne, for de æder rødder, og flere af mine store, gamle buske og roser er afgået ved døden.

Har læst, at et godt og ufarligt middel for at få dem til at flytte er at komme en klat minklort ned i hullerne, da mink o.lign. er deres værste fjender, men hvor får man lige fat på en spand minklort, når man som jeg ikke har bil?

Kender du ikke nogen der kunne have lyst til at komme sådan et par gange om ugen med et par hunde der er vilde med at lege. ? Eller børn der løber rundt og råber og skriger ?
Det er alt sammen noget der kan skræmme dem væk. De hader uro. Især at der bliver rodet og stampet i jorden ( derfor er hunde ideele - de gør begge dele - graver, løber og hopper).

Man skal bare have en Rose og en Friis :wink: Så gider mosegrisene ikke bo hos dig :smiley:

[QUOTE=Teresa Guldager;828005]Kender du ikke nogen der kunne have lyst til at komme sådan et par gange om ugen med et par hunde der er vilde med at lege. ? Eller børn der løber rundt og råber og skriger ?
Det er alt sammen noget der kan skræmme dem væk. De hader uro. Især at der bliver rodet og stampet i jorden ( derfor er hunde ideele - de gør begge dele - graver, løber og hopper).[/QUOTE]

Så må vi have nogen flere hunde :slight_smile: For så er 4 hunde der løber og leger og gør åbenbart ikke nok, med dem vi har vi vores have :slight_smile: Her er det kun kattegården de holder sig fra.

[QUOTE=Teresa Guldager;828005]Kender du ikke nogen der kunne have lyst til at komme sådan et par gange om ugen med et par hunde der er vilde med at lege. ? Eller børn der løber rundt og råber og skriger ?
Det er alt sammen noget der kan skræmme dem væk. De hader uro. Især at der bliver rodet og stampet i jorden ( derfor er hunde ideele - de gør begge dele - graver, løber og hopper).[/QUOTE]

Hæ! Nu ser vi efter spor efter flere mosegrise, og hvis de er her, må jeg jo fortælle Thomas, at vi er nødt til at få den hund, jeg har sukket efter i 10 år. :tihi: